22 éves szinten az inverz hozamgörbe
A kamatkörnyezetre jóval érzékenyebb kétéves kötvényhozam a keddi sokkoló inflációs adatnak köszönhetően 23 bázisponttal, 3,79%-ra emelkedett a héten. Az ennek következtében szigorúbb kamatemeléssel kapcsolatos várakozások, melyek szerint egy hét múlva már 3,00-3,25 lesz a Fed célsávja, kevésbé vonzóvá tették a rövid lejáratú értékpapírokat. A 30 éves hozam csak két bázisponttal, 3,46%-ra emelkedett múlt hét péntek óta, azaz a két jegyzés között 33 bázispont a különbség, ami a historikus adatokat figyelembe véve extrémnek mondható.
A tegnapi nap a korrekcióról szólt Amerikában, ami talán nem is olyan meglepő egy olyan zuhanás után, mint a keddi. Az S&P 500 0,3%-kal, a Nasdaq pedig 0,7%-kal tudott emelkedni, ami annak lehet a jele, hogy megjelentek a „dip buyerek”. A kereskedési volumen az utóbbi 30 nap átlagánál 20%-kal volt magasabb, feltételezhetően annak köszönhetően, hogy a befektetők még mindig a részvénypiac átárazásával vannak elfoglalva, miután újra kellett gondolniuk a teljes kamatpályát.
Ray Dalio befektető, a Bridgewater Associates alapítója és igazgatója, LinkedIn posztjában számolgatott, hogy mekkora lehet a részvénypiac további esése a magasabb alapkamat esetén. „Úgy néz ki, hogy a kamatoknak sokkal magasabbra kell emelkedniük, mint korábban gondoltuk, akár a 4,5-6 százalékos tartományba”. Ebben az esetben a lakossági költekezés és a privátszektor beruházásai olyan szinten visszalassulna, ami jelentősen rombolná a gazdaságot, és azzal együtt a részvényeket is. Ebben az esetben Dalio szerint a részvényeknek nagyjából 20%-kal kellene leértékelődniük, hogy a fair értéküknél legyenek.
Akár százezer amerikai teherszállító vasutas is sztrájkolhat, vagy elhagyhatja állását, ha ma nem tudnak megegyezni a szakszervezetek Washingtonban a munkavállalási szerződésekről. Az egyébként is döcögő és drága ellátási láncoknak másra sincsen szüksége, minthogy az amerikai teherszállítás is befagyjon, akár beláthatatlan időre is, míg a teljes amerikai gazdaság számára ez naponta körülbelül 2 milliárd dolláros veszteség lehetne.