Mégsem tűnik el a süllyesztőben a svéd autóipar
Alig egy héttel a Saab Automobile AB autógyár Trollhattan-i üzemében a gyártás újraindulása után a Ford Motor Co. és a kínai Geely Automobile Holdings Ltd. aláírta a szerződést a Volvo eladásáról - azzal az ígérettel, hogy a kínai tulajdonos megtartja a gyártást és a fejlesztést a Volvo márka szülővárosában, Göteborgban.
A detroiti kapcsolat lebontásával azonban nem szűntek meg sem a Saab, sem a Volvo gondjai. A Saab esetében még nyitott kérdés az új tulajdonos, a holland Spyker Cars NV fejlesztési terveinek megvalósíthatósága. A Saab az idén előreláthatólag mindössze 50-60 ezer autót lesz képes előállítani, ami édeskevés a nyereségességhez.
A Spyker pedig a maga részéről soha nem volt nyereséges. A Spyker a múlt pénteken számolt be 2009-es eredményéről, ami 22,9 millió eurós veszteséget mutatott, valamivel kevesebbet, mint az előző évben. A Volvo új tulajdonosa ezzel szemben szilárd pénzügyi helyzetnek örvend - különösen, ha a kínai kormány támogatását is figyelembe vesszük.
A Volvo problémái nem pénzügyi, hanem foglalkoztatási természetűek. Alkalmazottai attól tartanak, hogy munkahelyeik fokozatosan átszivárognak majd Kínába. Mikael Sallstrom, az IF Metall szakszervezet elnöke a Volvónál megelégedettségének adott hangot a cég finanszírozási és a foglalkoztatási problémáinak megnyugtató rendezése miatt, de rámutatott, hogy számos nyitott kérdés van még az ügyben.
A Geely már bejelentette szándékát egy üzem építésére Kínában, ami azonban állítása szerint nem jelent veszélyt a Volvo alkalmazottakra sem a svédországi Göteborgban, sem a belgiumi Gentben. Matts Carlsson is biztosítottnak látja az európai munkahelyeket - három-ötéves időtávban.
A Volvo az első igazán jelentős autóipari akvizíciója Kínának, ezért a piac szoros figyelemmel követi majd a fejleményeket. Kína presztízse komoly csorbát szenvedhet, amennyiben a dolgok nem mindkét fél teljes megelégedésére alakulnak. Minden bizonytalansági és kockázati tényező eltörpül azonban amellett az óriási lehetőség mellett, amit a kínai piac megnyitása jelent a Volvo számára.
A kínai autópiac volumene tavaly túlszárnyalta az Egyesült Államokét is. A svéd autóipari beszállítók is nagy reményeket fűznek a kínai kapcsolathoz. Sven-Ake Berglie, a Fordonskomponentgruppen autóipari beszállítók képviseleti szervezetének elnöke szerint az ágazat a válság előtt 45-80 ezer alkalmazottat foglalkoztatott, de alig két év alatt 24 ezer munkahelyet elveszített.