Z generáció és a hurráoptimizmus - A fiatalok tartják a lelket a világ legpesszimistább országában

Világviszonylatban is a magyarok látják a legpesszimistábban a saját pénzügyi helyzetüket és az ország gazdaságának sorsát, derül ki a GWI globális fogyasztói magatartáskutató először publikált magyarországi adataiból. A felmérés - amelyet a Publicis Groupe Hungary-nek köszönhetően idén először végzett el hazánkban a kutatócég – rámutat, hogy a magyarok 44 százaléka számít arra, hogy rosszabb lesz a következő 6 hónapban a saját pénzügyi helyzete, illetve a megkérdezettek 72 százaléka szerint az ország gazdasági helyzete is romlani fog. Ezt némileg ellensúlyozza, hogy a 16-26 éves korú Z generáció többségében pozitívabban látja a jövőt, 34 százalékuk optimistán tekint saját gazdasági helyzetére. Emellett ők a legintenzívebb e-kereskedelmi felhasználók, messze elől járnak a közösségi média és a streaming platformok használatában, az idősebbeknél jobban törekszenek fenntarthatóságra, környezettudatosságra.

Z generáció és a hurráoptimizmus - A fiatalok tartják a lelket a világ legpesszimistább országában

Magyarország felkerült a GWI térképre

A világ egyik legnagyobb fogyasztói szokásokat feltérképező kutatócége a GWI, amely 52 ország 2,7 milliárd fogyasztóját profilozza 2009 óta. Az idei tanulmány érdekessége, hogy most először magyar fogyasztókra vonatkozó adatok is bekerültek ebbe az elemzésbe. A hazai kutatás 2023 első negyedévében 6,3 millió, 16 és 64 év közötti magyar internetfelhasználó megkérdezésével készült.

“A kutatáshoz való csatlakozás lehetővé teszi Magyarország összehasonlítását 51 másik ország eredményeivel, olyan fontos területek mentén, mint internetezési- és médiafogyasztási szokások, fenntarthatóság, kereskedelem, technológia vagy épp gazdasági és anyagi helyzet megítélése. A felmérés hiánypótló, segítségével tudjuk a digitális marketing és média iparágat fejleszteni, erősíteni és az ügyfeleinket megfelelő tudással felvértezni.” - foglalta össze a kutatás igazi értékét Horváth Rita a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere.

Pénzügyi kilátások: a magyar a legpesszimistább nemzet

A kutatás egyik legérdekesebb témája - ami talán mindennél jobban foglalkoztatja jelenleg a közvéleményt - a megélhetési költségek és az inflációra adott fogyasztói reakciók. A felmérés szerint világviszonylatban a legrosszabb a mutatónk a jövőre vonatkozó kilátások terén: a magyarok 44 százaléka számít arra, hogy rosszabb lesz a következő 6 hónapban a saját pénzügyi helyzete, illetve 72 százaléka szerint az ország gazdasági helyzete. Ez összhangban van azzal, hogy Magyarország Európában az első helyen áll az inflációs ráta tekintetében. Ezt ellensúlyozza, hogy a hazai 16-26 éves Z generáció még így is kiemelkedően optimista a saját pénzügyeit illetően, 34 százalékuk vélekedik pozitívan, amit részben életkori sajátosság is indokolhat. A magyarok pénzügyi tudatossága EU-s szinten mérve is az egyik legalacsonyabb. Kevesebbet használjuk mobilunkat pénzügyeink és költéseink követésére, tudatos tervezésére, nálunk ez a szám 33%, ebben a szomszédaink erősebbek (csehek: 50%, lengyelek: 39%).

A környezettudatosság továbbra is luxus, nem alapfeltevés

Nagyjából megegyezik az európai trendekkel a magyar adat, miszerint az inflációs környezet először a fenntarthatóságra törekvő, környezettudatos fogyasztói elvárásokat emészti fel, de még így is a magyarok 48 százaléka várja el a márkáktól, hogy környezetbarátok legyenek (EU átlag: 43%). Közülük is elsősorban a nők, a Baby boomerek és a magasabb jövedelemmel rendelkezők vélekednek így. “Magyarországon a fenntarthatóság a kereskedelem egyik legfelkapottabb témája volt egészen a COVID megjelenéséig, ám a járvány hatására kicsit háttérbe szorult, helyét az egészség vette át 1-2 évre. Most a téma újra kezd előtérbe kerülni, de az árérzékeny fogyasztót nehéz önmagában a fenntarthatóság hívószavával terelni. A Z-generáció itt is érzékenyebb erre a kérdéskörre, de a jövedelmi gátak még sokszor visszafogják.” - tette hozzá Madar Norbert a GKID & TrendSight vezető tanácsadója és partnere. Kimutathatóan érződik az ártudatosság erősödése az európai átlaghoz képest, Magyarországon a termék-összehasonlító oldalak nagyobb szerepet játszanak (26% vs. EU: 20%), különösen az idősebb generációk körében.

Egyértelműen Facebook-ország vagyunk

Egyfajta kettősség sejlik fel abban, hogy a kutatás szerint magas a magyarok technológia iránti érdeklődése (összevetve más érdeklődési körökkel, mint például történelem, politika vagy színház) mégis régiós összehasonlításban továbbra is jelentős itthon a hagyományos média fogyasztása, szemben a modernebbnek tartott online vagy streaming csatornákéval. Például a TV kiemelkedően erős (72%), még a fiatalok körében is (59%). A magyarok az európai átlaghoz képest szívesebben használják a barátokkal és családdal való kapcsolattartásra a közösségi média csatornákat (93% vs. EU: 65%). Itthon a platformok közül a Facebook áll az élen, 74 százalék használja naponta, ami jóval magasabb, mint az európai átlag (45%). Ugyanígy a Facebook csoportok használata is sokkal intenzívebb nálunk (55% vs EU: 35%).

“A Facebook erős pozíciójában az is benne van, hogy a pandémiás években ez lett sokak kapcsolattartási módja, az 50+ korcsoport is aktívabb lett ekkor. Az látszik, hogy a használat fő célja a kapcsolattartás, amelyre más közösségi média oldalak kevésbé alkalmasak.” - magyarázta el Neulinger Ágnes fogyasztói magatartás szakértő, a Pécsi Tudományegyetem kutatója. A másik két leggyakrabban használt csatorna itthon napi használatot tekintve az Instagram (33%) és a TikTok (24%), ami az előbbinél a régiós átlag alatt van (43%), utóbbinál pedig hasonló értéket mutat (25%).

A fiatalok miatt feljövőben a SHEIN és az Amazon

A kutatásból kiderült, hogy az eMAG - az ország legnagyobb forgalmú e-kereskedőjeként - egyeduralkodó a hazai piacon, a magyarok 55 százaléka használta az elmúlt 1 hónapban. A Jófogás a 2. legnépszerűbb e-kereskedelmi oldal Magyarországon - az internetezők 38 százaléka használta - különösen az X generáció tagjai. A fiatalabb generációk körében viszont kiugróan közkedvelt - a sokak által kereskedelmi gyakorlatai miatt bírált - SHEIN, valamint az Amazon. A SHEIN kifejezetten nagyot menetel, a magyarok 12 százaléka látogatta vagy használta, míg a Z generációs fiatalok körében ez a szám már 27 százalék.  Érdekesség, hogy a magyarok jobban kedvelik az Amazont, mint a csehek (11% vs. 8%), főként a fiatalok és a magas jövedelmű fogyasztók. Ugyanezt az arányt mutatja az eBay is, majdnem kétszer olyan népszerű itthon, mint a cseheknél (14% vs. 7%), különösen a férfiak és az egyetemi végzettségűek körében. Beáll a sorba a Wish is: a magyarok jobban kedvelik, mint régiós szomszédaink (14% vs. 7%).

Itthon a ruházati cikk a legkedveltebb online vásárlási kategória, a magyarok 17 százaléka vásárolt ruhát online az elmúlt hónapban. A fiatalabb generációk szívesebben teszik mindezt, de összességében Magyarország még mindig elmarad a szomszédos országoktól és általában Európától. A technológiát, mint online vásárlási kategóriát szintén kedvelik a magyar fogyasztók, 5 százalékuk vásárolt okostévét online, ami több mint kétszerese a lengyel adatnak (2%). A magyarok az európai átlagnál gyakrabban vásároltak vitaminokat/étrendkiegészítőket (11% vs. 8%) online csatornákon.

Új élelmiszeripari fejlesztéseket adott át Fábián Gergely államtitkár

Fábián Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára kiemelkedő élelmiszeripari fejlesztéseket adott át, melynek során a Juice Products Zrt. kiskőrösi üzemét, valamint a TOLNATEJ tolna vármegyei Tejipari Zrt. szekszárdi üzemében megvalósult beruházásokat tekintette meg. A figyelemre méltó fejlesztéseknek köszönhetően Magyarország kormánya jelentősen hozzájárul az élelmiszeripar versenyképességének növeléséhez - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szombaton az MTI-vel.
2024. 04. 27. 21:00
Megosztás:

Ismét megrendezik a járműipari kiállítást Esztergomban

Az idén 7. alkalommal nyílik meg a járműipari kiállítás Esztergomban: az Akkor és Most Jármű Expo április 27-28-án a Nagy Duna sétányon várja az érdeklődőket - közölték az MTI-vel a szervezők.
2024. 04. 27. 20:00
Megosztás:

Egymilliárd forintos hulladékgazdálkodási fejlesztés valósult meg Érden

Mintegy egymilliárd forintból fejlesztette hulladékgazdálkodási rendszerét Érd.
2024. 04. 27. 19:00
Megosztás:

Már ebben az évben milliárdos üzletté válhat a női élsport

Idén haladhatja meg először világszinten a női élsportból származó összbevétel az egymilliárd dollárt - közölte az MTI-vel csütörtökön a Deloitte.
2024. 04. 27. 18:00
Megosztás:

Nagy segítség a GINOP Plusz a szociális szférának

Csaknem nyolcmilliárd forint uniós forrás támogatja a szociális partnerek kapacitásfejlesztését a GINOP Plusz 3.2.3-24 projekt pályázati felhívásának köszönhetően, amelynek célja, hogy elősegítse a hatékonyabb érdekképviseleti tevékenység ellátását - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) csütörtökön az MTI-vel.
2024. 04. 27. 17:00
Megosztás:

A tavalyi év végéhez képest jobban aggódnak a munkahelyükért a magyar munkavállalók

Előző évhez képest minimálisan ugyan, de kissé visszaesett a magyar munkavállalók optimista percepciója az aktuális munkahelyük fennmaradásával kapcsolatban, derül ki a BNP Paribas Cardif Biztosító és a Medián legfrissebb közös kutatásából. Az első negyedévben végzett felmérésből az is kiderül, hogy egy év alatt érzékelhetően lecsökkent az az időtáv, amelyet a megkérdezettek szerint a háztartásuk át tudna vészelni egy esetleges állásvesztés esetén.
2024. 04. 27. 16:00
Megosztás:

Áprilisban csökkent a német vállalatok foglalkoztatási hajlandósága

Németországban csökkent a vállalatok foglalkoztatási hajlandósága áprilisban a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének felmérése szerint.
2024. 04. 27. 15:00
Megosztás:

Egyre többen lopnak sajtot Hollandiában

A tolvajok egyre gyakrabban károsítják meg a holland tejtermelőket és sajtárusokat, a kár évente több tízezer eurót tesz ki - közölte Wim Meure-Buren, a holland tejtermelők szövetsége, a Boerderijzuivelbond elnöke az RTL Nieuws holland műsorszolgáltatónak nyilatkozva pénteken.
2024. 04. 27. 14:00
Megosztás:

Fontos levél érkezhet a NAV-tól

Folyamatosan postázza a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a papíralapú szja-bevallási tervezeteket az igénylőknek a nyilvántartásában szereplő címekre - tájékoztatta az adóhatóság pénteken az MTI-t.
2024. 04. 27. 13:00
Megosztás:

Újabb támogatások segítik az állattenyésztőket

Összesen 22 milliárd forint keretösszeggel két, teljesen új intézkedéssel támogatja a hazai állattenyésztés fenntarthatóságát az Agrárminisztérium (AM) - közölte a minisztérium pénteken az MTI-vel.
2024. 04. 27. 12:00
Megosztás:

Adománycsomaggal segíti a családokat az Egyszülős Központ

Az Egyszülős Központ áprilisban és májusban összesen 10 millió forint értékű tisztítószer-, tisztálkodószer- és élelmiszer-adománnyal támogat egyszülős családokat - közölte a szervezet pénteken az MTI-vel.
2024. 04. 27. 11:00
Megosztás:

Nőtt az Airbus bevétele az első negyedévben

Az első negyedévben az Airbus bevétele a megnövekedett kiszállításoknak köszönhetően a 2023 első negyedévihez képest 9 százalékkal 12,83 milliárd euróra nőtt, az egyszeri tételektől megtisztított üzemi eredmény ugyanakkor 773 millió euróról 25 százalékkal 577 millió euróra csökkent a cég honlapján csütörtökön publikált jelentés alapján.
2024. 04. 27. 10:00
Megosztás:

A takarítónő az higiénés fertőtlenítő menedzser? A szexi foglalkozásnevek csapdája

Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök között? A gyakorlatban nem sok: az álláshirdetések többségében mindhárom megnevezés az értékesítő pozíciót jelenti, a különbség annyi, hogy másképp nevezik az egyes cégeknél. Ezt viszont az álláskeresők többsége nem tudja, így gyakran eszükbe sem jut jelentkezni az állásra. Ezzel pedig mindenki veszít.
2024. 04. 27. 09:00
Megosztás:

Egészségpénztári számlával kompenzálható a szemüvegek drágulása

Néhány év leforgása alatt ugrásszerűen megnőtt a szemüvegek ára a KSH adatai szerint, így egyre nagyobb kiadást jelent a családok számára a szemüveg, ráadásul a magyar lakosság fele érintett. Jó tudni, mekkora segítséget jelenthet az OTP Egészségpénztár ilyen esetben is: azon kívül, hogy évente akár 150 ezer forint visszaigényelhető a pénztártagok vagy a munkáltatók befizetései után, ráadásul az OTP Egészségpénztárral szerződött szolgáltatók egy része kedvezményeket is biztosít a tagok számára, ami akár 30 százalékos is lehet.
2024. 04. 27. 08:00
Megosztás:

Ezek a kriptovaluták állnak a 3X-es emelkedés küszöbén

A befektetők óvatosak a kriptovalutákba történő befektetéssel, mivel a kriptopiac rendkívül volatilis. Amikor jó kriptovalutát választanak, fontos, hogy olyan érméket keressenek, amelyek pozitív bikás hangulatot mutatnak. Alapos piacelemzés elvégzése után, mely során kulcsfontosságú piaci mutatókat használtak, az elemzők úgy vélik, hogy a KangaMoon (KANG), a Pepe (PEPE) és a Floki (FLOKI) azon top kriptoérmék közé tartoznak, amelyek emelkedés küszöbén állnak.
2024. 04. 27. 07:30
Megosztás:

Bitcoin csalókra figyelmeztet a Blockchain Budapest

Újabb mérföldkőhöz érkezett a Bitcoin története, ugyanis a napokban volt a felezés, és csökkent a bányászok számára a hálózatból kinyerhető kriptovaluták mennyisége. Ennek kapcsán látványosan megszaporodtak a magyar ügyfelekkel szembeni csalások és visszaélések is. A Bitcoin piaca ezzel együtt hatalmas léptekkel fejlődik. Immár két ország is hivatalos fizetőeszközzé tette a digitális valutát, de az is valószínűnek látszik, hogy két éven belül a Bitcoin ETF-ekbe áramló pénzek mennyisége megelőzi a fizikai arany ETF-ek hasonló mutatóit.
2024. 04. 27. 07:00
Megosztás:

A prémium is vonzóbb, ha csökkentett a rezsi

A prémium besorolás területenként és ingatlantípusonként is más értékhatárhoz kötődik. Heinrich Krisztina, az OTP Ingatlanpont exkluzív menedzsere szerint például vidéken a lakások 100 millió, a családi házak 200 millió felett számítanak „prémiumnak”. A fővárosban 100 millióval feljebb esnek ezek a határok. S természetesen az exkluzív szektorba sorolhatók a milliárdos villák, szálláshelyek, fejlesztési területek is. A szakember úgy becsüli, a hazai adásvételek 5-10 százaléka tartozhat a prémium kategóriába.
2024. 04. 27. 06:00
Megosztás:

Sikeres évet zárt 2023-ban az MBH Jelzálogbank Nyrt.

A Budapesti Értéktőzsde Prémium kategóriájában jegyzett MBH Jelzálogbank Nyrt. szerdán megtartotta éves rendes közgyűlését, amelyen a részvényesek elfogadták a társaság 2023. évre vonatkozó pénzügyi eredményeit: a hitelintézet adózás előtti eredménye egy év alatt csaknem két és félszeresére növekedett, közel 7,4 milliárd forintot tett ki, mérlegfőösszege pedig rekordszintre, 906,6 milliárd forintra nőtt tavaly év végére. Emellett a társaság közgyűlése megszavazta, hogy az MBH Bank kockázatkezelési vezérigazgató-helyettese, Bakonyi András bekerüljön az MBH Jelzálogbank felügyelőbizottságának tagjai közé, valamint döntött a teljes adózott eredmény eredménytartalékba helyezéséről.
2024. 04. 27. 05:00
Megosztás:

Nem érdemes tovább várni a lakáshitel-igényléssel

Bár a jegybanki alapkamat újra csökkent, nem éri meg tovább várni annak, aki lakáshitel-felvételben gondolkodik, a mostani kamatszinteknél alacsonyabb kamatok nem várhatóak az év hátralévő részében – véli Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
2024. 04. 27. 04:00
Megosztás:

Nyugdíj melletti munka 2024 - nyugdíj mellett így lehet dolgozni

2024-ben egy nyugdíjas személy hogyan tud munkát vállalni, miközben nyugdíjat is kap? Amennyiben egy nyugdíjas tovább kíván dolgozni, meg kell vizsgálni, hogy ebben az esetben milyen adókötelezettségek és járulékok merülnek fel. Az érintett nyugdíjasnak milyen adóterhekkel kell számolnia, ha dolgozik a nyugdíjazása mellett, és pontosan hány százalékot vontatnak le a bruttó fizetéséből? Ezenfelül érdekes lehet megvizsgálni, hogy ezek után mennyi nettó bér marad a nyugdíjas munkavállaló számára 2024-ben.
2024. 04. 27. 02:01
Megosztás: