Készpénz, vagy kártya? Hogyan fizettünk 2020-ban?
A 2020-as év számos szempontból a fizetési szokásokat is megváltoztatta. Sokan a korábbiaknál jóval több időt töltöttek otthon – ebből kifolyólag az online vásárlások aránya is megnőtt. Azoknak pedig, akik fizikai üzletekben vásároltak, rengeteg helyen hívták fel a figyelmét, hogy a fertőzés-veszély csökkentése érdekében inkább kártyával vagy mobiltelefonnal fizessenek a készpénz helyett.
Egy az OTP Bank megbízásából végzett friss kutatás alapján a felnőtt lakosság nagyjából 80 százaléka rendelkezik bankkártyával, és az említettek 57 százaléka, ahol csak lehet a kártyás, vagy a mobiltelefonos fizetést választja. A készpénzes vásárlásokat a felnőtt lakosság mindössze 16 százaléka részesíti előnyben a bankkártyás vagy mobilos fizetéssel szemben, míg a megkérdezettek 27 százaléka egyaránt használja a készpénzes és az elektronikus fizetési lehetőségeket.
„A bankkártya-tulajdonosok 56 százalékával előfordult már, hogy el kellett állnia a vásárlástól, mert kártyával nem tudott fizetni, elég készpénz viszont nem volt nála. 2021. január 1-től azonban már minden online pénztárgéppel rendelkező vállalkozásnak biztosítania kell az elektronikus fizetés lehetőségét vásárlói részére. Ehhez az OTP Csoport több megoldást is kínál a kereskedők részére, hogy a jövőben egy vásárlóról se kelljen lemondaniuk” – nyilatkozta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártya Elfogadói és Fejlesztési Főosztályának vezetője.
Mennyire vagy spórolós? ITT megnézheted!
A 30 millió forint feletti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak az OTP Csoport a POS-terminál igénylését javasolja. Ezekkel a terminálokkal bármelyik kereskedő képessé válik Mastercard, Maestro, VISA, VISA Electron, Vpay, American Express, JCB, UnionPay és OTP-emblémával ellátott bankkártyák, valamint – árbevételtől függetlenül – egészségpénztári-, cafeteria- és SZÉP kártyák elfogadására.
Az alacsonyabb forgalmú, 30 millió forintos éves árbevétel alatti vállalkozások számára pedig az OTP Csoport a SimpleBusinessmobilalkalmazás használatát javasolja. A kereskedők által letölthető telefonos alkalmazással többféle elektronikus fizetési lehetőség is felkínálható a vásárlók számára, mivel az applikáció a bankkártyás mellett lehetővé teszi az azonnali fizetés lehetőségét is.
Az online pénztárgépet használó vállalkozások számára törvényben előírt határidő érezhető változást hozott 2020 végére mind a POS-terminálok igénylésében, mind a SimpleBusiness alkalmazás letöltéseinek számában. Ez utóbbi esetében a szolgáltatáshoz kapcsolódó szerződéskötések felére decemberben, negyedére pedig már idén januárban került sor, és továbbra is nagy az érdeklődés. A POS-terminálok kihelyezéseinkben az utolsó negyedév folyamán szintén jelentős emelkedést tapasztalt az OTP Csoport, és idén is folyamatosan érkeznek az igénylések.
Az elektronikus fizetési forgalom 2020 utolsó hónapjában csaknem 10 százalékkal nőtt a hitelintézet adatai szerint a tavaly decemberihez képest, ám jelentős átrendeződés volt tapasztalható: míg a korlátozások miatt a fizikai kontaktusok száma minimálisan csökkent, tehát ritkábban vásároltak az emberek, a vásárlások értéke nőtt.