Z generáció és a hurráoptimizmus - A fiatalok tartják a lelket a világ legpesszimistább országában

Világviszonylatban is a magyarok látják a legpesszimistábban a saját pénzügyi helyzetüket és az ország gazdaságának sorsát, derül ki a GWI globális fogyasztói magatartáskutató először publikált magyarországi adataiból. A felmérés - amelyet a Publicis Groupe Hungary-nek köszönhetően idén először végzett el hazánkban a kutatócég – rámutat, hogy a magyarok 44 százaléka számít arra, hogy rosszabb lesz a következő 6 hónapban a saját pénzügyi helyzete, illetve a megkérdezettek 72 százaléka szerint az ország gazdasági helyzete is romlani fog. Ezt némileg ellensúlyozza, hogy a 16-26 éves korú Z generáció többségében pozitívabban látja a jövőt, 34 százalékuk optimistán tekint saját gazdasági helyzetére. Emellett ők a legintenzívebb e-kereskedelmi felhasználók, messze elől járnak a közösségi média és a streaming platformok használatában, az idősebbeknél jobban törekszenek fenntarthatóságra, környezettudatosságra.

Z generáció és a hurráoptimizmus - A fiatalok tartják a lelket a világ legpesszimistább országában

Magyarország felkerült a GWI térképre

A világ egyik legnagyobb fogyasztói szokásokat feltérképező kutatócége a GWI, amely 52 ország 2,7 milliárd fogyasztóját profilozza 2009 óta. Az idei tanulmány érdekessége, hogy most először magyar fogyasztókra vonatkozó adatok is bekerültek ebbe az elemzésbe. A hazai kutatás 2023 első negyedévében 6,3 millió, 16 és 64 év közötti magyar internetfelhasználó megkérdezésével készült.

“A kutatáshoz való csatlakozás lehetővé teszi Magyarország összehasonlítását 51 másik ország eredményeivel, olyan fontos területek mentén, mint internetezési- és médiafogyasztási szokások, fenntarthatóság, kereskedelem, technológia vagy épp gazdasági és anyagi helyzet megítélése. A felmérés hiánypótló, segítségével tudjuk a digitális marketing és média iparágat fejleszteni, erősíteni és az ügyfeleinket megfelelő tudással felvértezni.” - foglalta össze a kutatás igazi értékét Horváth Rita a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere.

Pénzügyi kilátások: a magyar a legpesszimistább nemzet

A kutatás egyik legérdekesebb témája - ami talán mindennél jobban foglalkoztatja jelenleg a közvéleményt - a megélhetési költségek és az inflációra adott fogyasztói reakciók. A felmérés szerint világviszonylatban a legrosszabb a mutatónk a jövőre vonatkozó kilátások terén: a magyarok 44 százaléka számít arra, hogy rosszabb lesz a következő 6 hónapban a saját pénzügyi helyzete, illetve 72 százaléka szerint az ország gazdasági helyzete. Ez összhangban van azzal, hogy Magyarország Európában az első helyen áll az inflációs ráta tekintetében. Ezt ellensúlyozza, hogy a hazai 16-26 éves Z generáció még így is kiemelkedően optimista a saját pénzügyeit illetően, 34 százalékuk vélekedik pozitívan, amit részben életkori sajátosság is indokolhat. A magyarok pénzügyi tudatossága EU-s szinten mérve is az egyik legalacsonyabb. Kevesebbet használjuk mobilunkat pénzügyeink és költéseink követésére, tudatos tervezésére, nálunk ez a szám 33%, ebben a szomszédaink erősebbek (csehek: 50%, lengyelek: 39%).

A környezettudatosság továbbra is luxus, nem alapfeltevés

Nagyjából megegyezik az európai trendekkel a magyar adat, miszerint az inflációs környezet először a fenntarthatóságra törekvő, környezettudatos fogyasztói elvárásokat emészti fel, de még így is a magyarok 48 százaléka várja el a márkáktól, hogy környezetbarátok legyenek (EU átlag: 43%). Közülük is elsősorban a nők, a Baby boomerek és a magasabb jövedelemmel rendelkezők vélekednek így. “Magyarországon a fenntarthatóság a kereskedelem egyik legfelkapottabb témája volt egészen a COVID megjelenéséig, ám a járvány hatására kicsit háttérbe szorult, helyét az egészség vette át 1-2 évre. Most a téma újra kezd előtérbe kerülni, de az árérzékeny fogyasztót nehéz önmagában a fenntarthatóság hívószavával terelni. A Z-generáció itt is érzékenyebb erre a kérdéskörre, de a jövedelmi gátak még sokszor visszafogják.” - tette hozzá Madar Norbert a GKID & TrendSight vezető tanácsadója és partnere. Kimutathatóan érződik az ártudatosság erősödése az európai átlaghoz képest, Magyarországon a termék-összehasonlító oldalak nagyobb szerepet játszanak (26% vs. EU: 20%), különösen az idősebb generációk körében.

Egyértelműen Facebook-ország vagyunk

Egyfajta kettősség sejlik fel abban, hogy a kutatás szerint magas a magyarok technológia iránti érdeklődése (összevetve más érdeklődési körökkel, mint például történelem, politika vagy színház) mégis régiós összehasonlításban továbbra is jelentős itthon a hagyományos média fogyasztása, szemben a modernebbnek tartott online vagy streaming csatornákéval. Például a TV kiemelkedően erős (72%), még a fiatalok körében is (59%). A magyarok az európai átlaghoz képest szívesebben használják a barátokkal és családdal való kapcsolattartásra a közösségi média csatornákat (93% vs. EU: 65%). Itthon a platformok közül a Facebook áll az élen, 74 százalék használja naponta, ami jóval magasabb, mint az európai átlag (45%). Ugyanígy a Facebook csoportok használata is sokkal intenzívebb nálunk (55% vs EU: 35%).

“A Facebook erős pozíciójában az is benne van, hogy a pandémiás években ez lett sokak kapcsolattartási módja, az 50+ korcsoport is aktívabb lett ekkor. Az látszik, hogy a használat fő célja a kapcsolattartás, amelyre más közösségi média oldalak kevésbé alkalmasak.” - magyarázta el Neulinger Ágnes fogyasztói magatartás szakértő, a Pécsi Tudományegyetem kutatója. A másik két leggyakrabban használt csatorna itthon napi használatot tekintve az Instagram (33%) és a TikTok (24%), ami az előbbinél a régiós átlag alatt van (43%), utóbbinál pedig hasonló értéket mutat (25%).

A fiatalok miatt feljövőben a SHEIN és az Amazon

A kutatásból kiderült, hogy az eMAG - az ország legnagyobb forgalmú e-kereskedőjeként - egyeduralkodó a hazai piacon, a magyarok 55 százaléka használta az elmúlt 1 hónapban. A Jófogás a 2. legnépszerűbb e-kereskedelmi oldal Magyarországon - az internetezők 38 százaléka használta - különösen az X generáció tagjai. A fiatalabb generációk körében viszont kiugróan közkedvelt - a sokak által kereskedelmi gyakorlatai miatt bírált - SHEIN, valamint az Amazon. A SHEIN kifejezetten nagyot menetel, a magyarok 12 százaléka látogatta vagy használta, míg a Z generációs fiatalok körében ez a szám már 27 százalék.  Érdekesség, hogy a magyarok jobban kedvelik az Amazont, mint a csehek (11% vs. 8%), főként a fiatalok és a magas jövedelmű fogyasztók. Ugyanezt az arányt mutatja az eBay is, majdnem kétszer olyan népszerű itthon, mint a cseheknél (14% vs. 7%), különösen a férfiak és az egyetemi végzettségűek körében. Beáll a sorba a Wish is: a magyarok jobban kedvelik, mint régiós szomszédaink (14% vs. 7%).

Itthon a ruházati cikk a legkedveltebb online vásárlási kategória, a magyarok 17 százaléka vásárolt ruhát online az elmúlt hónapban. A fiatalabb generációk szívesebben teszik mindezt, de összességében Magyarország még mindig elmarad a szomszédos országoktól és általában Európától. A technológiát, mint online vásárlási kategóriát szintén kedvelik a magyar fogyasztók, 5 százalékuk vásárolt okostévét online, ami több mint kétszerese a lengyel adatnak (2%). A magyarok az európai átlagnál gyakrabban vásároltak vitaminokat/étrendkiegészítőket (11% vs. 8%) online csatornákon.

A magyarok mintegy fele tudatos hírfogyasztónak tartja magát

Csak kevés honfitársunk él információs buborékban - derül ki az Adatvezérelt Marketing Szövetség (DIMSZ) és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közös kutatásából. A hírfogyasztási szokásokra irányuló felmérés arra is rávilágít, hogy milyen mértékben jelenik meg a médiával szembeni bizalmatlanság és az ideológiai zártság az egyes társadalmi csoportokban.
2025. 11. 19. 07:00
Megosztás:

Nigel Farage megvonná az EU-állampolgároktól a jogosultságot a szociális juttatások igénybevételére

Nigel Farage, a radikálisan EU- és bevándorlásellenes brit Reform UK párt vezetője szerint meg kell vonni a Nagy-Britanniában letelepedett európai uniós állampolgároktól a jogosultságot a szociális juttatások igénybevételére.
2025. 11. 19. 06:30
Megosztás:

Korszakváltásban a hazai alkoholpiac - mit hozott idén a Száraz November?

A magyar vendéglátás előtt ma nem csupán a drágulás áll kihívásként: az alkoholfogyasztást érintő zéró tolerancia, a tudatosabb fogyasztói szokások és a változó generációs elvárások együttesen formálják át a piacot, évről évre érezhetően befolyásolva a forgalmat. Miközben a Száraz November egyre népszerűbb, a fogyasztók pedig tudatosabban választanak, a hazai alkoholpiac mélyreható átalakuláson megy keresztül. A mentes kategóriák térnyerése, az organikus borok új korszakának kezdete és a gazdasági visszaesés mind formálják azt, ahogyan ma iszunk — vagy éppen nem iszunk.
2025. 11. 19. 06:00
Megosztás:

A Velencei-tónál már nem feltétlenül az Otthon Starttal éri meg ingatlant vásárolni

Miközben elszállt az Otthon Start hitellel megvásárolható ingatlanok ára a Velencei-tónál, addig a hétvégi házak, nyaralók piaca nyomottabbá vált, így ott most jóval kedvezőbbek az árak és komoly alkuk érhetők el. Ezért a szakértő szerint a 3%-os kamat ellenére sem feltétlenül a támogatott hitellel vásárlás most a legjobb lehetőség a tó környékén.
2025. 11. 19. 05:30
Megosztás:

MNB: kulcsfontosságú a devizapiac stabilitása

A Monetáris Tanács mai kamatdöntő ülésén sem változtatott az irányadó kamatokon. A jegybanki alapkamat most már tizennégy hónapja változatlan és 6,50 százalékon áll. A kamatfolyosó két széle szintén változatlan maradt – 5,50, illetve 7,50 százalékon. A döntés nem okozott meglepetést, megfelelt a széles körű elemzői konszenzusnak.
2025. 11. 19. 05:00
Megosztás:

Számottevő reálhozamot termeltek a nyugdíjpénztárak

A harmadik negyedévben sem állt meg az önkéntes nyugdíj- és egészségpénztári befizetések növekedése, valamint a taglétszám gyarapodása. A nyugdíjkasszák infláció feletti hozamot termeltek az év első kilenc hónapjában, az egészségpénztárak esetében pedig jól látszanak az idei jogszabálymódosítások pozitív hatásai is.
2025. 11. 19. 04:30
Megosztás:

A magyarok mintegy fele tudatos hírfogyasztónak tartja magát

Csak kevés honfitársunk él információs buborékban - derül ki az Adatvezérelt Marketing Szövetség (DIMSZ) és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közös kutatásából. A hírfogyasztási szokásokra irányuló felmérés arra is rávilágít, hogy milyen mértékben jelenik meg a médiával szembeni bizalmatlanság és az ideológiai zártság az egyes társadalmi csoportokban.
2025. 11. 19. 04:00
Megosztás:

A Tether nagy dobása: stratégiai befektetéssel erősíti a Bitcoin-alapú hitelezést

A kriptovilág egyre nagyobb hangsúlyt fektet a digitális eszközök megtartása melletti értékkiaknázásra. A Tether legújabb lépése ezt a trendet erősíti, ugyanis komoly befektetést eszközölt a Ledn nevű vállalatba, amely Bitcoin-alapú hiteleket kínál. Vajon ez az együttműködés új korszakot nyit a BTC-hitelezésben?
2025. 11. 19. 03:30
Megosztás:

Hihetetlen: 26 millió forintért kelt el egy Zsolnay váza a Virág Judit Galéria árverésén

Három porcelán is átlépte a 20 millió forintos álomhatárt a Virág Judit Galéria ötödik, világszerte is egyedülálló Zsolnay-árverésén. A hatalmas érdeklődés mellett zajló eseményen egy óriáskaspó 26 millió forintért kelt el. A manufaktúra műtárgyai ma a földkerekség legértékesebb szecessziós kerámiáinak számítanak, amelyeket több kontinensről is keresnek a gyűjtők.
2025. 11. 19. 03:00
Megosztás:

Klímával fűtöd a lakást? Akkor nézd meg jól a H-tarifát!

Klímás fűtés H áram tarifával és napelemmel garantáltan kedvezőbb.
2025. 11. 19. 02:00
Megosztás:

Továbbra is szigorú az MNB

Nem változott az irányadó kamat. A várakozásoknak megfelelően 6,5 százalékon tartotta az alapkamot az MNB. A kamatfolyosó sem változott, így az O/N jegybanki betét kamata 5,5 százalékon, az O/N fedezett hitel kamata pedig 7,5 százalékon alakul.
2025. 11. 19. 01:30
Megosztás:

14. havi nyugdíj - átmegy a Parlamenten?

A kormány javaslatára az Országgyűlés megkezdi a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló törvénytervezet tárgyalását - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kedden a tárca közösségi oldalán.
2025. 11. 19. 01:00
Megosztás:

Bybit elindítja a TradFi Quest kampányt – 25 USDT jutalom a pénzügyi tanulásért

A Bybit, a világ egyik vezető kriptotőzsdéje, újabb kampánnyal célozza meg a lakossági kereskedőket. A „TradFi Quest” elnevezésű kezdeményezés novemberben indult, és minden résztvevőnek 25 USDT jutalmat kínál az oktatási feladatok teljesítéséért.
2025. 11. 19. 00:30
Megosztás:

Nyakunkon az F-gáz rendelet: uniós szabályozás a magyar háztartásokra is vonatkozik!

Az EU F-gáz rendelete egy európai uniós szintű szabályozás, amely az EU minden tagállamában hatályos 2024. március 11. óta.
2025. 11. 18. 23:30
Megosztás:

A Tether (USDT) és a Circle (USDC) 14 milliárd dollárt pumpál a kriptopiacba, miközben a piac fellendülésre számít

A 2025-ös utolsó negyedév kezdete óta a kriptopiac medvés (bearish) trendben van, ami aggodalmakat vet fel azzal kapcsolatban, hogy a bikapiacnak vége van-e.
2025. 11. 18. 23:00
Megosztás:

ZCash árfolyam: A 3 legfőbb ok, amiért a 756 dollár reálisabb, mint valaha a ZEC számára

A Zcash olyasmit visz véghez egy gyenge, likviditáshiányos piaci környezet közepette, amire szinte egyetlen másik altcoin sem volt képes – vezeti a mezőnyt. A szeptember végén induló, szinte függőleges emelkedés során a ZEC egymás után törte át az ellenállási szinteket, a 400 dolláros zónát támaszszintté alakította, és most karnyújtásnyira került a 756 dolláros árfolyamszinttől – amit a kereskedők a „valódi kitörési” zónaként tartanak számon.
2025. 11. 18. 21:00
Megosztás:

Folytatódott az esés a világ tőzsdéin, a Richter zárt pluszban a BÉT-en

A részvénypiac forgalma 17,1 milliárd forint volt, a vezető részvények a Richter kivételével gyengültek az előző napi záráshoz képest.
2025. 11. 18. 20:30
Megosztás:

A Circle áttörése: itt a xReserve, ami forradalmasíthatja a stabilcoin-piacot

A Circle új innovációval robbant be a kriptovilágba: bemutatták a xReserve nevű infrastruktúrát, amely natív módon teszi lehetővé a USDC stabilcoin láncok közötti interoperabilitását — közvetítők nélkül. A lépés nemcsak technológiai mérföldkő, hanem egyben válasz is a decentralizált, több-blokkláncos jövő kihívásaira. De mit is jelent mindez pontosan a piacra, a fejlesztőkre és a felhasználókra nézve? Nézzük meg közelebbről!
2025. 11. 18. 20:00
Megosztás:

Elindult a VanEck Solana ETF-je staking hozammal – Közeleg a Dogecoin ETF is

A hagyományos pénzügyi világ újabb lépést tett a kriptovaluták integrálása felé: a VanEck elindította a Solana-alapú tőzsdén kereskedett alapját (ETF), a VSOL-t, amely nemcsak a SOL árfolyamváltozására kínál kitettséget, hanem staking hozamot is biztosít a befektetőknek.
2025. 11. 18. 19:23
Megosztás:

Kamatdöntés - Nem változtatott az alapkamaton a monetáris tanács

Nem változtatott a jegybanki alapkamat 6,50 százalékos szintjén keddi ülésén a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa. A döntés után az MNB honlapján megjelent közlemény szerint a tanács továbbra is indokoltnak tartja a szigorú monetáris kondíciók fenntartását.
2025. 11. 18. 17:00
Megosztás: