Jócskán átalakul az társasági adózás
2009. 06. 30. 19:55
A társasági adóztatásban radikális változásokra került sor az RSM DTM Hungary szerint. A közteherviselésről szóló törvényjavaslat elfogadásával visszakerültek a szabályozásba korábbi elemek (forrásadóztatás), megritkultak az elburjánzott adóalap-módosító tételek, és új tartalmat nyertek korábbi fogalmak (ellenőrzött külföldi társaság) - tudósít az MTI. (ProfitLine.hu)
A társasági adó alanyait legáltalánosabban érintő módosítás a tanácsadó cég szerint az adókulcs 16 százalékról 19 százalékra felemelése, amivel párhuzamosan eltörölték a 4 százalékos különadót. Az érintett adózók egyrészt örülhetnek az egyszerűsödő szabályozásnak, hiszen a két adónem lényegében összevonásra került, azonban az adókulcs nem csökkent érzékelhetően - fogalmazta meg a pénzügyi tanácsadó cég sajtóközleményében. Hegedüs Sándor, az RSM DTM Hungary adócsoport vezetője szerint ez kedvező a változás azoknak a vállalkozásoknak, amelyek adókedvezményekkel rendelkeznek, ugyanis teljes mértékben érvényesíteni tudják majd az összevont adóval szemben, míg a korábban csak a 16 százalékos társasági adónál tehették ezt, a különadónál nem. Hasonló a helyzet a korábbi elhatárolt veszteségek esetében. Az adóalap módosító tételek köre jelentősen ritkult, a hatályon kívül helyezett adóalap-csökkentő tételek száma kilenc, míg a törölt adóalap-növelő tételek száma mindössze kettő. Az előbbiek között nemcsak kis jelentőségű, hanem a vállalkozások számára meghatározó és általánosan alkalmazott módosító tételekről is szó van, mint például a ráfordításként elszámolt iparűzési adó összege, ami egy termelő, vagy kereskedő vállalkozás számára is jelentős könnyebbséget jelentett - hívja fel a figyelmet az RSM DTM. A forrásadóztatással régi szabályok éledtek újra: 2003. december 31-ig ugyanis a főszabály szerint adót kellett levonnia a magyar kifizetőnek, amennyiben kamatot vagy jogdíjat fizetett külföldi illetőségű adózó számára; az adó mértéke megegyezett a társasági adó kulcsával. A most elfogadott módosítás szerint az előbbieken túl forrásadót kell levonni az úgynevezett szolgáltatási díjak után is, az adó mértéke pedig megemelkedett 30 százalékra. E rendelkezések célja a korábban szabadjára engedett adómentes (forrásadó mentes) kifizetések korlátozása az úgynevezett nem egyezményes országok irányába - állapítja meg az RSM DTM. Azon kifizetések mentesülnek az adó alól, amelyeknek az illetősége szerinti állammal a Magyar Köztársaság a kettős adóztatás elkerülésére egyezményt kötött a jövedelem- és vagyonadók területén. Jelenleg 64 országgal van ilyen egyezmény, köztük valamennyi EU tagországgal. A jogalkotó ezzel a rendelkezéssel két könnyebbséget is meghagyott. Egyrészt az adózónak az egyezményes országokba történő kifizetések esetén nem kell adólevonással bajlódnia, másrészt a kedvezményezett a kifizetéssel egy időben hozzájut a teljes összeghez. A kifizetés kedvezményezettjének illetőségigazolását azonban mindenképpen be kell szerezni a kifizetés időpontjáig, különben a magyar kifizetőnek le kell vonnia az adót, s a külföldi személy csak külön eljárás keretében jut az őt megillető összeghez. Az RSM DTM értékelése szerint a kormányzat nem élt a teljes szigor eszközével, hiszen az egyes egyezmények, eltérő mértékben ugyan, de lehetővé tennék egyes jövedelemtípusok hazai adóztatását. További érhetetlen engedékenységnek tartja, hogy a külföldre fizetett osztalékot nem vonták be az adóztatás körébe, megakadályozandó, hogy az meghatározott struktúrák esetén véglegesen kikerülhessen bármiféle magyar adóztatás alól. A leginkább vitatott módosítás a cég szerint az úgynevezett ellenőrzött külföldi társaságokra vonatkozott. A beterjesztett javaslat szerint annak minősült volna minden olyan külföldi társaság, amely által fizetendő társasági adó nem éri el a 12,66 százalékot, és benne közvetlenül, vagy közvetve belföldi magánszemély(ek) 10 százalékos részesedéssel rendelkezik(nek), kivéve, ha az adott államban valós gazdasági jelenléttel bír. Mindezek alapján a holding társaságok azonnal veszélybe kerültek, hiszen azok a definíció szerint ritkán bírhatnak valós gazdasági jelenléttel. A törvény vitája során a belföldi magánszemélyek szerepére vonatkozó részt enyhítették, így a szankcionált részesedés mértéke 25 százalékra módosult. A szankcionált társaságok közé kerülhetnek nemcsak az egyezményes országokban illetőséggel rendelkező társaságok, hanem olyan EU országok vállalkozásai is, mint Ciprus, Bulgária, vagy éppen Írország. A jogalkotó körültekintő szabályozása következtében - egy későbbi adótervezés folyamán - nemcsak az adott állam általános adókulcsára kell tekintettel lenni, hanem a struktúra eredményeképpen ott fizetendő adó és adóalap hányadosára is. Az egyes célba vett országok adórendszerének részletes ismeretére van szükség, ellenkező esetben könnyen érheti kellemetlen meglepetés az óvatlan befektetőt, amikor a fizetendő adóalap és adó hányadosa nem éri el a magyar társasági adókulcs kétharmadát. De miért is célszerű külföldi cégek esetén ezt a státuszt elkerülni? Ilyen társaságtól származó bármely költség esetén a magyar adózónak kell igazolnia, hogy az a vállalkozási tevékenységét szolgálja. Könnyen belátható, hogy egy adóellenőrzés során az ilyen költségek, ráfordítások elismertetése komoly fejfájást okozhat a vállalkozó számára. További szigorítás, hogy az ellenőrzött külföldi társaságtól származó osztalékon túl a magánszemélynek a beszámoló elfogadásának évében az otthagyott, fel nem osztott eredményt is le kell adóznia egyéb jövedelemként. A cég szerint az új rendelkezések alapján könnyen megjósolható, hogy a korábbi klasszikus offshore struktúrák, valamint a szintén kedvelt ciprusi modellek átgondolásra fognak szorulni.
A társasági adó alanyait legáltalánosabban érintő módosítás a tanácsadó cég szerint az adókulcs 16 százalékról 19 százalékra felemelése, amivel párhuzamosan eltörölték a 4 százalékos különadót. Az érintett adózók egyrészt örülhetnek az egyszerűsödő szabályozásnak, hiszen a két adónem lényegében összevonásra került, azonban az adókulcs nem csökkent érzékelhetően - fogalmazta meg a pénzügyi tanácsadó cég sajtóközleményében. Hegedüs Sándor, az RSM DTM Hungary adócsoport vezetője szerint ez kedvező a változás azoknak a vállalkozásoknak, amelyek adókedvezményekkel rendelkeznek, ugyanis teljes mértékben érvényesíteni tudják majd az összevont adóval szemben, míg a korábban csak a 16 százalékos társasági adónál tehették ezt, a különadónál nem. Hasonló a helyzet a korábbi elhatárolt veszteségek esetében. Az adóalap módosító tételek köre jelentősen ritkult, a hatályon kívül helyezett adóalap-csökkentő tételek száma kilenc, míg a törölt adóalap-növelő tételek száma mindössze kettő. Az előbbiek között nemcsak kis jelentőségű, hanem a vállalkozások számára meghatározó és általánosan alkalmazott módosító tételekről is szó van, mint például a ráfordításként elszámolt iparűzési adó összege, ami egy termelő, vagy kereskedő vállalkozás számára is jelentős könnyebbséget jelentett - hívja fel a figyelmet az RSM DTM. A forrásadóztatással régi szabályok éledtek újra: 2003. december 31-ig ugyanis a főszabály szerint adót kellett levonnia a magyar kifizetőnek, amennyiben kamatot vagy jogdíjat fizetett külföldi illetőségű adózó számára; az adó mértéke megegyezett a társasági adó kulcsával. A most elfogadott módosítás szerint az előbbieken túl forrásadót kell levonni az úgynevezett szolgáltatási díjak után is, az adó mértéke pedig megemelkedett 30 százalékra. E rendelkezések célja a korábban szabadjára engedett adómentes (forrásadó mentes) kifizetések korlátozása az úgynevezett nem egyezményes országok irányába - állapítja meg az RSM DTM. Azon kifizetések mentesülnek az adó alól, amelyeknek az illetősége szerinti állammal a Magyar Köztársaság a kettős adóztatás elkerülésére egyezményt kötött a jövedelem- és vagyonadók területén. Jelenleg 64 országgal van ilyen egyezmény, köztük valamennyi EU tagországgal. A jogalkotó ezzel a rendelkezéssel két könnyebbséget is meghagyott. Egyrészt az adózónak az egyezményes országokba történő kifizetések esetén nem kell adólevonással bajlódnia, másrészt a kedvezményezett a kifizetéssel egy időben hozzájut a teljes összeghez. A kifizetés kedvezményezettjének illetőségigazolását azonban mindenképpen be kell szerezni a kifizetés időpontjáig, különben a magyar kifizetőnek le kell vonnia az adót, s a külföldi személy csak külön eljárás keretében jut az őt megillető összeghez. Az RSM DTM értékelése szerint a kormányzat nem élt a teljes szigor eszközével, hiszen az egyes egyezmények, eltérő mértékben ugyan, de lehetővé tennék egyes jövedelemtípusok hazai adóztatását. További érhetetlen engedékenységnek tartja, hogy a külföldre fizetett osztalékot nem vonták be az adóztatás körébe, megakadályozandó, hogy az meghatározott struktúrák esetén véglegesen kikerülhessen bármiféle magyar adóztatás alól. A leginkább vitatott módosítás a cég szerint az úgynevezett ellenőrzött külföldi társaságokra vonatkozott. A beterjesztett javaslat szerint annak minősült volna minden olyan külföldi társaság, amely által fizetendő társasági adó nem éri el a 12,66 százalékot, és benne közvetlenül, vagy közvetve belföldi magánszemély(ek) 10 százalékos részesedéssel rendelkezik(nek), kivéve, ha az adott államban valós gazdasági jelenléttel bír. Mindezek alapján a holding társaságok azonnal veszélybe kerültek, hiszen azok a definíció szerint ritkán bírhatnak valós gazdasági jelenléttel. A törvény vitája során a belföldi magánszemélyek szerepére vonatkozó részt enyhítették, így a szankcionált részesedés mértéke 25 százalékra módosult. A szankcionált társaságok közé kerülhetnek nemcsak az egyezményes országokban illetőséggel rendelkező társaságok, hanem olyan EU országok vállalkozásai is, mint Ciprus, Bulgária, vagy éppen Írország. A jogalkotó körültekintő szabályozása következtében - egy későbbi adótervezés folyamán - nemcsak az adott állam általános adókulcsára kell tekintettel lenni, hanem a struktúra eredményeképpen ott fizetendő adó és adóalap hányadosára is. Az egyes célba vett országok adórendszerének részletes ismeretére van szükség, ellenkező esetben könnyen érheti kellemetlen meglepetés az óvatlan befektetőt, amikor a fizetendő adóalap és adó hányadosa nem éri el a magyar társasági adókulcs kétharmadát. De miért is célszerű külföldi cégek esetén ezt a státuszt elkerülni? Ilyen társaságtól származó bármely költség esetén a magyar adózónak kell igazolnia, hogy az a vállalkozási tevékenységét szolgálja. Könnyen belátható, hogy egy adóellenőrzés során az ilyen költségek, ráfordítások elismertetése komoly fejfájást okozhat a vállalkozó számára. További szigorítás, hogy az ellenőrzött külföldi társaságtól származó osztalékon túl a magánszemélynek a beszámoló elfogadásának évében az otthagyott, fel nem osztott eredményt is le kell adóznia egyéb jövedelemként. A cég szerint az új rendelkezések alapján könnyen megjósolható, hogy a korábbi klasszikus offshore struktúrák, valamint a szintén kedvelt ciprusi modellek átgondolásra fognak szorulni.
A Magyar Telekom észak-macedóniai leányvállalata 40 millió euróval segíti a digitális átállást
A Magyar Telekom észak-macedóniai leányvállalata, a Makedonski Telekom 2028 végéig 40 millió eurót fektet be digitális infrastruktúrába a Balkán-félszigeti országban az észak-macedóniai kormánnyal csütörtökön aláírt közös nyilatkozat értelmében - tájékoztatta a Magyar Telekom csütörtökön az MTI-t.
Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama
Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Több jelentkező van a munkerőpiacon, de nem biztos, hogy a megfelelőek
Bár az elmúlt egy évben enyhült a korábbi munkaerőhiány, a magyar munkaerőpiac továbbra sem lélegezhet fel. A Work Force friss elemzése szerint a gazdasági lassulás hatására ugyan több a potenciális jelölt, de a cégek továbbra is nehezen találnak megfelelő képzettségű és motivált munkaerőt – különösen a gyártásban, az autóiparban és a technológiai szektorban. Az MNB 2025. júniusi jelentése alapján a munkanélküliségi ráta változatlanul alacsony, ugyanakkor a munkaerőpiac feszessége tovább enyhült az elmúlt negyedévekben.
Szárnyal a Demján Sándor 1+1 Program – egy hét alatt megduplázódott a kifizetések összege
A Demján Sándor 1+1 Program célja a hazai kis- és középvállalkozások termelékenységének növelése és méretugrásuk elősegítése. A programnak köszönhetően már több mint 20 milliárd forint támogatás jutott el a nyertes vállalkozásokhoz. A Kormány felismerve a vállalkozások erőteljes beruházási szándékát az eredetileg 48 milliárd forintos keretösszeget 130 milliárd forintra emelte, ezzel megháromszorozva a támogatható projektek számát.
Sokat utaztak a belgák 2024-ben
A belga állampolgárok 2024-ben 23,7 millió külföldi utazást tettek, mintegy 2,1 százalékkal többet az előző évben feljegyzettnél, míg a külföldön eltöltött vendégéjszakák száma 181,4 millió volt tavaly, ami 10,9 százalékos növekedést jelent 2023-hoz képest - derült ki a belga statisztikai hivatal, a Statbel adataiból, amit a Bx1 című, brüsszeli hírportál ismertetett csütörtökön.
A stressz ellen muszáj tenni
A pénzért és anyagi javakért folytatott küzdelem gyakran feszültséggel jár. Ezt szinte mindannyian átéljük életünk során, ám egyáltalán nem szabad megfeledkezni arról, hogy hosszú távon ez egyáltalán nem egészséges. A fokozott stressz senkinek sem tesz jót, így érdemes megkeresni azt a hatékony megoldást, mellyel megelőzhetjük a hosszú távú gondok kialakulását.
Befejeződött a pályázatok elbírálása a Napenergia plusz programban
Nem maradt döntésre váró támogatási kérelem a családokat a modern napelemes rendszerek telepítésében támogató kiíráson, befejeződött a pályázatok elbírálása a Napenergia plusz programban - jelentette be a hivatalos Facebook-oldalán csütörtökön az Energiaügyi Minisztérium (EM).
Schrödinger növénye: nem tudjuk, él-e, amíg ki nem nyitjuk a csomagot
Schrödinger macskája talán a világ leghíresebb gondolatkísérlete. A lényege, hogy egészen addig nem tudjuk, hogy egy dobozban lévő macska él-e vagy sem, amíg ki nem nyitjuk a dobozt. Ugyanez történik, amikor valaki élő növényt küld csomagautomatával: amíg a címzett ki nem nyitja a rekeszt, senki sem tudhatja biztosan, hogy a növény túlélte-e a szállítást, vagy elpusztult, és szétázva, bebüdösödve tönkretett mindent. A FOXPOST ismét figyelmeztet: az élő növény nem csomag, ne küldjük csomagautomatával!
Könnyen milliós adócsapdába futhatunk
A nyár nemcsak a pihenés, hanem a munkavégzés rugalmasabb formáinak időszaka is. Egyre többen dolgoznak görög szigeteken, horvát tengerpartokon vagy éppen a Balaton mellett – hívhatjuk őket akár digitális nomádnak is, magyar céges státusszal. De tényleg működik ez szabályosan, vagy inkább adó- és TB‑kockázatot húzunk magunkra? - A Niveus elmagyarázza.
Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Nemzeti Közszolgálati Egyetem és az OTP Bank
A kiberbiztonság növelése érdekében az az OTP Bank újabb felsőoktatási intézménnyel működik együtt. Az NKE-val kötött megállapodás célja kettős, részben a hallgatók szakmai ismereteinek fejlesztése, a gyakorlati ismeretek átadása az információbiztonság és az infokommunikációs technológiák területén, illetve az együttműködés során fontos cél a banki rendszerek biztonságának továbbfejlesztése, a legmodernebb technológiák alkalmazása, a hatékonyság növelése is.