7 alapszabály, hogy jó benyomást keltsen üzleti találkozón
1. Legyen őszinte
Igen, jól látja, nem az öltözködéssel, ápoltsággal vagy a kézfogással indítjuk a listát, az alapszabályok közül ugyanis egyértelműen az őszinteség a legalapabb.
Tudja, mi az, amitől őszintének tűnnek majd a gesztusai? Az őszinteségtől magától. Annak ellenére, hogy az üzleti élet bizonyos értelemben politika, és a benne lévők egy üzletág diplomatái, mégis, a legfontosabb pont egy üzleti találkozón az, hogy ne játssza meg magát. Ne vetítsen, a figyelme is legyen tényleges, tisztelje meg a partnerét azzal, hogy kinézi belőle, hogy tud olvasni a nonverbális jelekből, és észre fogja venni, ha hamiskártyással játszik. Nem csak a partnerének, de Önnek is sokkal kellemesebb lesz, ha önmagát adhatja, megmutatja a szakértelem mellett és mögött a személyiségét, és nem alakoskodik, nem tetteti magát másnak. Szerencsére a XXI. században már az üzleti élet sincs annyira az élére vasalva, hogy a szaktudás mellett elvárás legyen egy hivatalos viselkedést rögzítő kottából játszani.
2. Legyen könnyed és elegáns!
Az elegancia nem csak az öltözékben, de a modorban is meg kell, hogy nyilvánuljon, ezt azonban ne keverje össze a szertartásos, merev udvariassággal: legyen könnyed és kedves, és forduljon emberien a szemben ülőhöz, amennyire csak a téma megengedi Önnek.
Egy üzleti találkozó során Ön nemcsak önmagát, de a cégét vagy termékét is képviseli. Ezért vigyázzon rá, hogy a szemben ülő félnek a legjobb oldalát mutassa, ha volna is oka rá, ne terhelje a találkozójukat a napi gondjai feldolgozásával. Ha Ön nyugodt, kedves, figyelmes, azaz pont olyan az Ön körül lévőkkel, ahogy azt a munkahelyén is elvárja másoktól, akkor az üzleti partnere biztosabb kézben érzi majd a közös munkájukat.
Ezek mellett természetesen megjelenésének is bizalmat sugárzónak kell lennie, ehhez javasoljuk, hogy válasszon egy alkalomhoz illő öltönyt elegáns kiegészítőkkel.
3. Ismerje a helyet, ahova mennek!
A helyismeret igencsak fontos egy üzleti megbeszélésen – az ismeretlen helyszínen való ügyetlenkedés, hezitálás inkább egy baráti vagy családi találkozóra való. Jobb a „biztos kéz” benyomását kelteni egy üzleti találkozón. Ha tudja, melyik ételt készítik a legjobban az adott étteremben, hogy merre van a mosdó, hogy a teraszon jó-e a kilátás, vagy éppen túl hangos vagy fényes a helyszín az adott napszakhoz mérve, az sokat lendíthet a találkozó sikerességén. Jó, ha a partnere azt látja, hogy Ön tökéletesen ura a helyzetnek. Amennyiben nincs rá lehetőség, hogy az Ön által javasolt helyre menjenek, kínáljon fel egy közeli éttermet, amit egyikük sem ismer.
4. Az öltözködése tükrözze a pozícióját
Nem, nem arról van szó, hogy mindenképpen ki kell öltöznie: az üzletben elfoglalt státusznak és a helyszínnek megfelelően kell öltöznie. Egy vezető, menedzser, üzletkötő, bárki, aki magas pozícióban van, jó, ha az üzlet által sugallt társadalmi presztízsének megfelelően öltözködik, lehetőleg a saját stílusát sem félretéve.
Természetesen nem szükséges egy napközben tartott üzleti ebédhez úgy kiöltözni, mintha az angol királynőhöz lenne hivatalos, de tisztelje meg a másik felet azzal, hogy a helyzethez illő öltözetet visel. Vannak vállalatok, amelyek előnyben részesítik a fiatalos lazaságot, például a kreatív szakemberektől sem várja el senki a túlöltözöttséget. Tipp: egy farmeres, szuperhősös, tornacipős szerelést is a laza elegancia felé tud terelni, ha hozzádob egy zakót a szereléshez – férfiak esetében egy elegáns órával, hölgyeknél egy visszafogott ékszerrel tudja még fokozni a hatást.
5. Tegye el a telefont!
Egy üzleti megbeszélésre is igaz az, ami a legtöbb találkozóra: ha ott van, legyen ott, ne pedig félig a telefonba bújva. Ez a másik félnek többnyire sértő, hiszen ha nem igazán érdekli a találkozó, akkor miért is ültek le egymással? Ha jó benyomást kíván tenni üzleti találkozón, a telefon-etikett szerint a telefont egy ebéd, vacsora, de még egy kávé közben is illik a táskába vagy a zakó belső zsebébe rejteni, így az asztalra sem való az eszköz. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy ha az asztalon van a készülék, egy esetlegesen kiboruló víz vagy kávé komoly károkat is okozhat benne, ami megszakítja az üzleti ebédre szánt időt.
Ha fontos hívást vár – ami megeshet, hiszen az üzleti találkozók többnyire munkaidőben vannak – kérjen elnézést, és halkra, vagy rezgőre állítva tegye elérhető távolba az eszközt, hogy észlelje, ha „kapás van”, de ne kelljen folyamatosan figyelni.
6. Legyen határozott!
Egy üzleti találkozón nem csak a személyiségéről akarnak képet formálni, de a megbízhatóságáról is. Ezért nagyon fontos, hogy leszögezzük: ez nem a szabadidő, hanem a munka része, még akkor is, ha az egyik legkellemesebben eltölthető munkaidő. Egy ilyen helyen természetesen éppúgy ízléssel és visszafogottsággal kell a témák közül választania, mint bármilyen munkamegbeszélésen, meetingen. Ezen felül fontos, hogy bizonyos mértékben irányítania, moderálnia is kell a beszélgetés menetét: ha van egy kifejezett téma, aminek a megbeszélésére „gyűltek össze”, akkor igyekeznie kell mederben tartani a csevegés menetét, és nem hagyni teljesen elsodródni a témától azt.
7. Ne legyen tolakodó!
Bár a határozottság erény, főleg egy üzleti találkozó során, de ne legyen tolakodó és erőszakos, ne essen át a ló túloldalára. Ha megbízóról, ügyfélről van szó, ne vigye túlzásba az önfényezést vagy a munkahelye, cége iránti lojalitás fitogtatását. Nincs is annál visszásabb, mint amikor valaki úgy beszél a munkaköréről vagy a munkájáról, mintha egy különleges szekta tagja volna. Attól még komolyan fogja venni Önt a partnere a megbeszélésen, hogy nem próbálja meg azt elhitetni vele, hogy Ön számára csak a munka létezik, és hogy a munkakörével testestül, lelkestül azonosul napi 24 órában. Sőt; ez valójában elég ijesztő, beszűkült szemléletre utalhat.
A megbeszélés üresjárataiban nyugodtan hozzon fel lazább témákat anélkül, hogy túl sokat fecsegne a magánéletéről, vagy a megbeszélés többi résztvevőjének személyes dolgairól túl erőteljesen érdeklődne. Egyszerűbb előrukkolni valamilyen kapcsolódó témával, vagy amit Önök elé sodor az élet, és arról megkérdezni a véleményét a partnernek.
Ha a fenti 7 dologra odafigyel, akkor az első benyomás kialakítása során nyert ügye van: a többi már az ajánlaton és a partneren múlik!