A vállalkozás ötlet megtalálása és pénzügyi validálása
Manapság egyre népszerűbb vállalkozást indítani.
A modern, feljegyzett történelemben még sosem volt ennyi dollármilliárdos, egyre több részfolyamat szervezhető ki, a pénzügyi belépési küszöb pedig évről évre csökken.
Mindezt az internet megjelenésének köszönhetjük!
Ahhoz azonban, hogy a vállalkozásunk sikeressé váljon, meg kell hozni a következő 5-10 évünk egyik legfontosabb döntését:
- Melyik iparágba lépjünk be?
- Milyen terméket és/vagy szolgáltatást értékesítsünk?
- Mibe öljük a szabadidőnk nagy részét az elkövetkezendő években?
Cikkünkben a vállalkozás ötlet megtalálását és validálását mutatjuk be, hogy életünk egyik legfontosabb döntése ne csak egy új, költséges hobbi, hanem egy pénzügyileg is kifizetődő választás legyen.
A vállalkozás ötlet megtalálása
Az első lépésben mindig az a célunk, hogy annyi üzleti lehetőséget találjunk, amennyit csak tudunk.
Ehhez ma már rengeteg segítség létezik, legyen szó például a különböző vállalkozói képzésekről, online szoftverekről vagy az olyan tartalmakról, amelyekben a már mások által megkeresett és kipróbált vállalkozás ötleteket mutatják be.
Az üzleti ötleteinket több forrásból is megszerezhetjük:
- Saját kíváncsiság követése
- Mások által elpanaszolt piaci rés betömése
Mindkét módszer remek, hiszen előbbi esetében hatalmas motivációt tud nyújtani az, amikor a saját kreativitásunkat és kíváncsiságunkat követjük, ezáltal egy olyan üzleti lehetőséget valósítunk meg, amire mi magunk is vágyunk. Ekkor mi magunk leszünk a saját vállalkozás ötletünk legnagyobb rajongója.
Azonban nagyon ritka, hogy valaki ennyire mélyre le tudjon ásni önmagában, és megtalálja azt, amit őszintén, szívből szeret. Még ritkább az, aki ezt az ötletet meg is tudja valósítani.
Ehelyett lehet, hogy inkább az utóbbi forráshoz érdemes fordulni, és jobban járunk, ha azokat a piaci réseket keressük meg, amelyekről más emberektől szerzünk tudomást.
Ezek a piaci rések ott tátonganak körülöttünk mindenhol:
- A panaszkodó közösségi média posztokban
- A barátunk által említett kényelmetlenségekben
- A családunk által elszenvedett hiányosságokban
Amikor például egy barátunk nyaralni megy, de azt mondja, hogy rendszeresen otthagy valamit a szálláson a kiköltözéskor, egy ügyes üzletembernek már be is indulhat az agya, és elkezdheti kitalálni, hogy ezt milyen megoldással lehetne kijavítani, amire akár egy vállalkozás is felépíthető.
Hasonló szituáció az is, mikor folyamatosan elkésünk, mert a párunk nem találja a telefonját, kulcsait, iratait.
Így jöttek létre az olyan eszközök, amelyekkel könnyen és gyorsan megtalálhatóvá váltak az elektronikus készülékeink, tárgyaink, vagy akár egy idegen városban elveszett barátunk is.
Az üzleti lehetőségben pedig akkora potenciál volt, hogy olyan gigacégek is ráharaptak már, mint az Apple és az általa nemrég piacra dobott AirTag termék.
Az előbb említett 2 módszerrel (saját vágyak kielégítése és mások által felszínre hozott piaci rések) több ötletet tudunk találni, mint amennyit valaha is meg tudnánk valósítani.
A vállalkozás ötlet megtalálása azonban csak az első lépés.
Ez után ki kell deríteni, hogy melyik az az üzleti lehetőség, ami valóban működőképes lesz.
Az üzleti lehetőség validálása — pénzügyileg
Minden ötlet legfontosabb kérdése az, hogy vajon lesz-e rá kereslet?
A legtöbb ötlet ugyanis senkinek sem kell.
Ám a jónak ígérkező, de még nem működő ötleteket sem kell egyből eldobni, hiszen néhány apróbb módosítással olyan lehetőséget találhatunk, ami akár több millió embert is megfoghat.
Jó példa erre az első bevásárlókocsi esete, amelyet senki nem akart használni először, mert nem értették a működését, valamint kellemetlennek gondolták, hiszen senki más nem használta rajtuk kívül.
A bevásárlókocsi feltalálója azonban tudta, hogy az ötlete nagyon praktikus, ezért rejtett modelleket kezdett alkalmazni, akik egész nap a bevásárlókocsikat tolták az áruházakban. Ezzel egyrészről használat közben mutatták be az új eszközt – elpárologtatva az újdonságtól való félelmet és zárkózottságot –, másrészről pedig kelendővé tették a terméket a nyájhatásnak köszönhetően.
De vajon hogyan deríthető ki, hogy egy vállalkozás ötlet pénzügyileg is sikeressé válhat-e?
Teszteléssel!
Ahelyett például, hogy ezer bevásárlókocsit készítettek volna el több száz áruház részére, először csak néhány bevásárlókocsit gyártottak le egyetlen áruházba.
Ezzel minimalizálták a befektetett erőforrások mértékét, így a bukás senkit sem tett volna földönfutóvá.
A vállalkozás ötlet validálása pontosan erről szól: minél kevesebb erőforrásból bebizonyítani, hogy az üzleti lehetőség tényleg létezik, van rá kereslet, és pénzügyileg is kifizetődő.
Ezt azonban nem csak úgy lehet elérni, ha a mennyiséget minimalizáljuk – a minőség esetében is éppúgy működik.
A bevásárlókocsinak ugyanis éppen csak annyit kell tudnia, amennyi a teszteléshez elég. Nincs szükség a legjobb, legdrágább alapanyagok felhasználására a gyártáshoz, és nem kell, hogy úgy nézzen ki, mint egy vadiúj sportautó. Ezek mind-mind meggyőző tulajdonságok, de elég csak akkor gondolni rájuk, amikor a teszt már bebizonyította, hogy valóban életképes a vállalkozás ötlet.
Természetesen a bevásárlókocsi példája a legtöbbünk számára elég életidegen példa, de a validáció és tesztelés szinte mindenhol működik.
Jelenleg például virágkorát éli az e-kereskedelem.
A pénzügyi belépési küszöb hihetetlenül alacsony, a munka pedig teljesen kiszervezhető az olyan megoldásoknak hála, mint a dropshipping vagy a fulfillment.
Ahelyett, hogy milliókat ölnél egy webshop felépítésébe, majd egy termék lefejlesztésébe, építs fel egy 1-oldalas weboldalt, ahova csak feltöltöd a terméket, mintha már megrendelhető lenne, majd nézd meg, hogy hányan vásárolnák meg.
A fizetés előtt tudasd a vásárlókkal, hogy sajnos még a tervezési szakaszban van a termék, ezért nem elérhető, de ha sokan jutnak el a fizetési oldalig, akkor ezzel bizonyítékot kapsz arról, hogy ha legyártod/beszerzed a terméket, valós kereslet lesz rá.
Erről szól a validáció.
A vállalkozás ötletnél tehát nem csak a keresés kulcsfontosságú, hanem a tesztelés is!
Amennyiben vállalkozás indítása előtt áll, vagy már aktívan vállalkozol, érdemes a legfrissebb vállalkozásfejlesztési pályázatokat is figyelemmel követned, hiszen szinte heti rendszerességgel jelennek meg új pályázatok.
Abban az esetben viszont, ha inkább a pénzügyek érdekelnek, a ProfitLine híreit ajánljuk!