Van kiút az értékesítő szakma válságából
„Ügyfélállományunk felmérése alapján azt látjuk, hogy a cégek 60 százaléka ma nem mer növekedésre tervezni, sőt, még némi volumencsökkenést is elvisel a költségvetésében” – mondja Nagy Béla, a Comline Budapest tulajdonosa és vezető trénere. A cég összefoglalója szerint ezekre a kis- és középválllalkozásokra önbeteljesítő jóslatként hat minden, a recesszió tényét alátámasztó adat, piaci helyzetük stagnál, vagy romlik, az értékesítési tevékenységüket működtető folyamatok megállnak.
A Gallup néhány hónapja közzé tett, 160 országban elkészített globális munkavállalói elégedettségfelmérése szerint a recesszió hatása már a munkavállalói elkötelezettség romlásán is tetten érhető, hívja fel a figyelmet a felsővezetőkkel foglalkozó tréner. „Világszinten tízből hat munkavállaló a nem elkötelezett kategóriába tartozik, Magyarországon rosszabb az arány, 79 százalék nem elkötelezett a munkahelye iránt. Ebben az eredményben már szerepe lehet annak is, hogy az elmúlt években folyamatosan csökkentették a cégek a fejlesztésre, a munkahelyi környezet javítására szánt pénzeket, elvonva ezzel a fedezetet a növekedési pályán mozgó jövőjüket biztosító stabil, elkötelezett, ezért jól telkesítő humán erőforrás, többek között az értékesítő szakma képviselői elől” – mutat rá Nagy Béla.
A munkahelyi wellbeing problémák a Comline Budapest – a Gallup felmérésének eredményével összecsengő – tapasztalata szerint a szervezetek teljesítményében is megmutatkoznak, és bár a cégek a külső stressztényezőket nem tudják befolyásolni, megfelelő vezetői hozzáállással a munkahely hozzáadott stresszhatása csökkenthető. Az üzleti stressz egyaránt hat a cégtulajdonosokra és az alkalmazottakra, az újrakezdéssel és a tervezéssel járó nyomás januárban pedig különösen erős, miközben már decemberre kifogynak a mentális tartalékok. A recessziós környezet által generált negatív spirál azonban vezetői szinten megállítható: a Gallup adatai szerint a coachingban, tréningben részesült vezetők csapata 8-18 százalékkal elkötelezettebb. „Az elkötelezettség az eredményesség záloga az értékesítő szakmában is” – hívja fel a figyelmet a Comline Budapest tulajdonosa.
A magyar tréningcég az elmúlt 9 hónapban 17 cég vezetőivel dolgozott együtt egy kríziskezelő programban azért, hogy a mélyülő válság körülményei között is új piacokat tudjanak nyerni, előremutató üzleti eredményeket tudjanak elérni. „Kézzel fogható eredményeket értünk el, számukra is meglepő módon messzebbre jutottunk, mint azt a folyamat elején gondoltuk volna, túlmutatva saját terveiken is” – számol be Nagy Béla.
A Comline Budapest január 23-án vezetői csúcstalálkozót szervez a Park Inn By Radisson Budapest hotelben, ahol a szervezők és a résztvevők statisztikákkal alátámasztva megosztják a program tapasztalatait arról, hogyan lehetett értékesítési csapataikat 2023-ban is folyamatosan motiválni, a célpiacaikon mozogni és olyan árpolitikát betartani, amellyel stabil piaci jövőkép vetíthető előre.