Miért nem megy a matek a magyar diákoknak?

Annak ellenére, hogy a magyar diákok töltik a legtöbb időt az iskolán kívüli matektanulással régiónkban, eredményük mégis szinte a régió legrosszabbja, derült ki a PISA legutóbbi összefoglaló jelentéséből. Magyarország minden mért kompetenciaterületen az OECD-országok átlaga alatt teljesített a 2015-ben elvégzett PISA-felméréseken, a matematika területén pedig a korábbi évekhez viszonyítva jelentős visszaesés történt. Vajon mi lehet ennek az oka?

Miért nem megy a matek a magyar diákoknak?

Ha összeadjuk az iskolai és iskolán kívüli matektanulásra fordított időt, akkor azt látjuk, hogy a német diákok összességében kevesebb időt fordítanak a tanulásra, mégis jól teljesítenek, a lengyelek és a csehek az itthoninál több időt tanulnak, és nálunk jobban is teljesítenek, míg a szlovákok kevesebb ráfordított idővel közel velünk azonosan.

A mi gyerekeink tehát sokat tanulnak, de még sincs igazi eredménye - ez a valódi probléma.

A rossz beidegződések, a zsúfolt tananyag és az alacsony oktatási óraszám miatt a magyar diákoknak rengeteg problémája van a matematikával. A tanórákon kívüli egyéni tanulás fontossága megkérdőjelezhetetlen, de ennek nemcsak a mennyisége, de a minősége is fontos szempont. Ez az, amiben óriási segítséget nyújthatnak a hazánkban is egyre népszerűbb matematika oktató e-learning oldalak.

A 15 éves tanulók teljesítményét mérő nemzetközi vizsgálat bebizonyította, hogy a magyar gyerekek nem elég jól tanulják a matekot. Ennek egyik oka, hogy itthon a matematikaórák mennyisége a többi országhoz képest jócskán elmarad. Míg nálunk heti három órában, addig a környező országokban egytől egyig ennél nagyobb óraszámban tanulják a gyerekek a matekot.

A magyarázat tehát összetett. Hazánkban alacsony óraszámban oktatják a matematikát és ebben az alacsony óraszámban nincs idő a gondolkodtatásra, így a magyar tanulók leginkább a magolás stratégiáját alkalmazzák tanuláskor. Nem csoda, hogy az otthoni tanulással töltött meglehetősen sok idő így szinte teljes egészében elvesztegetett idő, ami nem hozva meg a kellő eredményt frusztrációhoz és a tantárgy iránti ellenszenv fölerősödéséhez vezet.

Magától értetődik a kérdés: vajon hogyan lehetnek a magyar tanulók hatékonyabbak a matektanulásban?

Mosóczi András, a többszörös Év Honlapja díjas matematika oktató weboldalnak, a mateking.hu projektnek a vezetője is arról számolt be, hogy saját tapasztalata szerint a mi gyerekeink többnyire a szüleikkel vagy egyedül és rossz mechanizmussal, magolva tanulják a matematikát. Vagyis a magyar diákok sokkal inkább a mechanikus tanulásra, memorizálásra és ismétlésre alapozó tanulásra törekszenek, mint mondjuk a lengyel vagy a német diákok.

„Az ismétlés, mint tanulási stratégia nem szükségszerűen rossz, de jóval hatékonyabban alkalmazható a nyelv- vagy különféle humán tárgyak esetén, a matematikában azonban pont nem. Ehhez a rossz tanítási-tanulási stratégiához társul az alacsony óraszám” – mondta.

Ugyanakkor ami első ránézésre hátránynak tűnik az még akár előnnyé is kovácsolható hazánkban, a matematika oktató e-learning rendszereknek a matematikaoktatásba történő hatékony integrálásával. Egy ilyen megoldás akár újra az élmezőnybe is emelheti a magyar matematika oktatást, feltéve, hogy képesek vagyunk kiaknázni a játékos tanulásban és az egyre fontosabbá váló vizualizációban rejlő lehetőségeket. A modern, tabletről és okostelefonról is kényelmesen használható e-learning rendszerek amellett, hogy könnyű őket használni egyúttal trendivé, élővé teszik a matematikát, amit így nem könyvtárban porosodó régi példatárakból, hanem a Z generáció számára már mindennapi eszközről, a telefonjukról tanulhatnak.

A matematika modern eszközökkel történő megértetésére és megszerettetésére az elmúlt években több kezdeményezés is indult hazánkban. Egyik közülük a mateking.hu weboldal, ami az egyetemi tananyagai után most a középiskolai matek otthoni tanulását, gyakorlását teszi élménnyé, közben pedig helyreteszi a hiányzó kockákat, megerősíti a hézagos alapokat és ráadásul mindezt az éppen aktuális tananyag oktatásán keresztül. A rendszer hatékonyságának egyik kulcseleme - mondja Mosóczi -, hogy ha egy adott témakör megértéséhez bizonyos tudásanyag hiányzik, akkor nem azzal szembesül a felhasználó, hogy elvezetik őt az internet újabb és újabb útvesztőibe, hanem ott azonnal elmagyarázzák neki ami kimaradt. A technológiának köszönhetően pedig azok, akiknek nincs szükségük az extra magyarázatra egyszerűen átugorják azt. Emellett a modern digitális környezet, a weboldal fiatalos, letisztult dizájnja szintén jó hatással van a matek igencsak megtépázott imázsára - teszi hozzá Mosóczi András, aki maga is matematikát oktat.

Az e-learning azért is nagyon hatékony eszköz a felzárkóztatásban, mert korlátlan erőforrást és gyakorlási lehetőséget biztosít és teszi mindezt költséghatékonyan és jóformán bárki számára hozzáférhetően. Így aztán ha a magyar diákok az otthoni tanulásuk során jobban kiaknázzák ezeket az új lehetőségeket, akkor az iskolai alacsony óraszám ellenére is képesek lesznek sokkal jobb matematikai eredmények elérésére sokkal kevesebb frusztrációval és sokkal több sikerélménnyel.

 

Kalkulátor ajánlónk:

Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor

Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor

Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest

Hozzászólások

Több mint 20 ezer tanuló táborozhat Zánkán

A zánkai táborhelyen a tavalyihoz képest kétszer annyi gyermeket fogad tavasszal az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány, így több mint 20 ezer tanuló táborozhat május 1. és június 5. között a Balatonnál.
2019. 03. 26. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Fórumot tartottak a felsőoktatási kiválósági program tapasztalatairól

A kormány által 2017-ben indított felsőoktatási kiválósági programról tartottak konferenciát hétfőn a Miskolci Egyetemen; az elért eredményekről a Természeti erőforrások optimalizálása korszerű technológiákra alapozva című rendezvényen számoltak be szakemberek.
2019. 03. 26. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ismét ösztöndíj pályázatot hirdet a Diákhitel Központ

Az MFB Csoporthoz tartozó Diákhitel Központ negyedik alkalommal hirdeti meg Ösztöndíj Pályázatát minden olyan 45 év alatti, kiemelkedően teljesítő, nappali tagozatos, aktív vagy passzív hallgatói jogviszonnyal rendelkező egyetemistának, főiskolásnak, aki hatályos Diákhitel szerződéssel rendelkezik. A szakmai teljesítményen kívül a közéleti tevékenység és sport eredmények is plusz pontot érnek. A meghatározott szempontrendszer szerint kiválasztott 10 győztes pályázó a 2019/20-as tanévben összesen 700 ezer, vagyis 10 hónapon keresztül havi 70 ezer forintot kap.
2019. 03. 25. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kevés diák tanul valamilyen építőipari szakmát

Míg 10 éve még 30 ezer diák tanult valamilyen építőipari szakmát, mostanra ez a szám 9 ezerre csökkent - mondta Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) elnöke péntek reggel az M1 aktuális csatornán.
2019. 03. 22. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Megállapodást kötött a CERN és a Miskolci Egyetem

Együttműködési megállapodást írt alá a Miskolci Egyetem és a genfi székhelyű Európai Nukleáris Kutatási Szervezet (CERN).
2019. 03. 20. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A kormány továbbra is kitart a tankönyvellátás megújult rendszere mellett

A kormány továbbra is kitart a tankönyvellátás megújult rendszere mellett, mivel a tankönyvek iskolákba, tanulókhoz való eljuttatása átláthatóbb, biztonságosabb, kiszámíthatóbb és ellenőrzöttebb lett - hangsúlyozta az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében.
2019. 03. 20. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Ma ünneplik a tanítók napját

Ma ünneplik a tanítók napját, országszerte több rendezvényen idézik fel a 150 éves állami magyar nyelvű tanítóképzést.
2019. 03. 12. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Állásbörzét rendez a Szegedi Tudományegyetem

Állásbörzét rendez kedden a Szegedi Tudományegyetem (SZTE), a régió legnagyobb munkaerőpiaci rendezvényén csaknem hetven kiállító mutatkozik be - tájékoztatta felsőoktatási intézmény közkapcsolati igazgatósága az MTI-t.
2019. 03. 12. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Így változnak a tankönyvárak - egy ábrán mutatjuk

fogyasztói árindex, előző év azonos időszaka egyenlő 100
2019. 03. 08. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Jövőre minden tanuló ingyenesen juthat hozzá a tankönyvekhez

2020-ra minden alap- és középfokú képzésben résztvevő, valamint az első szakképesítését megszerző tanuló ingyenesen juthat hozzá a tankönyvekhez - közölte az emberi erőforrások minisztere csütörtökön az M1 aktuális csatornán.
2019. 03. 07. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Felmérték a középiskolások műszaki képességeit

Lezárult az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség (EJMSZ) által, a mérnök-és informatikai szakember utánpótlás biztosítása érdekében kezdeményezett országos MTMI (matematikai, természettudományos, műszaki és informatikai) kompetenciamérés első szakasza a középiskolás fiatalok körében. A program végrehajtása során a kiválasztott iskolákban, a 10-12. osztályos diákok készségeit, képességeit vizsgálták meg a szakemberek. Ezek alapján a résztvevő tanulók, illetve szüleik kaptak képet a meglévő kompetenciáikról, illetve a különböző erősségeikről, amelyekre alapozva érdemes lehet az informatikai irányba orientálódniuk. Összesen 1025 gyerek vett részt a méréseken az elmúlt hónapokban.
2019. 03. 01. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Pályaorientációs és szakképzési börzét rendeznek Budapesten

Tanulj SzakMÁt! mottóval pályaorientációs és szakképzési börzét rendeznek március 5-én, kedden Budapesten, a MOM Sport és Uszoda Központban.
2019. 03. 01. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Hamarosan online is intézhető lesz az általános iskolai beiratkozás

A közeljövőben elektronikussá válik számos, általános és középiskolai tanulmányi ügy intézése, a többi közt online is intézhető lesz az általános iskolai beiratkozás - közölte a Klebelsberg Központ szerdán az MTI-vel.
2019. 02. 28. 00:20
Megosztás:
Hozzászólások:

Digitális oktatási képzést nyújt pedagógusoknak a Telenor

Digitális oktatási képzést nyújt pedagógusoknak a Telenor; a HiperSuli digitális oktatási program mostantól az állam által akkreditált tanárképzés formájában érhető el minden pedagógus számára - közölte a Telenor Magyarország az MTI-vel.
2019. 02. 24. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Európában is egyedülálló drónkezelő képzés indult az Óbudai Egyetemen

Az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Karán február 14-én elindították az Ipari UAV (Unmanned Aerial Vehicle - pilóta nélküli légi jármű) kezelési és fejlesztési ismeretek tárgyat, mellyel az Európai Unióban az elsők között az Óbudai Egyetem kezdi el felkészíteni hallgatóit valós, kreditpontot érő kurzuson a legmodernebb ipari technológiák elsajátítására.
2019. 02. 23. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Külföldi munkavállalás: ez a 3 OKJ-s képzés segíthet

Sokan gondolkodnak rövid vagy hosszabb távú külföldi munkavállalásban, azonban egy ilyen kaland előtt érdemes alaposan felkészülni. Az alábbiakban a Perfekt oktatási szakértője ad néhány tippet azok számára, akik másik országban dolgoznának.
2019. 02. 21. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Új vezérigazgató a Budapesti Metropolitan Egyetem élén

Új vezérigazgatót nevezett ki Dr. Tóth Ágnes személyében a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU). A közel tíz éve az egyetem kötelékében dolgozó, frissen megválasztott vezető célja, hogy tovább növelje az egyetem elismertségét a közép-kelet-európai régióban. Az intézmény hosszú távú stratégiájának része a nemzetközi hallgatók számának intenzív bővítése, amely az elmúlt évben már meghaladta a 800 főt.
2019. 02. 21. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Új óvoda épül Pakson

Óvodát épít a pécsi egyházmegye mintegy 480 millió forintos ráfordítással Pakson.
2019. 02. 21. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Együttműködési megállapodás az Óbudai Egyetem és a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány között

2019. február 14-én – a Be Smart szakmai nap és partnertalálkozó keretében – kötött együttműködési megállapodást a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány és az Óbudai Egyetem a fővárosi vállalkozások fejlesztése érdekében.
2019. 02. 15. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Egyre több a külföldi diák a csehországi iskolákban

Folyamatosan nő a külföldiek száma a csehországi iskolákban. A 2017/2018-as tanévben az idegen állampolgárságú fiatalok tették ki a diákok 4,25 százalékát - derült ki a cseh oktatási tárca legújabb évkönyvéből.
2019. 02. 15. 00:20
Megosztás:
Hozzászólások: