Lidl, Tesco vagy Coop? Melyik a jobb? Összehasonlítás

A tavalyi év a feje tetejére állította a világot. Hirtelen olyan kihívások elé állított mindannyiunkat, amikre korábban senki nem számíthatott. A járvány kezdetén kirobbant pánikhangulat kiemelt szerepbe helyezte a hazai üzletláncokat, amelyek megoldásait, eredményeit és reakcióit előszeretettel vitattuk meg az interneten. Az Ynsight Research kutatócsapata ezeket a 2020-as év alatt született közösségi média bejegyzéseket vizsgálta meg, hogy megtudhassuk: melyik volt a magyarok kedvenc üzletlánca. A netnográfiai módszerrel dolgozó kutatás megmutatja, hogy az ületekkel kapcsolatban miről, hogyan és milyen kontextusban beszélgettünk online, és hogy mi változott 2019-hez képest.

Lidl, Tesco vagy Coop? Melyik a jobb? Összehasonlítás

Változó környezet – a „covid faktor”

A Covid-19 elterjedése elsőként pánikvásárlási hullámot indított az országban, ami a kezdeti időszakban átmeneti készlethiányt okozott az üzletekben. A járvány miatti korlátozások bevezetése (idősávok, maszkviselés, távolságtartási szabályok) újabb problémákat vetett fel, ami gyors reakciókat és problémamegoldást kívánt üzletláncainktól. A boltokra kiszabott különadó nehéz helyzet elé állította a közérteket, akik sok esetben kénytelenek voltak elbocsátani a dolgozóik egy részét. A kevesebb alkalmazott miatt sokszor feltorlódtak a sorok a kasszáknál, de megnehezítette az árufeltöltést és a meghirdetett akciók időpontjának betartását is.

Az új körülményekhez való alkalmazkodás a vásárlóknak is nehézségekkel járt. A váratlan események, a napról-napra változó lehetőségek új feszültségeket teremtettek. A kiszámíthatatlan, sok kellemetlenséggel járó helyzet egy olyan felfokozott hangulatot hozott létre a vásárlókban, ami a konfliktusok kiélesedésével is járt és jól meglátszik az online beszélgetések negatív hangulatán. A járvány témája beszivárgott az élet összes területére, így a bevásárlással kapcsolatban is viszonyítási ponttá vált. Az üzletek ezt felismerve, szintén gyakran foglalkoztak a kérdéssel online. Megszokottá váltak az olyan hashtagek, mint a „#maradjotthon” vagy a „#vigyázzunkegymásra”.

A konfliktusos időszak ellenére, a GKI Digital és az Árukereső.hu közös felmérésének adataiból látható, hogy a tavalyi évben rekordokat döntött az online kereskedelmi forgalom. Az eredmények alapján a járvány győztesei egyértelműen az online kiskereskedések voltak. A nagyobb üzletláncok, mint az Auchan vagy a Tesco már eleve rendelkeztek ezzel a szolgáltatással, viszont a váratlan megugrott kereslet őket is próbára tette. A rendkívüli helyzet megoldására és a vásárlói igények kielégítésére a legtöbb üzletlánc hihetetlen gyorsasággal vezette be az online bevásárlás lehetőségét, amire az online kommunikációban is nagy hangsúlyt fektettek.

Ami változatlan – továbbra is rengeteget foglalkozunk az üzletláncokkal

A 2020-as évben közel 900 ezer bejegyzés és komment foglalkozott az egyes üzletláncmárkákkal, amely megközelítőleg 30%-os emelkedést jelent 2019-hez képest. Az interakciók számában is regisztráltunk kisebb növekedést: 2020-ban majdnem 3 millió like, komment, és megosztás érkezett a boltok által közzétett tartalmakra. Az említések emelkedése főleg annak köszönhető, hogy a koronavírus miatt a legtöbb üzletlánc aktívabb volt a közösségi médiában, de sok cikk is foglalkozott az üzletek megváltozott körülményekre adott reakcióival, valamint több netező is nyilvánított véleményt a szolgáltatásokról.

A tavaly mért eredményekkel összehasonlítva a Lidl, a Spar és a Coop megtartotta az első három helyet az említések számában. Itt érdemes megjegyezni, hogy az internetes vásárlás fellendülése ellenére éppen a dobogós üzletláncok nem rendelkezik online bevásárlási lehetőséggel vagy házhozszállítással. Ennek ellenére mégis ezek az üzletek voltak képesek helyezéseik, így a vásárlók figyelmének megtartására – elsősorban online kampányaik hatására.

Történtek viszont változások is a ranglistán. A Reál említései több mint ötszörösére emelkedtek, így a lista utolsóelőtti helyéről indulva megelőzte az idei évben visszaesést produkáló Tesco-t. Kisebb, de látványos emelkedés látható a Penny Market említéseiben is, ami így a hatodik helyre ugrott az említések számában stagnáló Aldi és CBA/Príma elé. Az Auchan és a Metro kapcsán megosztott bejegyzések száma 2020-ban tovább csökkent, így idén utolsó helyezettekként végeztek.

Népszerűség – kiket szerettünk a legjobban?

A népszerűségi rangsort a posztokban kifejtett vélemények hangulatának elemzésével, úgynevezett szentiment analízissel állítjuk fel. Az üzletláncokkal kapcsolatos bejegyzéseket a tartalmuk alapján kategóriákba soroljuk (pozitív, negatív és semleges), majd megvizsgáljuk, hogy ezek miként alakulnak.

2020-ban továbbra is a Reál bizonyult a netezők kedvenc üzletláncának, de a Lidl és a Coop is igen népszerűek voltak. Az Aldi és a Spar a tavalyi évhez képest jóval hátrébb került a ranglistán, elvesztették dobogós helyezésüket.  A Spar helyét vette át a Coop, aki kifejezetten javított megítélésén a netezők körében. A CBA / Príma sikeresen megtartotta tavalyi pozitívnak mondható megítélését, ami a bejegyzések alapján az árak versenyképességének és a hazai jellegnek köszönhető. A koronavírus járvány hatására megnövekedett a haza termékek iránti érdeklődés, így a CBA sok magyar terméket tartalmazó termékpalettája iránt is. Az online kommunikációjukban sikeresen találták meg a közös hangot a vevőkkel, az általános pozitív hozzáállást a „sarki közért, ahol minden van jó áron” megítélés adta.

A Lidl-nél ugyan tapasztalható némi visszaesést, de pusztán minimális volt a csökkenés. Népszerűségét az említések alapján a piaci szükségletekhez folyamatosan alkalmazkodó, és emellett megfizethető áron nyújtott árukészletének köszönheti. A negatív bejegyzések rendszerint az idősávok miatt kialakult konfliktusos helyzetekre, valamint az online vásárlási lehetőség hiányát emelték ki. A Pulzus kutatócsapata is hasonló eredményre jutott. Applikációs vizsgálatuk alapján kiderül, hogy kiemelkedően nagy igény lenne a Lidl nyújtotta házhozszállításra.

Az év bejegyzése szintén a Lidl-é volt: a január elején közölt az egyik terméküket, a svéd húsgolyót reklámozó bejegyzés kommentáradatot indított el, ami olyan méreteket öltött, hogy még újságcikkek is megjelentek témában. A közzétett húsgolyót ábrázoló képen rövid, humoros szöveg található, amely egy másik, a húsgolyóról híres üzletláncot említ, mint nem egyedüli lehetőséget az étel fogyasztására. Az összes vizsgált poszt közül messze ez a marketing-hack vonta be leginkább a netezőket (49 590 interakció érkezett a posztra, számos neves márka – pl. Actimel, Coca-Cola, Stabilo – is válaszolt a poszt alatt kommentben az áruháznak).

A Reál nyereményjátékai 2020-ban is sikeresek voltak, többnyire az ezekre érkező interakcióknak köszönhető az üzletlánc pozitív megítélése. Hozzá hasonlóan a Coop is nyereményjátékaival és promóciós kampányaival tudta növelni pozitív értékeléseinek számát.

Az áruházláncok online jelenléte – hogy alakult a követők száma?

 2019-hez hasonlóan, az elmúlt évben is nagy különbségeket regisztráltunk az egyes üzletláncok követőszámaiban. A Facebook-felhasználók körében továbbra is az Auchan-Lidl-Spar hármasa a legnépszerűbb. Az Auchan a többiekhez képest még mindig kiemelkedően magas követőtáborral rendelkezik, ugyanakkor fontos kiemelni, hogy az Auchan bár magyar nyelvű tartalmakat közöl, mégis nagyarányú nemzetközi követőbázissal, amely lényegesen hozzájárul az első helyezéshez.

Elmondható, hogy idén az üzletláncok többsége növelni tudta Facebook- követőinek számát, a netezők egyre inkább érdeklődtek irántuk. 2020-ban Reál, a Penny Market és a Coop produkálta a legintenzívebb növekedést, őket követi az Lidl és az Aldi. A 2020-as év követőszámok tekintetében több multinacionális üzletláncnak sem hozott sikert: a Spar 3%-os, a Tesco 2%-os csökkenést mutatott a 2019-es évhez képest. A magyar CBA / Príma üzletláncok szintén 3%-os csökkenést értek el, így idén ők veszítettek követőtáborukból. Érdekesség, hogy míg a CBA/Príma és a Spar esetében a követőszám csökkenésének legintenzívebb időszakai egybeesnek a járvány első és második hullámának kezdetével, addig a Tesco esetében az első hullám nagy emelkedést, majd a nyári hónapok visszaesést hoztak.

A mobilhívás még népszerűbb, mint az online telefonálás

A Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen közreadott Mobilpiaci jelentése nem csupán a telekommunikációs előfizetések számáról ad tájékoztatást, hanem a különféle eszközökön bonyolított hívások és a mobilinternet-forgalom mennyiségéről és arányairól is.
2025. 05. 15. 06:00
Megosztás:

Tízből kilenc szülőnek kihívást jelent a nyári szünidő

A gyerekek nyári szünideje amellett, hogy anyagilag is megterhelő a családok számára, a felügyelet megszervezésében is komoly kihívás elé állítja a szülőket. Sok családban ezért ebben az időszakban a nagyszülőkhöz fordulnak segítségért, de egyre többen vannak azok is, akik gyorshitel felvételében, vagy rokoni és baráti támogatásban gondolkodnak. Az Erste az otthoni munkavégzés lehetősége mellett azzal is segíti a kollégákat, hogy idén harmadával emelte a hozzájárulás összegét a gyerekek nyári táboroztatásának költségeihez.
2025. 05. 15. 05:30
Megosztás:

Tudatosabb ügyfelek, erősödő biztonság: sikeresen zárult a 2025-ös lakásbiztosítási kampány

Az idei lakásbiztosítási kampány adatai alapján egyértelműen azt mutatják, hogy a magyar ügyfelek tudatosabban és hosszabb távra tervezve biztosítják otthonaikat. Az OVB adatai alapján a 2025-ös kampányban az ügyfelek 76%-a tartamkedvezménnyel választott, a legtöbben (81%) pedig saját értékmeghatározással kötötték meg szerződésüket, miközben a csoportos beszedés vált a legnépszerűbb fizetési móddá.
2025. 05. 15. 05:00
Megosztás:

Az Egyesült Államokban emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata

Az Egyesült Államokban emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata a május 9-én záródott héten - közölte az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America - MBA) szerdán.
2025. 05. 15. 04:30
Megosztás:

Az MTel igazgatósága döntött a passzív mobil infrastruktúra szétválasztásáról

A Magyar Telekom igazgatósága a passzív mobil infrastruktúra portfólió 100%-os tulajdonú leányvállalatba történő szétválasztását javasolja. A vagyonleválasztásról 2025. június 26-án rendkívüli közgyűlés dönt majd.
2025. 05. 15. 04:00
Megosztás:

Hidvéghi Balázs: Ukrajna gyorsított EU-csatlakozása nem érdeke Magyarországnak

Ukrajna gyorsított csatlakozása az Európai Unióhoz nem érdeke Magyarországnak, és ellentétes a közép-európai érdekekkel is - jelentette ki a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára szerdán Törökszentmiklóson, sajtótájékoztatón.
2025. 05. 15. 03:00
Megosztás:

Új környezetvédelmi bírságok: a cégeknek mostantól mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk

2025 májusától az engedélyeztetési, levegővédelmi, zajvédelmi, hulladékgazdálkodási bírságokat szabályozó, valamint a felszíni víz védelmére vonatkozó rendeletmódosítások értelmében a vállalatokra jelentős bírságok szabhatók ki. Az új szabályozási keret szerint a környezetvédelmi előírások megsértésével drámai mértékben emelkednek a pénzbeli szankciók.
2025. 05. 15. 02:00
Megosztás:

Romániában 33 százalékkal csökkentek a közvetlen külföldi tőkebefektetések az első negyedévben

Romániában 33 százalékkal csökkentek a közvetlen külföldi tőkebefektetések az első negyedévben - közölte szerdán a Román Nemzeti Bank (BNR).
2025. 05. 15. 01:30
Megosztás:

Együttműködési megállapodást kötött a KSH és a Mesterséges Intelligencia Nemzeti Laboratórium

Együttműködési megállapodást írt alá a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és a Mesterséges Intelligencia Nemzeti Laboratórium (MILAB), a kutatási, innovációs kooperáció célja a mesterséges intelligencia intenzív bevonása a statisztika-előállításba a folyamatok gyorsítása és a hatékonyság növelése érdekében.
2025. 05. 15. 01:00
Megosztás:

Kettősség jellemzi a magyar építőipart

Az év harmadik hónapjában éves szinten visszaesést mutatott, míg a havi adatok alapján – amellett, hogy továbbra is visszafogott teljesítmény jellemzi – kismértékben mégis növekedni tudott az ágazat. Emellett pozitív, hogy a termelés meghaladta a tavalyi utolsó negyedévit, viszont a GDP első negyedéves teljesítményét mégsem tudta jelentősebben felfelé húzni az ágazat. A rendelési mutatók nem teljesítettek jól, a megkötött új szerződések volumene elmaradt a 2024 márciusitól, ugyanakkor a teljes szerződésállomány 3,8%-kal magasabb az egy évvel korábbinál. Az ágazatot 2025 második felétől egyre erősebben megtámaszthatják az Új Gazdaságpolitikai Akcióterv építőipart és lakáspiacot érintő intézkedései, azonban a kilátások szempontjából az uniós források akadozása, a nagy állami beruházások elhalasztása és a gazdasági szereplők borús jövőképe miatti kapacitás bővítések visszafogása negatív tényező.
2025. 05. 15. 00:30
Megosztás:

Új vezérigazgatót és igazgatótanácsi elnököt nevezett ki az AKKO Invest

Az AKKO Invest Nyrt. szerdai igazgatótanácsi ülésén egyhangúlag Steinberg Noah Miltont választotta a társaság igazgatótanácsának elnökévé, Gyáfrás Sándort pedig a társaság új vezérigazgatójává - tette közzé a vállalat a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján szerdán.
2025. 05. 14. 23:30
Megosztás:

AM: új kezdet kapujában a magyar-bajor agrárkapcsolatok

Nagyon tanulságos, hogy szinte minden kérdésben egyet tudtunk érteni. Az együttműködést kell keresni, valamint azt, hogy a felmerülő kihívásokra miként tudunk közösen hatékony válaszokat adni - fogalmazott Nagy István agrárminiszter Münchenben a tartomány élelmiszerügyi, mezőgazdasági, erdészeti és turisztikai miniszterével, valamint a Bajor Parasztszövetség elnökével folytatott megbeszélése után az Agrárminisztérium (AM) szerdai közleménye szerint.
2025. 05. 14. 23:00
Megosztás:

Korrigált kilátással megerősítette az OTP Jelzálogbank javított osztályzatát az S&P

Lefelé korrigált kilátással megerősítette az OTP Jelzálogbank javított osztályzatát szerdán az S&P Global Ratings, hangsúlyozva, hogy a lépés adminisztratív jellegű kiigazítás, és nem a magyar pénzintézet adósminőségi profiljának gyengülését jelzi.
2025. 05. 14. 21:30
Megosztás:

Új kezdet kapujában a magyar-bajor agrárkapcsolatok

Nagyon tanulságos, hogy szinte minden kérdésben egyet tudtunk érteni. Az együttműködést kell keresni, valamint azt, hogy a felmerülő kihívásokra miként tudunk közösen hatékony válaszokat adni - fogalmazott Nagy István agrárminiszter Münchenben a tartomány élelmiszerügyi, mezőgazdasági, erdészeti és turisztikai miniszterével, valamint a Bajor Parasztszövetség elnökével folytatott megbeszélése után az Agrárminisztérium (AM) szerdai közleménye szerint.
2025. 05. 14. 21:00
Megosztás:

A VOSZ is csatlakozott a Gondosóra programhoz

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) is csatlakozott a Gondosóra programhoz; az erről szóló együttműködési megállapodást szerdán írták alá Budapesten.
2025. 05. 14. 20:30
Megosztás:

Nem változtatott idei és jövő évi olajkereslet-növekedési előrejelzésén az OPEC

Az Olajexportáló Országok Szervezete (OPEC) szerdán publikált havi rendszeres olajpiaci jelentésében nem változtatott a 2025-re és 2026-ra vonatkozó globális olajkereslet-növekedési becslésén és csak kevéssé módosította globális gazdaságnövekedési előrejelzését.
2025. 05. 14. 19:30
Megosztás:

Történelmi csúcson zárt a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 1340,64 pontos, 1,42 százalékos emelkedéssel 95 473,35 ponton, új történelmi csúcson zárt szerdán.
2025. 05. 14. 18:30
Megosztás:

Mérlegelik az elemzők a vámcsökkentés hatását

Több elemzőház is frissítette korábbi várakozásait az Egyesült Államok gazdaságát és a részvénypiacokat érintően a Kínával való 90 napos megegyezése miatt.
2025. 05. 14. 18:00
Megosztás:

A vártnál erősebben kezdte az évet a Magyar Telekom - szárnyal a részvénye

Az Erste szektorelemzője ma reggel tette közzé a Magyar Telekom első negyedéves eredményéről szóló angol nyelvű összefoglalóját. Az elemzés főbb megállapításai:
2025. 05. 14. 17:30
Megosztás:

Építőipari vállalkozások, figyelem! Lehet, hogy a projektek helyszínén is kell iparűzési adót fizetni?

Közeleg május 31-e, ami többek között az iparűzési adó bevallási határideje is. Ennek kiszámításakor és bevallásakor azoknak a vállalkozásoknak kell az átlagosnál is nagyobb gondossággal eljárniuk, amelyek működése nem egyetlen jól körülhatárolható helyszínen zajlik. „Az önkormányzatok ugyanis egyre tudatosabban vizsgálják például a hosszabb kivitelezési projektek időtartamát, és az átmenetileg területükön tevékenykedő vállalkozások helyszíni jelenlétét, hogy nincs-e helyi iparűzési adó fizetési kötelezettségük. Ezért az érintett építőipari cégeknek érdemes fokozottan ügyelni a bonyolult szabályok helyes értelmezésére és betartására.” – figyelmeztetett dr. Menczel-Kiss Gellért, a LeitnerLeitner partnere, vezető tanácsadója.
2025. 05. 14. 17:00
Megosztás: