Új „biztonsági övet” sürget az Allianz: fókuszban a városi közlekedés legkiszolgáltatottabb szereplői

„Kicsik a nagyok ellen” az európai városokban: a nagyobb településeken belüli közúti halálesetek 70 százalékának gyalogosok, kerékpárosok vagy motorkerékpárosok az elszenvedői.

Új „biztonsági övet” sürget az Allianz: fókuszban a városi közlekedés legkiszolgáltatottabb szereplői

A már létező vezetéstámogató technológiákkal a gyalogosokat, illetőleg kerékpárosokat sújtó teherautós balesetek egyharmada elkerülhető volna.
Új biztonsági övre van szükség: a súlyos és halálos kimenetelű közlekedési balesetek számának nullára csökkentése (Vision Zero) érdekében az Allianz konkrét intézkedéseket szorgalmaz.

A gyalogosok és a kerékpárosok hatékonyabb védelméért fogalmazott meg konkrét követeléseket a politikusok, az autógyártók és a flottaüzemeltetők felé az Allianz a 12. Allianz Motor Day alkalmából. A „Kicsik a nagyok ellen: hogyan kell jobban megvédenünk a legkiszolgáltatottabb városi közlekedőket?” tematika köré szerveződő eseményen kitüntetett figyelmet kaptak a gyalogosok, a kerékpárosok és a motorkerékpárosok, mivel ők a városi közlekedés legsérülékenyebb szereplői. Az őket érintő balesetek súlyosságát és számát egyebek mellett azzal lehetne mérsékelni, ha a gyártók komolyabb biztonsági felszerelésekkel látnák el a furgonokat és a teherautókat, illetve a sofőrök ténylegesen használnák a rendelkezésükre álló eszközöket.

Ehhez képest az Allianz Technológiai Központ (AZT) által kezdeményezett kutatás[1] arra a megállapításra jutott, hogy a nehézgépjárműveket vezetők többsége (az Egyesült Királyságban és Franciaországban 54 százalékuk, Németországban 50, Spanyolországban 48, Olaszországban pedig 47 százalékuk) gyakran vagy néha kikapcsolja a vezetéstámogató rendszereket arra hivatkozva, hogy azok „nem praktikusak”, „idegesítőek”, „feleslegesek”, vagy „olykor nem működnek megfelelően”.

Az EU 2050-re nullára akarja csökkenteni a halálos közúti balesetek számát

Az Európai Bizottság hivatalos célkitűzése az, hogy 2050-ben már ne forduljanak elő halálesetek az európai utakon. A Vision Zero elvárástól azonban még messze vagyunk. Tavaly mintegy 20 400 áldozata volt a közúti baleseteknek az Európai Unión belül, ami éves szinten csupán 1 százalékos csökkenés. Pedig a 2050-es célhoz – lineáris javulást feltételezve –18 százalékkal kellett volna mérsékelni a halálos kimenetelű közlekedési balesetek számát 2022 és 2023 között.

Az AZT szakértői szerint a balesetek fő gócpontjai Európában a városok: ezekben történik a halálos közúti balesetek mintegy 40 százaléka. Az áldozatok 70 százaléka kerékpárral vagy más kétkerekű járművel közlekedik, illetőleg gyalogos – gyakran gyermek vagy idős. Mindezek fényében a helyzet gyors és hathatós javításához érdemes a városi közlekedésre és annak leginkább kiszolgáltatott szereplőire összpontosítani. 

Az AZT elemzése szerint kiemelt figyelmet igényelnek a csomagszállítók és futárszolgálatok által használt furgonok: ebben a kategóriában 20 százalékkal gyakoribbak a balesettel összefüggő kárigények, mint a hagyományos négykerekűek között, ráadásul az előbbiek nagyobb valószínűséggel okoznak személyi sérülést is. Emögött feltehetően a sofőrök időhiánya, a gyakori megállások, a városi környezetben történő manőverezés és a kiszállítás során használt digitális eszközök figyelemelterelő hatása áll.

Nincs új a nap alatt: a rendelkezésre álló technológiák is életeket menthetnek

Az sem mellékes szempont ugyanakkor, hogy noha a furgonok ugyanazokat a nagyforgalmú városi utakat róják, mint a személygépkocsik, mégsem szerelik fel őket annyi biztonsági rendszerrel, mint az utóbbiakat. Azzal együtt sem, hogy az EU 2. általános járműbiztonsági rendelete (GSR2) 2024 júliusától minden új járműre kiterjed, ráadásul ezek például a furgonok esetében nem elégségesek ahhoz, hogy megbízhatóan megelőzzék például a holtterekben történő ütközéseket a kerékpárosokkal vagy a gyalogosokkal.

Az AZT szakemberei szerint a furgonok és teherautók által okozott, gyalogosok és kerékpárosok által elszenvedett balesetek egyharmada elkerülhető lenne, ha ezeknél a gépjárműveknél is aktívan használnák a már létező technológiákat. Ilyen például a holttérfigyelő asszisztens aktív fékrásegítéssel, amely nem csupán detektálni képes a rossz helyen felbukkanó akadályt, hanem villámgyorsan közbe is tud avatkozni. De szintén javíthatják a sofőrök tájékozódási képességét a gyártók speciális tükrökkel vagy a vezetőfülke jobb kilátást biztosító kialakításával.

„Számunkra biztosítóként kiemelten fontos, hogy megoldást keressünk erre a problémára, hiszen az ilyen jellegű balesetek csökkentésével a közlekedés sérülékenyebb szereplői nagyobb biztonságban lennének, emellett a fuvarozó vállalatoknak is kifizetődő lenne, hiszen egy alacsonyabb javítási és állásidő-költséggel rendelkező flotta jóval hatékonyabban működtethető – mondta el Borbély Krisztián, az Allianz Hungária Zrt. kárrendezési igazgatóságának vezetője. Hozzátette: – Szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen nemzetközi tapasztalataink és kutatásaink révén hatékonyan tudunk hozzájárulni a biztonságosabb közlekedés megteremtéséhez.”

A vezetéstámogató rendszer az új biztonsági öv

Az Allianz már 40 évvel ezelőtt is kampányolt az akkor még vitatott biztonsági övek kötelező használatáért. Klaus-Peter Roehler, az Allianz SE Igazgatósági tagja úgy véli, a Vision Zero eléréséhez „új biztonsági övre” van szükség. Ennek érdekében a 12. Allianz Motor Day-en az Allianz három konkrét követelést is megfogalmazott az autógyártók, a flottaüzemeltetők és a jogalkotók felé, hogy a városi közlekedésben leginkább veszélyeztetett csoportok nagyobb védelmet élvezhessenek:

1. Elsőként azt szeretnék elérni, hogy a furgonok és tehergépkocsik gyártói teljes mértékben használják ki a rendelkezésre álló vezetéstámogató innovációkat a balesetek megelőzése érdekében. Ezekben a kategóriákban legalább olyan erős biztonsági rendszerekre van szükség, mint az új személygépkocsiknál.

2. Felhívják továbbá az EU jogalkotóinak figyelmét, hogy a jelenlegi szabályozás korrekciójával a lehető leghamarabb tegyék kötelezővé az olyan aktív fékrendszerek meglétét az új járműveknél, amelyek azonnal vészfékezést indítanak a holttérben felbukkanó akadály észlelésekor, és ezeket állandóan legyen kötelező használni.

3. Végezetül az Allianz átfogó, az uniós adatvédelmi törvényben foglaltaknak megfelelő adatmegosztást sürget, hogy a biztosítók olyan kockázatalapú díjtételeket és ösztönzőket állapíthassanak meg, amelyek igazodnak a teherautókba és furgonokba szerelt és aktivált biztonsági rendszerekhez.

6 dolog, amit tudnod kell, ha figyelmen kívül hagyod a tartozásodat

Sokan próbálják elkerülni a szembenézést a tartozásaikkal. Halogatnak, nem veszik át a leveleket, nem reagálnak a bank vagy a követeléskezelő megkeresésére. Általában az adós már csak akkor kér segítséget, amikor a végrehajtás már elindult, és jelentős anyagi és jogi hátrányban van. dr. Nagy Rudolf ügyvéd írása.
2025. 07. 23. 02:00
Megosztás:

Súlyos nyugdíjtévedésben vannak a magyarok és ez sokba kerül

Egy új, országos felmérés szerint a magyar felnőttek túlnyomó többsége az időskori anyagi biztonságát fenyegető tévedésben van, ugyanis a valóságoshoz képest sokkal rosszabbnak gondolják az önkéntes nyugdíjpénztárak által elért hozamokat. Ez a tévhit azt is gátolhatja, hogy időben elkezdjék a rendszeres nyugdíjcélú takarékoskodást.
2025. 07. 23. 01:00
Megosztás:

A Binance lázba hozta a Toshi követőtáborát

A Toshi és a Binance.US interakciója az X közösségi hálón ismét felkeltette a kereskedők érdeklődését a projekt iránt. Ez volt az első alkalom, hogy a Binance.US nyilvánosan tudomásul vette a Toshi létezését, ami bőven elég volt ahhoz, hogy a Toshi közössége spekulációba kezdjen.
2025. 07. 23. 00:01
Megosztás:

Befejeződött az aratás Békés vármegyében

Befejeződött az aratás Békésben, a termésátlagok jóval elmaradnak az előző évekétől. A vihar a napraforgót, az aszály a kukoricát károsítja.
2025. 07. 22. 23:00
Megosztás:

Kijöttek az Otthon Start lakáshitel részletei

Megjelent hétfőn este a kormany.hu oldalon az Otthon Start hitelprogram jogszabálytervezete. Az alapfeltételek nem változtak: az állam 50 millió forintos, legfeljebb 3 százalékos, fix kamatozású kölcsönt biztosít legfeljebb 25 évre, de számos, eddig nyitott kérdésre ad választ a tervezet - írja közleményében a Bank360.
2025. 07. 22. 22:00
Megosztás:

Európa mentette meg a Coca-Cola második negyedévét

Az üdítőitalairól ismert vállalat az idei második negyedévben 12,54 milliárd dollár árbevételt ért el, ami 1%-kal magasabb, mint az előző év azonos időszakában. Az egy részvényre jutó nyereség 87 cent lett.
2025. 07. 22. 21:00
Megosztás:

Milliárdos kiesést jelentenek a vámok a General Motors-nak

A General Motors az idei második negyedévben 47,1 milliárd dollár bevételt ért el, ami 1,8%-os visszaesés az előző év azonos időszakához képest. A nyereség 35%-kal, 1,9 milliárd dollárra csökkent. A gyenge teljesítmény ellenére a vállalatnak sikerült felülmúlnia az elemzői várakozásokat.
2025. 07. 22. 20:00
Megosztás:

Pesszimistábbá váltak az amerikai fogyasztók

A Conference Board fogyasztói bizalmi indexe júniusban 5,4 ponttal romlott, és a májusi 98,4-ről 93,0-ra esett vissza.
2025. 07. 22. 19:00
Megosztás:

A világ legnagyobb vízerőműve épül Tibeten

Li Csiang kínai miniszterelnök 2025. július közepén ünnepélyesen bejelentette, hogy Kína megkezdi a világ eddigi legnagyobb vízerőművének építését Tibetben, a Yarlung Tsangpo folyón. A projekt hivatalos engedélyét még 2024 decemberében kapta meg, de a kivitelezés konkrét elindítására csak most került sor. A beruházás célja, hogy Kína újabb lépést tegyen a karbonsemleges gazdaság felé, valamint megerősítse stratégiai pozícióját a megújuló energiaforrások piacán.
2025. 07. 22. 18:00
Megosztás:

Lazítanának az amerikai bankok szabályozásán

Scott Bessent amerikai pénzügyminiszter hétfőn mélyrehatóbb reformokat szorgalmazott az általa elavultnak nevezett pénzügyi szabályozási rendszerben.
2025. 07. 22. 17:00
Megosztás:

Trump nagyszabású törvénye miatt bedől az USA?

Donald Trump elnök nemrégiben elfogadott adó- és kiadási törvénye tíz év alatt 3400 milliárd dollárral növeli az Egyesült Államok költségvetési hiányát, és több millió embert hagy egészségügyi ellátás nélkül – derül ki a független Kongresszusi Költségvetési Hivatal (CBO) új becsléséből.
2025. 07. 22. 16:00
Megosztás:

Az európai tőzsde készülődik...

Ma este 22:05-kor érkezik az SAP második negyedéves eredménye, amivel Németországban is kezdetét veszi a gyorsjelentési szezon és egyúttal besűrűsödik az európai vállalati naptár is.
2025. 07. 22. 15:00
Megosztás:

A gyártástól az üzletekig az SAP megoldására fűzi fel ékszereit a Pandora

A technológia által kínált legjobb lehetőségeket szeretné használni üzlete fellendítésére és növekedése felgyorsítására a Pandora. A világ legnagyobb ékszermárkája a fogyasztói élmény fejlesztését helyezte digitális stratégiájának középpontjába, támogatásul pedig az SAP-t választotta – a jövőben az SAP S/4HANA Cloud-ot, illetve a RISE with SAP megoldást alkalmazza.
2025. 07. 22. 14:00
Megosztás:

Trump médiacége a TMTG meglepő húzással lett az egyik legnagyobb Bitcoin-befektető

Donald Trump neve eddig is erősen összefonódott a kriptovaluták világával, de most új szintre emelte a részvételét: médiavállalata, a Trump Media & Technology Group (TMTG) több mint 2 milliárd dollár értékű Bitcoint vásárolt. Ezzel a lépéssel a TMTG belépett a világ legnagyobb Bitcoin-tartalékkal rendelkező tőzsdén jegyzett vállalatai közé — és ez komoly hullámokat keltett a piacon és a politikában egyaránt.
2025. 07. 22. 13:00
Megosztás:

Egy felmérés szerint nagyobb pénzügyi tartalékokkal rendelkeznek a csehek, mint korábban

Nagyobb pénzügyi tartalékkal rendelkeznek és jobban spórolnak a csehek, mint korábban - derült ki abból az országos felmérésből, amelyet az Ipsos közvélemény-kutató intézet készített júniusban a Home Credit pénzügyi csoport megrendelésére.
2025. 07. 22. 12:00
Megosztás:

Az Ethereum új korszakba lép: egyre több cég veszi fel a mérlegébe a második legnagyobb kriptót

A vállalati szektorban eddig főként a bitcoin számított mérlegre vehető digitális eszköznek. Most azonban egyre több cég ismeri fel az Ethereum – vagyis az ether (ETH) – valódi értékét, és tesz vele komoly fogadásokat. Már nem csak a decentralizált pénzügyek jövőjére, hanem az Ethereum-alapú tokenizációra is építenek. A trend nem véletlen, és komoly pénzeket mozgat meg.
2025. 07. 22. 11:00
Megosztás:

Nagy Márton a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara újonnan kinevezett elnökével egyeztetett

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a mai napon hivatalában fogadta Dr. Keszte Róbertet a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) újonnan kinevezett elnökét, Barbara Zollmannt a DUIHK ügyvezető elnökségi tagját, valamint Dirk Wölfert a DUIHK kommunikációs osztályvezetőjét.
2025. 07. 22. 10:00
Megosztás:

Rekordszámú felvételiző, bővülő kínálat, lassuló drágulás, több vevő és kevesebb bérlő – ilyen lesz az idei a 2025-ös albérletszezon

Július 23-án, szerda este a felsőoktatási ponthatárok kihirdetésével hivatalosan is elindul az idei albérletszezon. Az ingatlan.com legfrissebb adatai alapján a bérleti díjak emelkedése továbbra is mérsékeltebb, mint a lakásáraké, ráadásul a kínálat bővülése tovább fékezheti az albérlet-drágulást.
2025. 07. 22. 09:00
Megosztás:

Saját épületeit már kizárólag zöldárammal látja el az E.ON

Tavaly a vállalatcsoport 70 telephelyét üzemeltette teljes mértékben megújuló elektromos árammal . Az E.ON teljes szén-dioxid-kibocsátása 2019-hez képest 84 százalékkal csökkent. 2024-ben összesen több mint 160 milliárd forintot fordított energiahálózatainak fejlesztésére a vállalat. A nemek közötti bérkülönbség az E.ON-nál sokkal kisebb, mint a magyarországi átlag és az Európai Uniós elvárás.
2025. 07. 22. 08:00
Megosztás:

Albérletek biztosítása: a bérbeadó vagy a bérlő köti a lakásbiztosítást?

Két nap múlva, szerdán hirdetik ki a felvételi ponthatárokat, az ezt követő hetekben pedig ismét felpörög az albérletpiac: több ezer diák próbál majd az új tanintézménye közelében számára kedvező feltételekkel albérletet találni. E feltételek között gyakran elsikkad az ingatlan megfelelő biztosítottságának kérdése, sok esetben csak a károk bekövetkezte nyomán derül ki, hogy kötöttek-e megfelelő biztosítás a bérleményre.
2025. 07. 22. 06:00
Megosztás: