Öt év múlva elbúcsúzhatunk a mosógélektől?
A bio és egészségtudatos mosó- és tisztítószerek a covid előtt leginkább a kisbabás családok körében voltak népszerűek a babák érzékeny bőre miatt. A pandémia alatt azonban a lakosság sokkal szélesebb köre lett egészség- és környezettudatosabb, ma pedig már a fiatal városi felnőttek is egyre inkább célcsoportjai ezeknek a termékeknek.
Ez nem is csoda, hiszen a pandémia alatt jobban előtérbe került az egészség, a lezárások miatt pedig egyre több időt töltöttünk a szabadban, ami nem csak a természet szépségeire hívta fel jobban a figyelmet, de arra is, hogy óvnunk kell, ha továbbra is élvezni akarjuk. Az egészséges, antiallergén tisztítószerek előretörésével párhuzamosan a vegyszereket és különböző kemikáliákat tartalmazó mosószerek, tisztító- és súrolószerek egyre inkább visszaszorulhatnak.
„A zöld háztartás lesz hamarosan az új sztenderd, egyértelműen erre halad a világ. Az emberek egyre inkább keresik a fenntartható megoldásokat, és felismerték, hogy a természet adta anyagokat érdemes előnyben részesíteni a kemikáliákkal szemben. A klasszikus vegyszeres mosógélek például öt éven belül eltűnhetnek a piacról, mert szép lassan a környezetbarát megoldások kerülnek előtérbe, amelyek még tovább fejlődnek. A hagyományos mosógél gyártása és használata ugyanis nagy mennyiségű vegyszert, vizet és energiát igényel, míg az öko-termékek lényegesen kevesebb környezeti terhet rónak a Földre” - fejtette ki Radnai Krisztina termékfejlesztő vegyész, aromaterapeuta.
A fenntartható tisztítószerek fontossága
A fenntarthatóság a tisztítószerek világában nem csupán azt jelenti, hogy környezetbarát alternatívákat keresünk az agresszív kemikáliák helyett, hanem azt is, hogy ezek az alternatívák megfizethetők és biztonságosak a család egészsége szempontjából. Éppen ez motiválta Radnai Krisztinát is, amikor elindította természetes mosó- és tisztítószereket forgalmazó webshopját.
„A férjem makacs ekcémával küzdött, amit szépen tünetmentesen tudtunk tartani a természetes, vegyszermentes kozmetikumokkal és tisztítószerekkel. A mosódiót, amit akkoriban Németországból hozattunk, egyre többen kérték tőlünk, így jött a webshop ötlete is. A neve pedig azért lett mosomami.hu, mert a férjem egyszer azt mondta nekem, hogy annyit mosok, mint egy mosó mami” - idézte fel az egyre népszerűbb, öko és bio termékeket forgalmazó webshop 2009-es indulását Krisztina, aki családjával és néhány munkatársával együtt működteti a céget.
A csapat folyamatos újításokon töri a fejét, természetesen mindezt a fenntarthatóság és az egészségtudatosság jegyében. - „A természet ereje a tisztítószerekben is megmutatkozik. Sok termékünk alapanyagai a fáról származnak, mint például a vadgesztenye, amit jelenleg óvodákkal, családokkal való együttműködéssel szerzünk be, de a tervem az, hogy saját ültetvényt telepítünk. A termékeink pálmaolajmentesek, antiallergén illóanyagokból készülnek, de illatmentes változatban is elérhetők.”
A természetes tisztítószerek pedig tökéletes alternatívái a hagyományos vegyszeres takarító- és mosószereknek. A mosólapka például már most nagyon népszerű, hisz könnyű, praktikus, kis helyen elfér, és minimális környezeti lábnyomot hagy maga után. A mosódió szintén népszerű választás, amely a természet adta tisztítóhatásával évszázadok óta bevált szer. A mosószóda pedig egy klasszikus, de hatékony tisztítószer, amely a legmakacsabb szennyeződésekkel is megbirkózik."A mosódió és a mosószóda nemcsak hatékony tisztítószerek, de az évszázados hagyományok ötvözésével valódi alternatívát nyújtanak a modern, kemikáliákkal teli termékekkel szemben" – magyarázta Krisztina, aki termékfejlesztési vegyészként fontosnak tartja, hogy a hagyományokat ötvözzék az új és fenntartható technológiákkal.
Környezetbarát gyártási folyamatok
A mosomami.hu nemcsak a termékek összetevőiben, de a gyártási folyamatokban is a fenntarthatóságot tartja szem előtt. Az olajsajtolás során visszamaradt zsírsavat például újrahasznosítják a szappanok és tisztítószerek előállítása során. A csomagolásuk újrahasznosítható, és saját gyártású, 100 százalékban napenergiával működtetett üzemben készül. A kiszállítás elektromos autóval történik, így a vállalkozás minimalizálja a szállítás során keletkező környezeti terhelést.
Bár sokan tartanak attól, hogy a környezetbarát és fenntartható termékek drágábbak, a valóságban ezek a termékek gyakran 20-30 százalékkal olcsóbbak, mint a nagy gyártók kemikáliákat tartalmazó termékei. A környezetbarát termékei közül sok koncentrátum, így kevesebb mennyiséget kell használni belőlük, és ezzel hosszabb időre elegendőek.
"Sokan esnek abba a hibába, hogy ugyanannyit használnak az öko termékekből, mint a hagyományosakból, pedig sok esetben a koncentrált összetétel miatt kevesebb is elegendő. Az 1500 milliliteres mosógélünk például 50 mosásra elegendő" – tette hozzá Radnai Krisztina, aki azt is elárulta, hogy termékeik nem csak a webshopban érhetőek el, de az EcoFamily üzleteiben és nagyobb herbáriákban is megvásárolhatók. A vállalat folyamatosan bővíti kínálatát, de csak akkor vezetnek be új terméket, ha egy másik kifut, így biztosítva, hogy soha ne történjen pazarlás.