FVB - nem történt jogsértés a Jobbik ajánlószelvény-gyűjtésénél
A fővárosi testület még pénteken változtatta meg a Budapest 29-es számú egyéni választókerületi bizottság ezzel ellentétes határozatát, és mivel azt hétfő délután négy óráig nem támadta meg senki, jogerőre emelkedett. Ez a második olyan jogerős döntés, amelyet az ajánlószelvények "munkahelyi" gyűjtésével kapcsolatban hoztak a fővárosban.
Az első ilyen ügy végére a Fővárosi Bíróság tett pontot hasonló tartalmú döntéssel; abban az ügyben Debreczeni József MDF-jelölt szelvénygyűjtését sérelmezték. Az FVB most azért változtatta meg a Budapest 29-es számú egyéni választókerületi bizottság határozatát, mert a kifogás benyújtója beadványában nem bizonyította, hogy Balog Barna Jobbik-jelöltnek valóban gyűjtöttek ajánlószelvényeket munkaidőben, munkahelyen (a kifogás szerint húsboltban, vendéglőben, autószervizben, kocsmában és csempeboltban).
Ez utóbbit ugyanis a választási eljárási törvény tételesen tiltja, ám sem a jelöltek, sem pedig a választási szervek között nincs egyetértés abban, milyen tágan kell értelmezni a munkahely vagy a munkaidő fogalmát. Az Országos Választási Bizottság (OVB) nemrég kiadott állásfoglalásában meglehetősen szigorúan értelmezte a két fogalmat.
Az OVB szerint ugyanis a tilalom nemcsak a munkahelyeken munkát végzők egymás közötti kapcsolatában zárja ki az ajánlószelvények gyűjtését, hanem tilalmazza azt is, hogy munkahelyeken munkaidőben bárki ajánlószelvényt gyűjtsön. E tekintetben az OVB a munkahely fogalmának meghatározásánál a munkavédelemről szóló törvényben foglaltakat tekintette irányadónak, amely szerint munkahely "minden olyan szabad vagy zárt tér (ideértve a föld alatti létesítményt, a járművet is), ahol munkavégzés céljából vagy azzal összefüggésben munkavállalók tartózkodnak.
Munkahelynek kell tekinteni a mást nem foglalkoztató, a munkáját kizárólag személyesen végző egyéni vállalkozó (akkor is, ha egyéni céget alapított) munkavégzési helyét". Az OVB szerint ugyanakkor nem vonatkozik a tilalom a jelölőszervezetek által fenntartott, működtetett munkahelyekre, a tilalom megsértését jelenti azonban, ha a jelölőszervezet - a saját maga által fenntartott munkahelyeken kívül - más munkahelyet jelöl meg, hirdet meg, népszerűsít az ajánlószelvények gyűjtésére vagy leadására.
Az OVB "iránymutató" állásfoglalása azonban nem kötelezi semmire a helyi és a területi választási bizottságokat; e testületek a jogszabályt saját belátásuk szerint és az adott egyedi kifogásokra tekintettel szabadon értelmezhetik, ahogy végső soron a bíróságok is, ha a felülvizsgálati jogorvoslati eljárás során ilyen ügye kerül eléjük. A mostani választási időszakban egyelőre nem hoztak még "precedens" értékű bírósági határozatot, amely kitérhetett volna a "munkahely és a munkaidő" meghatározására az ajánlószelvény-gyűjtés idejére.
Az FVB a mostani határozatában csak a gyűjtésre való "felhívást" látta megalapozottnak, ám mivel ez nem jogszabálysértő, nem is "ment bele" a munkaidő fogalmának meghatározásába. Kifejtette ugyanakkor azon álláspontját, hogy a jogszabály kifejezetten az ajánlószelvény gyűjtését, "mint aktív tevékenységet (átadásra való kérést, erről való meggyőzést) tiltja meg". Az FVB ezzel lényegében azt jelezte, nem ért egyet teljes mértékben az OVB-állásfoglalásban rögzített szigorú értelmezéssel.