A koronavírus tünetei már az autópiacon is megjelenhettek
Az elmúlt hónapban 11 078 új személygépkocsit helyeztek forgalomba, ami 1,3 százalékkal marad el a tavaly ilyenkor tapasztalt mennyiségtől. Ugyanebben az időszakban 13 085 importált használt autót regisztráltak, itt 1,7 százalékos a visszaesés tavalyhoz képest. A naptárhatást kiszűrve azonban (idén 29 napból állt a február) a visszaesés mértéke az új szegmensben 4,9 százalék, míg a használt szegmensben 5,1 százalék volt.
„Egy hónap adataiból még messzemenő következtetéseket korai levonni, azonban két tényező is arra utal, hogy a koronavírus által keltett gazdasági bizonytalanság akár komolyabban is befolyásolhatja az autópiacot – mutat rá Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Egyrészt mindkét szegmensben erős januári adatokat követően következett be visszaesés. Másrészt a koronavíruspánik igazán február második felére teljesedett ki, nem is egy teljes hónapot érintett. Vagyis egy elhúzódó, recessziót okozó járvány a jelenleg látható mértéket jóval meghaladó időszakos visszaesést is eredményezhet a hazai autópiacon. Gazdasági bizonytalanság esetén ugyanis a vásárlók elsőként a beruházásokat, a tartós fogyasztási cikkek vásárlását fogják vissza.”
Mekkora az esélye, hogy az én autómat lopják el? ITT megtudhatod!
Az év első két hónapjában behozott mintegy 26 ezer használt autó összetétele az előző évhez képest a kisebb autók felé tolódott el. Miközben mind a kisautók, mind az alsó-középkategóriás autók mennyisége 4-4 százalékkal lett magasabb a tavaly év eleji adatokhoz képest, a felső-középkategóriás autók száma 5, míg az egyterűek száma több mint tíz százalékkal lett kevesebb.
A használt autók importját a koronavírustól függetlenül több tényező is visszafoghatja idén. A legfontosabb ilyen tényező a magas euróárfolyam, ami érezhetően megdrágítja a használtautó-behozatalt. Ezzel párhuzamosan szűkül az autópiac szürke zónája, mivel a NAV egyre szigorúbban lép fel az ÁFA-visszaéléseket elkövető cégekkel, köztük bizonyos autókereskedőkkel szemben is, ami szintén érezhető csökkenés okoz a kínálatban. A legnagyobb hatása ugyanakkor egy olyan, már kilátásba helyezett kormányzati intézkedésnek lenne, amely gazdasági eszközökkel korlátozhatja az idősebb, erősen szennyező járművek megjelenését a hazai autópiacon.