Hogyan alakult a magyar és globális autóipar a járvány alatt és mi várható utána?

Világszinten 15,3 százalékkal kevesebb új személyautót állítottak forgalomba 2020-ban, mint az azt megelőző évben, a gyártott darabszám pedig közel 17 százalékkal esett vissza a járvány miatt. Európában kb. 1,4 millió foglalkoztatott veszítette el az állását az autóiparban, azon belül nálunk nagyjából 30 ezer fő. Magyarországon tavaly 56 ezerrel kevesebb új autót regisztráltak, mint 2019-ben, a gyártott mennyiség csökkenését tekintve pedig hazánk a nagy európai autógyártó országok középmezőnyében végzett, 17,5 százalékos visszaeséssel.

Hogyan alakult a magyar és globális autóipar a járvány alatt és mi várható utána?

A járvány miatt több autógyártó halasztotta el beruházásainak egy részét, ami a magyar autóipari új beruházások volumenében is látszik: 2020-ban 1,29 milliárd euróra esett vissza a 2019-es 1,66 milliárd euróról. Ugyanakkor Magyarország kilátásai jónak mondhatók, hiszen a fogyasztói igények az elektromos és hibrid meghajtású autók terjedését jelzik, és mivel ezen autók legdrágább részegysége az akkumulátor, Magyarország pedig jelentős akkumulátorgyártó kapacitást épített ki, így hazánk stratégiai pozíciót szerezhet a közeljövő autóiparában – állapította meg Bujdosó Tünde, az Euler Hermes kockázatkezelési igazgatója autóipari elemzésében.

Világszinten 63,4 millió új személyautót regisztráltak 2020-ban, ami 15,3 százalékos visszaesés a megelőző évihez képest. Ezen belül az Európai Unióban még durvább csökkenés volt: tavaly alig 10 millió személygépkocsit értékesítettek, több mint 3 millióval kevesebbet, mint 2019-ben, ami 24 százalékos csökkenés. A járvány miatt volt olyan hónap – 2020. április –, amikor 76 százalékkal kevesebb autót adtak el Európában, mint az előző év azonos időszakában. A drasztikus visszaesés egészen júniusig tartott, aztán lassan megindult az értékesítések növekedése, de még decemberben sem érte utol a 2019-es év végi eladásokat.

Regisztrált új személyautók száma Magyarországon, 2018-2020



Magyországon a regisztrált új személyautók száma a tavalyi év második negyedévében bezuhant, alig 63 százalékát adták el annak a mennyiségnek, amit 2019 második negyedévében. 2020 utolsó negyedévére már magához tért a piac és közel 70 ezer új autó lelt gazdára, annyi, mint 2018 év végén, ám messze alulmaradt a 2019 negyedik negyedévi rekordértékesítéshez képest, amikor 82 ezer új személyautót regisztráltak. Összességében tavaly 56 ezerrel kevesebbúj autót adtak el hazánkban, mint 2019-ben – állapította meg Bujdosó Tünde, az Euler Hermes kockázatkezelési igazgatója.

A világpiaci folyamatokat egyértelműen Kína diktálja: itt gyártják és itt értékesítik a legtöbb autót a világon. Mivel tavaly a kínai gazdaság kevésbé sínylette meg a járványt, mint a világ többi része – az ázsiai ország 2,3 százalékos GDP-növekedést ért el, miközben a világ többi részén visszaesés volt tapasztalható –, ez a kínai gyártási kapacitásokban és értékesítési adatokban is szembeötlő. Az Európai Unió autóipara számára is kiemelten fontos a kínai piac, hiszen az oda irányuló export az európai értékesítés jelentős részét adja. Az EU-ban 14,6 millió embert foglalkoztat az autóipar, és a tagállamok összesített GDP-jének 7 százalékát állítja elő. Az éves szinten 60 milliárd eurót meghaladó kutatás-fejlesztési beruházásmennyiséggel az autóipar az innováció éllovas szektora, nem véletlen, hogy az uniós K+F támogatások harmada ide irányul. Külkereskedelem terén pedig évente 74 milliárd euró többletet termel az autóipar az Európai Uniónak.

Jogosan van jogosítványod? - KRESZ és autóvezetési ismeretek kalkulátor

Világszinten 16,9 százalékkal esett a gyártott személyautók darabszáma tavaly a megelőző évihez képest. Az Európai Unióban 10,8 millió gépkocsit gyártottak szemben a 2019-es 14,1 millió darabbal, ami 23 százalékos visszaesést jelent. A leginkább járványállónak a svéd, belga és román autógyártás bizonyult, ahol alacsonyabb a gyártási kapacitás és emellett minimális volumencsökkenés volt tapasztalható. Magyarország (-17,5%) a középmezőnyben szerepelt Szlovákiával (-12%), Olaszországgal (-13,2%) és Csehországgal (-19,3%), ahol jelentős darabszámcsökkenés volt ugyan, ám arányaiban messze nem olyan drámai visszaesés, mint Franciaországban (-46%) vagy Németországban (-24%).

Magyarországon gyártott gépjárművek száma, 2014-2020



Hazánkban az autóipari gyártókapacitás a GDP 5-6 százalékát teszi ki, míg az autóipari beszállítók további 8-9 százalékát adják a bruttó hazai terméknek, vagyis az autóipar egyértelműen stratégiai iparág. A szektor 91,8 százaléka exportorientált, és ezzel az autóipar adja a teljes magyar export ötödét, ahol a fő exportpiacunk (87%) az EU. 175 800 fő dolgozik az autóiparban, ami a teljes magyar foglalkoztatás 4 százaléka. Iparági becslések szerint tavaly 1,14 millió ember veszítette el az állását a járvány miatt az autóiparban az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban együttesen, ezen belül Magyarországon nagyjából 30 ezer főre tehető ez a szám.  A járvány miatt több autógyártó hazánkban is elhalasztotta beruházásainak egy részét, ami a hazai autóipari új beruházások volumenében is látszik, hiszen az 2020-ban 1,29 milliárd euróra esett vissza a 2019-es 1,66 milliárd euróról.

Gépjárműipari beruházások Magyarországon, millió euró, 2010-2020



Ami a kilátásokat illeti, Bujdosó Tünde három tényezőre hívja fel a figyelmet, amelyek döntően befolyásolják, hogy milyen gyorsan és milyen trendek mentén áll talpra a világ autóipara a járvány után. Egyrészt a változó fogyasztási szokások, a járműmegosztó platformok (car sharing) térhódítása formálják a piacot. A fiatal generáció nem akar autót tulajdonolni, a közösségi autózást részesíti előnyben, bár Bujdosó Tünde számára az egyelőre nyitott kérdés, hogy a járvány hatására változik-e ez a korábbi trend. A másik fontos tényező a környezetvédelmi előírások különbözősége. A szén-dioxid kvótaszabályozás, illetve a kibocsájtás várható túllépése miatti bírságok befolyásolják a jövőben az autógyártók teljesítményét.

Az EU szén-dioxid emissziós szabályai továbbra is a legszigorúbbak a világon: a gyártóknak el kell érni 2021-ig, hogy az autóik átlagosan kevesebb mint 95 gramm CO2-ot bocsássanak ki kilométerenként. Ez a határérték az Egyesült Államokban 125g/km, míg Japán 122g/km-t tűzött ki célul, Kína pedig 117g/km-re törekszik – emlékeztet az Euler Hermes szakértője. Emiatt a legnagyobb gyártók milliárdos bírságokra számíthatnak 2021-ben, amely profitjuk jelentős részét is elviszi majd.

A harmadik, piacot befolyásoló tényező a technológiai trendek változása és annak a következményei más iparágakra. Bujdosó Tünde a járműipar és az energetikai ipar összefüggéseit emeli ki: a lassú, de folyamatos átrendeződést a fosszilis energiából az elektromos energia/alternatív energia felhasználásába, amely folyamatot egyértelműen a hibrid és elektromos autók térnyerése generál. Az elektromos autók további sajátossága, hogy kevesebb alkatrészt igényelnek, és hozzávetőlegesen 30 százalékkal kevesebb munkaerőigényük van, mint a dízel és benzines gépjárművek előállításának. Ugyanakkor még egy fontos tényt meg kell említeni az elektromos autózásról, mégpedig, hogy az elektromos autók esetében 40 százalék, hibridek esetében 20-30 százalék az autó teljes értékén belül maga az akkumulátor. Ebből a szempontból Magyarország előnyös pozícióban van, hiszen az akkumulátorgyártó kapacitásban bővelkedünk, melyet jelentős állami ösztönzők is segítik. Ezzel Magyarország stratégiai pozíciót szerezhet a közeljövő autóiparában. Ugyanakkor Bujdosó Tünde arra is emlékeztet, hogy az akkumulátor-feldolgozás és -újrahasznosítás kardinális kérdés, hiszen a használt akkumulátorok 95 százaléka újrahasznosítható, miközben a legfontosabb alapanyag, a lítium bányászata csak korlátozott.

További jelentős technológiai trend a robotizáció terjedése, amely a fizikai munkaerő csökkenésével jár már most is. Emellett az informatikai fejlesztések válnak meghatározóvá az autóiparban is: az elektromos autókban az alkalmazások és szoftverek a meghatározóak működés szempontjából, emiatt új elektronikai és IT-cégek jelennek meg az autóiparban – jósolja Bujdosó Tünde. 

Ugyanakkor a szakértő egy érdekes tényre hívja fel a figyelmet. Uniós szinten az új autók gyártásában még mindig 59 százalék a benzines autók aránya és csak 10,6 százalék az elektromos, hibrid és alternatív üzemanyagú autók aránya, de elmondható, hogy legalább a dízel meghajtás aránya jól láthatóan csökken.

Gyártott személyautók aránya meghajtás alapján az Európai Unióban, 2016 és 2019


Hozzászólások

A ZMT Hungary Kft. belekezdett az autóipari alkatrészgyártásba

Közel 250 millió forint önerős beruházással autóipari alkatrészgyártást indított a zalaegerszegi ZMT Hungary Kft., további 50 millió forinttal pedig a fiatalok képzését támogatja - jelentette be a vállalat csütörtökön sajtótájékoztatón.
2021. 06. 17. 20:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az EU-ban

Májusban több mint a felével haladta meg az Európai Unióban forgalomba helyezett új autók száma az egy évvel korábbit bázishatás miatt, de még a növekedéssel együtt is jóval elmaradt a válságév előtti szinttől.
2021. 06. 17. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ismét igényelhető állami támogatás új elektromos autókra

Hétfőtől ismét igényelhető vissza nem térítendő állami támogatás új elektromos autók vásárlásához - közölte hétfői online sajtótájékoztatóján az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára.
2021. 06. 14. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Más országok is érdeklődnek a magyar fejlesztésű autós segélyhívó iránt

Több ország is érdeklődik a magyar fejlesztésű, járművekbe utólag is beszerelhető, automatikus közlekedési segélyhívó iránt - közölte az Albacomp RI Rendszerintegrációs Kft. az MTI-vel.
2021. 06. 13. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Egyre népszerűbbek az elektromos autók Magyarországon

A kelet-közép-európai régióban Magyarország kifejezetten úttörő szerepet játszik az elektromos autók térnyerésében, fontos piacnak számít, ezt bizonyítják a MINI és a BMW hazai eladásai is - közölte Salgó András a BMW Group Magyarország vállalati kommunikációs igazgatója, amikor pénteken bemutatták a MINI márka teljesen megújult változatait.
2021. 06. 12. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Használtautó-kereskedést nyitott Budaörsön a Porsche Hungaria

Egymilliárd forintos zöldmezős beruházással új használtautó-értékesítési pontot létesített a Porsche Hungaria Budaörsön, a telephelyet csütörtökön adták át.
2021. 06. 11. 00:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Rekord nagyságú kártérítést fizetnek a Volkswagen csoport volt vezetői a cégnek

Rekord nagyságú összeget, csaknem 300 millió eurót fizet a Volkswagen (VW) csoport dízelbotrányával okozott károk miatt a német autógyártó társaságnak Martin Winterkorn volt vezérigazgató és három társa - jelentették szerdán német hírportálok.
2021. 06. 10. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Júliustól élénkülhet újra a használtautó-import

Idén januártól májusig a DataHouse adatai szerint 50 983 import használt személyautó került hazai forgalomba Magyarországon, ami a tavalyi hasonló időszakban regisztrált 54 257 darabhoz képest 6 százalékos visszaesést jelent.
2021. 06. 03. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nőtt a forgalomba helyezett új járművek száma Romániában

Romániában 18,7 százalékkal nőtt májusban a forgalomba helyezett új járművek száma a tavalyi év azonos időszakához mérten - közölte szerdán a bukaresti belügyminisztérium járműnyilvántartó igazgatósága.
2021. 06. 03. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Beindult a német autóipar

Közel három éve nem ment annyira jól a német autóipari vállalatok üzlete, mint most májusban, a kilátásaikat azonban némileg aggályosnak tartják a cégvezetők az ifo gazdaságkutató intézet szerdán publikált felmérése szerint.
2021. 06. 02. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Kulcsszereplő lehet Magyarország az 5G-n beszélgető önvezető autók fejlesztésében?

Az autó már ma is több egyszerű személyszállító eszköznél: a fejlett infotainment rendszerek segítik a kommunikációt, a valós idejű tájékozódást, az utasok szórakozását, felügyeletét, egyre fejlettebb vezetéstámogató rendszerek szolgálják a biztonságot. A hálózatba kapcsolt járművek hamarosan már nem csak a sofőrrel, de egymással és az okos úthálózattal is képesek lesznek kommunikálni. Ehhez azonban egy kellően gyors és stabil kommunikációs platformra van szükség. Megbízható 5G hálózatra mindenhol.
2021. 06. 01. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A növekvő kereslet kielégítéséhez világszerte jelentősen növelni kell az elektromos járművekben alkalmazott akkumulátorok gyártását

Az ABB támogatásával készített jelentésben a szakemberek úgy vélik, hogy a világszerte tervezett, 80 e-járműakkumulátor gigaüzem nem lesz elegendő, és kiemelik az automatizálás szerepét a kereslet kielégítésében, mivel az előrejelzések szerint az elektromos járművek száma 2036-ra meghaladja majd a belső égésű motorokkal hajtott járművekét.
2021. 05. 31. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Csökkent a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. nyeresége

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly 3,4 milliárd euró árbevételt ért el az előző évi 3,6 milliárd euró után, az adózás előtti 41,6 millió euró nyereség elmaradt a 2019. évi 97,8 millió eurótól - közölte a társaság pénteken a Budapesti Értéktőzsdén közzétett 2020. éves beszámolóban.
2021. 05. 29. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az autóipari beszállítók jövője: négy forgatókönyv 2030-ra

Az önvezető funkciótól kezdve az elektromobilitásig az autógyártás forradalmi változások előtt áll. Hogyan alakítják át a gazdasági, politikai és technológiai tényezők az iparágat a következő évtizedben? Milyen hatással lesz mindez a beszállítók tevékenységére? A Deloitte stratégiai előrejelzése minden lehetséges forgatókönyvre felkészíti a piaci szereplőket, hogy a megfelelő időben a megfelelő döntéseket hozhassák meg.
2021. 05. 28. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Két spanyol autóipari cég is növeli magyarországi kapacitását

Mintegy 5 milliárd forint értékben növeli magyarországi kapacitásait két spanyol autóipari cég, a Gestamp és az Ames - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Madridban sajtótájékoztatón.
2021. 05. 27. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Ennyiért nem eladó a Lamborghini

A Volkswagen csoport bejelentette, hogy 7,5 milliárd eurós ajánlat érkezett a csoporthoz tartozó Lamborghini márkára.
2021. 05. 26. 15:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Nem szeretünk autóban enni, káromkodni annál inkább - de milyen színű autóban?

Fontos a fenntarthatóság és az autó megbízhatósága, korunk előrehaladtával a világosabb színeket kedveljük, vezetés közben sokat káromkodunk és szeretünk nevet adni az autónknak – derült ki az FCA Central and Eastern Europe több mint 1500 fős felméréséből, amelyet a hazai autóvásárlási és -használati szokásokról készítettek. Az eredményeket szakértők kommentálják.
2021. 05. 26. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Így alakult az autópiac az EU-ban - ábrán mutatjuk!

Új személygépkocsik eladásának változása az EU-tagállamokban, százalék
2021. 05. 25. 07:20
Megosztás:
Hozzászólások:

Megugrott az új autók eladása az EU-ban

Jelentősen, több mint 200 százalékkal emelkedett a forgalomba helyezett új személyautók száma az Európai Unióban áprilisban az előző év azonos időszakához viszonyítva, amikor a koronavírus-járvány miatti szigorú korlátozások és súlyos bizonytalanságok megroppantották az értékesítést. A két évvel ezelőtti eredménytől azonban még mindig elmarad a mostani.
2021. 05. 20. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Váratlan visszaesés áprilisban a hazai használtautó-piacon

Az előzetes várakozásoknak ellentmondva lassulással indult a második negyedév a hazai használtautó-piacon: a DataHouse frissen közzétett előzetes adatai szerint belföldön 56 300 személygépkocsi cserélt gazdát áprilisban, ami 12 százalékkal marad el az előző hónap volumenétől.
2021. 05. 19. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások: