Új „biztonsági övet” sürget az Allianz: fókuszban a városi közlekedés legkiszolgáltatottabb szereplői

„Kicsik a nagyok ellen” az európai városokban: a nagyobb településeken belüli közúti halálesetek 70 százalékának gyalogosok, kerékpárosok vagy motorkerékpárosok az elszenvedői.

Új „biztonsági övet” sürget az Allianz: fókuszban a városi közlekedés legkiszolgáltatottabb szereplői

A már létező vezetéstámogató technológiákkal a gyalogosokat, illetőleg kerékpárosokat sújtó teherautós balesetek egyharmada elkerülhető volna.
Új biztonsági övre van szükség: a súlyos és halálos kimenetelű közlekedési balesetek számának nullára csökkentése (Vision Zero) érdekében az Allianz konkrét intézkedéseket szorgalmaz.

A gyalogosok és a kerékpárosok hatékonyabb védelméért fogalmazott meg konkrét követeléseket a politikusok, az autógyártók és a flottaüzemeltetők felé az Allianz a 12. Allianz Motor Day alkalmából. A „Kicsik a nagyok ellen: hogyan kell jobban megvédenünk a legkiszolgáltatottabb városi közlekedőket?” tematika köré szerveződő eseményen kitüntetett figyelmet kaptak a gyalogosok, a kerékpárosok és a motorkerékpárosok, mivel ők a városi közlekedés legsérülékenyebb szereplői. Az őket érintő balesetek súlyosságát és számát egyebek mellett azzal lehetne mérsékelni, ha a gyártók komolyabb biztonsági felszerelésekkel látnák el a furgonokat és a teherautókat, illetve a sofőrök ténylegesen használnák a rendelkezésükre álló eszközöket.

Ehhez képest az Allianz Technológiai Központ (AZT) által kezdeményezett kutatás[1] arra a megállapításra jutott, hogy a nehézgépjárműveket vezetők többsége (az Egyesült Királyságban és Franciaországban 54 százalékuk, Németországban 50, Spanyolországban 48, Olaszországban pedig 47 százalékuk) gyakran vagy néha kikapcsolja a vezetéstámogató rendszereket arra hivatkozva, hogy azok „nem praktikusak”, „idegesítőek”, „feleslegesek”, vagy „olykor nem működnek megfelelően”.

Az EU 2050-re nullára akarja csökkenteni a halálos közúti balesetek számát

Az Európai Bizottság hivatalos célkitűzése az, hogy 2050-ben már ne forduljanak elő halálesetek az európai utakon. A Vision Zero elvárástól azonban még messze vagyunk. Tavaly mintegy 20 400 áldozata volt a közúti baleseteknek az Európai Unión belül, ami éves szinten csupán 1 százalékos csökkenés. Pedig a 2050-es célhoz – lineáris javulást feltételezve –18 százalékkal kellett volna mérsékelni a halálos kimenetelű közlekedési balesetek számát 2022 és 2023 között.

Az AZT szakértői szerint a balesetek fő gócpontjai Európában a városok: ezekben történik a halálos közúti balesetek mintegy 40 százaléka. Az áldozatok 70 százaléka kerékpárral vagy más kétkerekű járművel közlekedik, illetőleg gyalogos – gyakran gyermek vagy idős. Mindezek fényében a helyzet gyors és hathatós javításához érdemes a városi közlekedésre és annak leginkább kiszolgáltatott szereplőire összpontosítani. 

Az AZT elemzése szerint kiemelt figyelmet igényelnek a csomagszállítók és futárszolgálatok által használt furgonok: ebben a kategóriában 20 százalékkal gyakoribbak a balesettel összefüggő kárigények, mint a hagyományos négykerekűek között, ráadásul az előbbiek nagyobb valószínűséggel okoznak személyi sérülést is. Emögött feltehetően a sofőrök időhiánya, a gyakori megállások, a városi környezetben történő manőverezés és a kiszállítás során használt digitális eszközök figyelemelterelő hatása áll.

Nincs új a nap alatt: a rendelkezésre álló technológiák is életeket menthetnek

Az sem mellékes szempont ugyanakkor, hogy noha a furgonok ugyanazokat a nagyforgalmú városi utakat róják, mint a személygépkocsik, mégsem szerelik fel őket annyi biztonsági rendszerrel, mint az utóbbiakat. Azzal együtt sem, hogy az EU 2. általános járműbiztonsági rendelete (GSR2) 2024 júliusától minden új járműre kiterjed, ráadásul ezek például a furgonok esetében nem elégségesek ahhoz, hogy megbízhatóan megelőzzék például a holtterekben történő ütközéseket a kerékpárosokkal vagy a gyalogosokkal.

Az AZT szakemberei szerint a furgonok és teherautók által okozott, gyalogosok és kerékpárosok által elszenvedett balesetek egyharmada elkerülhető lenne, ha ezeknél a gépjárműveknél is aktívan használnák a már létező technológiákat. Ilyen például a holttérfigyelő asszisztens aktív fékrásegítéssel, amely nem csupán detektálni képes a rossz helyen felbukkanó akadályt, hanem villámgyorsan közbe is tud avatkozni. De szintén javíthatják a sofőrök tájékozódási képességét a gyártók speciális tükrökkel vagy a vezetőfülke jobb kilátást biztosító kialakításával.

„Számunkra biztosítóként kiemelten fontos, hogy megoldást keressünk erre a problémára, hiszen az ilyen jellegű balesetek csökkentésével a közlekedés sérülékenyebb szereplői nagyobb biztonságban lennének, emellett a fuvarozó vállalatoknak is kifizetődő lenne, hiszen egy alacsonyabb javítási és állásidő-költséggel rendelkező flotta jóval hatékonyabban működtethető – mondta el Borbély Krisztián, az Allianz Hungária Zrt. kárrendezési igazgatóságának vezetője. Hozzátette: – Szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen nemzetközi tapasztalataink és kutatásaink révén hatékonyan tudunk hozzájárulni a biztonságosabb közlekedés megteremtéséhez.”

A vezetéstámogató rendszer az új biztonsági öv

Az Allianz már 40 évvel ezelőtt is kampányolt az akkor még vitatott biztonsági övek kötelező használatáért. Klaus-Peter Roehler, az Allianz SE Igazgatósági tagja úgy véli, a Vision Zero eléréséhez „új biztonsági övre” van szükség. Ennek érdekében a 12. Allianz Motor Day-en az Allianz három konkrét követelést is megfogalmazott az autógyártók, a flottaüzemeltetők és a jogalkotók felé, hogy a városi közlekedésben leginkább veszélyeztetett csoportok nagyobb védelmet élvezhessenek:

1. Elsőként azt szeretnék elérni, hogy a furgonok és tehergépkocsik gyártói teljes mértékben használják ki a rendelkezésre álló vezetéstámogató innovációkat a balesetek megelőzése érdekében. Ezekben a kategóriákban legalább olyan erős biztonsági rendszerekre van szükség, mint az új személygépkocsiknál.

2. Felhívják továbbá az EU jogalkotóinak figyelmét, hogy a jelenlegi szabályozás korrekciójával a lehető leghamarabb tegyék kötelezővé az olyan aktív fékrendszerek meglétét az új járműveknél, amelyek azonnal vészfékezést indítanak a holttérben felbukkanó akadály észlelésekor, és ezeket állandóan legyen kötelező használni.

3. Végezetül az Allianz átfogó, az uniós adatvédelmi törvényben foglaltaknak megfelelő adatmegosztást sürget, hogy a biztosítók olyan kockázatalapú díjtételeket és ösztönzőket állapíthassanak meg, amelyek igazodnak a teherautókba és furgonokba szerelt és aktivált biztonsági rendszerekhez.

Célzott pénzosztás: Új szintre emeli támogatási stratégiáját az Ethereum Alapítvány

Az Ethereum Alapítvány új lendületet ad az ökoszisztéma fejlesztésének: elbúcsúzik a nyílt pályázati rendszertől, és helyette célzott támogatási modellre áll át. A stratégiai szemléletváltás nemcsak hatékonyabbá teszi a forráselosztást, de az Ethereum jövőjének legfontosabb pilléreit – a skálázhatóságot, adatvédelmet és decentralizációt – is megerősíti.
2025. 11. 03. 22:30
Megosztás:

Horvátországban megkezdődik az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer telepítése

Horvátország megkezdi az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer, a Crolibertas kapuinak telepítését az A3-as autópályán (Zágráb-Eszék) - közölte hétfőn a horvát autópályákat kezelő vállalat (HAC).
2025. 11. 03. 22:00
Megosztás:

Kirobbanó állapotban van az Otthon Start Program

Hiába a balos fanyalgás, kirobbanó állapotban van az Otthon Start Program - közölte a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára hétfőn a Facebook-oldalán.
2025. 11. 03. 21:30
Megosztás:

Újabb négycsillagos szálloda nyílt Budapesten

Francia szállodabefektető beruházásaként megnyílt a YOU Hotel Budapest, a négycsillagos szálloda a Szentkirályi utcában, Stühmer Frigyes egykori csokoládégyárában kapott helyett, az üzemeltetést a magyar Accent Hotel Management látja el - közölte az Accent hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 03. 21:00
Megosztás:

Tesztüzemben működik a krki LNG-terminál új modulja

Tesztüzemben működik az új átalakító modul, amely megduplázza a krki LNG-terminál (cseppfolyósítottföldgáz-terminál) kapacitását - közölte hétfőn az LNG Hrvatska, a létesítményt üzemeltető horvát vállalat.
2025. 11. 03. 20:00
Megosztás:

Erős harmadik negyedévet produkált a Shopper Park Plus

Újabb sikeres időszakot zárt a Shopper Park Plus (SPP): a harmadik negyedévben is növelni tudta profitját, azaz ingatlanportfóliójának értéke és a bérbeadottság jelentősen javult.
2025. 11. 03. 19:30
Megosztás:

Erősödött a forint hétfő estére

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 11. 03. 19:00
Megosztás:

Új aukciós világrekord születhet Budapesten: jön a Virág Judit Galéria ötödik Zsolnay árverése

A Virág Judit Galéria november 17-én tartja egyedüliként a világon Zsolnay aukcióját. Az immáron ötödik ilyen árverést több kontinensről is figyelemmel követik majd a gyűjtők, hiszen a Zsolnay kerámiák ma már a földkerekség legkeresettebb porcelánjai közé tartoznak. Idén igazi csúcsdarabokkal találkozhat a közönség, többek között egy különleges óriáskaspóval, amely először bukkan fel a piacon. Az aukciós kiállítást a Virág Judit Galériában november 4-16. között ingyenesen csodálhatja meg a publikum.
2025. 11. 03. 18:30
Megosztás:

Magyar technológia segíthet fenntarthatóbbá tenni az ipart

A jövő iparának egyik kulcseleme lehet egy magyar fejlesztés: a KÉSZ Csoport tagvállalata, a MATECH együttműködésre lépett az eChemicles Zrt.-vel, hogy megépítsen egy új, konténeres szén-dioxid-átalakító berendezést. Az innovatív megoldás célja, hogy a kibocsátott CO₂ ne hulladék legyen, hanem értékes, újrahasznosítható ipari alapanyag.
2025. 11. 03. 18:00
Megosztás:

Országos vizsgálatot rendelt el az NKFH a gyrost árusító éttermekben és büfékben

Az élelmiszer-higiéniai és élelmiszer-biztonsági előírások betartása, a nyomonkövethetőség biztosítása és a megfelelő konyhatechnológia alkalmazása érdekében a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) országos ellenőrzést rendelt el a gyrost árusító éttermekben és büfékben.
2025. 11. 03. 17:30
Megosztás:

Lakáspiaci csúcs: 15 éves októberi rekord dőlt meg a kisebb településeken

Az októberi országos lakáspiaci kereslet közel 20 százalékkal mérséklődött szeptemberhez képest, éves alapon viszont mindössze csak 1,5 százalékkal csökkent.
2025. 11. 03. 17:00
Megosztás:

Magyarország változatlanul az Európai Unió élmezőnyéhez tartozik a magas foglalkoztatást és az alacsony munkanélküliséget tekintve

Czomba Sándor: Magyarország változatlanul az Európai Unió élmezőnyéhez tartozik a magas foglalkoztatást és az alacsony munkanélküliséget tekintve
2025. 11. 03. 16:30
Megosztás:

Infláció, kis luxusok és takarékosság: így változik a fogyasztás 2025-ben

Több mint 210 ezer online beszélgetést elemzett a CogniVerse, és a kép egyértelmű: miközben a közösségi médiában virágzik a „little treat culture" – a kis örömök kultúrája –, párhuzamosan robbanásszerűen terjed egy másik trend is, a fogyasztás tudatos visszafogása. A kutatás feltárja, mi számít ma kis luxusnak, és hogyan alakítják át az emberek fogyasztási szokásaikat, ha úgy érzik, válság van.
2025. 11. 03. 16:00
Megosztás:

Sokan bukhatják a foglalót: a műszaki állapot és a térképmásolat is keresztbe tehet az Otthon Start igénylésénél

Akár a teljes foglalót is elveszíthetik azok a vevőjelöltek, akik a kiszemelt ingatlan állapotát, jogi rendezettségét vagy biztosíthatóságát csak a szerződéskötés után ellenőrzik. A money.hu elemzése szerint a támogatott hitelek – így a Fix 3%-os Otthon Start hitel vagy a CSOK Plusz – igénylésénél is a műszaki állapot, a nyilvántartásban szereplő hivatalos információk és a lakhatóság a döntő, a vonatkozó jogszabályban megfogalmazott kritériumok mellett. Ha ezek valamelyike nem megfelelő, a bank akár el is utasíthatja a hitelkérelmet, és a vevő könnyen elveszítheti a foglalót.
2025. 11. 03. 15:30
Megosztás:

Ausztriában 4,0 százalék volt az infláció szeptember után októberben is

Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme az előző havival megegyezően 4,0 százalék volt októberben - derült ki az osztrák statisztikai hivatal (Bundesanstalt Statistik Österreich - STAT) előzetes adataiból.
2025. 11. 03. 15:00
Megosztás:

Már indulnak a téli szezonális ellenőrzések

Téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzést rendelt el a 2025. november 3. és december 31. közötti időszakra Tállai András, az Agrárminisztérium parlamenti államtitkára - jelenete be az MTI-nek hétfőn megküldött közleményében a minisztérium.
2025. 11. 03. 14:30
Megosztás:

MEKH: közel 3200 elektromos töltőberendezés működik Magyarországon

Az engedélyköteles elektromos töltőberendezések száma Magyarországon tavaly év végén 3191 volt, amelyhez 6191 csatlakozó tartozott, a felhasznált energia összmennyisége a negyedik negyedévben új csúcsra emelkedett - tájékoztatta a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) közleményben hétfőn az MTI-t.
2025. 11. 03. 14:00
Megosztás:

Ez történt a magyar tőzsdén októberben

Pozitív, újabb napi rekordokban is gazdag hónapot tudhat maga mögött a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) vezető indexe, a BUX. A szeptemberi záróértéket túlszárnyalva, 107 319,9 ponton zárt, újabb történelmi csúcsot is beállítva a hónap utolsó napján.
2025. 11. 03. 13:30
Megosztás:

42 százalékkal nőtt a Ryanair fél éves profitja

Az ír Ryanair Holdings Plc, Európa legnagyobb diszkont légitársasága, 42 százalékkal növelte nettó nyereségét az első pénzügyi fél évben, és 13 százalékkal a bevételét.
2025. 11. 03. 13:00
Megosztás:

Trump letagadta, hogy ismeri CZ -t – pedig korábban állítólag kegyelmet adott neki

A kriptoközösség egyik legújabb és legfurcsább híre szerint Donald Trump volt amerikai elnök azt állította, hogy nem ismeri Changpeng Zhao-t, a Binance alapítóját és korábbi vezérigazgatóját. Ez önmagában is érdekes lenne, de a botrányt az robbantotta ki, hogy korábban olyan hírek jelentek meg, miszerint Trump kegyelemben részesítette CZ-t, vélhetően valamely korábbi jogi ügye kapcsán.
2025. 11. 03. 12:30
Megosztás: