Ismét kartellre csapott le a GVH!
A nemzeti versenyhatóság vizsgálata megállapította, hogy a Medtronic Kft., az Unicorp Kft. és a Medibis Kft. jogsértő módon felosztotta egymás között az Országos Egészségbiztosítási Pénztár ún. neuromodulációs eszközök beszerzésére kiírt (illetve kiírni tervezett) 2014-es, illetve 2016-os központosított közbeszerzési tendereit. A neuromoduláció azon orvosi eszközök és technológiák összefoglaló neve, amelyek krónikus idegrendszeri betegségek tüneti kezelésére szolgálnak az idegrendszer célzott, elektromos vagy kémiai ingerlésével.
A hatósági eljárás feltárta, hogy a három cég egyeztetéseket folytatott és információkat osztott meg egymással annak érdekében, hogy a közbeszerzések során meghatározzák az ajánlati áraikat és a nyertes személyét. A vállalkozások többek között – egymással párhuzamosan – hozzájárultak a tenderkiírás túlspecifikációjához, vagyis ahhoz, hogy az ajánlatkérés korlátozza vagy kizárja egymás termékének indulását, így hasonló nyerési esélyhez juthassanak a tendersorokon. A cégek az ajánlattételi szakaszban is összehangolták tevékenységüket, hogy végrehajthassák a piac felosztását célzó tervüket.
A jogsértésért a három vállalkozás összesen mintegy 660 milliós bírságot kapott. A GVH Versenytanácsa a bírság meghatározásakor figyelemmel volt arra, hogy valamilyen formában mindhárom vállalkozás együttműködött a hatósággal az eljárás során. Az egyes bírságösszegek így az önkéntes feltárásra, a beismerésre és a jogorvoslatról való lemondásra, illetve a jövőbeli jogsértések kiküszöbölését szolgáló, ún. megfelelési program bevezetésére tekintettel is csökkentek. A versenyhivatal emellett a vállalkozások piaci helyzetét, illetve pénzügyi teljesítőképességét is figyelembe vette annak érdekében, hogy a bírság a kis- és középvállalkozásoknak is arányos, de arányos, de megfelelő visszatartó erővel bírjon.
A közbeszerzési kartell a legsúlyosabb versenyjogi jogsértések közé tartozik, mivel óriási társadalmi károkat okoz. Az ilyen versenykorlátozás ezért a magas hatósági bírság mellett a közbeszerzésekből történő kizárással jár. A versenyhatóság az elmúlt időszakban szorosabbra fűzte együttműködését más hatóságokkal (pl. a Közbeszerzési Hatósággal), így – jelentős fogyasztóvédelmi működésén túl – hatékonyan képes fellépni a kartellekkel szemben is.