Az idősek digitális készségeinek fejlesztésére indít országos kampányt a hírközlési hatóság
Számos kutatás igazolja, hogy az idősebb korosztály tagjai gyermekeikre és unokáikra hallgatnak, ha a digitális világban szeretnének eligazodni, sokszor az ezzel kapcsolatos ügyeik intézésével is a fiatalabbakat bízzák meg. „Ami nekünk a Google, nekik az a fiatalabb generáció: ennek tagjaihoz fordulnak segítségért, bízva a digitális készségeikben” – mondja az NMHH elnöke. Karas Monika szerint a digitális vívmányok annyira beépültek a mindennapi életünkbe, hogy a járvány elmúltával is velünk maradnak. „Ezért is fontos, hogy az idősebb generáció tagjai is boldoguljanak ezekkel az eszközökkel, amihez segítséget kell kapniuk” – szögezi le Karas Monika.
A kampány az időseket és az őket segítő fiatalabb családtagokat állítja a középpontba
Vári Péter, a hírközlési hatóság főigazgató-helyettese szerint a gyerekek és unokák lehetnek azok a segítők, akiknek közvetítésével a leghatékonyabban oldhatók fel az idősek körében jellemző félelmek és gátak a digitális eszközök használatával kapcsolatban. Erre a generációk közötti fordított irányú tudásátadásra épít az NMHH legújabb kommunikációs kampánya, a Netre fel! A kezdeményezés elsődleges célja, hogy felvértezze a digitális téren leginkább lemaradó célcsoportokat a megfelelő információkkal és tudással ahhoz, hogy magabiztosan mozogjanak a digitális világban. Erre különösen nagy szükség van az olyan időkben, amikor a kényszerű izoláltság miatt az internet marad az egyetlen ablak a külvilágra. Ebben a környezetben a mobiltelefon az egyik legjobb és legkönnyebben használható eszköz az egyedüllét és az elmagányosodás ellen.
„Leginkább az idősek azok, akik fenntartásokkal vagy egyenesen félelemmel közelítenek a digitális eszközökhöz és megoldásokhoz, ami leginkább az ismeretek hiányára vezethető vissza” – állítja Vári Péter, egy korábbi NMHH-kutatásra utalva. Ebből az látszik: a nagymamák 82, a nagypapák 78 százaléka rendelkezik ugyan mobiltelefonnal, de az idős nők mindössze 12, a férfiak 14 százaléka képes vagy lenne képes egyedül elboldogulni egy okostelefon funkcióival. Emiatt ők azok, akiknek a legnagyobb szükségük van biztatásra és segítségre ahhoz, hogy csatlakozzanak a digitális világhoz, és hogy ehhez hasznos, a hétköznapokat megkönnyítő tudásra és digitális készségekre tegyenek szert.
A Netrefel.hu honlap mellett Facebook-oldalon és hirdetésekben is tájékoztat az NMHH
Ennek katalizátora kíván lenni az NMHH Netre fel! programja, amelynek kiemelt eleme a netrefel.hu weboldal: ebből a digitális tudástárból folyamatosan bővülő, gyakorlati információkat, hasznos tippeket meríthet a kampány két kiemelt célcsoportja, az idősek és segítőik. Az oldalon a közérdekű és informatív anyagok mellett többek közt a szolgáltatókkal egyeztetve készült lefedettségi térképek és ügyfélszolgálati kapcsolati információk is elérhetők. Az egyszerű és könnyen érthető struktúrájú weboldal kontrasztos kinézetet, lineáris oldalszerkezetet, nagy méretű feliratokat és gombokat kapott, megkönnyítve a navigációt és az információk befogadását az idősebbek számára.
A hírközlési hatóság rendszeresen frissülő és releváns tartalmakat oszt meg a NetreFel! Facebook-oldalon is, emellett május elején rajtolnak a kapcsolódó televíziós és rádiós reklámok, valamint az egyéb médiamegjelenések. A hanganyagok kedvelőinek hetente jelentkezik a Netre Fel! podcast a Spotify-on. A tízrészes sorozat a 65 év felettiek felvetései alapján dolgozza fel a mobilinternetezéssel kapcsolatos témaköröket, mint a készülékválasztás, vagy a szórakozás, tanulás, vagy vásárlás a világhálón. Az elsősorban segítőket megszólító sorozat első része mától elérhető a Spotify-on, NetreFel címszó alatt.
„Elsődleges számunkra a fogyasztók edukációja, hogy kortól függetlenül informált és életminőségüket javító döntéseket tudjanak hozni, lépést tartva a technológia fejlődésével” – hangsúlyozta Vári Péter.