Z generáció és a hurráoptimizmus - A fiatalok tartják a lelket a világ legpesszimistább országában

Világviszonylatban is a magyarok látják a legpesszimistábban a saját pénzügyi helyzetüket és az ország gazdaságának sorsát, derül ki a GWI globális fogyasztói magatartáskutató először publikált magyarországi adataiból. A felmérés - amelyet a Publicis Groupe Hungary-nek köszönhetően idén először végzett el hazánkban a kutatócég – rámutat, hogy a magyarok 44 százaléka számít arra, hogy rosszabb lesz a következő 6 hónapban a saját pénzügyi helyzete, illetve a megkérdezettek 72 százaléka szerint az ország gazdasági helyzete is romlani fog. Ezt némileg ellensúlyozza, hogy a 16-26 éves korú Z generáció többségében pozitívabban látja a jövőt, 34 százalékuk optimistán tekint saját gazdasági helyzetére. Emellett ők a legintenzívebb e-kereskedelmi felhasználók, messze elől járnak a közösségi média és a streaming platformok használatában, az idősebbeknél jobban törekszenek fenntarthatóságra, környezettudatosságra.

Z generáció és a hurráoptimizmus - A fiatalok tartják a lelket a világ legpesszimistább országában

Magyarország felkerült a GWI térképre

A világ egyik legnagyobb fogyasztói szokásokat feltérképező kutatócége a GWI, amely 52 ország 2,7 milliárd fogyasztóját profilozza 2009 óta. Az idei tanulmány érdekessége, hogy most először magyar fogyasztókra vonatkozó adatok is bekerültek ebbe az elemzésbe. A hazai kutatás 2023 első negyedévében 6,3 millió, 16 és 64 év közötti magyar internetfelhasználó megkérdezésével készült.

“A kutatáshoz való csatlakozás lehetővé teszi Magyarország összehasonlítását 51 másik ország eredményeivel, olyan fontos területek mentén, mint internetezési- és médiafogyasztási szokások, fenntarthatóság, kereskedelem, technológia vagy épp gazdasági és anyagi helyzet megítélése. A felmérés hiánypótló, segítségével tudjuk a digitális marketing és média iparágat fejleszteni, erősíteni és az ügyfeleinket megfelelő tudással felvértezni.” - foglalta össze a kutatás igazi értékét Horváth Rita a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere.

Pénzügyi kilátások: a magyar a legpesszimistább nemzet

A kutatás egyik legérdekesebb témája - ami talán mindennél jobban foglalkoztatja jelenleg a közvéleményt - a megélhetési költségek és az inflációra adott fogyasztói reakciók. A felmérés szerint világviszonylatban a legrosszabb a mutatónk a jövőre vonatkozó kilátások terén: a magyarok 44 százaléka számít arra, hogy rosszabb lesz a következő 6 hónapban a saját pénzügyi helyzete, illetve 72 százaléka szerint az ország gazdasági helyzete. Ez összhangban van azzal, hogy Magyarország Európában az első helyen áll az inflációs ráta tekintetében. Ezt ellensúlyozza, hogy a hazai 16-26 éves Z generáció még így is kiemelkedően optimista a saját pénzügyeit illetően, 34 százalékuk vélekedik pozitívan, amit részben életkori sajátosság is indokolhat. A magyarok pénzügyi tudatossága EU-s szinten mérve is az egyik legalacsonyabb. Kevesebbet használjuk mobilunkat pénzügyeink és költéseink követésére, tudatos tervezésére, nálunk ez a szám 33%, ebben a szomszédaink erősebbek (csehek: 50%, lengyelek: 39%).

A környezettudatosság továbbra is luxus, nem alapfeltevés

Nagyjából megegyezik az európai trendekkel a magyar adat, miszerint az inflációs környezet először a fenntarthatóságra törekvő, környezettudatos fogyasztói elvárásokat emészti fel, de még így is a magyarok 48 százaléka várja el a márkáktól, hogy környezetbarátok legyenek (EU átlag: 43%). Közülük is elsősorban a nők, a Baby boomerek és a magasabb jövedelemmel rendelkezők vélekednek így. “Magyarországon a fenntarthatóság a kereskedelem egyik legfelkapottabb témája volt egészen a COVID megjelenéséig, ám a járvány hatására kicsit háttérbe szorult, helyét az egészség vette át 1-2 évre. Most a téma újra kezd előtérbe kerülni, de az árérzékeny fogyasztót nehéz önmagában a fenntarthatóság hívószavával terelni. A Z-generáció itt is érzékenyebb erre a kérdéskörre, de a jövedelmi gátak még sokszor visszafogják.” - tette hozzá Madar Norbert a GKID & TrendSight vezető tanácsadója és partnere. Kimutathatóan érződik az ártudatosság erősödése az európai átlaghoz képest, Magyarországon a termék-összehasonlító oldalak nagyobb szerepet játszanak (26% vs. EU: 20%), különösen az idősebb generációk körében.

Egyértelműen Facebook-ország vagyunk

Egyfajta kettősség sejlik fel abban, hogy a kutatás szerint magas a magyarok technológia iránti érdeklődése (összevetve más érdeklődési körökkel, mint például történelem, politika vagy színház) mégis régiós összehasonlításban továbbra is jelentős itthon a hagyományos média fogyasztása, szemben a modernebbnek tartott online vagy streaming csatornákéval. Például a TV kiemelkedően erős (72%), még a fiatalok körében is (59%). A magyarok az európai átlaghoz képest szívesebben használják a barátokkal és családdal való kapcsolattartásra a közösségi média csatornákat (93% vs. EU: 65%). Itthon a platformok közül a Facebook áll az élen, 74 százalék használja naponta, ami jóval magasabb, mint az európai átlag (45%). Ugyanígy a Facebook csoportok használata is sokkal intenzívebb nálunk (55% vs EU: 35%).

“A Facebook erős pozíciójában az is benne van, hogy a pandémiás években ez lett sokak kapcsolattartási módja, az 50+ korcsoport is aktívabb lett ekkor. Az látszik, hogy a használat fő célja a kapcsolattartás, amelyre más közösségi média oldalak kevésbé alkalmasak.” - magyarázta el Neulinger Ágnes fogyasztói magatartás szakértő, a Pécsi Tudományegyetem kutatója. A másik két leggyakrabban használt csatorna itthon napi használatot tekintve az Instagram (33%) és a TikTok (24%), ami az előbbinél a régiós átlag alatt van (43%), utóbbinál pedig hasonló értéket mutat (25%).

A fiatalok miatt feljövőben a SHEIN és az Amazon

A kutatásból kiderült, hogy az eMAG - az ország legnagyobb forgalmú e-kereskedőjeként - egyeduralkodó a hazai piacon, a magyarok 55 százaléka használta az elmúlt 1 hónapban. A Jófogás a 2. legnépszerűbb e-kereskedelmi oldal Magyarországon - az internetezők 38 százaléka használta - különösen az X generáció tagjai. A fiatalabb generációk körében viszont kiugróan közkedvelt - a sokak által kereskedelmi gyakorlatai miatt bírált - SHEIN, valamint az Amazon. A SHEIN kifejezetten nagyot menetel, a magyarok 12 százaléka látogatta vagy használta, míg a Z generációs fiatalok körében ez a szám már 27 százalék.  Érdekesség, hogy a magyarok jobban kedvelik az Amazont, mint a csehek (11% vs. 8%), főként a fiatalok és a magas jövedelmű fogyasztók. Ugyanezt az arányt mutatja az eBay is, majdnem kétszer olyan népszerű itthon, mint a cseheknél (14% vs. 7%), különösen a férfiak és az egyetemi végzettségűek körében. Beáll a sorba a Wish is: a magyarok jobban kedvelik, mint régiós szomszédaink (14% vs. 7%).

Itthon a ruházati cikk a legkedveltebb online vásárlási kategória, a magyarok 17 százaléka vásárolt ruhát online az elmúlt hónapban. A fiatalabb generációk szívesebben teszik mindezt, de összességében Magyarország még mindig elmarad a szomszédos országoktól és általában Európától. A technológiát, mint online vásárlási kategóriát szintén kedvelik a magyar fogyasztók, 5 százalékuk vásárolt okostévét online, ami több mint kétszerese a lengyel adatnak (2%). A magyarok az európai átlagnál gyakrabban vásároltak vitaminokat/étrendkiegészítőket (11% vs. 8%) online csatornákon.

Karácsony Gergely: megszületett a bérmegállapodás

Megszületett a bérmegállapodás a Budapest-család dolgozóit képviselő szakszervezetekkel - közölte a főpolgármester pénteken a Facebook-oldalán.
2025. 12. 12. 11:30
Megosztás:

Így optimalizáld az adódat év végén!

A magyar vállalkozások számára idén az év végi adótervezés fontosabb, mint valaha. 2026-tól jelentősen emelkednek a kisvállalati adó (KIVA) választhatóságának határai, így számos olyan cég is jogosulttá válhat a kedvezményes adózásra, amely eddig nem fért bele a rendszerbe. A Niveus arra figyelmeztet, hogy a cégeknek a döntést már 2025 végén meg kell hozni, ha 2026 januártól a KIVA adózás alá szeretnének tartozni.
2025. 12. 12. 11:00
Megosztás:

A pénzügyőrök csaknem kétszáz küldeményt emeltek ki a forgalomból

Az elmúlt hónapok ellenőrzései során országosan 194 csomagot emeltek ki a pénzügyőrök a forgalomból; mindegyik csomag adózatlan dohányterméket rejtett: összesen 3786 illegális, ízesített elektromos dohányterméket és csaknem egy kilogramm vágott fogyasztási dohányt - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pénteken az MTI-vel.
2025. 12. 12. 10:30
Megosztás:

Miért emelkedik ma a kriptópiac?

A kriptovaluták összpiaci értéke elérte a 3,11 billió dollárt, ami mintegy 3,5%-os egynapos emelkedést és körülbelül 107 milliárd dollárnyi friss tőkebeáramlást jelent. A lendületet elsősorban az adta, hogy a Bitcoin ismét sikerrel védte a 90 000 dolláros támaszt, így elkerülte, hogy napos gyertyával ez alá zárjon, ami rögtön stabilizálta a befektetői hangulatot és magával húzta a teljes piacot. A vezető kriptovaluta közel 2,3%-ot erősödött, miközben több friss hír is tovább fokozta az aktivitást és a figyelmet a szektor iránt.
2025. 12. 12. 10:00
Megosztás:

Váratlanul csökkent a brit gazdaság teljesítménye

A szeptemberi visszaesés után váratlanul októberben is csökkent a brit gazdaság teljesítménye.
2025. 12. 12. 09:30
Megosztás:

Digitalizációs fejlesztéssorozatot indít az OPUS Energetika

Minden szegmensét érintő, komplex digitalizációs fejlesztéssorozatot indít az OPUS Energetika Csoport a Digitális Megújulás Operatív Program (DIMOP) egyik projektjének keretében. A fejlesztés célja a stabilabb, okosabb villamosenergia-elosztó hálózat, a megújuló energiaforrások integrációja és az ügyfél-elégedettség növelése, amely nemcsak technológiai, hanem szervezeti és ügyféloldali szemléletváltást is eredményez - közöle a csoport pénteken az MTI-vel.
2025. 12. 12. 09:00
Megosztás:

Gyengült kissé a forint péntek reggelre

Gyengült kissé a forint péntek reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 12. 08:00
Megosztás:

Idén is rekordévet zár a magyar turizmus

A 2024-es turisztikai rekord az idén már 11 hónap alatt teljesült, a szálláshelyeken regisztrált vendégek száma idén december 2-án elérte a 18 226 413-at, megdöntve ezzel a tavalyi egész éves vendégszámot, ami rekord volt - közölte a Visit Hungary Nonprofit Zrt. az MTI-vel.
2025. 12. 12. 07:40
Megosztás:

Export vezérelt növekedésére épít az Univer

A kihívásokkal teli gazdasági környezet ellenére is stabilan növekvő belföldi és exportpiaci keresletre reagálva új, korszerű logisztikai központtal erősíti ellátási láncát az Univer Product Zrt. Az új raktárbázis a vállalat három telephelyén gyártott késztermékek országos és külpiaci kiszolgálásának központi helyszíne lesz.
2025. 12. 12. 07:00
Megosztás:

Átadták a közmédia legrangosabb szakmai díjait

Három alapvető érték vezeti a közmédia dolgozóinak munkáját: az erkölcsi iránytű, a tiszta gondolkodás és az állhatatos szív - mondta Vitályos Eszter kormányzati kommunikációért felelős államtitkár csütörtökön a Budapest Music Centerben, ahol tíz kategóriában adták át a közmédia legrangosabb szakmai díjait.
2025. 12. 12. 06:30
Megosztás:

Vállalkozó vagy? Itt vannak a legfontosabb határidők 2026-ra, már most írd be a naptáradba

Egyéni vállalkozó vagy? Akkor már most írd fel a naptáradba ezeket a fontos jövő évi időpontokat a bevallásokkal, határidőkkel kapcsolatban. Érdemes mindent időben elrendezni, mert a késedelem bírsággal járhat. A Számlázz.hu, Magyarország egyik legnagyobb pénzügyi adminisztrációs szolgáltatója közel egymillió vállalkozóval dolgozik együtt és összeszedte, mire érdemes figyelni 2026-ban.
2025. 12. 12. 05:30
Megosztás:

Az akciók ereje: Hogyan lett a bizonytalanságból rekordköltés?

A magyarok idén bátrabban nyúltak a pénztárcájukhoz: a Black Friday és a karácsonyi vásárlási szezon a visszafogott előzetes becsléseket jóval túlszárnyalta, és a költések volumene elérte a 260 milliárd forintot. A PwC Magyarország októberi és novemberi lakossági kutatása szerint az online vásárlók stabilabbnak érzik jövedelmi helyzetüket és egyre tudatosabbak – 67% az akciók és kedvezmények alapján veszi meg a karácsonyi ajándékot, és az ünnepi költések mértéke elérheti a 340 milliárd forintot.
2025. 12. 12. 05:00
Megosztás:

Az adózást is átalakítja a mesterséges intelligencia

Világszerte a mesterséges intelligenciától (MI) várják az üzleti világot sújtó nehézségek megoldását a pénzügyi és adózási vezetők – derül ki az EY legújabb, 30 országra kiterjedő nemzetközi felméréséből. A válaszadók szerint az MI a következő két évben közel harmadával növelheti az adózási és pénzügyi területek hatékonyságát, és ötödével több erőforrást szabadíthat fel stratégiai feladatokra.
2025. 12. 12. 04:30
Megosztás:

Berobbant az Otthon Start, felejtsd el az alkut!

Ősszel a kedvezményes hitelprogram elindulásával felpörgött a lakáspiaci forgalom, ez pedig azzal is járt, hogy több alpiacon korábban soha nem látott szintre esett vissza az alku tere – derül ki az OTP Ingatlanpont által feldolgozott adatokból. A községeket kivéve minden településtípus esetében többéves mélypontra vagy sosem látott szintre esett a mozgástér az árakban, ami azt jelzi, hogy az Otthon Start nem csak Budapestet, hanem a vidéki városokat is felbolygatta.
2025. 12. 12. 04:00
Megosztás:

Kreml: a kétoldalú kapcsolatok továbbfejlesztésétől tárgyalt az orosz és a venezuelai elnök

A kétoldalú baráti kapcsolatok továbbfejlesztéséről folytatott eszmecserét telefonon Vlagyimir Putyin orosz és Nicolás Maduro venezuelai elnök - közölte csütörtökön a Kreml sajtószolgálata.
2025. 12. 12. 03:30
Megosztás:

Nagy István: az agrár-és élelmiszeripar, az élelmezésbiztonság nem lehet a politikai játéktér része

Az agrár- és élelmiszeripar, valamint az élelmezésbiztonság nem válhat a politikai játszmák részévé - hangsúlyozta Nagy István agrárminiszter csütörtökön Brüsszelben.
2025. 12. 12. 03:00
Megosztás:

Otthon Centrum: lassult az albérletárak drágulása

A fővárosban idén január és október között 271 ezer forint volt a téglalakások átlagos havi bérleti díja, 5,7 százalékkal magasabb a tavalyi éves átlagnál - közölte az Otthon Centrum (OC) az általa közvetített, lezárt tranzakcióinak adatai alapján az MTI-vel csütörtökön.
2025. 12. 12. 02:30
Megosztás:

A Wizz Air 60 milliomodik magyarországi utasát köszöntötte

A Wizz Air elérte a 60 milliós utasforgalmat Magyarországon, külön köszöntötték a 60 milliomodik magyarországi utasukat, aki a társaság első Tallinnba induló járatára szállt fel csütörtökön - közölte a légitársaság az MTI-vel.
2025. 12. 12. 02:00
Megosztás:

Az enyhe időben tovább erősödhettek az őszi vetések

Az elmúlt egy hétben az ilyenkor szokásosnál több fokkal enyhébb időben tovább fejlődhettek, erősödhettek az őszi vetések, amelyek számára a legtöbb helyen kellő mennyiségű nedvesség is rendelkezésre áll a talajban - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2025. 12. 12. 01:30
Megosztás:

90 milliós pályázat indul a hazai digitális játékfejlesztőknek

Dedikáltan a hazai digitális játékipari vállalkozások számára indít 90 millió forint keretösszegű inkubációs programot a Creative Hungary (korábbi nevén Magyar Divat & Design Ügynökség), az 5-15 millió forint értékű forrásra 2026. január 31-éig jelentkezhetnek a hazai játékkészítők - közölte a Creative Hungary (CH) az MTI-vel csütörtökön-
2025. 12. 12. 01:00
Megosztás: