Új „biztonsági övet” sürget az Allianz: fókuszban a városi közlekedés legkiszolgáltatottabb szereplői

„Kicsik a nagyok ellen” az európai városokban: a nagyobb településeken belüli közúti halálesetek 70 százalékának gyalogosok, kerékpárosok vagy motorkerékpárosok az elszenvedői.

Új „biztonsági övet” sürget az Allianz: fókuszban a városi közlekedés legkiszolgáltatottabb szereplői

A már létező vezetéstámogató technológiákkal a gyalogosokat, illetőleg kerékpárosokat sújtó teherautós balesetek egyharmada elkerülhető volna.
Új biztonsági övre van szükség: a súlyos és halálos kimenetelű közlekedési balesetek számának nullára csökkentése (Vision Zero) érdekében az Allianz konkrét intézkedéseket szorgalmaz.

A gyalogosok és a kerékpárosok hatékonyabb védelméért fogalmazott meg konkrét követeléseket a politikusok, az autógyártók és a flottaüzemeltetők felé az Allianz a 12. Allianz Motor Day alkalmából. A „Kicsik a nagyok ellen: hogyan kell jobban megvédenünk a legkiszolgáltatottabb városi közlekedőket?” tematika köré szerveződő eseményen kitüntetett figyelmet kaptak a gyalogosok, a kerékpárosok és a motorkerékpárosok, mivel ők a városi közlekedés legsérülékenyebb szereplői. Az őket érintő balesetek súlyosságát és számát egyebek mellett azzal lehetne mérsékelni, ha a gyártók komolyabb biztonsági felszerelésekkel látnák el a furgonokat és a teherautókat, illetve a sofőrök ténylegesen használnák a rendelkezésükre álló eszközöket.

Ehhez képest az Allianz Technológiai Központ (AZT) által kezdeményezett kutatás[1] arra a megállapításra jutott, hogy a nehézgépjárműveket vezetők többsége (az Egyesült Királyságban és Franciaországban 54 százalékuk, Németországban 50, Spanyolországban 48, Olaszországban pedig 47 százalékuk) gyakran vagy néha kikapcsolja a vezetéstámogató rendszereket arra hivatkozva, hogy azok „nem praktikusak”, „idegesítőek”, „feleslegesek”, vagy „olykor nem működnek megfelelően”.

Az EU 2050-re nullára akarja csökkenteni a halálos közúti balesetek számát

Az Európai Bizottság hivatalos célkitűzése az, hogy 2050-ben már ne forduljanak elő halálesetek az európai utakon. A Vision Zero elvárástól azonban még messze vagyunk. Tavaly mintegy 20 400 áldozata volt a közúti baleseteknek az Európai Unión belül, ami éves szinten csupán 1 százalékos csökkenés. Pedig a 2050-es célhoz – lineáris javulást feltételezve –18 százalékkal kellett volna mérsékelni a halálos kimenetelű közlekedési balesetek számát 2022 és 2023 között.

Az AZT szakértői szerint a balesetek fő gócpontjai Európában a városok: ezekben történik a halálos közúti balesetek mintegy 40 százaléka. Az áldozatok 70 százaléka kerékpárral vagy más kétkerekű járművel közlekedik, illetőleg gyalogos – gyakran gyermek vagy idős. Mindezek fényében a helyzet gyors és hathatós javításához érdemes a városi közlekedésre és annak leginkább kiszolgáltatott szereplőire összpontosítani. 

Az AZT elemzése szerint kiemelt figyelmet igényelnek a csomagszállítók és futárszolgálatok által használt furgonok: ebben a kategóriában 20 százalékkal gyakoribbak a balesettel összefüggő kárigények, mint a hagyományos négykerekűek között, ráadásul az előbbiek nagyobb valószínűséggel okoznak személyi sérülést is. Emögött feltehetően a sofőrök időhiánya, a gyakori megállások, a városi környezetben történő manőverezés és a kiszállítás során használt digitális eszközök figyelemelterelő hatása áll.

Nincs új a nap alatt: a rendelkezésre álló technológiák is életeket menthetnek

Az sem mellékes szempont ugyanakkor, hogy noha a furgonok ugyanazokat a nagyforgalmú városi utakat róják, mint a személygépkocsik, mégsem szerelik fel őket annyi biztonsági rendszerrel, mint az utóbbiakat. Azzal együtt sem, hogy az EU 2. általános járműbiztonsági rendelete (GSR2) 2024 júliusától minden új járműre kiterjed, ráadásul ezek például a furgonok esetében nem elégségesek ahhoz, hogy megbízhatóan megelőzzék például a holtterekben történő ütközéseket a kerékpárosokkal vagy a gyalogosokkal.

Az AZT szakemberei szerint a furgonok és teherautók által okozott, gyalogosok és kerékpárosok által elszenvedett balesetek egyharmada elkerülhető lenne, ha ezeknél a gépjárműveknél is aktívan használnák a már létező technológiákat. Ilyen például a holttérfigyelő asszisztens aktív fékrásegítéssel, amely nem csupán detektálni képes a rossz helyen felbukkanó akadályt, hanem villámgyorsan közbe is tud avatkozni. De szintén javíthatják a sofőrök tájékozódási képességét a gyártók speciális tükrökkel vagy a vezetőfülke jobb kilátást biztosító kialakításával.

„Számunkra biztosítóként kiemelten fontos, hogy megoldást keressünk erre a problémára, hiszen az ilyen jellegű balesetek csökkentésével a közlekedés sérülékenyebb szereplői nagyobb biztonságban lennének, emellett a fuvarozó vállalatoknak is kifizetődő lenne, hiszen egy alacsonyabb javítási és állásidő-költséggel rendelkező flotta jóval hatékonyabban működtethető – mondta el Borbély Krisztián, az Allianz Hungária Zrt. kárrendezési igazgatóságának vezetője. Hozzátette: – Szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen nemzetközi tapasztalataink és kutatásaink révén hatékonyan tudunk hozzájárulni a biztonságosabb közlekedés megteremtéséhez.”

A vezetéstámogató rendszer az új biztonsági öv

Az Allianz már 40 évvel ezelőtt is kampányolt az akkor még vitatott biztonsági övek kötelező használatáért. Klaus-Peter Roehler, az Allianz SE Igazgatósági tagja úgy véli, a Vision Zero eléréséhez „új biztonsági övre” van szükség. Ennek érdekében a 12. Allianz Motor Day-en az Allianz három konkrét követelést is megfogalmazott az autógyártók, a flottaüzemeltetők és a jogalkotók felé, hogy a városi közlekedésben leginkább veszélyeztetett csoportok nagyobb védelmet élvezhessenek:

1. Elsőként azt szeretnék elérni, hogy a furgonok és tehergépkocsik gyártói teljes mértékben használják ki a rendelkezésre álló vezetéstámogató innovációkat a balesetek megelőzése érdekében. Ezekben a kategóriákban legalább olyan erős biztonsági rendszerekre van szükség, mint az új személygépkocsiknál.

2. Felhívják továbbá az EU jogalkotóinak figyelmét, hogy a jelenlegi szabályozás korrekciójával a lehető leghamarabb tegyék kötelezővé az olyan aktív fékrendszerek meglétét az új járműveknél, amelyek azonnal vészfékezést indítanak a holttérben felbukkanó akadály észlelésekor, és ezeket állandóan legyen kötelező használni.

3. Végezetül az Allianz átfogó, az uniós adatvédelmi törvényben foglaltaknak megfelelő adatmegosztást sürget, hogy a biztosítók olyan kockázatalapú díjtételeket és ösztönzőket állapíthassanak meg, amelyek igazodnak a teherautókba és furgonokba szerelt és aktivált biztonsági rendszerekhez.

Valóság lehet a 2 dollár az FX Guys számára a közelgő altcoin rallyban?

A kriptovaluta piac a következő nagy altcoin rallyra készül, és sok befektető most ígéretes projektek felé fordítja figyelmét.
2024. 12. 13. 18:00
Megosztás:

Hogyan oldható meg gazdaságosan a rendszeres folyadékbevitel?

A rendszeres és megfelelő folyadékfogyasztás az egészséges életmód alapja. Az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen a víz, hiszen számos létfontosságú funkcióhoz elengedhetetlen.
2024. 12. 13. 17:00
Megosztás:

Georgia távolodik az EU-tól

Szeptemberben Törökország kérelmezte felvételét az egyre dinamikusabban bővülő BRICS-országokhoz, követve az EU számára szintén stratégiai fontosságú Azerbajdzsánt. Az EU számára két fontos ország csatlakozása a rivális tömbhöz elég nagy veszteség lehet hosszú távon. November vége óta egy uniós tagjelölt ország, Georgia tűnik eltávolodni az Európai Uniótól. Úgy tűnik, hogy Georgia az EU és az USA, valamint a velük szemben elhelyezkedő Oroszország geopolitikai játszmájának áldozata lett. Ezt a játszmát az EU rosszul játszotta és lehet, hogy ismét veszített egy szövetségest.
2024. 12. 13. 16:00
Megosztás:

Fidelity: Új utakon a részvények

Így 2025 felé közeledve kijelenthetjük, hogy a makro- és monetáris politika összességében pozitív környezet kínál a részvénypiacok számára. 2025-ben az üzleti ciklus új szakaszba lép, de az év során a geopolitikai eseményeknek is egyre nagyobb hatásuk lesz. A trendek, amelyek a közelmúltbeli árfolyammozgásokat diktálták, tovább folytatódhatnak, de új irányokra és a piacok növekedési területeinek kibővülésére is számíthatunk a Fidelity elemzői szerint, akik úgy vélik, izgalmas idők járnak most a részvénybefektetőkre.
2024. 12. 13. 15:00
Megosztás:

Mennyibe kerül a síbiztosítás egy napra? Kiszámolták!

Az idei szezonban naponta átlagosan 920 forint körül alakul majd a síbiztosítás díja – jelezte előre az Insura.hu biztosításközvetítő az aktuális utasbiztosítási módozatok és az eddigi, előzetesen megkötött szerződések ismeretében. Ez az összeg 6-7 százalékkal haladja meg az előző szezon átlagát, ami a társaságnál személyenként és naponta 865 forint volt.
2024. 12. 13. 14:00
Megosztás:

Teljessé vált a Demján Sándor Program támogatási palettája

Az Új Gazdasági Akcióterv részeként meghirdetésre kerültek a kkv-k fejlesztését célzó Demján Sándor Program hitel-, tőke- és vissza nem térítendő támogatási termékei. A program keretében a Kormány 2025-ben összesen 1410 milliárd forint megmozgatásával segíti a hazai vállalkozások fejlesztéseit, elősegítve a versenyképességük növelését és méretugrásukat.
2024. 12. 13. 13:00
Megosztás:

Cégek csatlakozását várják a Nemzeti Faültetés Napjához

„Az ország 8 régiójában több helyszínen ültetünk el legkevesebb 100 ezer fát 2025. március 1-jén, de jóval többet szeretnénk, ezért várjuk további környezettudatos cégek jelentkezését” – mondta el a 10 millió Fa főkoordinátora, Hervai Franciska. A partnereink ESG törekvéseik elérése mellett komoly megjelenési felületet kapnak a helyszíneken és kampányaink során, melyeket a Content’ n more (CNM) reklámügynökség koordinál.
2024. 12. 13. 12:00
Megosztás:

Miért válasszon műanyag nyílászárót?

A műanyag nyílászáró napjaink egyik legnépszerűbb választása akár építésről, akár felújításról van szó, ugyanis nemcsak az ára kedvező, de a hő- és a hangszigetelés szempontjából is kiváló, tartós és gondozásmentes megoldást nyújt.
2024. 12. 13. 11:30
Megosztás:

Elektromos mopedautó, a városi közlekedés jövője 

Az utóbbi években megfigyelhető, hogy egyre többen választanak olyan közlekedési megoldásokat, amelyek amellett, hogy kímélik a környezetet, még költséghatékonyak is. Az elektromos mopedautók éppen ezekre az igényekre adnak megoldást.
2024. 12. 13. 11:00
Megosztás:

Rossz hangulatban kereskedtek a Wall Streeten; csökkentek az olajárak

Az európai tőzsdékhez hasonlóan a Wall Streeten is mérséklődtek a részvénypiacok csütörtökön: mindhárom fő index értéke csökkent. A megacap részvények vegyesen szerepeltek: az Nvidia 1,4%-kal csökkent, míg a Microsoft 0,1%-kal araszolt feljebb.
2024. 12. 13. 10:00
Megosztás:

Estek az európai részvénypiacok; stagnált a BUX

Pirosban zártak az európai részvényindexek csütörtökön – annak ellenére, hogy az Európai Központi Bank a várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a kamatokat, és nyitva hagyta az ajtót a további lazítás előtt, hogy a megnövekedett politikai kockázatok közepette támogassa a nehéz helyzetben lévő gazdaságokat.
2024. 12. 13. 09:30
Megosztás:

Az Ethereum fejlődése - Layer 2

A 2. réteg (Layer 2) megoldások forradalmasítják az Ethereumot, mivel skálázhatóságot és hatékonyságot kínálnak, miközben megőrzik az alap Ethereum hálózat biztonságát.
2024. 12. 13. 09:00
Megosztás:

Gyengült a forint péntek reggelre

Gyengült a forint árfolyama péntek reggel a főbb devizákkal szemben a nemzetközi bankközi devizapiacon csütörtök estéhez képest.
2024. 12. 13. 08:30
Megosztás:

Ingyenhitellel csábítanak a boltok és a webáruházak karácsony előtt

Történelmi csúcsokat dönt majd 2024-ben az áruhitelezés. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hupénzügyi szakértője szerint karácsonyra hatalmas, 0%-os THM-es akciókkal készültek a bankok és a kereskedők – az eddigi akcióknak köszönhetően az áruhitel kamatok átlaga messze a személyi kölcsönök hitelterhe alatt van.
2024. 12. 13. 08:00
Megosztás:

Szerződéses vállalások és nem megfelelő korhatári besorolások a Médiatanács előtt

Médiaszolgáltatók szerződéses vállalásainak teljesítését vizsgálta, emellett újabb két ügyben a joghatósággal rendelkező külföldi társhatóságokhoz fordult nem megfelelő korhatárbesorolás miatt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa. A testület december 10-i ülésén egy kereskedelmi közlemény közzétételének jogszerűségét is megállapította.
2024. 12. 13. 07:00
Megosztás:

Inkább az eladóknak kedvezett az ősz

A vevők alkupozíciójának nyár eleji erősödése csak rövid életűnek bizonyult, ősszel már ismét kevesebb kompromisszumra kényszerültek a lakáseladók. Az OTP Ingatlanpont adatai szerint a forgalom növekedésével párhuzamosan az átlagos alkuérték (azaz a szerződéses ár és az utoljára meghirdetett ár közötti különbség) az előző három havi 6,7 százalékról ősszel 6,5 százalékra csökkent. E mögött az egyes részpiacokat jellemző változások is többnyire mérsékeltek, bár az irányuk gyakran széttartó.
2024. 12. 13. 06:30
Megosztás:

A KÉSZ Csoport építi hazánk legújabb gyógyszeripari beruházását

A KÉSZ Csoport generálkivitelező vállalata, a KÉSZ Építő Zrt. nyerte el a Ceva-Phylaxia Oltóanyagtermelő Zrt. monori telephelyének bővítésére kiírt EPC (Engineering, Procurement and Construction) tervezéssel együtt járó projekt teljes megvalósítását. A Ceva az 5. legnagyobb állategészségügyi társaság a világon, jelenleg évi 70 milliárd adag vakcinát gyárt Magyarországon, ami várhatóan 80 milliárdra emelkedik a fejlesztéseket követően. Ezzel párhuzamosan 120 új munkahely megteremtése is erősíti a térség gazdasági versenyképességét a következő években.
2024. 12. 13. 06:00
Megosztás:

A Shopper Park Plus Nyrt több mint 2,5-szeres túljegyzéssel ismét történelmet ír a hazai piacon

A Shopper Park Plus Nyrt. (SPP) a hazai tőkepiacon folytatja úttörő szerepét: a tavalyi évben elsőként hajtott végre euróalapú részvénykibocsátást a Budapesti Értéktőzsdén, most pedig az első zártkörű részvénykibocsátása is kiemelkedő eredménnyel zárult. A 2,67-szeres túljegyzés 11,5 EUR kibocsátási (piaci) áron történt.
2024. 12. 13. 05:30
Megosztás:

Kösd le a pénzed most, az infláció feletti kamatot kapsz érte!

A bankok többsége szabad szemmel nem látható kamatot adnak csak a bankbetétre, de találni olyan ajánlatokat is, amelyek 6, 12 vagy 24 hónapos lekötésre jóval az inflációt meghaladó kamatot kínálnak. Még lekötés nélkül is elérhetünk 4 százalékos kamatot - derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024. 12. 13. 05:00
Megosztás:

Tévhit, hogy csak a Z generáció él TikTokon – A magyar userek átlagéletkora 38 év

A social média mára minden generáció életének nélkülözhetetlen részévé vált, a hírfogyasztástól kezdve a vásárlási döntésekig – derül ki a Publicis Groupe CEE (Közép- és Kelet-Európa) és a GWI közös kutatásából, amely a közép-kelet-európai régiót, beleértve Magyarországot is, közösségi médiahasználati szokásait elemzi. Az eredmények szerint a magyar internetezők közel 40%-a napi szinten használja a közösségi médiát nemcsak tájékozódásra (52%), hanem termékek felfedezésére is (86%). Érdekes adat, hogy Magyarországon a TikTok átlagos felhasználója 38 éves – ami magasabb a régiós átlagnál. A kutatás rávilágít arra is, hogy bár a rövid videós tartalmak továbbra is népszerűek, a hosszabb formátumok iránti érdeklődés is növekszik. Ez különösen igaz az Instagram és a TikTok esetében, ahol a felhasználók egyaránt fogyasztanak rövid és hosszabb videókat.
2024. 12. 13. 04:30
Megosztás: