Milyen szabályok vonatkoznak az online kuponokra?

Egyre több webáruház használ online kuponokat vagy kedvezménykódokat hűséges vásárlói megtartása vagy új ügyfelek szerzése érdekében. De milyen szabályok vonatkoznak ezekre a kuponokra, mik lehetnek a buktatók? A Sár és Társai Ügyvédi Iroda összefoglalójából kiderül.

Az online kupon egy olyan elektronikusan megjelenő utalvány, amely biztosíthat valamilyen vételár kedvezményt, utólagos visszatérítést, ajándékot, termékminta biztosítását vásárláshoz kötötten vagy akár anélkül, esetleg valamely termékre vagy szolgáltatásra beváltható ajándékutalványt. Megjelenési formája leggyakrabban csupán egy e-mailben vagy más módon megküldött kuponkód, de ritkábban lehet egy, a papír alapú kuponnal egyező kinézetű és tartalmú, elektronikusan lementhető és tárolható pdf fájl vagy kép is – ismerteti dr. Horváth Katalin, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda partnere.
 
Egy webáruházban vásárlásösztönzőként remek marketing eszköz lehet az online kuponok használata, amelyet a vásárló laptopjára, mobiltelefonjára vagy tabletjére elmentve később is felhasználhat, és nem kell a nyomtatással bajlódnia. Másrészről a webáruházak az online kuponokat ajándékutalványként is használhatják, vásárlásra ösztönözve ezzel azokat a bizonytalan látogatókat, akik nem vállalják a konkrét ajándékválasztással járó kockázatot, mikor szeretteiket tervezik meglepni. 
 
Akár ingyenesen adott online kuponként, akár megvásárolható online ajándékutalványként használjuk ezeket a kedvezményeket, a jog nyelvén elektronikus utalványnak minősülnek, amelyek esetében figyelembe kell venni a hatályos jogi előírásokat, hogy ne a fogyasztóvédelem, az adatvédelmi és a versenyhatóság vagy éppen a Magyar Nemzeti Bank piacfelügyelete kellemetlen eljárásaival kelljen szembesülni.
 
Ha webáruházunkban online kuponokat alkalmazunk, akkor mindenképpen rendelkeznünk kell róla a webáruház általános szerződési feltételeiben, amely lehetővé teszi, hogy az alapvető, minden kuponra vonatkozó általános szabályokat megismerhetik a vásárlók. Az ÁSZF-ben érdemes rögzíteni az alábbiakat:
 
- hogyan lehet az online kuponnal fizetni (fizetési folyamat leírása)
- az online kupon nem váltható át pénzre, nem adható vissza belőle pénz, vagyis, ha a vásárlás értéke nem éri el - a kupon mértékét, akkor az egész kupon elhasználásra kerül
- az elhasznált online kupon hogyan kerül jelzésre a webáruházi fiókban (eltűnik, szürkére vált, áthúzásra kerül, stb.)
- a lejárt online kupon nem használható fel
- átruházható-e az online kupon 3. személyre, ha igen, hogyan
- más kedvezménnyel összevonható-e a kupon használata
- az online kupon többszörözése, utánképzése, másolása, hamisítása tilos;
- felelősség kizárás a webáruház részéről a kupon elfogadására, a kuponnal igénybe vehető szolgáltatásra, - termékre, a kupon jogosulatlan felhasználására vonatkozóan
- egyoldalú érvényességi idő vagy online kupon felhasználási feltétel módosítási lehetőség a webáruház oldalán.
 
Az ÁSZF-en kívül magán az online megjelenő kuponon is célszerű információkat feltüntetni, itt kell elhelyezni az adott kuponra vonatkozó specifikus feltételeket, amik különösen az alábbiak lehetnek:
 
- az adott kupon érvényességi ideje
- a kupont azonosító kód
- milyen szolgáltatásra/termékre/kedvezményre/ajándékra/előny igénybe vételére vonatkozik a kupon
- hol használható fel a kupon (csak a webáruházban, vagy ha emellett üzemel valódi üzletünk is, ott felhasználható-e)
- ki, hány kupont használhat fel, hány vásárláshoz (például: egy vásárló egy vásárláshoz csak egy kupont - használhat fel, és a kupon más kedvezménnyel nem összevonható)
- kedvezményre vonatkozó kupon esetén a kedvezmény maximális mértékét (például 1.000,- Ft-os kupon bármire felhasználható, de a kuponnal fizetett rész legfeljebb a bruttó kiskereskedelmi ár 50%-a lehet)
- a kupon felhasználására vonatkozó egyéb speciális feltételeket.
 
Ha valamilyen promóciós játék keretében kerül kisorsolásra vagy juttatásra online kupon, akkor az adott játékra célszerű egy promóciós szabályzatot készíteni, amelyben az adott játékra vonatkozó részletes feltételek rögzítésre kerülnek. Írjuk le a kupon megszerzésének feltételeit (vásároljon nálunk egyfajta terméket, és kap kupont, amit beválthat egy más kategóriájú termék megvásárlásánál), a promócióban részt venni jogosult személyek körét (például csak az első 100 regisztráló kap kupont), a promóció időtartamát (ez elmehet egészen az óra-perc pontos meghatározásig is), a kupon felhasználhatóságának különleges szabályait. Mint minden promóciós játéknál, a kuponok nyerésére vonatkozó eseményeknél is felmerülhetnek adatvédelmi kérdések (regisztrációhoz kötött kuponok esetében különösen), amelyeket szükséges a szabályzatban rendezni. A promóciós szabályzatot egy jól látható külön linken el kell helyezni, hogy a résztvevők azt egy kattintással, könnyen megismerhessék.
 
Az online kupon és a kuponhoz tartozó promóció hirdetése, népszerűsítése során figyelni kell arra, hogy minden fogyasztóvédelmi szabályt betartsunk, különös tekintettel a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat és a fogyasztók megtévesztése körében lévő tilalmakra és korlátozásokra. Nem tilos figyelemfelhívó, túlzó, nem szó szerint értendő szövegeket, állításokat használni az online promócióról vagy az online kuponokról szóló marketing anyagokban, amíg azok a reklám természetéből adódó mértéket meg nem haladják.  Tilos azonban a kuponnal elérhető kedvezmény, ajándék, egyéb előny tekintetében megtéveszteni a fogyasztókat. Például jogsértő lehet az olyan felhívás, miszerint „vásárolj fél áron a kupon felhasználásával”, ha a valóságban a kedvezmény mértéke nem minden esetben, hanem csak egy-két termék esetében éri el a tényleges 50%-os kedvezményt. Megtévesztheti a vásárlókat az is, ha a kupon azt sugallja, hogy az széles körben felhasználható a webáruházban, miközben legfeljebb egy-két termékre fogadják el, de ugyanígy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősülhet, ha a kuponhoz kötődő kedvezményt/előnyt/ajándékot olyan feltételtől teszik függővé, amely nem került feltüntetésre a kuponon vagy a promóciós szabályzatban.
 
Ahogy a fentiekből is látható, nem is olyan egyszerű online kupont biztosítani vagy online kuponos promóciót szervezni. Sokféle jogi tilalom és előírás között kell megtalálni azt a megoldást, amely megfelel a jog szigorú rendelkezéseinek, de nem jelenti a marketing szempontok teljes feláldozását. Nem lehetetlen megteremteni az egyensúlyt a marketing szempontból szexi, de jogi szempontból is biztonságos online promóció és online kupon kitalálásánál, ehhez azonban egy jó online marketinges és egy elektronikus kereskedelemben jártas jogi szakértő hozzáértése és együttműködése szükséges.

Jelentősen nőtt a Duna House adózott eredménye és árbevétele is

Az ingatlanközvetítéssel és -fejlesztéssel foglalkozó Duna House-csoport konszolidált adózott eredménye 32 százalékkal, 270 millió forintra nőtt a második negyedévben éves összevetésben, ugyanebben az időszakban a csoport nettó árbevétele 3,4 milliárd forintra emelkedett, ez 2020 második negyedévéhez képest 78 százalékos növekedés - közölte a társaság pénteken az MTI-vel.
2021. 08. 29. 20:00
Megosztás:

Közel 4 százalékos volt a munkanélküliség júliusban

A munkanélküliek száma 189 ezer volt júliusban, a 3,9 százalékos munkanélküliségi ráta 0,1 százalékponttal csökkent az előző hónaphoz és 0,6 százalékponttal az egy évvel korábbihoz mérve - közölte pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2021. 08. 29. 18:00
Megosztás:

Ekkora volt foglalkoztatottak száma az előző hónapban

Júliusban 4 millió 704 ezer volt a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos havi létszáma - közölte pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2021. 08. 29. 16:00
Megosztás:

Javult a magyarok egészségértése

Javult a magyarok egészségértése a legtöbb területen, és emelkedett azoknak a száma, akik könnyebben megtalálják és jobban értik az egészséggel kapcsolatos információkat az elmúlt hat évben - közölte reprezentatív felmérése alapján az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete szerdán az MTI-vel.
2021. 08. 29. 12:00
Megosztás:

Még több ezer elektromos készüléknél hibádzik a címkecsere

A tavaly megújított energiahatékonysági címkéket március elejétől az üzletekben is ki kell helyezni. A fogyasztóvédelmi hatóság három hónapon keresztül ellenőrizte az előírás teljesülését a hagyományos és az online kereskedelemben is. Hatezer vizsgált termék több mint negyedénél volt probléma - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) pénteken az MTI-vel.
2021. 08. 28. 15:00
Megosztás:

Így spórolunk a telefonszámlán egy felmérés szerint

Elsősorban online hívásokkal és üzenetekkel igyekeznek csökkenteni a mobilhasználati költségeiket a magyarok, 47 százalékuk részesíti előnyben a csevegőapplikációkat a hagyományos mobilhívásokkal szemben, 38 százalékuk pedig inkább e-mail-eket küld SMS-helyett - derül ki a transzparens mobilcsomag-összehasonlítással foglalkozó BillKiller friss reprezentatív kutatásából.
2021. 08. 28. 09:00
Megosztás:

Vitatja a Pannónia Nyugdíjpénztár a jegybank határozatát

A Pannónia Nyugdíjpénztár nem ért egyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) határozatában foglaltakkal, azokat kifejezetten vitatja; a pénztár vezetése vizsgálja a jogorvoslat lehetőségét - tájékoztatta a nyugdíjpénztár az MTI-t.
2021. 08. 28. 07:00
Megosztás:

Sporttörténeti kiállítás nyílt Budapesten

Ünnepélyesen megnyitották csütörtök este a helyi sportműhelyek és sportlétesítmények történetét bemutató II. kerületi Sporthistóriák című kiállítást, amely szeptember 2-ig a Klebelsberg Kultúrkúriában, szeptember 3-tól három héten át pedig a Marczibányi téri Művelődési Központban lesz díjmentesen megtekinthető.
2021. 08. 28. 06:00
Megosztás:

A hazai halgazdálkodási ágazat profitálhat az EUROFISH tevékenységéből

Szentpéteri Sándor, az Agrárminisztérium (AM) erdőkért felelős helyettes államtitkára és az AM Halgazdálkodási főosztályának vezetői Marco Frederiksennel, az Európai Halászat- és Akvakultúrafejlesztési Nemzetközi Szervezet (EUROFISH) megbízott igazgatójával egyeztettek az EUROFISH és Magyarország együttműködési lehetőségeiről, Budapesten - közölte az AM csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 28. 03:00
Megosztás:

Elkészült a szeghalmi belvízrendszer vízrendezési főműveinek rekonstrukciója

Közel 1,2 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásból felújították a szeghalmi belvízrendszer vízrendezési főműveit - közölte a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság (KÖVIZIG) csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 28. 01:00
Megosztás:

Megszűnik a bérkerékpáros rendszer Nagykanizsán

A létrehozása után öt évvel, a magas fenntartási költségek és az alacsony kihasználtság miatt megszűnik Nagykanizsán a közösségi bérkerékpáros rendszer - egyebek mellett erről is döntött csütörtökön Nagykanizsa közgyűlése.
2021. 08. 28. 00:00
Megosztás:

Egész napos eseménnyel fejeződik be a Zenélő Budapest

Egész napos eseménnyel fejeződik be a Zenélő Budapest ingyenes koncertsorozat hetedik évada augusztus 29-én a Millenáris Széllkapu Parkban.
2021. 08. 27. 23:00
Megosztás:

110 ezer rászoruló diák kap ingyenes tanszercsomagot

Több mint 110 ezer rászoruló diáknak osztanak ki ingyenes tanszercsomagot a tanévkezdésre - közölte a lebonyolító Klebelsberg Központ elnöke csütörtökön budapesti sajtótájékoztatón.
2021. 08. 27. 20:00
Megosztás:

Kiváló minőségű a magyar dinnye, de lesz belőle elég?

Kiváló minőségű a magyar dinnye, amelynek termőterülete valamivel csökkent a pandémia hatására, de a hozama emelkedett, így bőven jut a hazai piacra és exportra is - mondta az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára Balatonvilágoson, az Agrármarketing Centrum dinnyefogyasztást ösztönző kampányának sajtótájékoztatóján.
2021. 08. 27. 17:00
Megosztás:

Az MKB Bank adózás utáni eredménye elérte a 11,6 milliárd forintot

Az MKB Bank korrigált, konszolidált adózás utáni eredménye a második negyedévben 11,6 milliárd forintot tett ki, szemben az egy évvel korábbi 0,7 milliárdos veszteséggel, illetve az első negyedévi 28,9 milliárdos eredménnyel - tájékoztatta a pénzintézet a befektetőket a Budapesti Értéktőzsde honlapján közölt jelentésben.
2021. 08. 27. 07:00
Megosztás:

Erre kérte az iskolákat az Emmi

A tanév közeledtével a higiéniás és alapvető egészségvédelmi szabályok fokozott betartására kérte az iskolákat az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) csütörtökön.
2021. 08. 27. 02:00
Megosztás:

Emelkedett az 5, 10 és 15 éves államkötvények aukciós átlaghozama

A meghirdetett mennyiségnél 20 milliárd forinttal kisebb összegben, 35 milliárd forintért értékesített 5, 10 és 15 éves lejáratú államkötvényeket csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).
2021. 08. 27. 00:00
Megosztás:

Az E.ON Hungária Csoport marad a férfi és a női vízilabda ob I névadó főszponzora

A 2021/22-es szezonban is az E.ON Hungária Csoport lesz a női és a férfi vízilabda ob I névadó főszponzora.
2021. 08. 26. 23:00
Megosztás:

Tovább gyorsult a mezőgazdasági felvásárlási árak emelkedése

Júniusban 20,5 százalékkal magasabb volt a mezőgazdasági termékek átlagos felvásárlási ára az egy évvel korábbinál, ami 3,1 százalékponttal nagyobb emelkedés az egy hónappal korábbi 17,4 százaléknál. Az élénkülésben némi szerepet játszhatott a bázishatás, mert tavaly májusról júniusra 2,5 százalékponttal, 4,5 százalékosra mérséklődött a drágulás üteme. A legnagyobb drágulást a burgonya és a tojás mutatta.
2021. 08. 26. 22:00
Megosztás:

A Nébih problémákat talált a meggyes söröknél

Meggyes söröket vizsgált a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), laboratóriumi, élelmiszerbiztonsági és -minőségi szempontból mindent rendben találtak, ugyanakkor négy terméknél jelölési hibák miatt élelmiszer-ellenőrzési bírságot, hatnál pedig nem megfelelő nyomonkövetés miatt élelmiszerlánc-felügyeleti bírságot szabtak ki - közölte a hivatal csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 26. 16:00
Megosztás: