Z generáció és a hurráoptimizmus - A fiatalok tartják a lelket a világ legpesszimistább országában

Világviszonylatban is a magyarok látják a legpesszimistábban a saját pénzügyi helyzetüket és az ország gazdaságának sorsát, derül ki a GWI globális fogyasztói magatartáskutató először publikált magyarországi adataiból. A felmérés - amelyet a Publicis Groupe Hungary-nek köszönhetően idén először végzett el hazánkban a kutatócég – rámutat, hogy a magyarok 44 százaléka számít arra, hogy rosszabb lesz a következő 6 hónapban a saját pénzügyi helyzete, illetve a megkérdezettek 72 százaléka szerint az ország gazdasági helyzete is romlani fog. Ezt némileg ellensúlyozza, hogy a 16-26 éves korú Z generáció többségében pozitívabban látja a jövőt, 34 százalékuk optimistán tekint saját gazdasági helyzetére. Emellett ők a legintenzívebb e-kereskedelmi felhasználók, messze elől járnak a közösségi média és a streaming platformok használatában, az idősebbeknél jobban törekszenek fenntarthatóságra, környezettudatosságra.

Z generáció és a hurráoptimizmus - A fiatalok tartják a lelket a világ legpesszimistább országában

Magyarország felkerült a GWI térképre

A világ egyik legnagyobb fogyasztói szokásokat feltérképező kutatócége a GWI, amely 52 ország 2,7 milliárd fogyasztóját profilozza 2009 óta. Az idei tanulmány érdekessége, hogy most először magyar fogyasztókra vonatkozó adatok is bekerültek ebbe az elemzésbe. A hazai kutatás 2023 első negyedévében 6,3 millió, 16 és 64 év közötti magyar internetfelhasználó megkérdezésével készült.

“A kutatáshoz való csatlakozás lehetővé teszi Magyarország összehasonlítását 51 másik ország eredményeivel, olyan fontos területek mentén, mint internetezési- és médiafogyasztási szokások, fenntarthatóság, kereskedelem, technológia vagy épp gazdasági és anyagi helyzet megítélése. A felmérés hiánypótló, segítségével tudjuk a digitális marketing és média iparágat fejleszteni, erősíteni és az ügyfeleinket megfelelő tudással felvértezni.” - foglalta össze a kutatás igazi értékét Horváth Rita a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere.

Pénzügyi kilátások: a magyar a legpesszimistább nemzet

A kutatás egyik legérdekesebb témája - ami talán mindennél jobban foglalkoztatja jelenleg a közvéleményt - a megélhetési költségek és az inflációra adott fogyasztói reakciók. A felmérés szerint világviszonylatban a legrosszabb a mutatónk a jövőre vonatkozó kilátások terén: a magyarok 44 százaléka számít arra, hogy rosszabb lesz a következő 6 hónapban a saját pénzügyi helyzete, illetve 72 százaléka szerint az ország gazdasági helyzete. Ez összhangban van azzal, hogy Magyarország Európában az első helyen áll az inflációs ráta tekintetében. Ezt ellensúlyozza, hogy a hazai 16-26 éves Z generáció még így is kiemelkedően optimista a saját pénzügyeit illetően, 34 százalékuk vélekedik pozitívan, amit részben életkori sajátosság is indokolhat. A magyarok pénzügyi tudatossága EU-s szinten mérve is az egyik legalacsonyabb. Kevesebbet használjuk mobilunkat pénzügyeink és költéseink követésére, tudatos tervezésére, nálunk ez a szám 33%, ebben a szomszédaink erősebbek (csehek: 50%, lengyelek: 39%).

A környezettudatosság továbbra is luxus, nem alapfeltevés

Nagyjából megegyezik az európai trendekkel a magyar adat, miszerint az inflációs környezet először a fenntarthatóságra törekvő, környezettudatos fogyasztói elvárásokat emészti fel, de még így is a magyarok 48 százaléka várja el a márkáktól, hogy környezetbarátok legyenek (EU átlag: 43%). Közülük is elsősorban a nők, a Baby boomerek és a magasabb jövedelemmel rendelkezők vélekednek így. “Magyarországon a fenntarthatóság a kereskedelem egyik legfelkapottabb témája volt egészen a COVID megjelenéséig, ám a járvány hatására kicsit háttérbe szorult, helyét az egészség vette át 1-2 évre. Most a téma újra kezd előtérbe kerülni, de az árérzékeny fogyasztót nehéz önmagában a fenntarthatóság hívószavával terelni. A Z-generáció itt is érzékenyebb erre a kérdéskörre, de a jövedelmi gátak még sokszor visszafogják.” - tette hozzá Madar Norbert a GKID & TrendSight vezető tanácsadója és partnere. Kimutathatóan érződik az ártudatosság erősödése az európai átlaghoz képest, Magyarországon a termék-összehasonlító oldalak nagyobb szerepet játszanak (26% vs. EU: 20%), különösen az idősebb generációk körében.

Egyértelműen Facebook-ország vagyunk

Egyfajta kettősség sejlik fel abban, hogy a kutatás szerint magas a magyarok technológia iránti érdeklődése (összevetve más érdeklődési körökkel, mint például történelem, politika vagy színház) mégis régiós összehasonlításban továbbra is jelentős itthon a hagyományos média fogyasztása, szemben a modernebbnek tartott online vagy streaming csatornákéval. Például a TV kiemelkedően erős (72%), még a fiatalok körében is (59%). A magyarok az európai átlaghoz képest szívesebben használják a barátokkal és családdal való kapcsolattartásra a közösségi média csatornákat (93% vs. EU: 65%). Itthon a platformok közül a Facebook áll az élen, 74 százalék használja naponta, ami jóval magasabb, mint az európai átlag (45%). Ugyanígy a Facebook csoportok használata is sokkal intenzívebb nálunk (55% vs EU: 35%).

“A Facebook erős pozíciójában az is benne van, hogy a pandémiás években ez lett sokak kapcsolattartási módja, az 50+ korcsoport is aktívabb lett ekkor. Az látszik, hogy a használat fő célja a kapcsolattartás, amelyre más közösségi média oldalak kevésbé alkalmasak.” - magyarázta el Neulinger Ágnes fogyasztói magatartás szakértő, a Pécsi Tudományegyetem kutatója. A másik két leggyakrabban használt csatorna itthon napi használatot tekintve az Instagram (33%) és a TikTok (24%), ami az előbbinél a régiós átlag alatt van (43%), utóbbinál pedig hasonló értéket mutat (25%).

A fiatalok miatt feljövőben a SHEIN és az Amazon

A kutatásból kiderült, hogy az eMAG - az ország legnagyobb forgalmú e-kereskedőjeként - egyeduralkodó a hazai piacon, a magyarok 55 százaléka használta az elmúlt 1 hónapban. A Jófogás a 2. legnépszerűbb e-kereskedelmi oldal Magyarországon - az internetezők 38 százaléka használta - különösen az X generáció tagjai. A fiatalabb generációk körében viszont kiugróan közkedvelt - a sokak által kereskedelmi gyakorlatai miatt bírált - SHEIN, valamint az Amazon. A SHEIN kifejezetten nagyot menetel, a magyarok 12 százaléka látogatta vagy használta, míg a Z generációs fiatalok körében ez a szám már 27 százalék.  Érdekesség, hogy a magyarok jobban kedvelik az Amazont, mint a csehek (11% vs. 8%), főként a fiatalok és a magas jövedelmű fogyasztók. Ugyanezt az arányt mutatja az eBay is, majdnem kétszer olyan népszerű itthon, mint a cseheknél (14% vs. 7%), különösen a férfiak és az egyetemi végzettségűek körében. Beáll a sorba a Wish is: a magyarok jobban kedvelik, mint régiós szomszédaink (14% vs. 7%).

Itthon a ruházati cikk a legkedveltebb online vásárlási kategória, a magyarok 17 százaléka vásárolt ruhát online az elmúlt hónapban. A fiatalabb generációk szívesebben teszik mindezt, de összességében Magyarország még mindig elmarad a szomszédos országoktól és általában Európától. A technológiát, mint online vásárlási kategóriát szintén kedvelik a magyar fogyasztók, 5 százalékuk vásárolt okostévét online, ami több mint kétszerese a lengyel adatnak (2%). A magyarok az európai átlagnál gyakrabban vásároltak vitaminokat/étrendkiegészítőket (11% vs. 8%) online csatornákon.

Dobhatod az összes sárga csekket a kukába! Egy új dolog lesz helyette

A rendelkezésre álló hazai adatok szerint, amelyeket a Magyar Posta hozott nyilvánosságra 2019-ben, az derül ki, hogy az év során a magyar lakosság egy év alatt összesen 193 millió sárga csekkett használt éves szinten postahivatalokba. Ezt a számot matematikailag kifejezve, ha elosztjuk a közel tízmilliós lakosságszámmal, az azt jelenti, hogy minden egyes személyre (beleértve a csecsemőket is) évente átlagosan kb. 19 csekkbefizetés jut. Normális ez a helyzet manapság, az internet, a moboltelefonos fizetések és a digitalizáció világában? Természetesen nem. Nem véletlen, hogy változások készülnek...
2023. 09. 24. 00:01
Megosztás:

Minden akadály elhárult a Paks II. beruházás megvalósítása elől

Minden akadály elhárult a Paks II. beruházás megvalósítása elől az elmúlt évek előkészítése, engedélyeztetése révén, és minden feltétel adott ahhoz, hogy az építkezés megfelelő ütemben haladjon - hangsúlyozta Alekszej Lihacsov, a Roszatom vezérigazgatója pénteken a Paks II. atomerőmű területén tartott sajtótájékoztatón, miután Magyar Leventével, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkárával megnézték az építkezést.
2023. 09. 23. 23:00
Megosztás:

A Magyar falu programban a jövőben is írnak ki pályázatot önkéntes tűzoltó egyesületek számára

A Magyar falu program részeként működő Falusi civil alapban a jövőben is írnak ki pályázatot önkéntes tűzoltó egyesületek számára, a korábbihoz hasonló nagyságrendben - mondta a Miniszterelnökség modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztosa szombat délután a Győr-Moson-Sopron vármegyei Szil községben, ahol átadták a Szili Önkéntes Tűzoltó Egyesület által megvásárolt gépjárműfecskendőt.
2023. 09. 23. 22:00
Megosztás:

Halfesztivált tartanak Siófokon

Halkülönlegességekkel, koncertekkel és családi programokkal is várják az érdeklődőket az október 6. és 8. között sorra kerülő Siófoki Halfesztiválon.
2023. 09. 23. 21:00
Megosztás:

Nyílt napot tart a MÁV-Volán-csoport

Pályaorientációs nyílt napot tart a MÁV-Volán-csoport a Magyar Vasúttörténeti Parkban szerdán - tudatták a szervezők a MÁV honlapján.
2023. 09. 23. 20:00
Megosztás:

Újra megrendezik Nyíregyházán az Őszi Meseegyetemet

A tavalyi év után újra megrendezi Nyíregyházán az Őszi Meseegyetem elnevezésű programsorozatot a Magyar Népmeséért Alapítvány és a Nyíregyházi Egyetem Óvó- és Tanítóképző Intézete csütörtökön.
2023. 09. 23. 19:00
Megosztás:

Megszűnik a tűzgyújtási tilalom

Az őszi esőzések miatt vasárnaptól megszűnik az országos tűzgyújtási tilalom - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) a honlapján szombaton.
2023. 09. 23. 18:00
Megosztás:

Kifutottak első útjukra a Bahart új hajói

Újabb fontos mérföldkőhöz érkeztek a balatoni fejlesztések azzal, hogy kifutottak első útjukra a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) új hajói, amelyek új minőséget hoznak a balatoni közlekedésbe - mondta a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára pénteken Siófokon az új hajók sajtónyilvános megtekintésén.
2023. 09. 23. 17:00
Megosztás:

Vasárnap rendezik a 18. NATO-futást

Az Európai Sporthét #BEACTIVE kampánya és a Budapest 150 éves programsorozat keretein belül vasárnap 18. alkalommal kerül sor a NATO-futásra, amely Buda legszebb részein vezeti végig a résztvevőket.
2023. 09. 23. 16:00
Megosztás:

Több utcát aszfaltoznak uniós támogatásból Mezőhegyesen

Csaknem 200 millió forintból aszfaltoznak le öt utcát a Békés vármegyei Mezőhegyesen - közölte az önkormányzat.
2023. 09. 23. 15:00
Megosztás:

Stratégiai partnerséget köt Kína és Szíria

Hszi Csin-ping kínai elnök pénteken Hangcsouban találkozott Bassár el-Aszad szíriai elnökkel, ahol a két ország vezetője a találkozót követően közösen jelentette be, hogy stratégiai partnerséggé fogják fejleszteni kapcsolatukat - jelentette a CCTV kínai állami média.
2023. 09. 23. 13:00
Megosztás:

Az első Köztéri Kortárs Művészeti Biennálé egy hónapon keresztül várja látogatóit

Péntektől egy hónapon át várja izgalmas kortárs alkotásokkal, programokkal és közösségi élményekkel Budapest első Köztéri Kortárs Művészeti Biennáléja, a Flaszter a közönséget.
2023. 09. 23. 12:00
Megosztás:

Befejeződött a szóló autóbuszok cseréje Debrecenben

Befejeződött a szóló autóbuszok cseréje Debrecenben, a gyártó Inter Tan-Ker Zrt. mind a 69 járművet leszállította, és átadta az üzemeltető DKV Debreceni Közlekedési Zrt.-nek - jelentette be Papp László (Fidesz-KDNP) polgármester az utolsó tíz Mercedes-Benz Conecto autóbusz átadásán pénteken.
2023. 09. 23. 11:00
Megosztás:

Rekordmennyiségű pályázat érkezett az Európai Mobilitási Hét programjaira

Minden korábbinál több, 206 pályázatot nyújtottak be települések az Európai Mobilitási Hét programjaira - közölte a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pénteken az MTI-vel.
2023. 09. 23. 10:00
Megosztás:

Uniós forrásokra pályázik Békéscsaba

Több uniós pályázat beadásáról is határozott csütörtöki ülésén a békéscsabai közgyűlés, többet közülük romániai partnerrel közösen adnak be. Az egyik pályázat megnyerése "felhelyezheti Békéscsabát a hazai hidrogénstratégia szereplőinek térképére" - hangzott el az ülésen.
2023. 09. 23. 09:00
Megosztás:

Mi lesz a brit gazdasággal?

Jelentős visszaeséssel csaknem háromévi mélypontra süllyedtek a brit gazdaság aktivitási mérőszámai, elsősorban a szolgáltatási szektor gyengülő teljesítménye miatt. Szakértők szerint az új mutatók recessziót valószínűsítenek.
2023. 09. 23. 08:00
Megosztás:

Lassan nyolcvanezer zöld rendszámos jármű közlekedik hazánkban

Magyarországon már csaknem 80 000 zöld rendszámos jármű közlekedik, amelyek a teljes gépjárműállomány kevesebb mint 2 százalékát adják, a forgalomban viszont a környezetkímélő járművek felülreprezentáltak - közölte a Magyar Elektromobilitás Egyesület (Elmob) pénteken, az autómentes napon az MTI-vel.
2023. 09. 23. 07:00
Megosztás:

Így lehet kriptóval passzív jutalomhoz jutni

Hosszú utat tettek meg a kriptopénzek a Bitcoin megjelenése óta. Míg kezdetben a Bitcoin bányászatával egy szűk, kiváltságos réteg szerezhetett jutalmakat, mára lehetségessé vált, hogy mindössze az érmék birtoklásával passzív jutalomhoz tudjunk jutni.
2023. 09. 23. 06:00
Megosztás:

Újabb kínai befektetésekről tárgyalt Varga Mihály

Magyarország a kínai befektetések egyik kiemelt célpontjává vált az elmúlt években, amely a következő évek gazdasági teljesítményét is növeli - jelentette ki Varga Mihály, miután a Kína legnagyobb vállalatcsoportjai közé tartozó China Merchants Group, a Sinotrans, valamint a Cecz Csoport vezetőit fogadta.
2023. 09. 23. 05:00
Megosztás:

Fokozott ellenőrzést tart a rendőrség a vasúti közlekedésben

Fokozott ellenőrzést tart a rendőrség a vasúti biztonság érdekében szeptember 25-től október 2-ig - közölte az Ország Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata pénteken a rendőrség honlapján.
2023. 09. 23. 04:00
Megosztás: