A robotok megtéveszthetik az embereket?

A robotok emberekre gyakorolt társadalmi befolyását és az ezzel járó bizonytalanságokat nem szabad alábecsülni. A Kaspersky és a Genti Egyetem közös kutatása arra az eredményre jutott, hogy a robotok hatékonyan ki tudják szedni a bennük megbízó emberekből az érzékeny információkat azzal, hogy nem biztonságos dolgokra bírják rá őket. Bizonyos helyzetekben például egy robot jelenléte komoly befolyással lehet arra, hogy az emberek hajlandóak-e belépést biztosítani egy védett épületbe.

A robotok megtéveszthetik az embereket?

A világ gyors tempóban halad az egyre nagyobb mértékű digitalizáció és a szolgáltatások egyre mobilabbá válása felé: ma már számos iparág és háztartás támaszkodnak nagy mértékben az automatizációra és a robotikus rendszerek használatára. Egyes becslések szerint ez utóbbi 2040-re teljesen általánossá válik majd a jómódú háztartásokban. A legtöbb ilyen robotikus rendszer egyelőre még csak az akadémiai kutatás fázisában jár, így túl korai arról értekezni, hogy miként lehetne kiberbiztonsági intézkedéseket építeni beléjük. A Kaspersky és a Genti Egyetem kutatása azonban a robotikához kapcsolódó kockázatok egy új és váratlan dimenzióját fedezte fel: a robotika hatását az emberek viselkedésére, annak lehetséges veszélyeit és támadási vektorait.


A mintegy 50 fő részvételével zajló kutatás egy konkrét szociális robot befolyására fókuszált – egy olyan robotéra, amelyet úgy programoztak, hogy az emberekre jellemző csatornák használatával (például beszéddel és nem verbális kommunikációval) teremtsen kapcsolatot az emberekkel. A kutatás készítői azzal a feltételezéssel éltek, hogy a szociális robotok meghekkelhetők, és hogy ebben a helyzetben a támadó átvette az irányítást. Ennek fényében elképzelték, hogy milyen potenciális biztonsági kockázatokkal jár az, ha a robot aktívan képes a használóit bizonyos cselekedetek megtételére befolyásolni, többek között arra, hogy
beengedjék őt olyan helyekre, ahová egyébként tilos belépni. A robotot a belgiumi Gent városközpontjában egy vegyes használatú épület védett bejárata mellé állították, és a robot megkérdezte az épületben dolgozókat, hogy bemehet-e velük együtt az ajtón. Az épületbe egyébként csak belépőkártyával lehet bejutni, amelyet az ajtókon elhelyezett beléptetőkártya-olvasókhoz kell érinteni. A kísérlet során nem minden dolgozó tett eleget a robot kérésének, de azért 40%-uk kinyitotta az ajtót, és nyitva hagyta a robotnak, hogy beléphessen a védett területre. Azonban amikor a robotot pizzafutárként állították az épülethez, kezében egy házhoz is szállító jól ismert nemzetközi márka pizzásdobozával, a dolgozók kész tényként fogadták el, hogy a robot pizzafutár, és sokkal kevésbé hajlottak arra, hogy megkérdőjelezzék a jelentétét vagy azt, hogy miért is kéne bejutnia a védett területre.

Érzékeny információk kinyerése. A tanulmány második része az olyan személyes adatok megszerzésére koncentrált, amelyeket jellemzően a jelszavak visszaállítására használnának fel (többek között a születési dátum, az első autó márkája, kedvenc szín, stb.). Ehhez is egy szociális robotot használtak, aki ez alkalommal barátságos beszélgetésre invitálta az embereket. A kutatóknak egy kivételével minden résztvevőből sikerült személyes információt kiszedni, mégpedig nagyjából percenként egyet.

A kísérlet eredményeit kommentálva Dmitry Galov, a Kaspersky biztonsági kutatója elmondta: „A kutatás kezdetekor a robotikus rendszerek fejlesztéséhez használt szoftvert vizsgáltuk. Arra az érdekes megállapításra jutottunk, hogy a tervezők tudatosan döntenek a biztonsági mechanizmusok kihagyásáról, és inkább a kényelem és a hatékonyság fejlesztésére koncentrálnak. Amint azonban a kísérletünk eredményeiből is kiviláglik, a fejlesztőknek nem szabad megfeledkezniük a biztonságról, ha már befejeződött a kutatási fázis. A műszaki megfontolások mellett ezek is kulcsfontosságú szempontok, amelyeket figyelembe kell venni a robotika biztonságossága kapcsán. Reméljük, hogy a Genti Egyetem munkatársaival közösen végzett projektünk és a robotikai kiberbiztonság területére tett kiruccanásunk másokat is arra buzdít, hogy kövessék a példánkat, és felhívják a közvélemény és a közösség figyelmét a problémára.”

Tony Belpaeme, a Genti Egyetem mesterséges intelligencia és robotika tanszékének professzora elmondta: „A tudományos szakirodalomból az derül ki, hogy a robotokba, és különösen a szociális robotokba vetett bizalom valós jelenség, és ennek segítségével az emberek rávehetők bizonyos cselekedek megtételére vagy információk kiadására. Általában elmondható, hogy minél emberszerűbb egy robot, annál nagyobb a rábeszélő- és meggyőzőképessége. A kutatásunk rávilágított, hogy ez jelentős biztonsági kockázatokkal járhat: az emberek általában fontolóra sem veszik ezeket, mert azt feltételezik, hogy a robot jóindulatú és megbízható. Ez potenciális csatornát biztosít a rosszindulatú támadásokhoz, és a jelentésben tárgyalt három esettanulmány csak a töredékét mutatja be a szociális robotokhoz kapcsolódó biztonsági kockázatoknak. Éppen ezért nagyon fontos, hogy már most együttműködjünk annak érdekében, hogy megismerhessük és kezelni tudjuk a jövőben felmerülő kockázatokat és sérülékenységeket, mert ez később biztosan kifizetődik.”

A „The potential of social robots for persuasion and manipulation: a proof of concept study” című jelentés a Securelist weblapon érhető el.


KALKULÁTORUNKKAL (csak kattints rá) MOST KISZÁMOLHATOD, HOGY:

- Mekkora az agyad a magyar átlaghoz képest?

Mekkora lenne az ideális vérnyomásod?

Mennyi pénzt kellene keresned, ha rendesen megfizetnék a tudásodat?

Hozzászólások

Hiába jön a recesszió, a digitalizáción nem spórolnak a cégek

Német nyelvterületen tíz cég közül nyolc érzékelt gazdasági lassulást az elmúlt fél évben. Ennek megfelelően elindultak a takarékossági programok, ám ezek között a legritkább esetben szerepel a digitalizációra szánt költések megkurtítása – állapította meg az IFUA Horváth & Partners stuttgarti központú vezetési tanácsadó cég.
2019. 11. 20. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Indul a Digitális jólét tőkeprogram

Keddtől regisztrálhatnak a mikro-, kis- és középvállalkozások (kkv) a 7,5 milliárd forint keretösszegű Digitális jólét tőkeprogramra, az igényelt összeg 10 és 500 millió forint között lehet - jelentette be Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára kedden Budapesten sajtótájékoztatón.
2019. 11. 19. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Áthelyezi ügyfelei adatainak feldolgozását a Kaspersky

Megkezdődött az egyesült államokbeli és kanadai ügyfelek adatfeldolgozási funkcióinak az áthelyezése a Kaspersky kiberbiztonsági vállalat svájci központjába - tájékoztatta pénteken közleményben a Kaspersky az MTI-t.
2019. 11. 15. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Már öt éven belül jöhet a digitális jövedelem?

A 16. Országos Gazdaságinformatikai Konferencia idei előadásainak jelentős része a Fintech és mesterséges intelligencia témakörével foglalkozott. Kutatások szerint jövőre az okos városok száma világszerte eléri a 600-at, az International Data Corporation (IDC) előrejelzése alapján pedig 2022-re a világ GDP-jének több mint 60 százaléka digitális jövedelem lesz. Mindez azt jelenti, hogy újra kell tervezni a meglévő üzleti és közigazgatási modelleket. A Milton Friedman Egyetemen megrendezett szakmai fórum résztvevői magyar és nemzetközi (ír és japán) szakemberek voltak.
2019. 11. 14. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Több mint 100 informatikai szakembert vesz fel a Nokia Magyarországon

Új, digitális telekommunikációs hálózatok fejlesztésével foglalkozó IT Kompetencia Központ létrehozását jelentette be a Nokia Budapesten. Az egység fontos szerepet játszik majd a Nokia új globális üzleti céljainak megvalósításában. A bővítés keretében a vállalat legalább 120 új pozíciót alakít ki Magyarországon magasan képzett informatikai szakemberek számára. A központ a Nokiában világszerte használt IT megoldások, technológiák és szolgáltatások fejlesztését fogja támogatni.
2019. 11. 14. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az 5G tíz év alatt 1.500 milliárd dollár bevételt generál világszinten

A Ericsson Magyarország idei K+F Innovációs Napok rendezvényén olyan alkalmazásokat mutatott be, amelyek megvalósulását az 5G hálózatok teszik lehetővé. Ezek köre a jelenleg kereskedelmi forgalomban kapható eszközöktől a mégcsak tervezőasztalon vagy már fejlesztési szakaszban lévő lehetőségekig terjedt.
2019. 11. 14. 16:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Így lehetsz képben 52 ország adózási híreivel egy csapásra!

Immár letölthető a KPMG okostelefonos alkalmazása, amivel első kézből értesülhetünk a világ bármely országának adózási témában megjelenő híréről, illetve a KPMG szervezetén belül készülő szakmai elemzésekről, jelentésekről. A KPMG Digital Economy Tax Tracker iOS-en és Androidon is fut.
2019. 11. 14. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ne dőlj be az átveréseknek: hogyan vásárolj biztonságosan ma, a Szinglik Napján?

A Kaspersky kutatói arról számoltak be, hogy ugrásszerűen megnőtt a csalások száma az e-kereskedelemben a Szinglik Napja (november 11.) környékén, ami igen élénk értékesítési időszak különösen az ázsiai országokban.  Bár a Szinglik Napja Kínából ered, mára már az egész világon jelentős vásárlási ünneppé nőtte ki magát az e-piacterek felhasználói körében. A globális ázsiai platformokon meghirdetett, év végi ünnepek előtti promóciókat és akciókat világszerte lelkesen fogadják, a csalók pedig már több nyelven is célba veszik a felhasználókat.
2019. 11. 11. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Átírja a trendeket a digitális élményplatformok megjelenése a gyártási ágazatban

Mintegy 459 milliárd dollárt fordítanak majd a gyártásban világszerte az infokommunikációra 2022-ben, állítja többek között az IDC és a Liferay 2019-ben közösen készített legfrissebb tanulmánya. A piacelemzési tanulmány továbbá kitér arra, hogy a siker érdekében a vállalatoknak meg kell győzniük ügyfeleiket arról, hogy ők jobb megoldásokat kínálnak versenytársaiknál. A differenciált vevői tapasztalatok összegyűjtése ugyanis a legmagasabb stratégiai-üzleti prioritást jelentik világszerte a cégeknél. Az ügyfélélmények (CX) ugyanis lefedik az ügyfél és a szervezet közötti teljes folyamatot, ezért a gyártóknak érdemes figyelembe venniük üzleti stratégiájuk kidolgozásához, hogyan tehetik skálázhatóvá az igényeket, illetve az ügyfelek visszajelzéseit. Ha egy vállalat egyfajta digitális ökoszisztémát épít a márkája köré, azzal személyreszabott, élmény-alapú megoldásokat kínálhat az ügyfelei számára. Az ügyféltapasztalatok, a mesterséges intelligencia (AI), a Big Data és az Internet of Things (IoT) ötvözése hozzájárulhat egy magasabb szintű ügyfélelégedettséghez, foglalja össze Balogh Zsolt, a Liferay Hungary ügyvezetője.
2019. 11. 09. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A jövő hotelszobái már most elérhetők

Személyre szabott kényelem, javuló működési és energiahatékonyság, a jövőbeli digitális fejlesztések támogatása – többek között ezt kínálja a szálloda- és társasház-tulajdonosoknak a Schneider Electric új megoldása. A Connected Room Solution lehetővé teszi a rendszerintegrátorok számára projektkapacitásaik növelését úgy, hogy közben az áraik is versenyképesek maradnak.
2019. 11. 04. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Hangvezérelt fizetés okoshűtővel? Így fogunk fizetni 2020-ban!

Az Ingenico Group, az egyszerű és biztonságos fizetési megoldások globális piacvezetőjének ágazati elemzése szerint a közösségi oldalakon történő vásárlás és a hangvezérelt fizetés a következő évben a hétköznapi élet részévé válik. A jövőben a használati tárgyainkat is másképp fogjuk használni: hűtőszekrényeinket, autóinkat, vagy akár egy olyan hétköznapi dolgot is használhatunk majd fizetésre, mint egy tükör.
2019. 10. 31. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Így áll Magyarország a kiberbiztonság területén

Magyarország jól áll a kiberbiztonság területén, a távközlési világszervezet (ITU) legutóbbi kiberbiztonsági helyzetértékelése alapján az ország a felkészültséget tekintve a 19. helyre került a két évvel ezelőtti 51. helyről, ami jelentős előrelépés - mondta a Bencsik Balázs, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézetének igazgatója a közmédiának kedden Budapesten, az Európai Kiberbiztonsági Hónap (ECSM) részeként megrendezett Nemzeti Kiberbiztonsági Konferencián.
2019. 10. 29. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ma tartják a Nemzeti kiberbiztonsági konferenciát

Nemzeti kiberbiztonsági konferencia lesz október 29-én a fővárosi Dürer rendezvényközpontban az Európai Kiberbiztonsági Hónap (ECSM) részeként - közölte Magyarország kiberkoordinátora hétfőn az M1 aktuális csatornán.
2019. 10. 29. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az endometriózis korai felismerését segíti a Lucy mobilapplikáció

Több mint 200.000 nőnek lehet segítségére a Lucy nevű közcélú applikáció. Az interaktív menstruációs naptár az „Együtt könnyebb” Női Egészségért Alapítvány megbízásából és a Vodafone Magyarország Alapítvány támogatásával készült, a tini edukáció részeként. Az applikáció az egészséges menstruációs ciklus működését, az endometriózis és más női betegségek széles körű megismertetését, és a tünetek korai diagnózisát hivatott segíteni. A Lucy a Bethlen Gábor Általános Iskola és Gimnáziumban, egy rendhagyó óra keretében mutatkozott be elsőként.
2019. 10. 25. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A programozást népszerűsítették a fiataloknak a Code Week kampányban

Több mint ezer eseményen népszerűsítették a programozást diákoknak a Code Week elnevezésű kampányban október 5-20. között Magyarországon - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) hétfőn az MTI-vel.
2019. 10. 21. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nem várt irányból csapnak le a cégekre a kiberbűnözők

A külföldi piacra lépésben és az új technológiák bevezetésében látják a legnagyobb biztonsági veszélyt a vállalatok – állapítja meg a HFS Research és az EY 300 vezető biztonsági szakértő megkérdezésével készült kutatása. A jól bevált üzleti területek és megoldások védelmének elhanyagolása miatt viszont alaptevékenységük válik sérülékennyé.
2019. 10. 21. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A 4iG közreműködik az ingatlan-nyilvántartási rendszer digitális átállásában

A 4iG közreműködik az ingatlan-nyilvántartási rendszer digitális átállásában, a társaságot érintő megbízás értéke meghaladja a kétmilliárd forintot.
2019. 10. 21. 10:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A gyorsaság és az együttműködés a kibervédelem kulcsa

A kibervédelem alapja a gyors reagálás a fenyegetésekre, és a szakemberek közötti hatékony együttműködés - mondta a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézetének sajtóreferense az M1 aktuális csatorna vasárnap esti műsorában.
2019. 10. 21. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Jól halad a T-Systems Magyarország Zrt. akvizíciójának előkészítése

Jól halad a T-Systems Magyarország Zrt. akvizíciójának előkészítése - jelentette ki Jászai Gellért, a 4iG Nyrt. informatikai társaság elnök-vezérigazgatója szerdán Balatonfüreden, a X. Infotér konferencián rendezett pódiumbeszélgetésen.
2019. 10. 16. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új munkahelyeket teremthet a mesterséges intelligencia

A mesterséges intelligencia új munkahelyeket teremt, és egyszerűbbé teszi az emberek életét - közölte a Mesterséges Intelligencia (MI) koalíció elnöke szerdán az M1 aktuális csatornán.
2019. 10. 16. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások: