Így készülnek a karácsonyra a férfiak

Átlagosan 6 napon foglalkozunk a karácsonyi ajándékok beszerzésével, de van, hogy már az ünnepet megelőző hónapokban is az ezzel járó, átlagosan 46.000 forintos kiadásra spórolunk – derül ki a Budapest Bank megbízásából készült reprezentatív kutatásból1. Bár a slágertermékekből nem enged a hazai lakosság, a technika fejlődése a karácsonyi vásárlást is utolérte: egyre többen vásárolnak online, és nő a bankkártyás fizetés aránya. A nők és a férfiak közötti különbségek az ajándékozási szokásokban is megmutatkoznak.

Így készülnek a karácsonyra a férfiak

2011 óta kétévente végeztet reprezentatív kutatást a Budapest Bank a hazai lakosság körében, hogy megtudja, milyen vásárlási és pénzügyi szokások jellemzik a fogyasztókat karácsony környékén. Az idei a harmadik felmérés, amelyből kiderül, hogy a megkérdezettek átlagosan 6 embernek kedveskednek valamilyen ajándékkal az ünnepek alkalmából. Az ajándékozottak körét tekintve a férfiak és a nők egyvalamiben hasonlóan gondolkodnak: szüleiket közel ugyanolyan arányban lepik meg karácsonykor (a nők 62, a férfiak 64%-a). A partnerek esetében már árnyaltabb képet mutat a felmérés: a férfiak 84%-a számolt be arról, hogy megajándékozza kedvesét, míg a nőknél meglepő módon ez az arány csupán 72%. Ugyanakkor a nők a közeli hozzátartozóik mellett barátaikat is szívesen megajándékozzák az ünnepek alkalmából (27%), míg a férfiaknál ez ritkábban fordul elő (17%).
 
A megkérdezettek többsége átlagosan 3-4 héttel az ünnep előtt kezdi el beszerezni az ajándékokat, ugyanakkor az elmúlt két évben nőtt az előrelátók aránya: az akkor mért 8-ról idén 15%-ra nőtt azoknak száma, akik már 2-3 hónappal az ünnepek előtt bevásárolnak. A nemek közti különbség itt is kimutatható: míg a nők többsége (70%) már legalább egy hónappal az ünnepek előtt megkezdi a karácsonyi ajándékok beszerzését, addig a férfiak 40%-a csupán az ünnepek előtt két héttel, vagy még ennél is később veszi meg a kiszemelt meglepetéseket. Ráadásul ők igen gyorsan, átlagosan mindössze 5 nap alatt szereznek be mindent. A válaszadók kétharmadának már most határozott elképzelései vannak az ajándékokkal kapcsolatban, de az üzletek kínálata is befolyásolja a végső választásukat.
 
Mi kerül a fa alá és mennyiért?
Karácsonyi ajándékokra a nők jellemzően (70%) 50.000 forint alatti összeggel kalkulálnak idén, míg a férfiak közel fele (44%) 50.000 forint feletti összeget tervez erre a célra fordítani. Ez személyenként átlagosan 7.000 forintnak felel meg, ami két éve semmit sem változott. 
 
A legszűkebb családi körnek – kedvesünknek, gyermekünknek, szüleinknek és testvéreinknek – tartogatjuk a személyesebb, nagyobb értékű meglepetéseket. Bár szinte mindenki nagy figyelmet fordít a megfelelő ajándék kiválasztására, ugyanakkor az elmúlt két évben nagyot nőtt a saját kezűleg elkészített ajándékok népszerűsége: idén a megkérdezettek 22%-ánál kerül saját készítésű meglepetés a fa alá, míg 2013-ban még csak 15%-uk állította ezt.
 
Ruhanemű (50%), könyv (49%) és illatszer (44%): 2011 és 2013 után a mostani szezonban is ez a három legnépszerűbb választás, ha a szívünkhöz legközelebb állók ajándékáról van szó. Nem meglepő az sem, hogy a gyermekek és unokák esetében leginkább a játékokra esik a választás a ruhák és könyvek mellett. A férfiak párjukat elsősorban ékszerrel, okostelefonnal, vagy egyéb számítástechnikai eszközzel szeretik meglepni, míg a nők inkább saját kezűleg készített ajándékkal, vacsora meghívással, ruhaneművel kedveskednek szerelmüknek.
 
Ajándékot megtakarított pénzünkből veszünk
A Budapest Bank kutatásában megkérdezettek egynegyede (25%) számára a karácsony jelentős, megterhelő kiadást jelent, amely stresszessé teszi az ünnepi készülődést. A hazai lakosság közel fele (45%) már a karácsony előtti hónapokban elkezd spórolni az ünnepi kiadásokra, egyötöde (21%) inkább az ünnepek után húzza meg a nadrágszíjat, míg egyharmaduknak (28%) nem szükséges előre takarékoskodni. 
 
Az ajándékok beszerzésénél a készpénz továbbra is a legnépszerűbb fizetési eszköz (73%), amelyet a betéti kártya (52%), a hitelkártya (24%), és az interneten keresztül, bankkártya adatok megadásával történő fizetés (23%) követ. Az érintőfunkciós betéti kártyák térnyerése is szemmel láthatóan megkezdődött az elmúlt két évben, idén ugyanis a válaszadók 27%-a jelölte meg a használt fizetőeszközök között az érintőkártyákat. Magától értetődően a húszas éveikben járóknál jelentősen magasabb (39%) az interneten bankkártyával fizetők aránya, ahogy láthatóan számukra a PayPass/PayWave nyújtotta kényelmi lehetőségek is vonzóbbak (27%). 
 
„A bankkártyás fizetés a karácsonyi ajándékok beszerzésekor is a legkényelmesebb és legbiztonságosabb megoldás, ráadásul a legtöbb bankkártya és hitelkártya számos kedvezményt, kiegészítő szolgáltatást, vagy pontgyűjtési lehetőséget kínál” – mondta Fatér Gyula, a Budapest Bank lakossági üzletágvezetője. „Érdemes ilyen szempontból is átgondolni, mely áruházban milyen fizetőeszközt használunk, hiszen egy kis odafigyeléssel ezeket az előnyöket akár már a következő ajándék vásárlásakor is élvezhetjük.”

 

Az interneten keresztül vásárlók többsége (57%) továbbra is inkább utánvéttel fizet a megrendelt termékért, jellemzően készpénzt vagy bankkártyát használva – saját bevallásuk szerint elsősorban megszokásból. Mindössze 33%-uk fizet online, a bankkártya adatainak megadásával, ugyanis az utánvéttel fizetők közel fele (48%) attól tart, hogy visszaélnek a bankkártyája adataival.


Továbbra is a bevásárlóközpontok és a plázák az elsők
Ahogy két évvel ezelőtt, úgy idén is inkább a plázákat és bevásárlóközpontokat veszik majd célba a magyar vásárlók, a felmérés eredménye szerint ugyanis 67%-uk itt tervezi beszerezni az ajándékokat. Ez az arány szinte mit sem változott az elmúlt négy év során, ellenben kiemelkedő volt a növekedés a szuper- vagy hipermarketek esetében, amelyek idén 11%-kal nagyobb arányban merültek fel 2013-hoz képest, így ma a lakosság 52%-a választja ezeket az üzleteket.

Igazán népszerűvé váltak a webáruházak az elmúlt években, a felmérés szerint ugyanis 2011 óta jelentősen, összesen 19%-kal nőtt azok aránya, akik az interneten rendelnek ajándékot, így idén már 52% jelölte meg ezt a lehetőséget. Közülük is főleg a férfiaknál van különösen nagy sikere a webáruházaknak, hiszen 83%-uk előszeretettel rendeli innen az ajándékokat, ezzel szemben a nőknek mindössze 65%-a választja a virtuális bevásárlást. A két nem között akkor is felfedezhető különbség, ha a választott webhelyről van szó, a férfiak ugyanis inkább a nagyobb hazai és külföldi weboldalakat részesítik előnyben, míg a hölgyek a kuponos oldalakat látogatják szívesebben.

A könyveket, lemezeket és elektronikai cikkeket a válaszadók fele általában az interneten vásárolja meg, ezzel szemben ruhaneműt kétharmaduk nem szívesen rendel webshopból.

Jelentősen nőtt a Duna House adózott eredménye és árbevétele is

Az ingatlanközvetítéssel és -fejlesztéssel foglalkozó Duna House-csoport konszolidált adózott eredménye 32 százalékkal, 270 millió forintra nőtt a második negyedévben éves összevetésben, ugyanebben az időszakban a csoport nettó árbevétele 3,4 milliárd forintra emelkedett, ez 2020 második negyedévéhez képest 78 százalékos növekedés - közölte a társaság pénteken az MTI-vel.
2021. 08. 29. 20:00
Megosztás:

Közel 4 százalékos volt a munkanélküliség júliusban

A munkanélküliek száma 189 ezer volt júliusban, a 3,9 százalékos munkanélküliségi ráta 0,1 százalékponttal csökkent az előző hónaphoz és 0,6 százalékponttal az egy évvel korábbihoz mérve - közölte pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2021. 08. 29. 18:00
Megosztás:

Ekkora volt foglalkoztatottak száma az előző hónapban

Júliusban 4 millió 704 ezer volt a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos havi létszáma - közölte pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2021. 08. 29. 16:00
Megosztás:

Javult a magyarok egészségértése

Javult a magyarok egészségértése a legtöbb területen, és emelkedett azoknak a száma, akik könnyebben megtalálják és jobban értik az egészséggel kapcsolatos információkat az elmúlt hat évben - közölte reprezentatív felmérése alapján az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete szerdán az MTI-vel.
2021. 08. 29. 12:00
Megosztás:

Még több ezer elektromos készüléknél hibádzik a címkecsere

A tavaly megújított energiahatékonysági címkéket március elejétől az üzletekben is ki kell helyezni. A fogyasztóvédelmi hatóság három hónapon keresztül ellenőrizte az előírás teljesülését a hagyományos és az online kereskedelemben is. Hatezer vizsgált termék több mint negyedénél volt probléma - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) pénteken az MTI-vel.
2021. 08. 28. 15:00
Megosztás:

Így spórolunk a telefonszámlán egy felmérés szerint

Elsősorban online hívásokkal és üzenetekkel igyekeznek csökkenteni a mobilhasználati költségeiket a magyarok, 47 százalékuk részesíti előnyben a csevegőapplikációkat a hagyományos mobilhívásokkal szemben, 38 százalékuk pedig inkább e-mail-eket küld SMS-helyett - derül ki a transzparens mobilcsomag-összehasonlítással foglalkozó BillKiller friss reprezentatív kutatásából.
2021. 08. 28. 09:00
Megosztás:

Vitatja a Pannónia Nyugdíjpénztár a jegybank határozatát

A Pannónia Nyugdíjpénztár nem ért egyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) határozatában foglaltakkal, azokat kifejezetten vitatja; a pénztár vezetése vizsgálja a jogorvoslat lehetőségét - tájékoztatta a nyugdíjpénztár az MTI-t.
2021. 08. 28. 07:00
Megosztás:

Sporttörténeti kiállítás nyílt Budapesten

Ünnepélyesen megnyitották csütörtök este a helyi sportműhelyek és sportlétesítmények történetét bemutató II. kerületi Sporthistóriák című kiállítást, amely szeptember 2-ig a Klebelsberg Kultúrkúriában, szeptember 3-tól három héten át pedig a Marczibányi téri Művelődési Központban lesz díjmentesen megtekinthető.
2021. 08. 28. 06:00
Megosztás:

A hazai halgazdálkodási ágazat profitálhat az EUROFISH tevékenységéből

Szentpéteri Sándor, az Agrárminisztérium (AM) erdőkért felelős helyettes államtitkára és az AM Halgazdálkodási főosztályának vezetői Marco Frederiksennel, az Európai Halászat- és Akvakultúrafejlesztési Nemzetközi Szervezet (EUROFISH) megbízott igazgatójával egyeztettek az EUROFISH és Magyarország együttműködési lehetőségeiről, Budapesten - közölte az AM csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 28. 03:00
Megosztás:

Elkészült a szeghalmi belvízrendszer vízrendezési főműveinek rekonstrukciója

Közel 1,2 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásból felújították a szeghalmi belvízrendszer vízrendezési főműveit - közölte a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság (KÖVIZIG) csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 28. 01:00
Megosztás:

Megszűnik a bérkerékpáros rendszer Nagykanizsán

A létrehozása után öt évvel, a magas fenntartási költségek és az alacsony kihasználtság miatt megszűnik Nagykanizsán a közösségi bérkerékpáros rendszer - egyebek mellett erről is döntött csütörtökön Nagykanizsa közgyűlése.
2021. 08. 28. 00:00
Megosztás:

Egész napos eseménnyel fejeződik be a Zenélő Budapest

Egész napos eseménnyel fejeződik be a Zenélő Budapest ingyenes koncertsorozat hetedik évada augusztus 29-én a Millenáris Széllkapu Parkban.
2021. 08. 27. 23:00
Megosztás:

110 ezer rászoruló diák kap ingyenes tanszercsomagot

Több mint 110 ezer rászoruló diáknak osztanak ki ingyenes tanszercsomagot a tanévkezdésre - közölte a lebonyolító Klebelsberg Központ elnöke csütörtökön budapesti sajtótájékoztatón.
2021. 08. 27. 20:00
Megosztás:

Kiváló minőségű a magyar dinnye, de lesz belőle elég?

Kiváló minőségű a magyar dinnye, amelynek termőterülete valamivel csökkent a pandémia hatására, de a hozama emelkedett, így bőven jut a hazai piacra és exportra is - mondta az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára Balatonvilágoson, az Agrármarketing Centrum dinnyefogyasztást ösztönző kampányának sajtótájékoztatóján.
2021. 08. 27. 17:00
Megosztás:

Az MKB Bank adózás utáni eredménye elérte a 11,6 milliárd forintot

Az MKB Bank korrigált, konszolidált adózás utáni eredménye a második negyedévben 11,6 milliárd forintot tett ki, szemben az egy évvel korábbi 0,7 milliárdos veszteséggel, illetve az első negyedévi 28,9 milliárdos eredménnyel - tájékoztatta a pénzintézet a befektetőket a Budapesti Értéktőzsde honlapján közölt jelentésben.
2021. 08. 27. 07:00
Megosztás:

Erre kérte az iskolákat az Emmi

A tanév közeledtével a higiéniás és alapvető egészségvédelmi szabályok fokozott betartására kérte az iskolákat az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) csütörtökön.
2021. 08. 27. 02:00
Megosztás:

Emelkedett az 5, 10 és 15 éves államkötvények aukciós átlaghozama

A meghirdetett mennyiségnél 20 milliárd forinttal kisebb összegben, 35 milliárd forintért értékesített 5, 10 és 15 éves lejáratú államkötvényeket csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).
2021. 08. 27. 00:00
Megosztás:

Az E.ON Hungária Csoport marad a férfi és a női vízilabda ob I névadó főszponzora

A 2021/22-es szezonban is az E.ON Hungária Csoport lesz a női és a férfi vízilabda ob I névadó főszponzora.
2021. 08. 26. 23:00
Megosztás:

Tovább gyorsult a mezőgazdasági felvásárlási árak emelkedése

Júniusban 20,5 százalékkal magasabb volt a mezőgazdasági termékek átlagos felvásárlási ára az egy évvel korábbinál, ami 3,1 százalékponttal nagyobb emelkedés az egy hónappal korábbi 17,4 százaléknál. Az élénkülésben némi szerepet játszhatott a bázishatás, mert tavaly májusról júniusra 2,5 százalékponttal, 4,5 százalékosra mérséklődött a drágulás üteme. A legnagyobb drágulást a burgonya és a tojás mutatta.
2021. 08. 26. 22:00
Megosztás:

A Nébih problémákat talált a meggyes söröknél

Meggyes söröket vizsgált a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), laboratóriumi, élelmiszerbiztonsági és -minőségi szempontból mindent rendben találtak, ugyanakkor négy terméknél jelölési hibák miatt élelmiszer-ellenőrzési bírságot, hatnál pedig nem megfelelő nyomonkövetés miatt élelmiszerlánc-felügyeleti bírságot szabtak ki - közölte a hivatal csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 26. 16:00
Megosztás: