Fele pluszban, fele mínuszban ötéves távlatban - jelentős az ipari visszaesés

Májusban 30,7 százalékkal csökkent éves összevetésben az ipari termelés. Ez megegyezik az előzetes becsléssel.
„A részletes májusi adatok azt mutatják, hogy az áprilisi mélyponthoz képest valamelyest javult az ágazat teljesítménye, de a koronavírus-járvány miatti sokk eredményeként nagyon mélyről kell visszakapaszkodnia az ágazatnak” - kommentálta a friss adatsort Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője. Hozzátette: „Az autógyártás éves szinten lényegében megfeleződött, részben ezzel magyarázható a több mint 30 százalékos májusi visszaesés, de a többi fontos ágazat is negatív tartományban zárta a hónapot.”
Mi történt ötéves távlatban?
Az ipar májusi teljesítménye 2015-höz képest – a szezonálisan és munkanaphatással korrigált adatok szerint - 15,7 százalékos elmaradást mutatott májusban. Az alágazatok fele növekedett, a másik fele viszont csökkent. A legfontosabb alszektorok közül a járműgyártás 42,3 százalékkal van az öt évvel ezelőtti szint alatt. Akadnak azonban olyan ágazatok, amelyek 2015-höz képest még pluszban vannak, ilyen például a villamosberendezések, valamint az elektronikai és optikai eszközök, valamint számítógépek gyártása, igaz, ezeknél is jelentős volt a visszaesés. Vannak olyan alágazatok is, amelyeket kevésbé érint a koronavírus-válság, ezért ötéves összevetésben növekedést mutatnak, ilyen alágazatnak számít többek között az élelmiszeripar és a gyógyszergyártás.
A szakember szerint az ipari adatokból az látszik, hogy nem várható gyors kilábalás. Már csak azért sem mert a feldolgozóipari alágazatokban az új megrendelések volumene 38 százalékkal maradt el a tavaly májusitól, a belföldi megrendeléseknél 30, a külföldieknél pedig 39 százalékos volt a csökkenés. A magyar ipar teljes rendelésállománya 8,5 százalékkal mérséklődött éves szinten.
Egyelőre nem lehet pontos prognózist adni arra, hogyan teljesít a következő hónapokban a magyar ipar, ugyanis mind a külső, mind a belső kereslet alakulása bizonytalan. „Bár a gyárak többségében már megkezdődött a termelés, de a járvány előtti termelési szinttől még messze van az ipar. Ráadásul több magyar autógyár a napokban bejelentette, hogy lesz nyári leállás, részben azért, mert még nem futott fel a kereslet a nemzetközi autópiacon” – tette hozzá. Németh Dávid a jelenlegi forgatókönyvek alapján nem kizárt, hogy az évet két számjegyű hanyatlással zárja a szektor.