Újabb nagy dobás a Lead Ventures-től: a Leanpay révén regionális BNPL fintech cég került a portfólióba
Az egyszerű, azonnali online fizetési szolgáltatások iránti keresletet is felpörgette az az elképesztő lendület, amelyet főként a pandémiának köszönhet az e-kereskedelem. Az újgenerációs lehetőségek között is kirívóan magas növekedést produkál az úgynevezett Buy Now, Pay Later (BNPL) megoldás. Bár a neve alapján egyszerű részletfizetésnek vagy hitelnek gondolnánk, a BNPL lényegesen rugalmasabb ezeknél: modern UI (felhasználói felület) és valós idejű, digitalizált folyamatok révén egyedülálló vásárlói élményt nyújt, továbbá a visszafizetés a hagyományos hitelekre jellemző havi ciklusnál hosszabb időre oszlik el. Így a felhasználók jelentős szabadságot kapnak, és gördülékenyen és kényelmesen vásárolhatnak ott és amikor akarnak.
A kifejezetten az online vásárlók részletfizetési igényeit kielégítő konstrukciónak 2020-ban 400 milliárd eurót meghaladó globális forgalma volt, ami a szakértői becslések szerint 2025-re megduplázódhat. Az európai piacon legismertebb BNPL szereplőnek számító svéd Klarna megoldását például több mint negyedmillió e-kereskedő integrálta már rendszerébe, nem véletlenül: a BNPL bevezetését követően egyes kereskedők számottevő növekedést észleltek a konverziós rátában. A vásárlók ritkábban hagyták a kiválasztott termékeiket a kosárban, hajlandóbbak voltak befejezni vásárlásaikat, amikor azonnal megkaphatták a kiválasztott terméket, ahelyett, hogy egy nagyösszegű kiadást későbbre ütemeztek volna. A kereskedők ráadásul az átlagos rendelési érték 30 százalékos bővüléséről is beszámoltak.
„Kivételes növekedési potenciál van a BNPL-ben, amelynek regionális elterjedése az online fogyasztói magatartásokat is nagymértékben átformálhatja” – magyarázza Galácz Ábel, a Lead Ventures vezérigazgatója, miért látott fantáziát a MOL és az Eximbank által életre hívott tőkealapot kezelő befektetőcég ebben a piaci szegmensben, amelynek régiós üdvöskéje a 2016-ban alapított, Szlovéniában és Horvátországban BNPL megoldást nyújtó Leanpay. A startup 2021 első felében háromszor annyi bevételt realizált, mint egy évvel korábban.
„A Leanpay nem azonos a klasszikus BNPL szolgáltatókkal, amilyen például a Klarna” – hangsúlyozza Misa Zivic társalapító-vezérigazgató. Míg a svéd piaci szereplő főként a divatcikkekre összpontosít, 150 euró körüli átlagos kosárértékkel, addig a Leanpay-nél átlagosan háromszor nagyobb érték jön össze főként szórakoztatóelektronikai cikkekből, lakásfelszerelésekből, bútorokból és sportfelszerelésekből. A másik, piaci lépéselőnyt jelentő különbség a Leanpay kelet-közép-európai fókusza: ez a globális szereplők által szinte érintetlen, jelenleg jóformán csak tradícionális szereplők kínálnak digitális áruhitelt ezen országokban.
„A kelet-közép-európai régió nem elsőszámú terjeszkedési célpontja a globális és nyugat-európai szereplőknek” – teszi hozzá Galácz Ábel, aki szerint ennek oka elsősorban a szigorúbb szabályozásban, valamint a kisebb és széttagolt piaci szerkezetben keresendő. „A társaság saját fejlesztésű és önmagát a szerzett tapasztalatok és információk alapján mesterséges intelligencia révén erősíteni képes kockázati modellje ugyancsak igazodik a lokális piacok egyediségeihez és kezeli azokat. Azonfelül a Leanpay menedzsmentje és a csapat képességei tökéletesen illeszkednek ahhoz a vízionárius, ugyanakkor szabályozott és jól definiált expanziós stratégiához, amely mellett a Lead Ventures is letette a voksát.” – egészítette ki az alapkezelő vezetője. Mindezek alapján a Lead Ventures 2,5 millió eurós tőkebefektetést hajt végre a startupban, amelynek növekedési potenciálja reményeik szerint az egyik legígéretesebb a régióban.
A társaság korábbi befektetőinek egyike a South Central Ventures (SCV), amely most 500 ezer euróval csatlakozik a Lead Ventures befektetéséhez. „Az elmúlt hónapokban fantasztikus teljesítményt nyújtott a Leanpay amelyet tovább gyorsíthat a mostani tranzakció” – mondta Jure Mikuz, az SCV ügyvezető partnere, aki hozzátette: a közel háromszoros bevételnövekedés és közel 400 online webshop bizalma arra ösztökélte őket, hogy tovább támogassák a csapatot a közös célok elérésében A tőkeinjekciót a Leanpay részben a meglévő piacokon történő bővülés felgyorsítására használja fel, részben pedig kelet-közép-európai terjeszkedésre. A tervek szerint szolgáltatásuk 2022-ben még több regionális piacon válik elérhetővé, köztük a magyaron.