Automatizált haszongépjárművek: hatékony logisztika a gazdasági fejlődés érdekében

Sofőr nélküli Hub2Hub: A nehézgépjárművek gyakran ugyanazokon az utakon haladnak – napról napra, hétről hétre, hónapról hónapra. A zsúfolt autópálya-szakaszok pedig folyamatos figyelmet követelnek a vezető részéről. Az automatizálás csökkentheti a vezetőt érő terhelést, megakadályozhatja a hátsó ütközéseket, és megkönnyítheti a jelenlegi vezetési és pihenési időre vonatkozó jogszabályok betartását.

Automatizált haszongépjárművek: hatékony logisztika a gazdasági fejlődés érdekében

Teljes tulajdonlási költség (TCO): A flottaüzemeltetők a TCO akár egyharmadát is megtakaríthatják a teherautók logisztikájával, amennyiben a járművek teljesen automatizáltan haladnak a központok között. A flották továbbá drámai módon növelhetik a járművek kihasználtságát azáltal, hogy bizonyos útvonalakon szinte éjjel-nappal haladhatnak anélkül, hogy figyelembe kellene venni a sofőrök munkaidejét.SensePlanAct: Ami a teherautók automatizált vezetését illeti, a Continental a teljes hajtásláncot figyelembe veszi, és a járművet az összes szükséges alkatrésszel ellátja. A kiértékeléshez alkalmazott érzékelőket és a nagyteljesítményű számítógépeket közvetlenül a Continental, amíg a pneumatikus fékeket egy projektpartner szállítja.

Egy hagyományos haszongépjármű naponta körülbelül kilenc órát van úton, ami a nap csak körülbelül egyharmadát jelenti. A korlátozó tényezőt itt a sofőr jelenti, akinek a munkaidejéhez kell alkalmazkodni. Egy teljesen automatizált jármű azonban bizonyos utakon szinte éjjel-nappal, megállás nélkül közlekedhet. Ennek eredményeként a tényleges előnyök lényegesen nagyobbak, mint egy személygépkocsi esetében – egy teljesen automatizált teherautó már azonnal valós értéket termel, ami a teljes tulajdonlási költségben (TCO) tükröződik is, mivel az a harmadára csökken. A teljesen automatizált teherautók tehát valódi gazdasági tényezőt jelentenek.

A haszongépjárművek így a fejlesztés szempontjából releváns előnyökkel rendelkeznek, mivel a technológiák ebben az esetben sokkal korábban kereskedelmileg életképessé tudnak válni. Ezenkívül a haszongépjárművek érzékelőinek és járműarchitektúráinak fejlesztése a személygépkocsik fejlesztéséhez is hozzájárulhat, mivel a Continental alkatrészei általában minden típusú járműnél működnek. A kutatás és fejlesztés hatékonyságának maximalizálása érdekében a Continental holisztikus megközelítést alkalmaz: ahol csak lehetséges, ugyanazt az algoritmusláncot használja mind a személygépkocsik, mind a haszongépjárművek automatizálásához.

Ez utóbbi azonban járműspecifikus módosításokat igényel. Csak a jármű méretei – Európában a teherautók és kamionok körülbelül 16 méter hosszúak – kihívást jelentenek az egész jármű érzékelőkkel történő lefedése szempontjából. A további kihívások közé tartozik a kamera magasabb elhelyezkedése, és az ebből következő megváltozott látószög, valamint a jármű hosszából és fordulóköréből adódó dinamikus jellemzők. Az üzemanyag-hatékonyság szintén kiemelt prioritás a flotta üzemeltetői számára, mivel az üzemanyag-fogyasztás megegyezik a költségekkel. Ebből következően az üzemanyag-megtakarító vezetési stratégiák rendkívüli relevanciával rendelkeznek. Ebből a célból a Continental többek közt az útvonalak emelkedési profilját is figyelembe veszi a hatékony fékezés, gyorsítás és szabadon futás érdekében, valamint a forgalmi dugók végén prediktív fékezést alkalmaz.

Vezető nélküli Hub2Hub

A teljesen automatizált teherautók azonban a logisztikai ellátási láncok biztosítása során mutatják ki a bennük rejlő valódi potenciált. A nehéz tehergépkocsik (többnyire teherautók és pótkocsik kombinációja) gyakran ugyanazon az útvonalon haladnak, mivel a nagy logisztikai központok mára már többnyire jó összeköttetésekkel rendelkeznek az autópályák közelében. A gyakran monoton és hosszú útvonalak ellenére ezen útvonalak autópályán megtett szakaszai a sofőr állandó figyelmét igénylik, ami olyan veszélyes mellékhatásokhoz vezethet, mint a mikroalvás. Az automatizálás csökkentetné a vezetőt érő terhelést, valamint megakadályozná különösképpen a hátsó ütközéseket, és megkönnyítené a jelenlegi vezetési és pihenési időre vonatkozó jogszabályok betartását.

A végeredmény az, hogy a flottaüzemeltetők költségeik egyharmadát is meg tudnák takarítani, ha a teherautók teljesen automatizáltan tudnának haladni a központok között. A Hub2Hub elnevezésű koncepció kompenzálhatná a sofőröket érintő munkaerőhiányt is, ha csak a későbbi terjesztési szállításokat kellene fedezniük. Hosszú távon a Hub2Hub megoldás a kezdeti rakodóhelytől a végcélig tartó teljes utat magába foglalná. A funkcióvezérelt fejlesztés fő hangsúlya ezért jelenleg az autópálya szempontjából releváns funkciókra és azok folyamatos fejlesztésére irányul a vezetési teljesítmény, a rendelkezésre állás és a megbízhatóság tükrében. Lépésről lépésre a már megvalósított funkciókat elkezdik a gyakorlatban is alkalmazni. Az új lehetősége képesek lesznek kezelni a komplikáltabb helyzeteket, például az autópályára való fel- és lehajtást is.

Teljes tulajdonlási költség

A Continental technikai megoldásokkal kapcsolatos iparosítási szakértelme – mely segítségével képes a teljes értéklánc mentén nagy mennyiségben, kiváló minőségben és költséghatékonyan is megoldásokat kínálni – e tekintetben döntő fontosságú. „A Continental az autonóm vezetési rendszerek fenntartható iparosításán dolgozik annak érdekében, hogy terhet vegyen le a járművezetők válláról és biztonságosabbá tegye a vezetést. A Continental hatékony logisztikával biztosítja a gazdasági fejlődést” – mondja Dr. Andree Hohm, a Continental önvezető autó projektjének vezetője. Ezenkívül a Continental rendelkezik a szükséges tapasztalattal ahhoz, hogy az autóipari technológiákat sorozatgyártásra vigye, és ne csak egyféle járműplatformra korlátozza azokat. „Fenntarthatók, szilárdak és jók vagyunk – méghozzá nagyüzemben” – foglalta össze Dr. Andree Hohm.

SensePlanAct

A fejlesztés hatékonyságának maximalizálása érdekében a Continental holisztikus megközelítést alkalmaz – amellett, hogy az algoritmusok szinte teljes mértékben azonosak, a személygépkocsik és teherautók rendszerei körülbelül 90 százalékban megegyeznek. Mindkét esetben a „Sense”, a jármű állapotának és környezetének a Continental szenzoraival történő érzékelését jelenti, ideértve a gyalogosok védelmére szolgáló innovatív szenzortechnológiát, a keréksebesség-érzékelőket, kamerákat, valamint rövid és nagy hatótávolságú radarokat. A „Plan” alatt a lehetséges műveletek és a szükséges döntések különböző elektronikus vezérlőegységek által való lefuttatását értjük, azaz mi fog történni, és hogyan kell reagálnia a járműnek. Az így létrejött mozgástervezésért – milyen műveleteket kell végrehajtania a járműnek, milyen szögben kell kormányozni, vagy mennyire erősen kell fékeznie – pedig az „Act” felel. Személygépkocsik esetén a rendszer közvetlenül avatkozik be a jármű vezérlőrendszerébe, például egy féknyereg, az MK C1 elektrohidraulikus fék, vagy az elektromos rögzítő fék működtetése révén.

Jelentősen nőtt a Duna House adózott eredménye és árbevétele is

Az ingatlanközvetítéssel és -fejlesztéssel foglalkozó Duna House-csoport konszolidált adózott eredménye 32 százalékkal, 270 millió forintra nőtt a második negyedévben éves összevetésben, ugyanebben az időszakban a csoport nettó árbevétele 3,4 milliárd forintra emelkedett, ez 2020 második negyedévéhez képest 78 százalékos növekedés - közölte a társaság pénteken az MTI-vel.
2021. 08. 29. 20:00
Megosztás:

Oroszország a Twittert, a Facebookot és a WhatsAppot sem kímélte

Megbírságolta egy moszkvai bíróság csütörtökön a Twittert, a Facebookot és a WhatsAppot az orosz állampolgárok adatainak Oroszországban történő lokalizálását (az ország területén működő szerveren való tárolását) előíró jogszabályok megsértése miatt.
2021. 08. 28. 08:00
Megosztás:

Vitatja a Pannónia Nyugdíjpénztár a jegybank határozatát

A Pannónia Nyugdíjpénztár nem ért egyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) határozatában foglaltakkal, azokat kifejezetten vitatja; a pénztár vezetése vizsgálja a jogorvoslat lehetőségét - tájékoztatta a nyugdíjpénztár az MTI-t.
2021. 08. 28. 07:00
Megosztás:

Az Axel Springer megveszi a Politicót

az Axel Springer német kiadóvállalat a washingtoni Politico hírportál kiadóját, bővítve ezzel amerikai portfólióját - jelentették csütörtökön két amerikai lap, a The Wall Street Journal és a The New York Times internetes kiadásai.
2021. 08. 27. 21:00
Megosztás:

Világörökségi hatástanulmány készül a Gellért-hegyi siklóhoz

Az UNESCO előírásainak megfelelő, komplex világörökségi hatásvizsgálat készül a Gellért-hegyi sikló tervezéséhez kapcsolódóan. A vizsgálat célja a megvalósuló beruházásnak a világörökségi helyszín kiemelkedő egyetemes értékeire gyakorolt hatásainak felmérése és további örökségvédelmi javaslatok megfogalmazása. A felméréshez kapcsolódóan olyan látványképek is készülnek, amelyek bemutatják, hogy a legfontosabb fővárosi turisztikai látványpontokból hogyan fog látszódni a felvonó. A Gellért-hegyi sikló új, kiemelkedő turisztikai célpontként segíti Budapest idegenforgalmának újjáélesztését, emellett teljesen kiváltja majd a Gellért-hegy közútjait megterhelő turistabusz-forgalmat. Ezáltal hozzájárul a levegőminőség javulásához és a városrész élhetőbbé válásához.
2021. 08. 26. 13:00
Megosztás:

Lejegyezték a Masterplast Nyrt. 9 milliárd forint értékű Nkp-kötvényeit

A Masterplast Nyrt. 9 milliárd forint névértékű kötvényt bocsátott ki, a teljes mennyiséget lejegyezték a kötvények hétfői aukcióján - közölte a társaság a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján hétfőn.
2021. 08. 26. 07:30
Megosztás:

Jelentősen nőtt a Rába nyeresége

elentősen, 239,5 százalékkal 1,5 milliárd forintra nőtt a Rába Járműipari Holding Nyrt. adózás utáni nyeresége a második negyedévben az előző év azonos időszakához képest - közölte a győri székhelyű járműgyártó vállalat a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján szerda este.
2021. 08. 26. 06:30
Megosztás:

Távközlési szuperholdingot hoz létre a magyar állam és a 4iG

Együttműködési megállapodást kötött Mager Andrea, az Antenna Hungária Zrt. (AH Zrt.) tulajdonosi jogait gyakorló nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter és a 4iG Nyrt. (4iG) - tájékoztatta az informatikai cég szerdán az MTI-t.
2021. 08. 26. 06:00
Megosztás:

A dolgozók harmada home office-ban marad, az IT-védekezést is ehhez kell igazítani

Év végére globálisan az alkalmazottak csaknem harmada távmunkában végzi el a feladatait, arányuk pedig a közeljövőben sem csökken jelentősen. Ez arra kényszeríti a szervezeteket, hogy legalább öt, egyes szektorokban akár tíz évvel is előrehozzák a digitális átalakítási terveiket. Ennek megfelelően a vállalatoknak az IT rendszereik védelmét is ehhez kell igazítani, s erre tekintettel kell kialakítani — hívja fel a figyelmet a Maxvalor Hungary, a dán Heimdal Security magyarországi forgalmazója.
2021. 08. 25. 13:00
Megosztás:

A SZTAKI kutatóival készít robotot építő robotot Ottonie von Roeder

A Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (SZTAKI) kutatóival és mérnökeivel készít robotot építő robotot Ottonie von Roeder német művész, aki a Goethe Intézet jóvoltából érkezik szeptemberben Budapestre - tájékoztatta a SZTAKI kedden az MTI-t.
2021. 08. 25. 06:00
Megosztás:

Diákok fejlesztettek digitális tanulási eszközöket krónikus beteg gyerekeknek

Interaktív nyelvtanuló applikációjával a Fazekas Gimnázium diákjaiból álló csapat nyerte meg a Morgan Stanley budapesti központja által idén először megrendezett Code to Give hackathont. A vállalat felhívására diákok, pályakezdők és tapasztalt szakemberek jelentkeztek, hogy a Morgan Stanley informatikusaival együttműködve, az Amigos a gyerekekért Alapítvány partnereként innovatív tanulási eszközöket fejlesszenek krónikus betegség miatt hosszabb kórházi kezelésre szoruló gyerekek és tinédzserek számára.
2021. 08. 24. 15:00
Megosztás:

Tovább terjeszkedik az AutoWallis

Újbudán, a Kopaszi-gát közelében vásárolt 18 ezer négyzetméteres ingatlant az AutoWallis, amelyen több márkának is helyet adó multimárkás gépjármű kereskedő- és szolgáltató központ fejlesztését tervezi a társaság.
2021. 08. 24. 11:00
Megosztás:

A Rába 20 százaléka a Széchenyi István Egyetemért Alapítványhoz kerül

A Rába Járműipari Holding Nyrt. részvényeinek 20 százaléka a Széchenyi István Egyetemért Alapítványhoz kerül ingyenesen a Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt.-től, az alapítvány közérdekű céljainak megvalósítása érdekében - közölte a járműgyártó vállalat hétfőn a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2021. 08. 24. 07:00
Megosztás:

Áttöri az álomhatárt a Magyar Termék, új hazai márkát vezet be a SPAR

2021 végére eléri a 200-at a Magyar Termék védjegyeket használó hazai gyártók száma – mondta Benedek Eszter, a védjegyrendszert működtető nonprofit cég vezetője az idén először meghirdetett Hazai Termékek Hónapja sajtótájékoztatóján. A kampányt támogató SPAR Magyarország augusztustól SPAR HAZAI. SZERETEM márkanéven hagyományos magyar ízvilágú élelmiszereket kínál boltjaiban, az Irinyi Terv Élelmiszeripari Beszállítófejlesztési Programjának keretében pedig már 30-nál több csatlakozó gyártócéggel működik együtt.
2021. 08. 24. 01:00
Megosztás:

Pénzügyi tudatosságra nevel egy új magyar applikáció

Világviszonylatban is egyedülálló az a magyar fejlesztésű applikáció, amelyet két pénzügyi szakember apuka alkotott meg, hogy segítsenek vele megalapozni a gyerekek pénzhez való viszonyát.
2021. 08. 23. 18:00
Megosztás:

A Continental egy zseniális ötlettel rukkolt elő

Continental akár jövőre megkezdheti a műanyag palackok újrahasznosítását a gumiabroncs-gyártás során, már rendelkezésére áll az ehhez szükséges technológia, amelyet az OTIZ Oriental Industries (Suzhou) Ltd.-vel közösen fejlesztett ki - ismertette a társaság közleményében.
2021. 08. 22. 10:00
Megosztás:

Egyre többen veszik online az iskolaszereket

Jelentősen nőtt az idén az iskolaszerek online eladása az Extreme Digital adatai alapján.
2021. 08. 21. 10:00
Megosztás:

800 új légiutaskísérőt vesz fel még idén a Wizz Air

A Wizz Air korábban nem tapasztalt méretű nemzetközi toborzásba kezd, amelynek célja 800 új légiutaskísérő felvétele még ebben az évben - jelentette be közleményében a légitársaság, amelyet csütörtökön juttatott el az MTI-nek.
2021. 08. 20. 06:00
Megosztás:

Nőtt az ANY Biztonsági Nyomda árbevétele

Az ANY Biztonsági Nyomda Nyrt. 22,4 milliárd forint konszolidált nettó árbevételt ért el az első fél évben, csaknem 73 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában; nettó eredménye 2,19 milliárd forintot tett ki, 1,88 milliárd forinttal, 627,5 százalékkal nőtt a tavalyi első fél évhez képest - közölte a társaság a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön.
2021. 08. 20. 05:00
Megosztás:

Az Északi Áramlat-2 már idén szállíthat gázt

A még épülő Északi Áramlat-2 gázvezeték a várakozások szerint már az idén 5,6 millió köbméter gázt szállíthat Németországba - közölte csütörtökön a Gazprom orosz gázipari vállalat.
2021. 08. 20. 01:00
Megosztás: