Döntőbizottsághoz fordult a Getronics a zátonyra futott traffipax tender miatt
Az ORFK januárban kezdeményezett hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos közbeszerzést. Ez egy kétfordulós tender volt, amelynek az első fordulójára bárki jelentkezhetett, aki teljesíteni tudta a kért feltételeket. Ez esetben 10 cég indult, közülük 9 jutott tovább a második fordulóba, akik közül 8 cég adott ajánlatot. Ezekben egy mérőkészülék havi üzemeltetésének díja 500 ezer és 2 millió forint között változott.
A tárgyalások közbeni többszöri árlejtés után a végső árak 270 ezer és 570 ezer forint között szóródtak. A feladat az volt, hogy az országos közutak 600 pontján kell telepíteni egy-egy sebességmérő - traffipax - készüléket, a felszerelés és az üzemeltetés az ajánlattevő feladata és költsége, amiért három éven át havi díjra jogosult az ORFK-tól. A tender három - keleti, középső és nyugati - területre osztotta az országot, és ezekre külön-külön lehetett ajánlatot tenni. A keletiben 214, a középsőben 145, míg a nyugatiban 241 készülék felszerelését kellett vállalni. A készülékek által a gyorshajtókról készített képek az ORFK központjába kerültek volna, ahol az ottani rendszer automatikusan azonosította volna a rendszám alapján az üzembentartót, és napi 24 órában - szintén automatikusan - indította volna a szabálysértési eljárást.
Ez egy sok végpontú, nagy területet lefedő számítástechnikai rendszer, amelynek a kiépítése a mi profilunk - mondta Rátkai Péter a Getronics Magyarország Kft. ügyvezetője az MTI-nek. Ezért indultak a tenderen, amelynek a lezárásával elégedetlenek. A legolcsóbb ajánlatot mindhárom területre a Civil Biztonsági Szolgálat Zrt. adta, a két szélső területre 298 ezer forintos, míg a középsőre 270 ezer forintos árral. A keleti és nyugati területről az ajánlatkérő kizárta a céget, mivel irreálisan alacsony árat ajánlott. A közbeszerzési törvény teszi kötelezővé az olyan ajánlat kizárását, amelyben az ajánlott ár annyira alacsony, hogy nem lehet megvalósítani belőle a kért szolgáltatást. Ugyanakkor a középső régióban - ahol az előbbieknél is alacsonyabb árat adott - ez a cég lett a nyertes. Ezután a Civil Biztonsági Szolgálat Zrt. a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult, hogy a másik két, kizárt ajánlata érvényességét elérje.
A Getronics a központi és a keleti régióban második lett, így ez a cég azért fordult a döntőbizottsághoz, hogy a középső régióban is zárják ki a nyertessé nyilvánított céget, ha már a másik kettőben megtették. A Közbeszerzési Döntőbizottság mindhárom régióban megtiltotta a szerződéskötést az eljárás lezárultáig. Az ajánlatkérő ORFK ezt követően közleményben tudatta, hogy nem is fog szerződést kötni. Erre a közbeszerzési törvény csak kivételesen ad lehetőséget.
Az ORFK azzal érvelt, hogy a jövő évi költségvetésében nem szerepel a sebességmérők beszerzésének ellenértéke, ez a Getronics vezetője szerint két szempontból sem helytálló. A szervezetnek nincs még jövő évi költségvetése, illetve nincs is szükség pénzre a mérők felszereléséhez. Rátkai Péter rámutatott: az objektív felelősség alapján közlekedési szabályszegések miatt kiszabott bírságok felhasználásáról szóló kormányrendelet - közlekedésrendészeti feladatokra - az ORFK-nál hagyja a gyorshajtás miatt kiszabott bírságot.
A legkisebb bírság 30 ezer forint, így ha csak minden harmadik napban egy ilyet produkál egy mérőhely, már akkor bejön a havi 300 ezer forint körüli működtetési díj. Beruházásra pedig nincs szüksége az ORFK-nak, mivel azt a nyertes ajánlattevő végzi. A Közbeszerzési Döntőbizottság augusztus 5-én tárgyalja az ügyet.