A szórakoztató- és médiaipar talpra áll, de jelentősen átalakul

A gazdaság egészéhez hasonlóan a szórakoztató- és médiaiparban jelenleg érezhető nehézségek nem egyenletesen oszlanak el az iparágon belül. Legkritikusabban azokban a szegmensekben jelentkeznek, amelyeket a COVID-19 szó szerint ellehetetlenített, vagyis a rendezvények: az élőzenei produkciók, a mozi, színház és a szakmai bemutatók területén. A tömeges mozibezárások és a nagyobb filmbemutatók elhalasztása alapján előrejelzések azt mutatják, hogy idén csaknem 66%-kal fognak visszaesni a mozijegyek eladásából származó bevételek. A világjárvány kedvező fordulatokat is hozott: a streaming terjedésével a globális adatforgalmazás az egyik olyan terület, amelynek jót tett a COVID-19 által előidézett digitális gyorsulás. Az e-sport pedig nagyjából két évnyi fejlődést ért el a lezárás három hónapja alatt, és az előrejelzés szerint 2023-ban átlépi a 2 milliárd dolláros bevételi küszöböt is.

A szórakoztató- és médiaipar talpra áll, de jelentősen átalakul

A PwC elemzésében található bevételi adatok teljes mértékben a pandémia által előidézett gazdasági visszaeséseket és digitális gyorsulást tükrözik, a szórakoztató- és médiaipar hosszabb távú kilátásai összességében azonban továbbra is pozitívak a szakértők szerint.

Az iparági növekedés hirtelen megcsappant...

A világot sújtó járvány derékba törte a globális szórakoztató- és médiaipar növekedését. Kiadványunkat ezért három hónappal később jelentettük meg, hogy pontosabban fel tudjuk mérni a járvány hatásait. A bevételek növekedésére vonatkozó korrigált előrejelzések igazolták döntésünket - 2020-ban, a globális recesszió idején a szórakoztató- és médiaipar bevétele globális szinten a felmérés 21 éves történetében legnagyobb mértékű, 2019-hez képest 5,6%-os, abszolút értelemben véve pedig több mint 120 milliárd USA dollár értékű visszaesést fog mutatni. 2009-ben, a globális gazdaság szűkülésének legutóbbi évében, a szórakoztató- és médiaipar összbevétele globális szinten csupán 3,0%-kal esett vissza.

...de hosszú távon erőteljes marad

Miközben a 2020 keltette hullámok végiggyűrűznek majd a globális gazdaságon, az iparág alapvető növekedési pályája előrejelzésünk alapján erős marad. Az elmúlt években, amikor a médiaélmények még inkább központi szerephez jutottak az életünkben, a szórakoztató- és médiaipar globális növekedése jellemzően meghaladta a GDP növekedési ütemét. Ezért arra számítunk, hogy a szórakoztató- és médiaipar a 2020-ban jelentkező kihívásokat követően ismét felül fog teljesíteni.  
Előrejelzéseink azt mutatják, hogy 2021-ben a szórakoztató- és médiaipar bevételei 6,4%-kal fognak növekedni. A 2019-2024 közötti ötéves előrejelzési időszakra tekintve 2,8%-os összetett éves növekedési ütemű (CAGR) bevételnövekedésre számítunk.

Egyre gyorsabban közeledik a fordulópont

A gazdaság egészéhez hasonlóan a szórakoztató- és médiaiparban jelenleg érezhető nehézség nem egyenletesen oszlik el az iparágon belül. Legkritikusabban azokban a szegmensekben érezhető, amelyeket a COVID-19 szó szerint ellehetetlenített, vagyis a rendezvények: az élőzenei produkciók, a mozi, színház és a szakmai bemutatók területén. Ehhez hasonlóan a reklámra fordított összeg is 13,4%-kal csökken idén. Ugyanakkor az újságkiadás területén a nyomtatott formáról a digitális formára történő elhúzódó átállás is több évvel felgyorsult, jócskán megnyirbálva például a nyomtatott sajtóból származó bevételeket.

Ennek egyik velejárója, hogy a szórakoztató- és médiaipar szegmensei az eredetileg tervezettnél jóval korábban esnek át az átalakuláson. Jól mutatják ezt a mozi és az előfizetéses videószolgáltatás (SVOD) terén lezajlott változások. 2015-ben a mozibevételek még az előfizetéses online videotékákból (SVOD) származó bevételek háromszorosát tették ki. Az SVOD bevételek 2020-ban meg fogják haladni a mozibevételeket és az előrejelzések szerint az elkövetkező öt évben azokat túlszárnyalva 2024-re a mozibevételek több mint kétszeresére fognak nőni. Magyarországon a fogyasztók SVOD-ra történő átállását gyorsította, hogy megtörtént a Netflix lokalizálása (magyar kezelőfelület bevezetése, új filmek hozzáadása, köztük több magyar szinkronnal vagy felirattal) és ezt erősíti majd a Disney+ 2020. év végi hazai indítása is.

Hasonló a változás a szélessávú vezetékes adatforgalommal szemben az okostelefonokon felhasznált adatmennyiség terén. Az okostelefon 2019-ben kis mértékű előnyt szerzett, ma pedig már az látszik, hogy az egyéni eszközök közül globális szinten az internetezésre leggyakrabban használt eszközzé válik.

Kiderül, hogy kik a győztesek és a vesztesek...

Az otthonmaradás révén az over-the-top tartalomszolgáltatásokból (OTT) származó globális bevételek 2020-ban 26,0%-kal ugrottak meg. A következő évek további erős növekedést, a 2019. évi 46,4 milliárd USA dollárról 2024-re 86,8 milliárd USA dollárra történő, majdnem kétszeres emelkedést hoznak. Aligha lehetett volna jobban időzíteni a Disney+ streaming szolgáltatás bevezetését 2019 végén: a 2024-re előrejelzett 60 millió és 90 millió közötti előfizetőhöz képest a szolgáltató 2020 augusztus elején 60,5 millió előfizetőt tudhatott magáénak. Nem meglepő módon a streaming terjedésével a globális adatforgalmazás a másik olyan terület, amelynek jót tett a COVID-19 által előidézett digitális gyorsulás. Az adatforgalmazás 2020-ban 33,8%-kal nő és a 2019. évi 1,9 milliárd terabytes-ról 2024-re 4,9 milliárd terabytes-re, vagyis több mint kétszeresére fog emelkedni.

Az elmúlt időszak egyik legnagyobb nyertese az e-sport. Ugyan az élő rendezvények ezen a területen is kényszerpihenőt szenvedtek el, a hagyományos sportok teljes leállása miatt az e-sport mégis kb. két évnyi fejlődést ért el a lezárás három hónapja alatt, és az előrejelzés szerint 2023-ban átlépi a 2 milliárd dolláros bevételi küszöböt is. Az e-sport gazdasági szerepe még így is apró, nézőszám alapján viszont már a világ Top 10 sportja közé sorolható.

A skála másik végén a legerősebben sújtott szegmensek állnak. A tömeges mozibezárások és a nagyobb filmbemutatók elhalasztása alapján előrejelzéseink azt mutatják, hogy az idei évben csaknem 66%-kal fognak visszaesni a mozijegyek eladásából származó bevételek. Mindezek mellett nem valószínű, hogy visszaáll minden a régi kerékvágásba: várakozásaink szerint 2024-ben a mozibevételek nem fogják elérni a 2019. évi szintet. Kedvezőtlen trend a lineáris televíziózás számára, hogy bár a hagyományos TV előfizetések száma növekszik, az egy főre jutó bevétel csökken, mert a fogyasztók kisebb csomagokra fizetnek elő.

Szintén a COVID hatása, hogy 2020-ban globális szinten fokozódott az újságok és szórakoztató magazinok terén már elindult visszaesés. A bevételek összességében több mint 14%-kal csökkentek, ezen belül pedig a szórakoztató magazinok iránti kereslet szűkült leginkább. A reményt a digitális átalakulás csillantja meg, mert a szórakoztató magazinok esetében 2023-ban bekövetkezik a fordulópont, amikor a digitális reklámokból származó bevételek globális szinten túl fogják szárnyalni a nyomtatott reklámból származó bevételeket. Más fontos szektoroknak küzdeniük kell majd azért, hogy a 2019-ben elmaradt növekedést pótolni tudják. A globális reklámszektor például, melynek bevétele 2020-ban 13,4%-kal 559,5 milliárd USA dollárra fog visszaesni, várhatóan 2022-ig nem fogja tudni a 2019. évi szintet elérni.

Egy rendkívüli év

Annak ellenére, hogy a 2020. év a legtöbb iparág számára - a szórakoztató- és médiaipart beleértve - kihívásokkal és fennakadásokkal teli év volt, a változatos és bővülő médiaválaszték iránti fogyasztói kereslet egyértelműen tovább nő. Az idei Outlook felmérésben megmutatkozó bevételi adatok teljes mértékben a COVID-19 által előidézett gazdasági visszaeséseket és digitális gyorsulást tükrözik, a szórakoztató- és médiaipar hosszabb távú kilátásai összességükben azonban továbbra is pozitívak. Emellett az is világosan látszik, hogy a normál életvitel fokozatos visszatérésével ugyanúgy lesznek győztesek és vesztesek.

„A COVID-19 számos média vonatkozásában egyértelműen felgyorsította a fogyasztók digitális életmódra történő átállását és gyökeres változást indított el, mind pozitív, mind negatív értelemben. Ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy a szórakoztató- és médiaipar erősségei változatlanok és az iparág fogyasztókra gyakorolt vonzereje töretlen. A szórakoztató- és médiaiparban működő társaságok a világjárvány elmúltával is kihívásokkal fognak szembesülni, a járvány következtében felgyorsult digitális átállás azonban nemcsak az eddig előnyösen érintett szegmensekben, hanem minden szegmensben lehetőségeket fog teremteni” - nyilatkozta Zaránd Miklós, a PwC Magyarország Technológiai, média- és távközlési csoportjának igazgatója.

A fogyasztói szokások kiismeréséhez hosszú évtizedekre van szükség – az így megszerzett tudás elavulásához pedig egy karantén is elég lehet. A PwC Global Entertainment & Media Outlook 2020-2024 című éves felmérése szerint a COVID-19 világjárvány felgyorsította a fogyasztói magatartásban már megindult változásokat, előrehozta a digitális átalakulást és olyan iparági áttöréseket idézett elő, amelyekhez egyébként évekre lett volna szükség. A fizikai távolságtartás és az utazási korlátozások által intenzívebbé vált a digitalizáció, az iparágakat alakító egyik legfőbb erő. Emiatt 2020-ban a szórakoztatás és a média világára még inkább jellemző volt a virtualitás, a streaming, az egyénre szabott élmény és az otthoni környezet köré rendezettség, mint azt az év elején bárki képzelte volna.

Hozzászólások

Alig érezte meg a járványt a Market Építő Zrt.

A Market Építő Zrt. idei forgalma 180 milliárd forint körül alakulhat, ami éves összevetésben a koronavírus-járvány negatív hatása ellenére is csupán 3-5 százalékos csökkenést jelent, az árbevétel várható alakulásában az is szerepet játszik, hogy a BMW gyár beruházása 2021-re tolódott - mondta a vállalat vezérigazgatója szerdán Budapesten sajtótájékoztatón.
2020. 10. 01. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A BKIK javaslatai a kormány és a főváros részére a budapesti taxisokat sújtó elhúzódó válsághelyzet enyhítésére

A taxis szakma számára levélben kért a koronavírus-járvány okozta válsághelyzet hosszú távú enyhítését célzó intézkedéseket a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) Dr. Palkovics László innovációs és technológiai minisztertől és Karácsony Gergely főpolgármestertől.
2020. 10. 01. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Már 250 sikercég a BÉT50 közösségben – megérkezett az ötödik kiadvány

Ötödik alkalommal publikálta a Budapesti Értéktőzsde a BÉT50 – Ötven hazai vállalat sikertörténete című kiadványát. Az évente 50 sikeres hazai középvállalatot bemutató publikáció az idén 30 éves BÉT tőzsdeaspiráns vállalatok támogatását célzó törekvésének egyik legjelentősebb eszköze, amely amellett, hogy megjelenési lehetőséget biztosít az érintett vállalatoknak, bemutatásuk útján a kkv-szektor és a lakosság számára is inspirálóan hathat.
2020. 10. 01. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

10%-kal nőttek az átlagbérek Magyarországon

Bár az idén 10 százalékkal nőttek az átlagbérek, jövőre visszafogottabb növekedésre lehet számítani.
2020. 10. 01. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A 2020-as cafeteria piacát is átírja a koronavírus-járvány: év végi buli helyett kapnak-e jutalmat a munkavállalók?

A koronavírus-járvány a cafeteria-juttatások piacán is rendkívüli helyzetet eredményezett. A hagyományos év végi céges bulik, vacsorák idén valószínűleg elmaradnak. Helyettük, ha a cégek helyzete lehetővé teszi, akár béren kívüli juttatást is kaphatnak a munkavállalók. A cafeteria-piacon rendkívül mozgalmas év 2020: az Erzsébet-utalvány megszűnt, de Nemzeti Utalvány néven új szereplő is érkezett, míg a jogszabályváltozásoknak köszönhetően kedvezőbbé vált a SZÉP kártya adózása – derül ki Dr. Bákonyi László adójogi szakértő elemzéséből.
2020. 10. 01. 04:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Mennyit költ a magyar ember egészségügyi termékekre?

Magyarországon havonta átlagosan 15 ezer forintot költöttek az emberek az egészséggel kapcsolatos termékek vásárlására, legnagyobbrészt gyógyszerekre - derül ki az augusztusi Cofidis Hitel Monitorból.
2020. 10. 01. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Ezeket a számokat húzták ki a Skandináv lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a szeptember 30-án megtartott 40. heti Skandináv lottó sorsoláson a következő számokat húzták ki:
2020. 09. 30. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Jelentős eredményjavulást ért el a Opus Global

Az Opus Global 2020. első fél évében konszolidált szinten 2,945 milliárd forint teljes átfogó eredményt ért el a tavalyi év ugyanezen időszakának proforma 1,288 milliárdos veszteségével szemben, ez 4,233 milliárd forint eredményjavulást jelent - közölte a társaság szerdán a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2020. 09. 30. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Növelte bevételét a Duna House Holding

A Duna House Holding az első fél évben 4,41 milliárd forint bevételt ért el a tavaly első fél évi 3,9 milliárd forint után - közölte a társaság szerdán a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján közzétett jelentésében.
2020. 09. 30. 20:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Közel 7 milliárd forintos árbevétellel zárta az első félévet az OTT-ONE Nyrt.

Működésének eddigi legmagasabb árbevételét, közel 7 milliárd forintot ért el az idei első félévben az OTT-ONE Nyrt., amely közel 5,5 milliárd forinttal haladja meg a tavalyi év azonos időszakának értékét – áll a társaság által a Budapesti Értéktőzsdén közzétett üzleti jelentésben. A társaság a félév során eredményesen alkalmazkodott a megváltozott piaci körülményekhez, továbbá nagymértékű profiltisztítást hajtott végre, amely elősegíti a társaság core tevékenységeinek előtérbe helyezését és a hosszú távon eredményes működés biztosítását.
2020. 09. 30. 20:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ma a Mol a nap nyertese

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 245,81 pontos, 0,75 százalékos emelkedéssel, 32 923,53 ponton zárt szerdán.
2020. 09. 30. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Felkészült a posta és a NAV a karácsonyi nemzetközi forgalomra

Felkészült a Magyar Posta és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a karácsonyi nemzetközi forgalom miatti többletfeladatokra, a külföldről interneten vásárolt ajándékokat érdemes minél előbb megrendelni - hívta fel a figyelmet a Magyar Posta Zrt. logisztikai üzemeltetési igazgatója szerdán Budapesten sajtótájékoztatón.
2020. 09. 30. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Év végéig fennmarad a 10 százalék körüli béremelkedési ütem

Az idei év végéig fennmarad a 10 százalék körüli béremelkedési ütem, amit az összetételhatás is segít, azzal hogy a statisztikából kikerülő, részmunkaidőbe, vagy tartalékállományba átirányított munkavállalók az alacsonyabb keresetűek közé tartoztak korábban. A növekedés ütemét kötelező és a megállapodásokból eredő béremelések stabilan fenntartják, de jövőre a vállalatok már óvatosabban fognak ilyen kötelezettségeket vállalni - kommentálták a KSH legfrisseb adatait az MTI-nek nyilatkozó elemzők.
2020. 09. 30. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új logisztikai központot épít a Marso Kft.

Új logisztikai központot épít a gumiabroncs nagykereskedelmi Marso Kft. Dunaharasztiban, a magyar tulajdonban lévő cég 4,6 milliárd forintos beruházása 50 új munkahelyet teremt - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter sajtótájékoztatón szerdán Budapesten.
2020. 09. 30. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Megduplázhatják az orvosok bérét?

Az Origo internetes lap információi szerint a kormány szerdán az orvosi kamara javaslatairól tárgyal; a testület a hálapénz büntetőjogi betiltását és jelentős orvosi béremelést javasol.
2020. 09. 30. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Mennyi a magyar átlagkereset?

Júliusban a bruttó átlagkereset 401 ezer 800 forint volt, 10,8 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. A közfoglalkoztatottak nélkül számolva 10,9 százalékos emelkedéssel 413 ezer 360 forintra nőtt. Az év első hét hónapjában a bruttó átlagkereset 395 ezer 900, a kedvezmények nélkül számolt nettó átlagkereset 263 ezer 300 forint volt, mindkettő 10,0 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest - jelentette szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2020. 09. 30. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Tarolt a magyar márka a világ legrangosabb ételkóstoló versenyén

A Grapoila olajsajtoló mind a hat nevezett terméke csillagot kapott a világ elsőrangú, legnagyobb elismeréssel járó londoni székhelyű gasztronómiai világversenyén, a Great Taste Awards-on. A cég olajai és lisztjei túlzás nélkül levették a lábukról a zsűritagokat, akik a hagyományhoz hűen ezúttal is vakon kóstoltak, hogy semmi ne befolyásolja az ítéletüket. A győzelem kizárólag a minőségi alapanyagokon, a szakértelmen és a technológián múlt ebben az évben is, a Grapoila pedig minden túlzás nélkül az idei kiírás egyik legnagyobb nyertese lett.
2020. 09. 30. 10:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Így emelik az ápolók, szakdolgozók fizetését

Novemberben húsz százalékkal emeli a kormány az ápolók és az egészségügyi szakdolgozók fizetését, azon az 500 ezer forinton kívül, amit még a nyáron biztosított az egészségügyi dolgozók számára - mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) parlamenti államtitkára kedden Maglódon.
2020. 09. 30. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Jó hír a vállalkozásoknak – a moratórium lejárta után sem kell visszamenőleg feltölteniük a július 1-je után született számlákat

Szeptember 30-án lejár az online számla-adatszolgáltatás 2.0 július 1-jétől már hatályos kötelezettségére vonatkozó moratórium. Azok a vállalkozások, akik október 1-jétől nem a szabályoknak megfelelően szolgáltatnak adatot, számlánkét akár 500.000 Ft mulasztási bírságot is kaphatnak. Ugyanakkor sok érintettben felmerülhetett a kérdés, hogy a moratórium lejárta után pótolni kell-e az elmaradásokat? „Jó hír, hogy visszamenőleg sem kell feltölteni a július 1 és szeptember 30-a között keletkezett, 100.000 Ft áfatartalmat el nem érő, üzleti partnereknek kiállított számlákat.” – hangsúlyozta Poór Károly, az SDSYS Zrt. cégvezetője.
2020. 09. 30. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Élénkül a magyar-kínai vasúti konténerforgalom

Élénkül a magyar-kínai vasúti konténerforgalom, a Rail Cargo Terminal-BILK-re indított intermodális forgalom mintegy 13 százalékkal nőtt a transzkontinentális, valamint tengeri útvonalon, a görög és adriai kikötőkből április és augusztus között - közölte a Rail Cargo Hungaria kedden.
2020. 09. 30. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások: