Hatalmas növekedés előtt a karbantartás-tervezés piaca
Míg eddig a vállalatok inkább gépeket és kiegészítőket értékesítettek – például egy csomagológépet és alkatrészeit, addig a karbantartás-tervezés előretörése miatt mostantól inkább a gépeik által előállított eredményt - például az egységidő alatt becsomagolt áruk számát - értékesítik majd. Így az értékesítés utáni szolgáltatás átalakul értékesítési előttivé. Mégis minden második cégből, mely ebbe a területbe fektet, nem a finanszírozás hiányzik, hanem az egyértelmű stratégia és az akaraterő is, hogy megbirkózzon a szükséges átalakításokkal.
„A karbantartás tervezés ma már nem a technikai feltételek kérdése, hanem inkább a vállalati kultúráé és gondolkodásmódé.”– mondja Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere. „Sok cég visszariad üzleti modellje átszabásától és a radikális változásoktól. Ezzel a gondolkodással óriási értékesítési lehetőséget mulasztanak el és hosszútávú versenyképességüket veszélyeztetik.”
Az utólagosról a tervezett karbantartásra való átállás legfontosabb előfeltétele a digitális hozzáállás. Ehhez szükséges többek között egy flexibilis, agilis és szolgáltatás-fókuszú szervezet, amely érti az ügyfelek modern elvárásait. A régi beidegződéseket el kell törölni és törekedni kell az együttműködésre. Szükséges lesz új kompetenciák gyors kifejlesztése és ehhez megfelelő külső partnerek bevonása, akik személyre szabottan szolgálják ki az ügyfeleket. Azért, hogy a cégeket segítse ezen az úton, a Roland Berger kifejlesztett egy „tervezett karbantartás radart”, az ipari szolgáltatások számára. Segítségével a vállalatok rálátást kapnak a legfontosabb trendekre a technológiák és üzleti modellek területén.
Hatalmas lehetőségek világszerte
A tervezett karbantartást nyújtó vállalatok kilátásai kiválóak.
A Roland Berger tanulmánya szerint a globális piac a 2016-os kiindulóponttól 2022-ig évente 27 és 39 százalék között fog növekedni és eléri a 11 milliárd dolláros értéket. Minden területen jelentkezik a növekedés, a szolgáltatószektortól az alkatrészeken és szerződéseken át az IT-architektúrákig és szoftverekig.
A növekedés nagyrészt Európában várható, amelynek piacán már megtalálhatók bizonyos tervezett karbantartási megoldások. A német szolgáltatók úttörőtőnek számítanak az ipari dolgok internete (IIoT) rendkívül kiélezett versennyel bíró piacán is.
„A Smart Service 4.0 és fókuszpontja, a tervezett karbantartás rengeteg lehetőséget kínál - a termékek optimalizálásától az ellátási lánc alapvető fejlesztésén át a termelő tőke maximális kihasználásáig. Az olyan témákat, mint digitalizálás, Big Data, IIoT és tervezett karbantartás sokszor pusztán csak, mint technológiai előrelépés értelmezik, de ez szűklátókörűségre vall. Ez valójában egy olyan vállalatátalakításról szól, ami az ügyféligényeket helyezi a középpontba. Amennyiben sikerrel járnak a cégek, úgy a technológia felhasználóiból és adatgyűjtőkből szolgáltatásfókuszú értékteremtő partnerekké és hosszútávú sikertörténetekké válnak”. - foglalja össze Schannen Frigyes.
Kalkulátor ajánlónk:
Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor
Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor
Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest?