Új „biztonsági övet” sürget az Allianz: fókuszban a városi közlekedés legkiszolgáltatottabb szereplői

„Kicsik a nagyok ellen” az európai városokban: a nagyobb településeken belüli közúti halálesetek 70 százalékának gyalogosok, kerékpárosok vagy motorkerékpárosok az elszenvedői.

Új „biztonsági övet” sürget az Allianz: fókuszban a városi közlekedés legkiszolgáltatottabb szereplői

A már létező vezetéstámogató technológiákkal a gyalogosokat, illetőleg kerékpárosokat sújtó teherautós balesetek egyharmada elkerülhető volna.
Új biztonsági övre van szükség: a súlyos és halálos kimenetelű közlekedési balesetek számának nullára csökkentése (Vision Zero) érdekében az Allianz konkrét intézkedéseket szorgalmaz.

A gyalogosok és a kerékpárosok hatékonyabb védelméért fogalmazott meg konkrét követeléseket a politikusok, az autógyártók és a flottaüzemeltetők felé az Allianz a 12. Allianz Motor Day alkalmából. A „Kicsik a nagyok ellen: hogyan kell jobban megvédenünk a legkiszolgáltatottabb városi közlekedőket?” tematika köré szerveződő eseményen kitüntetett figyelmet kaptak a gyalogosok, a kerékpárosok és a motorkerékpárosok, mivel ők a városi közlekedés legsérülékenyebb szereplői. Az őket érintő balesetek súlyosságát és számát egyebek mellett azzal lehetne mérsékelni, ha a gyártók komolyabb biztonsági felszerelésekkel látnák el a furgonokat és a teherautókat, illetve a sofőrök ténylegesen használnák a rendelkezésükre álló eszközöket.

Ehhez képest az Allianz Technológiai Központ (AZT) által kezdeményezett kutatás[1] arra a megállapításra jutott, hogy a nehézgépjárműveket vezetők többsége (az Egyesült Királyságban és Franciaországban 54 százalékuk, Németországban 50, Spanyolországban 48, Olaszországban pedig 47 százalékuk) gyakran vagy néha kikapcsolja a vezetéstámogató rendszereket arra hivatkozva, hogy azok „nem praktikusak”, „idegesítőek”, „feleslegesek”, vagy „olykor nem működnek megfelelően”.

Az EU 2050-re nullára akarja csökkenteni a halálos közúti balesetek számát

Az Európai Bizottság hivatalos célkitűzése az, hogy 2050-ben már ne forduljanak elő halálesetek az európai utakon. A Vision Zero elvárástól azonban még messze vagyunk. Tavaly mintegy 20 400 áldozata volt a közúti baleseteknek az Európai Unión belül, ami éves szinten csupán 1 százalékos csökkenés. Pedig a 2050-es célhoz – lineáris javulást feltételezve –18 százalékkal kellett volna mérsékelni a halálos kimenetelű közlekedési balesetek számát 2022 és 2023 között.

Az AZT szakértői szerint a balesetek fő gócpontjai Európában a városok: ezekben történik a halálos közúti balesetek mintegy 40 százaléka. Az áldozatok 70 százaléka kerékpárral vagy más kétkerekű járművel közlekedik, illetőleg gyalogos – gyakran gyermek vagy idős. Mindezek fényében a helyzet gyors és hathatós javításához érdemes a városi közlekedésre és annak leginkább kiszolgáltatott szereplőire összpontosítani. 

Az AZT elemzése szerint kiemelt figyelmet igényelnek a csomagszállítók és futárszolgálatok által használt furgonok: ebben a kategóriában 20 százalékkal gyakoribbak a balesettel összefüggő kárigények, mint a hagyományos négykerekűek között, ráadásul az előbbiek nagyobb valószínűséggel okoznak személyi sérülést is. Emögött feltehetően a sofőrök időhiánya, a gyakori megállások, a városi környezetben történő manőverezés és a kiszállítás során használt digitális eszközök figyelemelterelő hatása áll.

Nincs új a nap alatt: a rendelkezésre álló technológiák is életeket menthetnek

Az sem mellékes szempont ugyanakkor, hogy noha a furgonok ugyanazokat a nagyforgalmú városi utakat róják, mint a személygépkocsik, mégsem szerelik fel őket annyi biztonsági rendszerrel, mint az utóbbiakat. Azzal együtt sem, hogy az EU 2. általános járműbiztonsági rendelete (GSR2) 2024 júliusától minden új járműre kiterjed, ráadásul ezek például a furgonok esetében nem elégségesek ahhoz, hogy megbízhatóan megelőzzék például a holtterekben történő ütközéseket a kerékpárosokkal vagy a gyalogosokkal.

Az AZT szakemberei szerint a furgonok és teherautók által okozott, gyalogosok és kerékpárosok által elszenvedett balesetek egyharmada elkerülhető lenne, ha ezeknél a gépjárműveknél is aktívan használnák a már létező technológiákat. Ilyen például a holttérfigyelő asszisztens aktív fékrásegítéssel, amely nem csupán detektálni képes a rossz helyen felbukkanó akadályt, hanem villámgyorsan közbe is tud avatkozni. De szintén javíthatják a sofőrök tájékozódási képességét a gyártók speciális tükrökkel vagy a vezetőfülke jobb kilátást biztosító kialakításával.

„Számunkra biztosítóként kiemelten fontos, hogy megoldást keressünk erre a problémára, hiszen az ilyen jellegű balesetek csökkentésével a közlekedés sérülékenyebb szereplői nagyobb biztonságban lennének, emellett a fuvarozó vállalatoknak is kifizetődő lenne, hiszen egy alacsonyabb javítási és állásidő-költséggel rendelkező flotta jóval hatékonyabban működtethető – mondta el Borbély Krisztián, az Allianz Hungária Zrt. kárrendezési igazgatóságának vezetője. Hozzátette: – Szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen nemzetközi tapasztalataink és kutatásaink révén hatékonyan tudunk hozzájárulni a biztonságosabb közlekedés megteremtéséhez.”

A vezetéstámogató rendszer az új biztonsági öv

Az Allianz már 40 évvel ezelőtt is kampányolt az akkor még vitatott biztonsági övek kötelező használatáért. Klaus-Peter Roehler, az Allianz SE Igazgatósági tagja úgy véli, a Vision Zero eléréséhez „új biztonsági övre” van szükség. Ennek érdekében a 12. Allianz Motor Day-en az Allianz három konkrét követelést is megfogalmazott az autógyártók, a flottaüzemeltetők és a jogalkotók felé, hogy a városi közlekedésben leginkább veszélyeztetett csoportok nagyobb védelmet élvezhessenek:

1. Elsőként azt szeretnék elérni, hogy a furgonok és tehergépkocsik gyártói teljes mértékben használják ki a rendelkezésre álló vezetéstámogató innovációkat a balesetek megelőzése érdekében. Ezekben a kategóriákban legalább olyan erős biztonsági rendszerekre van szükség, mint az új személygépkocsiknál.

2. Felhívják továbbá az EU jogalkotóinak figyelmét, hogy a jelenlegi szabályozás korrekciójával a lehető leghamarabb tegyék kötelezővé az olyan aktív fékrendszerek meglétét az új járműveknél, amelyek azonnal vészfékezést indítanak a holttérben felbukkanó akadály észlelésekor, és ezeket állandóan legyen kötelező használni.

3. Végezetül az Allianz átfogó, az uniós adatvédelmi törvényben foglaltaknak megfelelő adatmegosztást sürget, hogy a biztosítók olyan kockázatalapú díjtételeket és ösztönzőket állapíthassanak meg, amelyek igazodnak a teherautókba és furgonokba szerelt és aktivált biztonsági rendszerekhez.

Így védheted meg a pénzedet a bankszámládon a kibertolvajok ellen

Sok ügyfél csak akkor kezd el foglalkozni a pénze védelmével, miután már bekövetkezik a baj. Szerencsésebb esetben akkor, ha a környezetéből hall valamilyen visszaélésről. Pedig a védekezési lehetőség sok esetben megelőző jelleggel is ott van az ügyfelek kezében, egész pontosan a naponta használt banki mobilapplikációban – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu.
2025. 06. 01. 10:00
Megosztás:

Duguláselhárítás falbontás nélkül – Megoldások bontási károk nélkül

Eltömődött lefolyók, kellemetlen szagok, visszafolyó víz? Egy makacs dugulás gyorsan megbéníthatja a háztartást – legyen szó mosogatóról, WC-ről vagy zuhanyzóról. A legtöbben attól tartanak, hogy az elhárítás csak falbontással oldható meg, ám a modern technológiáknak hála ez ma már szinte minden esetben elkerülhető.
2025. 06. 01. 09:00
Megosztás:

A spanyol mezőgazdaság kritikus helyzetére figyelmeztettek a legnagyobb szakmai érdekképviseletek

A spanyol mezőgazdaság kritikus helyzetére figyelmeztettek a legnagyobb szakmai érdekképviseletek pénteken, sürgős intézkedéseket, köztük az ukrán gabonaimport korlátozását követelve.
2025. 06. 01. 08:00
Megosztás:

75 ezren igényeltek erkölcsi bizonyítványt a DÁP alkalmazáson keresztül

Eddig több mint 75 ezer erkölcsi bizonyítványt igényeltek a Digitális Állampolgárság (DÁP) alkalmazáson keresztül, sorban állás és papír nélkül - közölte Nyitrai Zsolt a Facebook-oldalán szombat reggel.
2025. 06. 01. 07:00
Megosztás:

Magyarul tanítja a Microsoft a mesterséges intelligenciát a GVH-nak köszönhetően

A magyar nyelv szempontjából történelmi léptékű kötelezettségvállalást ért el a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Microsofttal szemben folytatott eljárásában. A GVH eljárása annak vizsgálatára indult, hogy a szoftveróriás megfelelően tájékoztatta-e a magyar felhasználókat a 2023 februárjában elindított mesterséges intelligencia alapú szolgáltatásáról. A globális technológiai cég a magyar nemzeti versenyhatóság eljárásának eredményeként egy átfogó kötelezettségvállalás végrehajtását kezdeményezte, amit a GVH Versenytanácsa kötelezően elő is írt számára. Ennek lényege, hogy a Microsoft 10 milliárd magyar szón alapuló – megfelelően előkészített – adatállományon tanítja mesterséges intelligencia alapú rendszereit, és az adatállományt más MI rendszerek számára is felhasználhatóvá teszi. Ezzel az úttörő fejlesztéssel nagyságrendekkel javulhatnak a magyar nyelvű MI-alapú alkalmazások képességei.
2025. 06. 01. 06:00
Megosztás:

Álláskeresés nyáron? Készüljön extra körökre!

A nyári hónapokban a munkaerőpiac ritmusa lelassul, különösen az irodai, szellemi munkakörökben. A szabadságolások miatt elérhetetlenné váló döntéshozók, az időzítési nehézségek és a túl általános toborzási kampányok miatt a kiválasztás akár kétszer annyi ideig is eltarthat, mint az év többi részében. Ez nemcsak időveszteség, hanem komoly üzleti kockázat is – figyelmeztet a HR szakértő.
2025. 06. 01. 05:00
Megosztás:

Többet ér a garázs, mint egy autó vagy lakás? Néhol luxusautók helyett már luxus-parkolóhelyekről beszélhetünk

Néhány kivételtől eltekintve általánosságban elmondható, hogy az évek során folyamatosan emelkednek a gépjárművek átlagárai. Érthető tehát, hogy egyre több tulajdonos szeretné óvni autóját a külső hatásoktól, és nem az utcán hagyni estére, hanem biztonságban tudni egy garázsban. Ennek kapcsán 2022-től 2025 áprilisáig vizsgálta a Használtautó.hu a magyarok által legkedveltebb modellek átlagárát a használtautó-piacon, valamint ezzel párhuzamosan az ingatlan.com is megnézte az eladó és kiadó garázsok kínálatát Budapesten és vármegyeszékhelyeken.
2025. 06. 01. 04:00
Megosztás:

9 órai iskola kezdés – Itt a bejelentés, senki nem számított erre

Újra előkerült az iskolakezdés időpontjának kérdése.
2025. 06. 01. 03:00
Megosztás:

Munkaszüneti napok 2025 – ez jön még idén!

Mire számíthatunk 2025 hátralévő részében? Ahogy a 2025-ös év fele lassan a hátunk mögött marad, egyre többen kezdik tervezgetni az év végi szabadságokat, hosszú hétvégéket és a munkanap-áthelyezésekkel járó bonyodalmakat.
2025. 06. 01. 02:01
Megosztás:

Kiderült a júniusi nyugdíj utalás időpontja: mikor érkezik meg most pontosan a pénz?

Bár a nyugdíjasok többsége már megszokhatta a rendszeres pénzérkezést, 2025-ben sem árt figyelni az aktuális nyugdíjfolyósítási dátumokra.
2025. 06. 01. 01:00
Megosztás:

A legjobb mém érmék felkutatásán dolgozol? Vár a Snorter ICO!

Kiégtél a legjobb mém érmék felkutatásától? Segítségre van szükséged? A Snorter kereskedő bot segít a Solana blokkláncán futó legjobb mém érmék megtalálásában.
2025. 06. 01. 00:01
Megosztás:

Valós adatok alapján teremtenek mesterséges személyiségeket a kiberbűnözők

Mivel a kiberbűnözők sokféle módszert vetnek be a személyes adtok ellopására, önmagában véve az óvatosság nem mindig védi meg az ügyfeleket a csalásoktól, pénzük eltulajdonításától, az informatikai biztonsággal foglalkozó ESET tanulmánya szerint, a megelőzés, így például biztonsági szoftver telepítése mellett nagyon fontos az is, hogy rendszeresen ellenőrizzék az ügyfelek bankszámlájukat, s ha bármi rendelleneset tapasztalnak, azonnal tiltsák le a bankkártyájukat és cseréljenek jelszavakat.
2025. 05. 31. 22:00
Megosztás:

Ezért mondott le a cseh igazságügyi miniszter

Lemondott pénteken Pavel Blazek cseh igazságügyi miniszter, mert tárcája nagy értékű ajándékot fogadott el bitcoin kriptovalutában egy büntetett előéletű volt drogkereskedőtől.
2025. 05. 31. 21:00
Megosztás:

A fiatalok 22 %-ának van hosszabb időre elegendő tartaléka

Tízből közel hat fiatalnak van valamennyi megtakarítása a legfrissebb K&H ifjúsági index szerint. Jelentős eltérések vannak közöttük: a megtakarítók 38 százalékának legalább hat hónapra elegendő tartaléka lenne arra az esetre, ha nem lenne bevétele, 36 százalékuk maximum egy, 26 százalékuk pedig legfeljebb három hónapra tud tervezni. Ugyanakkor a tartalékoló fiatalok több mint tizede egy évnél hosszabban tudna bevételek nélkül élni.
2025. 05. 31. 20:00
Megosztás:

Az Ideona átadta második hibrid naperőművét

Az Ideona tanácsadói csoport újabb, elektrokémiai energiatároló rendszerrel integrált napelemes erőművet adott át a Vas vármegyei Söptén - közölte az Ideona Zrt. az MTI-vel.
2025. 05. 31. 19:00
Megosztás:

Trump ismét kamatcsökkentésre szólította fel a jegybankot

Jerome Powell, a Fed elnöke csütörtökön személyesen egyeztetett Donald Trumppal a gazdasági fejleményekről, többek között a növekedésről, a foglalkoztatásról és az inflációról.
2025. 05. 31. 18:00
Megosztás:

Mi lesz így a Japán gazdasággal?

A japán főváros térségében mért éves infláció 3,4% volt májusban, ami megegyezik az előző hónapban mért adattal.
2025. 05. 31. 17:00
Megosztás:

Lengyelországi választások borzolják a hétvégét

Vasárnap tartják a lengyel elnökválasztás második fordulóját.
2025. 05. 31. 16:00
Megosztás:

A SZÉP-kártya jelentős segítség a magyar családoknak – áprilisban 14%-kal többet költöttek a kártyabirtokosok mint egy évvel korábban

A kormány azon dolgozik, hogy a magyar családok egyre több pénzből tudjanak gazdálkodni, ezáltal pedig többet is tudjanak költeni akár utazásra, kikapcsolódásra is. A családok gondtalan pihenését a kormány a SZÉP-kártyával is kiemelten támogatja, amely a hazai turizmus teljesítményéhez is érdemben hozzájárul.
2025. 05. 31. 15:00
Megosztás:

A kőolaj árfolyama csökkent, szombaton lesz a sorsdöntő OPEC ülés

A kőolaj ára esett, miután a globális nyersolaj piacon erős a félelem az OPEC szombati döntése miatt.
2025. 05. 31. 14:00
Megosztás: