Sydney-i Operaház: projektmenedzsment- vagy termék siker- miben áll a különbség?

A mai világban szinte nincs is olyan terület vagy probléma, amit ne lehetne projektalapon menedzselni. Ám sokszor az sem egyértelmű, mit jelent az, hogy egy projekt sikeres.

Mindent, olcsón és azonnal vs. hármas korlát

Az üzleti életben jó eséllyel minden projektvezető számára ismert fogalom a hármas korlát, vagy másnéven projektháromszög, ami a projektek alapvető korlátainak összefüggését taglalja. Ez az elmélet a projektterjedelem (scope), a költségek és az idő összefüggéséről szól, azaz kimondja, hogy egyik elem sem módosítható legalább egy, de inkább két másik elem változtatása nélkül.

Mit is jelent ez a való életben? Hiába szeretné a tisztelt megrendelő, hogy még több munkát végezzünk el a projektben, ez nem valósulhat meg többletköltségek vagy több idő ráfordítása nélkül.

Projektmenedzsment programjainkon sokszor szoktunk úgy fogalmazni, hogy minden megbízó mindent szeretne, olcsón és rövid időn belül. Erre egy rutinos projektvezető azt válaszolja, hogy ebből tessék kettőt választani.

És hogy jön ez ide? Tapasztalataink szerint amikor valaki felteszi a kérdést a projekt végén, hogy sikeres lett-e a projektünk, erre legtöbb esetben az alapján adnak választ az érintettek, hogy sikerült-e a korlátokat, azaz terveket tartani. Megvalósítottuk-e a feladatokat a tervezett időkeretben és költségek mentén?

A válasz azonban tapasztalataink szerint nem ilyen egyszerű.

Sikeres projekt, sikertelen termék – hát ez megy hogy lehet?

A példa kedvéért nézzünk egy igen híres, vagy inkább hírhedt projektet. A Sydney-i Operaház építése sok szempontból érdekes projekt volt. Például ez volt az első építészeti projekt, ahol számítógépet használtak.. Amikor Jørn Utzon munkáját elfogadták, a mérnök csapatnak még fogalma sem volt arról, hogy miként lehetne ezt az épületet felépíteni. A projekt végül fantasztikus eredménnyel zárult, a világ minden tájáról csodájára járnak, azonban ez komoly árat követelt. A munka a tervezett 4 év helyett 14 évig tartott és 7 millió helyett 104 millió (!) ausztrál dollárba került.

Vajon mit válaszolhatott a projekt vezetője amikor megkérdezték tőle, hogy sikeresnek tartja-e a projektet?

A fenti példából jól látszik, hogy szétválik a projekt- és a terméksiker. Hiszen lehet csodás terméket rendkívül rossz projektmenedzsmenttel készíteni, illetve lehet nagyszerű projektmenedzsmenttel igen gyatra terméket is szállítani- erre bőven találunk példát a mindennapokban is.

Azt szoktuk mondani, hogy az optimális helyzet az, ha jó terméket jó projektmenedzsmenttel készítünk. A projektsiker mérése viszonylag egyszerű, , és minden módszertani irány nagy hangsúlyt fektet a projektzárás során a terv- és végállapot összehasonlítására. A legtöbb esetben a projekt végén egyértelműen meghatározható, hogy a projekt terjedelmét, költség- és időkeretét betartották-e.

A termék sikerével kapcsolatban azonban más a helyzet.

A termék sok esetben egy üzleti igény vagy megrendelői cél formába öntése. A példa kedvéért: egy informatikai fejlesztés során igazából nem az a cél, hogy egy terméket szállítsunk le, hanem hogy olyan terméket adjunk a felhasználók kezébe, ami az életüket a meghatározott mérőszámok, célok mentén jobbá teszi. Ezek a mérőszámok sokszor hiányoznak a projektekből.

Mindezek mellett további nehezítő körülmény, hogy sok esetben a termék sikere nem mérhető azonnal, elképzelhető, hogy ezt csupán a projekt zárása után fél-egy évvel tehetjük meg. A rutinos IT-szakemberek tudják, hogy ha bevezetünk egy új eszközt, és azonnal felmérjük a felhasználói elégedettséget, sokszor - a termék használhatóságától függetlenül - nyomasztó eredményt kapunk. A felhasználók egy teljesen új eszközt próbálnak alkalmazni, amit még nem ismernek, még tapasztalatlanok benne. Ráadásul az addig megszokott gyakorlatot az új eszköz felülírja, a változást pedig az emberek többsége nem igazán szereti.

Ön tudja, kinek szállít?

Tapasztalataink szerint azok a szervezetek, amelyeknek gondjuk van a terméksikerrel vagy annak mérésével, három csoportra oszthatók:

1. Öncélú projektet indító szervezetek – Ebben az esetben nincsenek konkrét üzleti célok, célkitűzések, csupán vágyak, feltételezések.

2. „Nem tudjuk kinek szállítunk” szervezetek – Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a terméket nem csupán a megrendelőnek, a teljesítés igazolójának, a végszámla kifizetőjének szállítjuk, hanem az azt mindennap használóknak is.

3. „Nem mérünk” szervezetek – Vannak szervezetek, amelyek célok mentén indítanak projekteket, azonban a projekt zárását követően senki nem méri azok teljesülését.

• Mit tehetünk, hogy ne kerüljünk a fenti kategóriákba? Minden projektet megfelelő mértékű helyzetelemzés, konkrét célkitűzés mentén indítsunk. Legyen egyértelmű mindenki számára, hogy mit szeretnénk elérni.

• Csak a végső célhoz illeszkedő követelményeket engedjünk a projektekbe, minden más öncélú elem, ami nem segíti a végső cél elérését.

• Véssük kőbe a célt, ne hagyjuk ezt változni, ha új célt definiálunk, az egy új projekt lesz. Fontos, hogy ne keverjük a követelmények és a cél fogalmát. A követelmények igen gyakran változnak, ez rendben is van, de az az ideális, ha ezek egy fix cél mentén történnek meg.

• Folyamatosan ellenőrizzük, hogy a projekt a kívánt cél felé halad-e.

• Már a projekt indításakor tervezzük meg, hogy ki, mit és mikor fog mérni.

Utóbbi elemmel kapcsolatban a saját tapasztalataink szerint elkeserítő a helyzet hazánkban. Az elmúlt években mi azt látjuk, hogy 20 szervezetből jó esetben 1 olyan van, aki tudatosan, minden projekt esetében foglalkozik visszaméréssel, azaz nézi azt, hogy a projekt a fő célját elérte-e.

Visszamérés – miért nem tesszük?

Amikor projektérintetteket kérdezünk arról, hogy miért nem mérik a célok elérését, jellemzően az alábbi kifogások hangzanak el leggyakrabban:

- Ez nem az én dolgom, ezzel a projektvezetőnek kellene foglalkoznia.

- Ez nem az én dolgom, ezzel a megrendelőnek kellene foglalkoznia.

- Nincs rá idő, le vannak terhelve az emberek futó projektekkel.

- Drága, nem tudunk minden érintettet megkérdezni az elégedettségéről.

- Nincs rá szükség, a projekt végszámait látjuk, ebből már tudjuk, hogy sikeres lett-e a termék.

Sok esetben azonban a visszamérés hiányának valódi oka sokkal inkább a félelem. Félelem attól, hogy mi történik, ha rengeteg pénzt, időt áldoztunk egy rossz termékre, félelem az átláthatóságtól, a kínos kérdésektől, a rossz céloktól és attól, hogy beismerjük, most hibáztunk. Véleményünk szerint akkor lehet sikeresebb eredményeket szállítani, illetve ebbe az irányba az első lépést megtenni, ha elfogadjuk, hogy hibázni lehet, és a szervezet képes tanulni a hibákból. Amennyiben nem tudjuk, hogy egyáltalán hibáztunk-e, nincs esélyünk a fejlődésre.

Szerző: Czimbalmos Zsolt, a Proman Consulting vezető tanácsadója, aki 10 éve foglalkozik agilis projektek menedzsmentjével a legnagyobb hazai cégekkel együtt dolgozva.

Hozzászólások

Új csúcsra jutott a lakáshitelezés: 136,4 milliárd forint egy hónap alatt!

Júniusban eddig sosem látott összeget, 136,4 milliárd forint lakáshitelt vettek fel az emberek a bankokból - nyolc éve egy év alatt helyeztek ki a bankok annyi lakáshitelt, mint idén tavasszal egy-egy hónapban.Bár a piac már számolt az MNB kamatemelésével, a lakáshitelpiacon – miként azt a money.hu előre jelezte – a kamatemelés automatikus érvényesülésének gátat szabott a banki verseny. Kamatelőnye miatt egyértelműen a 10 évre fixált kölcsönök vették át a vezető szerepet a folyósításokban az idén.
2021. 08. 03. 20:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A második negyedév rekordnagyságú profitot hozhat a MOL-nak

A MOL augusztus 6-án, piacnyitás előtt jelent. A cég második negyedéves eredménye rekordnagyságú lesz a magas olaj- és gázárak, a szárnyaló petrolkémiai marzsok és az erős fogyasztói kereslet miatt. A finomítói marzsok is javultak, egyedül a gázszállítási üzletág nyeresége esik vissza a szerbiai transzferek elmaradása miatt - olvashatjuk az ERSTE mai elemzői anyagában.
2021. 08. 03. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új történelmi csúcson zárt a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 274,43 pontos, 0,56 százalékos emelkedéssel, 49 315,61 ponton, új történelmi csúcson zárt kedden.
2021. 08. 03. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Gyártási nehézségek korlátozzák az Infineont

A várt 2,78 milliárd eurótól elmaradó, 2,72 milliárd eurós árbevételt ért el a harmadik pénzügyi negyedévben az Infineon. Bár a 18,2%-os marzs némileg magasabb volt, mint a 18,0%-os várakozás.
2021. 08. 03. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Megjelentek a BMW számai - nagy pozitív meglepetés!

A BMW 28,58 milliárd eurós árbevételt ért el a második negyedévben. Ez 43%-os növekedés és jelentősen felülmúlja a 26,78 milliárd eurós piaci konszenzust.
2021. 08. 03. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új mélyponton a 10 éves kínai állampapír hozama

A 10 éves kínai állampapír hozama már hetedik hete megállás nélkül csökken, és tegnap újabb 52 hetes mélypontra esett.
2021. 08. 03. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nagy bizonytalanságot okoz a hitelkeret jövője

Július 31-én lejárt az amerikai állam hitelkeretének felfüggesztése, így a Pénzügyminisztérium a hitelkeret megnöveléséig vagy ismételt felfüggesztéséig nem bocsáthat ki új állampapírokat.
2021. 08. 03. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Hamisítványokat is árultak az Eb-n

A 2021-es labdarúgó-Európa-bajnokságon Budapest négy mérkőzésnek adott otthont, ahol a játékosok és a szurkolók mellett a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pénzügyőrei sem tétlenkedtek. A meccsek alatt a Puskás Aréna és a hivatalos szurkolói zóna környékén a társhatóságok támogatásával foglaltak le hamis termékeket és adózatlan cigarettát.
2021. 08. 03. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Online szakikereső a bankomtól? – a magyar ügyfelek hallatták hangjukat

Két hónap alatt másfél évet ugrott a lakosság digitális komfortja – ez volt a tanulsága a Deloitte Digital tavaly májusi ügyfélkutatásának, mely a hazai lakosság csatornapreferenciáinak változását vizsgálta a COVID első hulláma előtt és után. A tanácsadócég idén júniusban is megszondázta az ügyfelek igényeit és a kiemelkedő ügyfélélmény összetevőit: ekkora ugrást ugyan idén nem sikerült elérni, viszont az online csatornák népszerűségének növekedése továbbra is töretlen. A mobil pedig fokozatosan jön fel a mindennapi bankolásban és a fizetésekben egyaránt.
2021. 08. 03. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

35 millió dolláros tőkeemelés az idegennyelv-oktatási startupnál

Az angol, mint idegennyelv oktatását digitális eszközökkel megreformáló orosz-amerikai startup, a Novakid idén júliusban sikeresen zárta összesen 35 millió dollár értékű Series B befektetési körét. A hazai kötődésű, az előző kört vezető PortfoLion Capital Partners mellett a korábbi befektetők is csatlakoztak az újonnan belépő amerikai nagyágyúkhoz, az Owl Ventures-höz és a Goodwater Capital-hez. A cég a tőkeemelésnek köszönhetően a termékfejlesztés mellett tovább erősíti piacvezető pozícióját Kelet-Közép-Európában és fokozza jelenlétét a világ számos más régiójában.
2021. 08. 03. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Olcsó a magyar fogászati kezelés

Az uniós árak közel negyedét fizetjük csak a fogászati kezelésekért a magánrendeléseken, köszönhetően annak, hogy Magyarországon olcsóbb a munkaerő és a fogászati kellékeken lévő árrés is kisebb. Laczkó Tamás, a Dental World alapítója arról beszélt, nem véletlenül jár hazánkba rengeteg külföldi, mert még a repülőjegy árával együtt is olcsóbbak a kezelések. Hozzátette ugyanakkor, hogy a járvány miatt megállt a fogászati turizmus, ami komoly hatással van a piacra. Többek közt erről is szó lesz majd a 21. Dental Worldön Budapesten, a fogászati képzések egyik fővárosában.
2021. 08. 03. 10:25
Megosztás:
Hozzászólások:

A Szerencsejáték Zrt. 1,5-2 milliárd forint jutalékot juttathat partnereinek

A Szerencsejáték Zrt. fél évvel meghosszabbítja a februárban indított, kis- és közepes vállalkozásokat célzó ösztönző programját, s ezzel a lépéssel további 1,5-2 milliárd forint jutalékot juttathat partnerértékesítőinek - tájékoztatta a vállalat az MTI-t hétfőn.
2021. 08. 03. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Erős negyedévet zárt az LG Electronics

Újabb erős negyedévet zárt az LG Electronics elektronikai és elektromos készülék- és berendezésgyártó dél-koreai konszern június végén.
2021. 08. 03. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Lassuló ütemben nőtt az amerikai feldolgozóipar

Lassuló ütemben nőtt a feldolgozóipar teljesítménye az Egyesült Államokban júliusban, már a második egymást követő hónapban, mivel továbbra is szűkös a kínálat a nyersanyagokból, de már vannak arra utaló jelek, hogy enyhülnek az ellátási láncban kialakult zavarok - derült ki az Ellátási Lánc Menedzsment Intézet (Institute for Supply Management/ISM) felmérésének hétfőn közölt adataiból.
2021. 08. 03. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Fegyveres konfliktus, bürokrácia és forráshiány akadályozzák az élelmiszer-segélyezést, figyelmeztet az ENSZ

Számos országban fegyveres harcok akadályozzák az akut éhezés terjedése elleni törekvéseket és az életmentő támogatás eljutását az ott élő éhező családokhoz – figyelmeztet az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) és a Világélelmezési Program (WFP) közös jelentésükben.
2021. 08. 03. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Magyar Telekom elemzés

2021. 08. 03. 04:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Richter elemzés

2021. 08. 03. 04:00
Megosztás:
Hozzászólások:

MOL elemzés

2021. 08. 03. 04:00
Megosztás:
Hozzászólások:

OTP elemzés

2021. 08. 03. 04:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Választási nyugdíj matematika - ki jár jól és ki jár rosszul?

Az MSZP közzétette választási nyugdíjprogramját amelyben garantálta, hogy „minden nyugdíjas jobban jár“. Mint írják 150 szakértő bevonásával hónapokon át készítették a programot. Folytatják a 13. havi nyugdíj visszaépítését, de „sokkal igazságosabban, mindenkinek azonos összegben folyósítják“.
2021. 08. 03. 04:00
Megosztás:
Hozzászólások: