Az Ausztrál Amazonnal ért el páratlan sikert a magyar kockázati tőkealap-kezelő

A legjobb döntést hozta meg a kockázati tőkalap-kezelő, amikor úgy döntött, hogy bizalmat szavaz egy ausztrál online könyvkereskedelemmel foglalkozó cégnek és megvalósít egy úgynevezett „SPV”, alapon kívüli befektetést. Ugyanis a Booktopia még a koronavírus-járvány idején is növelni tudta forgalmát, és egy nagyobb piaci szereplő, az Amazon sem tudta megakadályozni sikeres felemelkedését. A budapesti székhelyű Vespucci Partners a globális startup ökoszisztémában is egyre fontosabb szerepet játszik, aminek köszönhetően az egyik magyar alapító, Sohajda Júlia látókörébe került cégbe való befektetéssel a Vespucci egy kiemelkedően magas, 400%-os hozamot realizált a befektetőinek.
A Booktopia a legjobbkor döntött úgy, hogy belép az ausztrál könyvpiacra
Szakértők szerint, a Booktopia gyakorlatilag nem tesz mást, mint teljesíti azt, amit ígér, köszönhetően a weboldaluk felhasználóbarát kialakításának, a kimagaslóan eredményes marketing-tevékenységüknek, illetve a tökéletes ügyfélszolgálati rendszerüknek, amely nem engedi el a vásárló kezét a fizetés után. A bolt csapata tehát végigkíséri az ügyfelet egészen az olvasás élményéig.
„Mindig hangsúlyozzuk, hogy nagyon fontos, milyen csapat áll egy vállalkozás mögött, mert megint más nagyot álmodni, és az álmokhoz megtalálni azt a szakembergárdát, amely képes azokat realizálni. Nagyon erős csapatot épített a Booktopia, amit mi meg is láttunk” – olvasható az mfor.hu Sohajda Júliával, a Vespucci Partners egyik alapítójával készült interjújában.
Sohajda Júlia, a Vespucci Partners kockázati tőkealap-kezelő társalapítója
A Vespucci Partners a világ túloldalán is figyeli a lehetőségeket
A kockázati tőkealap-kezelő egy ausztrál partnerétől hallott elsőként a 2004-ben alapított Booktopiáról, amely könyveket, e-könyveket és DVD-ket árult Ausztrália-szerte. Az ottani piac, azon belül pedig a márka is kifejezetten dinamikus növekedést produkált: az első könyv eladása három napig tartott, az első hónap után viszont már 2000 dollárnyi terméket értékesítettek. A negyedik hónapra az eladások havi 30 ezer dollárra, az első év végére havi 100 ezer dollárra, a második év végére pedig már havi 200 ezer dollárra emelkedtek. Az online vásárlás pedig a pandémia alatt tényleg csúcsra pörgött, ahogyan az korábbi cikkünkből kiderül.
A Booktopia a 2017-18-as években tervezte a tőzsdére lépést, de pont ekkor jelentette be az Amazon, hogy belép az ottani piacra. Szerencsére a kisebb vetélytárs, a Booktopia folytatta a növekedést, és két évvel később már az is egyre jobban körvonalazódott, hogy ahhoz, hogy folytatni tudják a megkezdett útjukat, plusz logisztikai és raktárbázisra lesz szükségük. Többek között ez volt az oka, hogy a cég alapítói tőkét szerettek volna bevonni, amelyről a Vespucci Partners 2019 végén értesült.
Az első két napban összesen 30%-kal növekedtek a részvényértékek
„A vállalkozásban azt láttuk meg, hogy az akkor általunk 80 millió dollárra értékelt cég nagyon gyorsan tudna skálázódni, még nagyobb mértékben növekedni, és akár egy-két éven belül kilépni az ausztrál tőzsdére. Ezért döntöttünk úgy, hogy egy speciális konstrukció keretein belül, úgynevezett „SPV” befektetésként prezentáljuk az ajánlatot a magánbefektetői körünk számára. A pozitív döntéseket követően menedzseltük le a teljes befektetési folyamatot” – mondja a szakember.
És valóban, 2020 decemberében, kevesebb mint egy évvel a befektetés után megtörtént a tőzsdére lépés az ausztrál piacon. 315 millió dolláros névértéken listázták a céget, ami azt jelentette, hogy már az első pillanatban rendkívül magas, négyszeres hozamot realizáltak, ráadásul az első nap végére tovább emelkedtek a részvények árai. Az első két napban összesen 30%-kal növekedtek a részvényértékek, a listázáskori 2.30 dollárról 2.92 ausztrál dollárra.