200 000 megtett kilométer után ugrásszerűen megnő a kilométeróra-visszatekerések száma

A futásteljesítmény az egyik legfontosabb mutatója egy jármű elhasználódásának, ezért különösen fontos szerepet játszik sok autóvásárló döntésében. Ez a mérőszám azonban nem mindig pontos, különösen a régebbi autók esetében. A kilométer-számlálót, amely arra szolgál, hogy a jármű teljes élettartama alatt megtett távolságot mérje, gyakran veszik célba a csalók, akik a műszer visszatekerésével megtévesztik a vásárlókat.

200 000 megtett kilométer után ugrásszerűen megnő a kilométeróra-visszatekerések száma

A carVertical autóipari adatszolgáltató cég használt autókról készült járműtörténeti jelentések adatai alapján végzett kutatásának célja, hogy kiderítse, van-e összefüggés a jármű futásteljesítménye és a kilométeróra-manipuláció gyakorisága között, illetve növekszik-e a balesetek száma a megtett távolsággal.

Magyarországon a kilométeróra-visszatekerések száma ugrásszerűen megnő, amint egy autó túllépi a 200 000 megtett kilométert

Magyarországon a kilométeróra-manipuláció lényegesen gyakoribb, amikor egy jármű átlépi a 200 000 kilométeres határt. A carVertical adatai szerint a 200 000 és 250 000 kilométer közötti futásteljesítményű autók 7,1%-ánál derült ki, hogy módosították a kilométerórát. Összehasonlításképpen, ebben a tartományban több mint háromszor nagyobb az esélye annak, hogy visszatekert kilométerórájú autót vásárolunk, mint alacsony futásteljesítményű (0–50 000 km) járművek esetében.

Az 50 000 és 100 000 kilométer közötti futásteljesítményű autóknál a kilométeróra-módosítások aránya csak kismértékű emelkedést mutatott a 0 és 50 000 kilométert megtett autókéhoz képest: 2,2%-ról 2,6%-ra nőtt. A manipulációk aránya 100 000 és 150 000 kilométer között 3,3% volt, míg a 150 000–200 000 kilométer közötti futásteljesítményű járműveknél 4,5%-ot ért el. A 250 000 kilométeres határ átlépése után azonban ez az arány hirtelen megugrott, és elérte a 10,2%-ot.

A tendencia a továbbiakban is erőteljes növekedést mutatott: a kilométeróra-manipulációk aránya a 300 000–350 000 kilométert megtett járműveknél 12,4% volt, míg a 350 000–400 000 kilométert futott autóknál 19,3%-ra emelkedett. A vizsgált járművek között az 500 000 kilométert meghaladó futásteljesítményű autók esetében az arány több mint másfélszeresére nőtt (30,7%), ami azt jelzi, hogy ebben a futásteljesítmény-tartományban hozzávetőleg minden harmadik autó visszatekert kilométerórával kerülhet a piacra.

A káresetek aránya a futásteljesítmény-tartománytól függetlenül is magas

A visszatekert kilométerórájú autó vásárlásának kockázata csak egy a sok közül, ami a használtautó-vásárlók számára aggályos lehet. A kutatások szerint egy jármű élettartama alatt elszenvedett sérülések valószínűsége minden futásteljesítmény-kategóriában, beleértve a kevesebb kilométert megtett járműveket is, következetesen magas.

A carVertical által Magyarországon ellenőrzött autók közül az 500 000 kilométernél többet futott járművek voltak a leggyakrabban érintettek balesetben – ezen autók 61,9%-ánál szerepelt kárfeljegyzés. Azonban a kevesebb kilométert megtett autók sem maradtak el sokkal mögöttük, ami azt bizonyítja, hogy a probléma a jármű futásteljesítményétől függetlenül minden vásárlót érinthet. 

Például, míg az 50 000–100 000 kilométert futott autók esetében a sérülési arány 56,7%, addig további 50 000 megtett kilométerrel ez az arány 58,6%-ra emelkedik. Még az alacsony futásteljesítményű (0–50 000 kilométert megtett) autók esetében is 47,5%-os a sérülési arány, ami aggasztó.

„Egyre több vásárló dönt úgy, hogy még azelőtt ellenőrzi a kiválasztott jármű történetét, mielőtt közelről megtekintené, ezzel elkerüli a kockázatát annak, hogy sérült autót vásároljon” – mondja Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője. – Ha az előzményjelentésből kiderül, hogy az autó bármely része korábban kárt szenvedett, a vásárló vagy akár a kereskedő átvizsgáltathatja szakemberrel, hogy fény derüljön az olcsó javításokra. Ha például az autó eleje sérült, akkor kifejezetten azon a területen érdemes korrózióra vagy rossz minőségű javításra utaló nyomokat keresni. Így könnyebb eldönteni, hogy érdemes-e megvásárolni az autót, vagy ajánlatos tovább keresgélni.”

Az autótörténeti jelentések értékes betekintést nyújthatnak egy jármű múltjába, beleértve a kártörténetet és az esetleges kilométer-számláló eltéréseket, így a vásárlók kiküszöbölhetik az információs aszimmetriát, és pontosabb képet kapnak a jármű valós állapotáról. Ezzel könnyebben felmérhetik a lehetséges fenntartási költségeket, és megfontolt, megalapozott döntéseket hozhatnak.

A magyar vásárlók nagyrészt az 50 000 és 200 000 kilométer közötti futásteljesítményű autók iránt érdeklődnek

A carVertical által Magyarországon ellenőrzött autók közül a legnépszerűbbek (20,5%) a 100 000 és 150 000 kilométer közötti futásteljesítményű járművek. Szorosan követik őket a 150 000 és 200 000 kilométer között futott autók 18,8%-kal, míg az 50 000-100 000 kilométert megtett járművek az összes vizsgált autótörténeti jelentés 18,7%-át teszik ki.

Bár a legtöbb magyar vásárló nem lépi át a kritikus 200 000 kilométeres határt, ahol jelentősen megnő a visszatekert kilométerórájú autók vásárlásának kockázata, ez a veszély még így sem zárható ki teljesen. A legnépszerűbb, 100 000–150 000 kilométeres futásteljesítményű autók 3,3%-ánál manipulálták a kilométerórát. Emellett ezeknek a járműveknek 58,6%-ánál sérüléseket is regisztráltak, ami rejtett problémákra utalhat.

„A 3–5 éves autók gyakran ideális választásnak számítanak, mivel ezekkel elkerülhető a gyors értékvesztés és a magas futásteljesítmény. Sokan azonban nem engedhetik meg maguknak ezeket a járműveket, ezért népszerűek a régebbi, több kilométert futott autók. A vásárlóknak érdemes alaposan megismerniük a kiválasztott jármű valódi állapotát, hiszen nem csupán az előzmények számítanak. Az autóvásárlást mindig meg kell előznie egy alapos tesztvezetésnek és egy megbízható műhelyben végzett fizikai átvizsgálásnak” – hívja fel a figyelmet Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.

A Snorter célba vette a Solana mém érmék 12 milliárdos piacát

A Solana az elmúlt egy évben a mém érmék első számú kripto hálózatává vált. Ennek persze megvan az oka, hiszen a mém érmék virágzásához ideális táptalaj szükséges, pontosabban gyors tranzakciók és alacsony díjak.
2025. 06. 03. 00:01
Megosztás:

A Mol Limo belépett a klasszikus autókölcsönzés piacára

A Mol Limo elindította hétfőn a klasszikus autókölcsönzést, a Mol Limo RENT A CAR 0–24 órában elérhető - közölte a cég az MTI-vel.
2025. 06. 02. 22:00
Megosztás:

Mozgósítás Budapestért: A szakszervezetek demonstrációs és sztrájkbizottságot alakítanak

Demonstrációs és sztrájkbizottságot hoznak létre a fővárosi önkormányzati cégeknél működő szakszervezetek, s csatlakozásra szólítanak fel minden reprezentatív érdekvédelmi szervezetet, hogy szükség esetén egységesen demonstrálják, milyen súlyos helyzetet teremtene, ha a fővárostól elvont 50 milliárd forintos szolidaritási adó miatt megbénulna Budapesten a közszolgáltatás.
2025. 06. 02. 21:30
Megosztás:

A jövő hűtéstechnikája már tananyag – CO₂ készüléket biztosít a Panasonic a szakembereknek

A fenntartható hűtéstechnikai megoldások iránti kereslet folyamatosan nő, különösen az Európai Unió szigorodó szabályozásai miatt, amelyek a hűtéstechnikában használt, környezetre ártalmas anyagok kiváltását célozzák. A Panasonic Heating & Cooling Solutions Magyarország a fenntartható innovációk élvonalában haladva egy környezetbarát CO₂ készülékkel támogatja a Hűtő- és Klímatechnikai Vállalkozások Szövetségét (HKVSZ), amely gyakorlati oktatás során mutatja be a klímaszerelők számára a jövő hűtéstechnikai megoldásait. Az új F-gáz szabályozás következtében egyre több vállalkozás és szerelő számára elengedhetetlen a korszerű technológiák ismerete, amelynek egyik kulcsfontosságú eleme a szén-dioxid alapú hűtés.
2025. 06. 02. 21:00
Megosztás:

Ismét névleges teljesítményen üzemel a paksi atomerőmű 4. blokkja

Elhárították a paksi atomerőmű 4. blokkjában hétfőn keletkezett hibát, a blokk ismét névleges teljesítményen üzemel - közölte az atomerőmű kommunikációs igazgatója az MTI-vel.
2025. 06. 02. 20:00
Megosztás:

Stabilcoin kritika: „Nincs gyakorlati hasznuk, és veszélyeztetik a pénzügyi stabilitást!”

A kriptoszféra a decentralizáció és az innováció lázában ég, miközben egy jól ismert közgazdász – a Nobel-díjas Paul Krugman – kemény kritikát fogalmazott meg a stabilcoinokkal szemben.
2025. 06. 02. 19:30
Megosztás:

Átalakított raktérrel akár napi két órát is nyerhetnek a szerelők

A hatékonyság, az idő- és költségmegtakarítás kulcsszerepet játszik minden vállalkozás életében, ami a jelenlegi nehéz gazdasági körülmények között még hatványozottabban jelentkezik. Eközben egyre több vállalkozás számára jelent kihívást a szakemberek megtartása és a munkaerő utánpótlása is. Innovatív eszközök beszerzésével ugyanakkor a munkakörülmények is jelentősen javíthatók, miközben felgyorsíthatók a napi munkafolyamatok, ami minden területen jelentős megtakarítást jelent a cégeknek.
2025. 06. 02. 18:30
Megosztás:

Új világrekord az ABB villanymotorja által elért 99,13%-os energiahatékonyság

Az ABB saját világrekordját döntötte meg a nagy teljesítményű, szinkron villanymotorok energiahatékonysága területén azzal az új motorral, amelyet a Top Industrial Efficiency (TIE) módszertant követve terveztek. A TIE olyan berendezések gyártását eredményezi, amelyek túlszárnyalják az eddigi szabványos referenciaértékeket. Az ABB a TIE-rendszerű motorjait és generátorait úgy tervezik, hogy azok felülmúlják a jelenlegi hatékonysági referenciaértékeket, így segítve az ügyfeleket a villamosenergia-felhasználás, az üzemeltetési költségek és a teljes tulajdonlási költség (TCO) csökkentésében anélkül, hogy a teljesítmény csökkenne vagy a berendezések bonyolultabbá válnának.
2025. 06. 02. 18:00
Megosztás:

Dél-Korea 2027-ig elhalasztja a kriptóadót – ünnepel a piac, de van egy bökkenő!

A dél-koreai kormány újabb három évvel elhalasztotta a kriptovaluta-nyereségre vonatkozó 20%-os adó bevezetését, amit a kereskedők kitörő örömmel fogadtak. De a háttérben politikai érdekek, intézményi reformok és az egyre közeledő 2025-ös elnökválasztás húzódnak. Vajon valóban a piac érdekében történik minden, vagy csak kampányfogás a színfalak mögött?
2025. 06. 02. 17:30
Megosztás:

Ingatlanpiaci konszolidáció májusban a magas árak miatt

A Duna House (DH) közreadja havi Tranzakciószám Becslését (DHTB) és jelzáloghitel előrejelzését, amely szerint májusban országosan 10 262 lakóingatlan cserélt tulajdonost és 139 milliárd forint szerződéses összegű lakáscélú jelzáloghitel realizálódott.
2025. 06. 02. 17:00
Megosztás:

Miskolcon építi fel járműipari alkatrészeket gyártó központját a Halms

Miskolcon hozza létre járműipari alkatrészeket gyártó európai központját a Huashuo cégcsoporthoz tartozó Halms – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Matthew Shen, a Halms Hungary Kft. anyavállalatának elnöke hétfőn Budapesten, a Külgazdasági és Külügyminisztériumban. A cég alumínium öntvényeket és megmunkált alkatrészeket gyárt majd olyan vezető autómárkák számára, mint a Volvo vagy a Tesla. A 200 millió euró összértékű beruházás a következő két évben 300 új munkahelyet teremt Miskolcon, melyet elsősorban fémipari múltja és kiváló egyeteme miatt választott a cég.
2025. 06. 02. 16:30
Megosztás:

A Sanofi több mint 9 milliárd dollárért megvesz egy amerikai gyógyszergyártót

A Sanofi francia gyógyszeripari vállalat több mint 9 milliárd dollárért felvásárolja a ritka autoimmun betegségek kezelésére szolgáló gyógyszerek amerikai fejlesztőjét, a Blueprint Medicines biofarmakológiai vállalatot - áll a Sanofi honlapján.
2025. 06. 02. 15:30
Megosztás:

Fokozódnak az online csalások – Ne dőljön be a megtévesztésnek!

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) ismételt figyelemfelhívást intéz a fogyasztók felé az online csalások, kibertámadások megnövekedett száma miatt.
2025. 06. 02. 15:00
Megosztás:

14 százalékot meghaladó növekedés májusban az autópiacon

A Carinfo adatai alapján – az áprilisi jelentős növekedés után – 2025 májusában ismét nőtt a forgalomba helyezett személygépjárművek száma. A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő Használtautó.hu szakértője elmondta, mi állhat a folyamatosan növekvő tendenciák hátterében.
2025. 06. 02. 14:30
Megosztás:

Inflációs harc az Unió és az USA között

Bár az amerikai inflációs adatok is jók lettek (hiszen az áprilisi PCE index 2,3-ról 2,1 százalékra csökkent a várt 2,2 helyett), de az EU-ban még inkább csökkenésre számíthatunk.
2025. 06. 02. 14:00
Megosztás:

Japánból érkezik a bitcoin-nagyágyú: a Metaplanet már 8 888 BTC-t birtokol

De vajon megéri ilyen magas Bitcoin árfolyamon vásárolni? Miközben a piac még csak ébredezik a nyári szezon elején, a japán Metaplanet újabb, közel 118 millió dolláros bitcoinvásárlással hívta fel magára a figyelmet. A befektetési társaság ezzel már közel 9 000 BTC-t birtokol, és lassan a „japán MicroStrategyként” emlegetik. De vajon valóban ez a stratégia jelenti a jövőt a vállalati kriptokincstárak számára?
2025. 06. 02. 13:30
Megosztás:

Az OTP vezetésével a bankok az Alkotmánybírósághoz fordulnak a kamatplafon miatt

Az OTP más bankokkal együtt alkotmányjogi panaszt terjesztett elő a kamatplafon rendeletet ellen.
2025. 06. 02. 13:00
Megosztás:

Kínában felpörgött a gazdaság

Kínában gyorsult a gazdasági aktivitás növekedése májusban az ország statisztikai hivatalának hétvégén ismertetett adatai szerint.
2025. 06. 02. 12:30
Megosztás:

EURÓ / Forint árfolyam: nem változtatott a Moody’s, pénteken jön a Fitch

A hazai devizapiacon érdemi elmozdulás nélkül zajlott le a pénteki nap, 403-404 között lavírozott a forint az euró ellenében.
2025. 06. 02. 12:00
Megosztás:

Vegyesen zárták a pénteki kereskedést a vezető Wall Street-i indexek

Csökkenéssel indult a kereskedés pénteken az amerikai részvénypiacokon azt követően, hogy Donald Trump a vámmegállapodás megszegésével vádolta Kínát.
2025. 06. 02. 11:30
Megosztás: