Most az M43-as autópálya töltését bontják ki nem fizetett alvállalkozók (frissített)
Az M43 autópálya beruházója, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) felbontja a második szakasz kivitelezőjével, a Tisza M-43 konzorciummal kötött szerződést – közölte Fazakas Orsolya, cég kommunikációs vezetője csütörtökön az MTI-vel.
A NIF Zrt. közleménye szerint azért döntöttek így, mert a konzorcium, illetve annak tagjai megsértették a hatályos szerződéses feltételek több pontját. A szerződött alvállalkozók a teljesítések egy részét további alvállalkozókra bízták. Így a konzorciummal nem közvetlenül szerződött cégek egy része a konzorciumi tag Szeviép Zrt. – és egyben a konzorciumvezető Sedesa S. A. alvállalkozója – csődje miatt nem jut hozzá az igazolt teljesítései ellenértékéhez.
A kár elhárítása érdekében a beruházó NIF Zrt. és a kivitelező egyeztetést tartott. Ezen a NIF Zrt. kifejtette, hogy a tiltott alvállalkozásba adás megszüntetésével, illetve a már elvégzett alvállalkozói teljesítések elismerésével, a konzorciumi egyetemleges felelősség deklarálásával és a fizetési szándék konzorcium általi megerősítésével elhárulhat a közvetlen kárveszély.
A beruházó értékelése szerint azonban a jelenlegi helyzet, az, hogy a ki nem fizetett alvállalkozók lezárták a munkaterülethez vezető utakat és a megépített létesítmények bontásába kezdtek veszélyezteti az M43-as autópálya építésének befejezését és későbbi üzemét.
A közlemény szerint így a NIF Zrt. kárenyhítési, kárelhárítási törekvései nem teljesülnek, ezért a cég a szerződés megszegése miatt megkezdte a szerződéstől való elállás előkészítését. Reményik Kálmán, a NIF Zrt. elnök-vezérigazgatója a konzorciumhoz címzett levelében – melyet a cég honlapján nyilvánosságra hozott - kitért arra is, hogy a súlyos szerződésszegés miatt a konzorcium tagjait három évre kizárják a közbeszerzési eljárásokból.
A ki nem fizetett alvállalkozók csütörtök délben kezdték bontani az épülő M43-as autópálya töltését a 10-es kilométerszelvénynél, Szeged határában. Temesvári Zoltán, az alvállalkozókat képviselő ügyvéd a helyszínen emlékeztetett rá, az alvállalkozók azért kezdtek demonstrálni egy hete, mert az autópálya kivitelezésében résztvevő, április 26-án csődvédelmet kért Szeviép Zrt. mintegy 3 milliárd forinttal maradt adósa a cégeknek úgy, hogy a teljesítést elismerte, a számláikat befogadta.
Csütörtökön 12 óra után nem sokkal a sajtó szeme láttára egy exkavátorral elkezdték kitermelni az M43-as autópálya töltését. A töltés szélén egy markológép kezdett bele a föld kitermelésébe. A földet egy teherautóra rakta, amin „M43-as bontásból töltésanyag eladó! Ár: 3.000.000.000 forint” felirat olvasható – jelentette a helyszínről az MTI tudósítója.
Temesvári Zoltán, az alvállalkozókat képviselő ügyvéd elmondta, a munkaterületen anyagmozgatás folyik, amelyhez meg kell bontani az elkészült felületet. Ezt addig folytatják, míg az autópálya-szakaszt kivitelező konzorcium nem rendezi a Szeviép Zrt. az alvállalkozókkal szembeni tartozását. Az alvállalkozók engedéllyel tartózkodnak a munkaterületen. Ügyvédjük szerint a megrakott teherautók nem fogják elhagyni az autópályát. Hozzátette: eredménytelenek a NIF Zrt-vel folytatott tárgyalások, ezért az alvállalkozók anyagmozgatást végeznek a területen.
Előzmény:
Az M43-as autópálya második ütemét kivitelező Tisza M-43 Konzorcium a szerda délutáni határidőig nem nyilatkozott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek (NIF Zrt.) arról, megvásárolja-e a csődvédelmet kért Szeviép Zrt. alvállalkozókkal szemben fennálló tartozásait – közölte Fazakas Orsolya, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője.
A szakember az MTI-hez eljuttatott közleményében emlékeztet arra, hogy az M43 autópálya egyik kivitelezőjének, a Tisza M-43 Konzorciumnak tagja, a Szeviép Zrt. fizetésképtelenség miatt csődvédelmet kért 2010. április 26-án, így veszélybe került több alvállalkozói számla kifizetése.
A beruházó NIF Zrt. csak a kivitelező konzorciummal áll szerződéses jogviszonyban, nem gyakorol közvetlen befolyást az alvállalkozói kifizetésekre. Beruházóként azonban felelősnek érzi magát az iparágban tisztességesen dolgozó vállalkozókért, ezért fontosnak tartja, hogy az alvállalkozói szerződések ellenértéke kifizetésre kerüljön - hangsúlyozza a közlemény.
A cég ezért egyeztetéseket folytatott a konzorciummal és az alvállalkozókkal, amelyek eredményeképpen megállapították, a fővállalkozó esetenként a fővállalkozói szerződéstől eltérő alvállalkozói tevékenységet folytatott, ezért kerültek veszélybe a kifizetések.
A beruházó kérte a konzorciumot, nyilatkozzon arról, hogy az egyetemleges konzorciumi felelősségvállalás keretein belül átvállalják-e a konzorciumi tagok az alvállalkozói követeléseket. A nyilatkozatot megtették, amelyet követően hétfőn újabb egyeztetésre került sor. A megbeszélésen egy javaslat született, eszerint a konzorcium két tagja – a Hídépítő Zrt. és a Sedesa S.A. – megvásárolja az alvállalkozók Szeviép Zrt.-vel szembeni követeléseit.
Az erről szóló nyilatkozatot a konzorcium azonban a szerda délutáni határidőig nem tette meg. A NIF Zrt. elemzi a kialakult helyeztet, és dönt a szükséges lépésekről, amely akár a kivitelezői szerződés felbontását is jelentheti - hangsúlyozza a közlemény. A társaság elnök-vezérigazgatója ezenkívül vizsgálatot rendelt el az összes infrastrukturális beruházásnál.
A Szeviép Zrt. több alvállalkozója csütörtökön kezdett demonstrációt Szeged és Hódmezővásárhely között, mert nem kapták meg az M43-as autópálya építésénél végzett munkájukért a befogadott számláik ellenértékét. Temesvári Zoltán ügyvéd a helyszínen elmondta, 15-20 vállalkozást képvisel, amelyeknek az M43-as autópálya első és második szakaszán, a szegedi és a csongrádi elkerülő útnál elvégzett munkája után mintegy 3 milliárd forinttal adós a Szeviép Zrt. A jogász hangsúlyozta, a tiltakozók számláit az építőipari cég befogadta, a teljesítést elismerte, és a tartozást sem vitatta. Ezért elvárják a beruházó NIF Zrt.-től, valamint a konzorciumot vezető cégektől, hogy fizessék ki a számlákat.
Az M43-as autópálya beruházója, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a szerződés szerint teljesítése kifizetéseit a kivitelező Tisza M-43 Konzorcium felé. A beruházó NIF Zrt. a kivitelező Tisza M-43 Konzorciummal áll szerződéses viszonyban, így a kifizetést is a konzorcium felé kell teljesítenie, amit szerződéses kötelezettsége szerint meg is tett.
A NIF Zrt. sajnálattal veszi tudomásul a panaszokat, és a szerződéses kereteken belül lehetséges módokon igyekszik a helyzet megoldásának elősegítésére: az M43 alvállalkozói tartozások kapcsán haladéktalanul felvették a kapcsolatot a kivitelező konzorcium vezető vállalkozójával, a Sedesa-val, akik írásban biztosították a beruházót arról, hogy maradéktalanul együttműködnek a teljesítés jogos ellenértékének kiegyenlítésében – írta Fazakas Orsolya kommunikációs vezető.
A Tisza M-43 Konzorcium egyik tagja, a Szeviép Zrt. alvállalkozói csütörtökön délelőtt a 47-es út egyik sávját teherautójukkal lezárva kezdtek demonstrációba az M43-as autópálya építésénél befogadott, de ki nem fizetett számláik miatt. Temesvári Zoltán ügyvéd a helyszínen elmondta, 15-20 vállalkozást képvisel, akiknek az M43-as autópálya első és második szakaszán, a szegedi és a csongrádi elkerülő útnál elvégzett munkájuk után mintegy 3 milliárd forinttal maradt adósa a Szeviép Zrt.
A jogász hangsúlyozta, a tiltakozók számláit az építőipari cég befogadta, a teljesítést elismerte és a tartozást sem vitatta. Ezért elvárják a beruházó NIF Zrt.-től, valamint a konzorciumot vezető cégektől, hogy fizessék ki a számlákat. Temesvári Zoltán álláspontja szerint a konzorcium tagjai egyetemlegesen felelnek a tartozásért. A beruházó pedig a szerződéskötéskor bankgaranciát kért a fővállalkozóktól, részben pont az alvállalkozóknak járó kifizetések biztosítékául. Az április 26-án csődvédelmet kért Szeviép Zrt. székházánál csütörtök reggel óta egy régészeti munkákat végző alvállalkozó munkatársai demonstrálnak.
Kifizetetlen számlák miatt demonstrációba kezdtek május 6-án az Ásatárs Kft. dolgozói csütörtökön délelőtt a Szeviép Zrt. szegedi székháza előtt. A kézi régészeti feltárással foglalkozó vállalkozás mintegy tucatnyi alkalmazottja egyebek közt "Itt az idő a magyar vállalkozók megmentésére!" és "Ingyen munka az M43-ason" feliratú táblákkal vonult az építőipari cég Római körúti székháza elé.
Gallina Zsolt, az Ásatárs Kft. vezetője az MTI-nek elmondta, vállalkozása kézi régészeti munkát végzett 2009 márciusa és decembere között Szeged és Hódmezővásárhely határában négy homokbányában, az M43-as autópálya kivitelezéséhez kapcsolódóan a Szeviép Zrt. megbízásából. Az első komolyabb fizetési problémák 2009 októberében jelentkeztek, ekkor cége és a Szeviép Zrt. a számlák kiegyenlítésének átütemezéséről állapodott meg. A fővállalkozó azonban összességében csak az elvégzett munkák ellenértékének 30 százalékát fizette ki, így több tíz millió forinttal maradt adós - tudatta Gallina Zsolt. A cégvezető szerint azzal, hogy a Szeviép Zrt. április 26-án csődvédelmet kért, jelentősen csökkentek esélyeik, hogy hozzájutnak pénzükhöz, de a demonstrációt azért is fontosnak tartják, mert a hazai építőiparban általános jelenségről van szó, amelyen mindenképpen változtatni kell. A Szeviép Zrt. a szegedi villamos projektben, az M43-as sztrádaépítésben és a nyugati elkerülő út kivitelezésében is konzorciumi tagként érdekelt. A csődvédelem bejelentését követően Baranyi Sándor többségi tulajdonos – a Délmagyarországnak nyilatkozva – a cég fizetésképtelenségéhez vezető okok között az állami megrendelésekhez kapcsolódó pótmunkákat említette, valamint azt, hogy minisztériumi, önkormányzati beruházásoknál is késlekednek megrendelőik a kifizetésekkel. A kintlévőségek nagyságrendjét érzékeltetve az üzletember elmondta, csak a ki nem fizetett számlák áfafelhalmozása 600 millió forint. Hozzátette: a bankok ezzel párhuzamosan 1,7 milliárd forinttal csökkentették a Szeviéphez kihelyezett forrást.