Deloitte a CES-en: fókuszban a közlekedés és az autóipar jövője

A Las Vegas-i CES (Consumer Electronics Show) alapvetően fogyasztói kiállítás, szórakoztatóelektronikai szemle. Évről évre mégis egyre több autóipari szektorra vonatkozó megoldást mutatnak be a résztvevő társaságok. Ennek fő okai az autóipar és közlekedés utóbbi években elindult, gyökeres átalakulása, illetve az, hogy a szoftveripar folyamatos fejlődése egyre több iparágat áthat, és befolyásolja annak működését – így van ez az autóiparral is. A 2020-as CES-en ez a trend még jobban körvonalazódik, mint korábban: soha nem volt annyira autóipari és közlekedési fókuszú a kiállítás, mint idén.

Deloitte a CES-en: fókuszban a közlekedés és az autóipar jövője

Annak ellenére, hogy az elmúlt 50 évben az autóipari szereplők dollármilliárdokat fektettek automatizációs megoldásokba és fejlett technológiákba, fejlesztéseikkel csak követik a negyedik ipari forradalom, vagy Ipar 4.0 színterét meghatározó adat és technológiai cégeket. Ebben az értelemben az autóipari szereplők hagyományos ipari cégeknek minősülnek. Ezt felismerve, a szektor komoly változtatásokat kíván eszközölni a jövőben.

CASE technológiák és a jövő kulcskérdései

Ezeket gyűjtőnéven CASE (Connectivity, Autonomy, Shared mobility, and Electrification, magyarul összekapcsolt, önvezető, megosztott és elektromos) technológiáknak nevezi a szektor, és a közeljövő teljes, autóipart átalakító technológiai innovációira, és maga az autó mint jármű koncepciójának és funkciójának módosulására érti.
 
A Deloitte szerint az autóipari szektort irányítókat érintő kulcskérdések a következők:
 
-Mely fejlett technológiák fogják leginkább befolyásolni az autóipart a következő évtizedben?
-Mit vár majd el a jövő autóvásárlója?
-Megvan-e a megfelelő szakértelem a jövőbeni elvárások kielégítésére?
-Milyen forrásokból lehet fedezni a szükséges befektetéseket?
 
Ahogy más iparágaknál, az autógyártásban is egyre hangsúlyosabb a UX, a különböző rendszerek és szoftverek nyújtotta felhasználói élmény. „Komoly verseny alakult ki az infotainment és vezetést támogató rendszerek minősége, esztétikája, felhasználói ergonómiája között. A vásárlók elvárják, hogy a járműben is az okoseszközöktől megszokott élmény várja őket, hogy eszközeiket gond nélkül csatlakoztathassák és integrálhassák az autók rendszerébe, megszakítás és korlátozások nélkül használva azokat. Ez a fogyasztói igény hajtja az autógyártókat is a fejlesztésekben” – tette hozzá Marton Károly, a Deloitte gyártó cégekre specializálódott csoportjának technológiai szakértője.

Ki fizeti ezt ki?

Kulcskérdés az is, hogy ki fogja megfizetni a mobilitás jövőjét – például az elektromos közlekedést kiszolgáló töltési infrastruktúrát. A globális felmelegedéssel kapcsolatos új szabályozásoknak való megfelelés, az élesedő verseny és a lemaradástól való félelem miatt az autógyártók egyszerre tartanak több K+F vasat is a tűzben. A CASE technológiák fejlesztésébe pumpált dollármilliárdok azonban több problémát is felvetnek. Egyrészt kérdés, hogy milyen megtérüléssel lehet számolni, lehetséges-e ilyen szintű értékesítés-növekedést elérni? Másrészt a piacra dobott új elektromos autók használatához megfelelően kiépített töltő infrastruktúra kell: ezt ki építi ki, és ki lesz a tulajdonosa? Az sem mellékes, hogy az elektromos autózással kieső fosszilis üzemanyagadót hogyan pótolják, miként illesztik az új rendszerekbe.
 
A költségek különböző szereplők közötti szétosztása, költség és rizikó partnerségek létrehozása, hagyományos és új szereplők együttműködése elkerülhetetlennek látszik. Ahhoz, hogy a CASE technológiáknak értelme is legyen, ezekre kérdésekre kell minden szereplő számára megnyugtató választ adni.
 
„A technológiai óriások diktálta versenyben tehát meg kell felelnie az autógyártóknak. Közben egy átalakuló iparágban kell helytállni, szinten tartani vagy növeli az értékesítést, és közben különböző irányokba fejleszteni. Mindezt egy olyan környezetben, ahol nem megfelelően kiépített az infrastruktúra és nincs tisztázva a financiális háttér. Ahogy az sem, hogy pontosan mi lesz az autó funkciója a jövőben: mennyire veszik át a városi közlekedés szerepét a közösségi közlekedés új formái, az önvezető járművek és légitaxik” – mondta dr. Gábor Zoltán, a Deloitte gyártó cégekre specializálódott csoportjának vezetője.

Nem tudott részt venni? Na maradjon le semmiről!

A Las Vegas-i CES-en a Deloitte stábja különböző fórumokon és kerekasztalbeszélgetéseken vitatta meg ezeket és a jövőt érintő más kérdéseket az érintett szereplőkkel. Ezeket a következő linken keresztül lehet megnézni, követni:
 
https://www2.deloitte.com/us/en/pages/technology-media-and-telecommunications/events/deloitte-at-ces.html
 
A Deloitte Insights App segítségéve pedig minden, az idei CES-t meghatározó témát és kulcskérdést körbe lehet járni, ami leginkább foglalkoztatta az idei kiállítás résztvevőit.
 
https://www2.deloitte.com/us/en/insights/focus/ces.html

KALKULÁTORUNKKAL (csak kattints rá) MOST KISZÁMOLHATOD, HOGY:

- Mekkora az agyad a magyar átlaghoz képest?

Mekkora lenne az ideális vérnyomásod?

Mennyi pénzt kellene keresned, ha rendesen megfizetnék a tudásodat?

Nem találták az irányt a vezető amerikai indexek

Nem találták az irányt a vezető amerikai indexek, így csekély elmozdulásokkal fejezték be a csütörtöki napot.
2025. 12. 05. 09:30
Megosztás:

Csütörtökön felfelé vették az irányt a vezető európai indexek

Csütörtökön felfelé vették az irányt a vezető európai indexek. A páneurópai STOXX 600 0,45%-kal, a DAX 0,8%-kal, a CAC 40 0,4%-kal, az FTSE 100 0,2%-kal került feljebb. Az emelkedést az autógyártók (+2,4%) és az ipari részvények (+1,3%) vezették.
2025. 12. 05. 09:05
Megosztás:

Vállalkozói bankszámlák díjai 2026-ban

Míg a lakossági bankszámlák esetében – a kormányzati beavatkozás hatására – 2026. június 30-ig önkéntes díjemelési stopot vállaltak a bankok, addig a vállalkozói ügyfelek számára semmilyen fékező mechanizmus nem létezik.
2025. 12. 05. 08:30
Megosztás:

Az építőiparban fokozatos élénkülésre lehet számítani jövőre

Az építőiparban jövőre nem gyors visszapattanásra, hanem lassú, fokozatos élénkülésre lehet számítani, amelyet elsősorban a lakossági felújítások, az energiahatékonyságot ösztönző programok és a kedvezményes hitelek hajtanak - közölte trendelemzése alapján a Mapei Kft. az MTI-vel.
2025. 12. 05. 08:00
Megosztás:

Ez történt a forinttal péntek reggelre

Gyengült a forint péntek reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 05. 07:15
Megosztás:

Megerősített ügyelettel készül az ünnepekre az E.ON

Megerősített ügyelettel készül az ünnepekre az E.ON, váratlan meghibásodás esetén azonnal megkezdi a javítást.
2025. 12. 05. 06:30
Megosztás:

Tízezreket kapott vissza idén több mint 1 millió megtakarító az adójából

Fejenként átlagosan 65 ezer forintos adójóváírást kaptak idén azok, akik nyugdíjra gyűjtögetnek, illetve egészségpénztárban takarékoskodnak – tudta meg a Grantis a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV). Idén már közel 1,1 millió fő részesült adóvisszatérítésben. A megtakarítók számlájára összesen mintegy 70 milliárd forintos adójóváírás érkezett.
2025. 12. 05. 06:00
Megosztás:

Aki befolyásolhat egy közbeszerzést, azt már az előkészítéskor ki kell zárni

Converging Roads of Integrity 2025 címmel kétnapos nemzetközi konferenciát szervezett az Integritás Hatóság december 1-jén és 2-án. Az összeférhetetlenség megelőzésének és feltárásának legjobb gyakorlatairól a Közbeszerzési Hatóság elnöke beszélgetett dr. Dencső Balázzsal (EUTAF), dr. Kéri Zoltánnal (KTM, Nemzeti Fejlesztési Központ), valamint dr. Nagy-Fribiczer Gabriellával (Integritás Hatóság).
2025. 12. 05. 05:00
Megosztás:

Kevesebb túlzsúfolt lakás, terjed a megújuló energia – Hogy élünk Európában?

A közelmúltban publikálta az Eurostat szokásos éves átfogó jelentését a lakhatási viszonyokról, ebben rengeteg érdekes adatot láthatunk európai összehasonlításban. A számok egyelőre 2024-re vonatkoznak, de jellemzően több éves, vagy akár évtizedes tendenciák is látszanak, vagyis nem csak pillanatfelvételként érdemes kezelni az elemzést.
2025. 12. 05. 04:30
Megosztás:

Rekordmagas költségek sújtják a Bitcoin bányászatot – csak a leghatékonyabb szereplők maradhatnak talpon

A Bitcoin bányászat történetének egyik legdrágább időszakába lépett: friss adatok szerint jelentősen megugrott az egy BTC előállításához szükséges költség. A CoinShares legújabb jelentése nemcsak az iparági költségek megoszlását mutatja be, hanem arra is rámutat, hogy egyre inkább szakadék tátong a hatékony és a veszteséges bányászok között. Vajon kik élik túl ezt az időszakot, és mi vár a szektorra, ha a Bitcoin árfolyama nem emelkedik újra?
2025. 12. 05. 03:30
Megosztás:

A Kraken és a Deutsche Börse összefog: Új korszak kezdődhet a hagyományos és digitális piacok integrációjában

December 4-én újabb történelmi együttműködést jelentettek be: a kriptotőzsde élvonalába tartozó Kraken stratégiai partnerségre lépett a Deutsche Börse Group-pal. A cél: áthidalni a hagyományos pénzügyi piacok és a digitális eszközök közötti szakadékot, és új lehetőségeket nyitni az intézményi szereplők előtt. A partnerség első lépései az FX (devizapiac), derivatívák és eszközmegőrzés területén történnek — természetesen a szabályozói jóváhagyás mellett.
2025. 12. 05. 03:00
Megosztás:

Fizetésemelés? Ne is álmodj róla 2026-ban!A munkáltatók fele nem tervez fizetésemelést jövőre

A magyar cégek összesen 52 százaléka tervezi a fizetések emelését 2026-ra, átlagosan 8 százalékos mértékben. Tavaly hasonló arányban nyilatkoztak így a vállalati döntéshozók, októberig mégis jelentősen több helyen volt bérfejlesztés.
2025. 12. 05. 02:30
Megosztás:

Hogyan segíthet a kolokáció a hálózathoz való hozzáférésben?

A hálózati kapacitások szűkösségére tekintettel a hazai villamos energia szektorban egyre nagyobb kihívást jelent a növekvő volumenű időjárásfüggő termelés és villamos energia tárolók rendszerbe integrálása. A kolokációs modellek megjelenése új lehetőségeket kínál a piaci szereplők számára, ugyanakkor számos jogi és finanszírozási kérdést vet fel. Simon Gábor, a DLA Piper Hungary energia szakterületének vezetője összefoglalja a legfontosabb trendeket, szabályozási kereteket és nyitott problémákat.
2025. 12. 05. 02:00
Megosztás:

Ezért jobb qvikkel fizetni – már az e-számláknál is elérhető az ingyenes átutalás

Számos előnye van más fizetési megoldásokkal szemben a qviknek, amely már a Díjneten is választható. A szolgáltatásnak köszönhetően például azok is gyorsabban és biztonságosan fizethetik számláikat, akik nem szeretnék megadni a bankkártyaadataikat az online számlafizetés során. Emellett általánosságban is tovább egyszerűsödött a számlafizetés a Díjnet felületén.
2025. 12. 05. 01:30
Megosztás:

Tovább bővül a Hungarian Startup University Program

Tovább bővül a Hungarian Startup University Program (HSUP), amelynek célja, hogy bevezesse az egyetemi hallgatókat az innovációs és vállalkozói gondolkodásba - mondta Bódis László innovációért felelős helyettes államtitkár az M1 aktuális csatornán csütörtökön.
2025. 12. 05. 01:00
Megosztás:

Átlag közeli hőmérsékletű és kissé csapadékos volt a november

Átlag közeli hőmérsékletű és kissé csapadékos volt a november - közölte a HungaroMet Zrt. a honlapján csütörtökön.
2025. 12. 05. 00:05
Megosztás:

Megtorpant az XRP árfolyam, miközben a Ripple lezárta az 1 milliárd dolláros GTreasury felvásárlást

A Ripple legújabb, 1 milliárd dolláros akvizíciója új lendületet adhat a digitális pénzügyi infrastruktúra átalakulásának – még ha az XRP árfolyama közben épp technikai ellenállásba is ütközött. Az XRP árfolyamrali megtorpant, de a háttérben komoly stratégiai lépések történnek: a Ripple célja, hogy átfogó pénzügyi platformmá váljon. Vajon ez elég lesz az új árfolyamcsúcsokhoz?
2025. 12. 04. 23:30
Megosztás:

Elkerülhetetlen a 50 000 dolláros BTC árfolyamzuhanás? – 5 fontos tudnivaló a héten a Bitcoinról, és hogy miért a Digitap ($TAP) a #1 kriptós előértékesítés a portfóliód fedezésére

A Bitcoin volatilitással kezdte a decembert. Az árfolyam a hétvégén meredeken visszaesett, majd visszapattant, és ismét az 50 napos exponenciális mozgóátlag (50-EMA) fölé kapaszkodott. Ez az oda-vissza mozgás számos tőkeáttételes pozíciót likvidált, és gyakorlatilag újraindította a származtatott piacokat, így a kereskedők óvatosabbá váltak, különösen az új makrogazdasági adatok érkezése előtt.
2025. 12. 04. 23:00
Megosztás:

Az ABB és a Toyota együtt alakítják az e-mobilitás jövőjét

Az e-mobilitás Európa-szerte megváltoztatja az emberek közlekedési szokásait. Egyre több autós fontolgatja elektromos vagy plug-in hibrid jármű vásárlását, egyre több otthonban szerelnek fel töltőket, és egyre több vállalat gondolja át járműparkja üzemeltetését. Mivel a közlekedés a globális CO₂-kibocsátás közel egynegyedéért felelős, és ebből a személygépkocsik körülbelül 60 százalékot tesznek ki1, soha nem volt még ennyire nyilvánvaló a megbízható, biztonságos és mindennapi töltés iránti igény.
2025. 12. 04. 22:00
Megosztás:

Áttörés a Bitcoin sidechain infrastruktúrában: Partnerségre lépett a VerifiedX és a Blockdaemon

A Bitcoin ökoszisztéma újabb fontos mérföldkőhöz érkezett: a VerifiedX és a Blockdaemon stratégiai együttműködésre lépett, amely jelentős előrelépést hozhat a Bitcoin sidechain technológia fejlődésében. A cél egyértelmű: komplex blokklánc funkciókat egyszerűen és felhasználóbarát módon elérhetővé tenni a nagyközönség számára – olyan alkalmazásokon keresztül, mint a Switchblade Wallet és a Butterfly.
2025. 12. 04. 21:30
Megosztás: