Most az M43-as autópálya töltését bontják ki nem fizetett alvállalkozók (frissített)

Bontani kezdték a ki nem fizetett alvállalkozók az épülő M43-as autópálya töltését a 10-es kilométerszelvénynél, Szeged határában csütörtök délben. (MTI)

Az M43 autópálya beruházója, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) felbontja a második szakasz kivitelezőjével, a Tisza M-43 konzorciummal kötött szerződést – közölte Fazakas Orsolya, cég kommunikációs vezetője csütörtökön az MTI-vel.

 

A NIF Zrt. közleménye szerint azért döntöttek így, mert a konzorcium, illetve annak tagjai megsértették a hatályos szerződéses feltételek több pontját. A szerződött alvállalkozók a teljesítések egy részét további alvállalkozókra bízták. Így a konzorciummal nem közvetlenül szerződött cégek egy része a konzorciumi tag Szeviép Zrt. – és egyben a konzorciumvezető Sedesa S. A. alvállalkozója – csődje miatt nem jut hozzá az igazolt teljesítései ellenértékéhez.

 

A kár elhárítása érdekében a beruházó NIF Zrt. és a kivitelező egyeztetést tartott. Ezen a NIF Zrt. kifejtette, hogy a tiltott alvállalkozásba adás megszüntetésével, illetve a már elvégzett alvállalkozói teljesítések elismerésével, a konzorciumi egyetemleges felelősség deklarálásával és a fizetési szándék konzorcium általi megerősítésével elhárulhat a közvetlen kárveszély.

 

A beruházó értékelése szerint azonban a jelenlegi helyzet, az, hogy a ki nem fizetett alvállalkozók lezárták a munkaterülethez vezető utakat és a megépített létesítmények bontásába kezdtek veszélyezteti az M43-as autópálya építésének befejezését és későbbi üzemét.

 

A közlemény szerint így a NIF Zrt. kárenyhítési, kárelhárítási törekvései nem teljesülnek, ezért a cég a szerződés megszegése miatt megkezdte a szerződéstől való elállás előkészítését. Reményik Kálmán, a NIF Zrt. elnök-vezérigazgatója a konzorciumhoz címzett levelében – melyet a cég honlapján nyilvánosságra hozott - kitért arra is, hogy a súlyos szerződésszegés miatt a konzorcium tagjait három évre kizárják a közbeszerzési eljárásokból.

 

A ki nem fizetett alvállalkozók csütörtök délben kezdték bontani az épülő M43-as autópálya töltését a 10-es kilométerszelvénynél, Szeged határában. Temesvári Zoltán, az alvállalkozókat képviselő ügyvéd a helyszínen emlékeztetett rá, az alvállalkozók azért kezdtek demonstrálni egy hete, mert az autópálya kivitelezésében résztvevő, április 26-án csődvédelmet kért Szeviép Zrt. mintegy 3 milliárd forinttal maradt adósa a cégeknek úgy, hogy a teljesítést elismerte, a számláikat befogadta.

 

Csütörtökön 12 óra után nem sokkal a sajtó szeme láttára egy exkavátorral elkezdték kitermelni az M43-as autópálya töltését. A töltés szélén egy markológép kezdett bele a föld kitermelésébe. A földet egy teherautóra rakta, amin „M43-as bontásból töltésanyag eladó! Ár: 3.000.000.000 forint” felirat olvasható – jelentette a helyszínről az MTI tudósítója.

 

Temesvári Zoltán, az alvállalkozókat képviselő ügyvéd elmondta, a munkaterületen anyagmozgatás folyik, amelyhez meg kell bontani az elkészült felületet. Ezt addig folytatják, míg az autópálya-szakaszt kivitelező konzorcium nem rendezi a Szeviép Zrt. az alvállalkozókkal szembeni tartozását. Az alvállalkozók engedéllyel tartózkodnak a munkaterületen. Ügyvédjük szerint a megrakott teherautók nem fogják elhagyni az autópályát. Hozzátette: eredménytelenek a NIF Zrt-vel folytatott tárgyalások, ezért az alvállalkozók anyagmozgatást végeznek a területen.

 

Előzmény:

 

Az M43-as autópálya második ütemét kivitelező Tisza M-43 Konzorcium a szerda délutáni határidőig nem nyilatkozott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek (NIF Zrt.) arról, megvásárolja-e a csődvédelmet kért Szeviép Zrt. alvállalkozókkal szemben fennálló tartozásait – közölte Fazakas Orsolya, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője.

 

A szakember az MTI-hez eljuttatott közleményében emlékeztet arra, hogy az M43 autópálya egyik kivitelezőjének, a Tisza M-43 Konzorciumnak tagja, a Szeviép Zrt. fizetésképtelenség miatt csődvédelmet kért 2010. április 26-án, így veszélybe került több alvállalkozói számla kifizetése.

 

A beruházó NIF Zrt. csak a kivitelező konzorciummal áll szerződéses jogviszonyban, nem gyakorol közvetlen befolyást az alvállalkozói kifizetésekre. Beruházóként azonban felelősnek érzi magát az iparágban tisztességesen dolgozó vállalkozókért, ezért fontosnak tartja, hogy az alvállalkozói szerződések ellenértéke kifizetésre kerüljön - hangsúlyozza a közlemény.

 

A cég ezért egyeztetéseket folytatott a konzorciummal és az alvállalkozókkal, amelyek eredményeképpen megállapították, a fővállalkozó esetenként a fővállalkozói szerződéstől eltérő alvállalkozói tevékenységet folytatott, ezért kerültek veszélybe a kifizetések.

 

A beruházó kérte a konzorciumot, nyilatkozzon arról, hogy az egyetemleges konzorciumi felelősségvállalás keretein belül átvállalják-e a konzorciumi tagok az alvállalkozói követeléseket. A nyilatkozatot megtették, amelyet követően hétfőn újabb egyeztetésre került sor. A megbeszélésen egy javaslat született, eszerint a konzorcium két tagja – a Hídépítő Zrt. és a Sedesa S.A. – megvásárolja az alvállalkozók Szeviép Zrt.-vel szembeni követeléseit.

 

Az erről szóló nyilatkozatot a konzorcium azonban a szerda délutáni határidőig nem tette meg. A NIF Zrt. elemzi a kialakult helyeztet, és dönt a szükséges lépésekről, amely akár a kivitelezői szerződés felbontását is jelentheti - hangsúlyozza a közlemény. A társaság elnök-vezérigazgatója ezenkívül vizsgálatot rendelt el az összes infrastrukturális beruházásnál.

 

A Szeviép Zrt. több alvállalkozója csütörtökön kezdett demonstrációt Szeged és Hódmezővásárhely között, mert nem kapták meg az M43-as autópálya építésénél végzett munkájukért a befogadott számláik ellenértékét. Temesvári Zoltán ügyvéd a helyszínen elmondta, 15-20 vállalkozást képvisel, amelyeknek az M43-as autópálya első és második szakaszán, a szegedi és a csongrádi elkerülő útnál elvégzett munkája után mintegy 3 milliárd forinttal adós a Szeviép Zrt. A jogász hangsúlyozta, a tiltakozók számláit az építőipari cég befogadta, a teljesítést elismerte, és a tartozást sem vitatta. Ezért elvárják a beruházó NIF Zrt.-től, valamint a konzorciumot vezető cégektől, hogy fizessék ki a számlákat.

 


 

Az M43-as autópálya beruházója, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a szerződés szerint teljesítése kifizetéseit a kivitelező Tisza M-43 Konzorcium felé. A beruházó NIF Zrt. a kivitelező Tisza M-43 Konzorciummal áll szerződéses viszonyban, így a kifizetést is a konzorcium felé kell teljesítenie, amit szerződéses kötelezettsége szerint meg is tett.

 

A NIF Zrt. sajnálattal veszi tudomásul a panaszokat, és a szerződéses kereteken belül lehetséges módokon igyekszik a helyzet megoldásának elősegítésére: az M43 alvállalkozói tartozások kapcsán haladéktalanul felvették a kapcsolatot a kivitelező konzorcium vezető vállalkozójával, a Sedesa-val, akik írásban biztosították a beruházót arról, hogy maradéktalanul együttműködnek a teljesítés jogos ellenértékének kiegyenlítésében – írta Fazakas Orsolya kommunikációs vezető.

 

A Tisza M-43 Konzorcium egyik tagja, a Szeviép Zrt. alvállalkozói csütörtökön délelőtt a 47-es út egyik sávját teherautójukkal lezárva kezdtek demonstrációba az M43-as autópálya építésénél befogadott, de ki nem fizetett számláik miatt. Temesvári Zoltán ügyvéd a helyszínen elmondta, 15-20 vállalkozást képvisel, akiknek az M43-as autópálya első és második szakaszán, a szegedi és a csongrádi elkerülő útnál elvégzett munkájuk után mintegy 3 milliárd forinttal maradt adósa a Szeviép Zrt.

 

A jogász hangsúlyozta, a tiltakozók számláit az építőipari cég befogadta, a teljesítést elismerte és a tartozást sem vitatta. Ezért elvárják a beruházó NIF Zrt.-től, valamint a konzorciumot vezető cégektől, hogy fizessék ki a számlákat. Temesvári Zoltán álláspontja szerint a konzorcium tagjai egyetemlegesen felelnek a tartozásért. A beruházó pedig a szerződéskötéskor bankgaranciát kért a fővállalkozóktól, részben pont az alvállalkozóknak járó kifizetések biztosítékául. Az április 26-án csődvédelmet kért Szeviép Zrt. székházánál csütörtök reggel óta egy régészeti munkákat végző alvállalkozó munkatársai demonstrálnak.

 


 

Kifizetetlen számlák miatt demonstrációba kezdtek május 6-án az Ásatárs Kft. dolgozói csütörtökön délelőtt a Szeviép Zrt. szegedi székháza előtt. A kézi régészeti feltárással foglalkozó vállalkozás mintegy tucatnyi alkalmazottja egyebek közt "Itt az idő a magyar vállalkozók megmentésére!" és "Ingyen munka az M43-ason" feliratú táblákkal vonult az építőipari cég Római körúti székháza elé.

 Gallina Zsolt, az Ásatárs Kft. vezetője az MTI-nek elmondta, vállalkozása kézi régészeti munkát végzett 2009 márciusa és decembere között Szeged és Hódmezővásárhely határában négy homokbányában, az M43-as autópálya kivitelezéséhez kapcsolódóan a Szeviép Zrt. megbízásából.

 

Az első komolyabb fizetési problémák 2009 októberében jelentkeztek, ekkor cége és a Szeviép Zrt. a számlák kiegyenlítésének átütemezéséről állapodott meg. A fővállalkozó azonban összességében csak az elvégzett munkák ellenértékének 30 százalékát fizette ki, így több tíz millió forinttal maradt adós - tudatta Gallina Zsolt.

 

A cégvezető szerint azzal, hogy a Szeviép Zrt. április 26-án csődvédelmet kért, jelentősen csökkentek esélyeik, hogy hozzájutnak pénzükhöz, de a demonstrációt azért is fontosnak tartják, mert a hazai építőiparban általános jelenségről van szó, amelyen mindenképpen változtatni kell.

 

A Szeviép Zrt. a szegedi villamos projektben, az M43-as sztrádaépítésben és a nyugati elkerülő út kivitelezésében is konzorciumi tagként érdekelt. A csődvédelem bejelentését követően Baranyi Sándor többségi tulajdonos – a Délmagyarországnak nyilatkozva – a cég fizetésképtelenségéhez vezető okok között az állami megrendelésekhez kapcsolódó pótmunkákat említette, valamint azt, hogy minisztériumi, önkormányzati beruházásoknál is késlekednek megrendelőik a kifizetésekkel.

 

A kintlévőségek nagyságrendjét érzékeltetve az üzletember elmondta, csak a ki nem fizetett számlák áfafelhalmozása 600 millió forint. Hozzátette: a bankok ezzel párhuzamosan 1,7 milliárd forinttal csökkentették a Szeviéphez kihelyezett forrást.

Tovább bővül a Hungarian Startup University Program

Tovább bővül a Hungarian Startup University Program (HSUP), amelynek célja, hogy bevezesse az egyetemi hallgatókat az innovációs és vállalkozói gondolkodásba - mondta Bódis László innovációért felelős helyettes államtitkár az M1 aktuális csatornán csütörtökön.
2025. 12. 05. 01:00
Megosztás:

Átlag közeli hőmérsékletű és kissé csapadékos volt a november

Átlag közeli hőmérsékletű és kissé csapadékos volt a november - közölte a HungaroMet Zrt. a honlapján csütörtökön.
2025. 12. 05. 00:05
Megosztás:

Megtorpant az XRP árfolyam, miközben a Ripple lezárta az 1 milliárd dolláros GTreasury felvásárlást

A Ripple legújabb, 1 milliárd dolláros akvizíciója új lendületet adhat a digitális pénzügyi infrastruktúra átalakulásának – még ha az XRP árfolyama közben épp technikai ellenállásba is ütközött. Az XRP árfolyamrali megtorpant, de a háttérben komoly stratégiai lépések történnek: a Ripple célja, hogy átfogó pénzügyi platformmá váljon. Vajon ez elég lesz az új árfolyamcsúcsokhoz?
2025. 12. 04. 23:30
Megosztás:

Elkerülhetetlen a 50 000 dolláros BTC árfolyamzuhanás? – 5 fontos tudnivaló a héten a Bitcoinról, és hogy miért a Digitap ($TAP) a #1 kriptós előértékesítés a portfóliód fedezésére

A Bitcoin volatilitással kezdte a decembert. Az árfolyam a hétvégén meredeken visszaesett, majd visszapattant, és ismét az 50 napos exponenciális mozgóátlag (50-EMA) fölé kapaszkodott. Ez az oda-vissza mozgás számos tőkeáttételes pozíciót likvidált, és gyakorlatilag újraindította a származtatott piacokat, így a kereskedők óvatosabbá váltak, különösen az új makrogazdasági adatok érkezése előtt.
2025. 12. 04. 23:00
Megosztás:

Az ABB és a Toyota együtt alakítják az e-mobilitás jövőjét

Az e-mobilitás Európa-szerte megváltoztatja az emberek közlekedési szokásait. Egyre több autós fontolgatja elektromos vagy plug-in hibrid jármű vásárlását, egyre több otthonban szerelnek fel töltőket, és egyre több vállalat gondolja át járműparkja üzemeltetését. Mivel a közlekedés a globális CO₂-kibocsátás közel egynegyedéért felelős, és ebből a személygépkocsik körülbelül 60 százalékot tesznek ki1, soha nem volt még ennyire nyilvánvaló a megbízható, biztonságos és mindennapi töltés iránti igény.
2025. 12. 04. 22:00
Megosztás:

Áttörés a Bitcoin sidechain infrastruktúrában: Partnerségre lépett a VerifiedX és a Blockdaemon

A Bitcoin ökoszisztéma újabb fontos mérföldkőhöz érkezett: a VerifiedX és a Blockdaemon stratégiai együttműködésre lépett, amely jelentős előrelépést hozhat a Bitcoin sidechain technológia fejlődésében. A cél egyértelmű: komplex blokklánc funkciókat egyszerűen és felhasználóbarát módon elérhetővé tenni a nagyközönség számára – olyan alkalmazásokon keresztül, mint a Switchblade Wallet és a Butterfly.
2025. 12. 04. 21:30
Megosztás:

A Cardano és a Solana veszélyzónába süllyed, miközben egy elemző 2000%-os kitörési ralira számít a Digitap kiemelkedő előértékesítési teljesítménye alapján

A piaci hangulat medvéssé vált, ahogy a főbb altcoinok meredek esésbe kezdtek. A Cardano árfolyama 0,40 dollár alá esett, míg a Solanáé 130 dollár alá csúszott.
2025. 12. 04. 21:00
Megosztás:

Magyarországon a cégek többsége emeli a fizetéseket jövőre

Az előző évekhez hasonlóan a Magyarországon működő cégek többsége 2026-ban is emeli a fizetéseket - közölte a Profession.hu csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 04. 20:30
Megosztás:

A Mol megvásárolja az 5 naperőművel rendelkező Polsolar Kft.-t

A Mol csütörtökön szerződést kötött a Polsolar Kft. megvásárlására, amely 5 teljesen működőképes naperőművet birtokol Mezőcsát közelében, Kelet-Magyarországon; a naperőművek együttes kapacitása 304 megawatt peak (MWp), amellyel a társaság megnégyszerezi napenergia portfólióját - közölte a Mol Nyrt. csütörtökön a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2025. 12. 04. 20:00
Megosztás:

Energiahatékonyság, digitalizáció, moduláris fordulat: az építőipar 2026-ban

Az építőipar 2025-ben gyakorlatilag padlóra került Magyarországon: az ÉVOSZ konjunktúrafelmérése* szerint az építőipari cégek 60 százaléka árbevétel csökkenéssel számol, 90 százaléka kedvezőtlennek látja a piaci helyzetet. A megrendeléshiány, a bizonytalan gazdasági környezet és a késedelmes fizetések sok vállalkozást az összeomlás szélére sodort. A Mapei trendelemzése szerint a mélyponton a felújítási boom és a támogatott hitelek jelenthetnek fordulatot az ágazatnak.
2025. 12. 04. 19:30
Megosztás:

Új vezető felel a közép-európai régióért az AstraZenecánál

Decembertől Julio Ordaz tölti be az AstraZenecánál a csehországi, szlovákiai és magyarországi működésért felelős regionális igazgatói pozíciót.
2025. 12. 04. 19:00
Megosztás:

A Polymarket visszatér Amerikába: a való világ eseményei mostantól kereskedhető valószínűségekké válnak

A Polymarket nagy visszatérése új korszakot nyit a kriptoalapú jóslópiacok számára: a platform friss amerikai alkalmazása már valós pénzzel zajló sportesemény-piacokat kínál, immár hivatalos szabályozói jóváhagyással. A kriptoszféra egyik legizgalmasabb területe most lép be a mainstream pénzügyi térbe – szigorúbb felügyelettel, mégis a blokklánc rugalmasságával.
2025. 12. 04. 18:30
Megosztás:

GLS csomagszállítási határidők és utolsó szállítási napok az ünnepek idején

A GLS Hungary idén is átfogó tervezéssel, optimalizált működéssel és kibővített szolgáltatásokkal támogatja az év végi megnövekedett csomagforgalom kezelését. A házhoz szállítás mellett a több mint 2600 GLS Automata és 1000 GLS CsomagPont kínálta rugalmas átvételi lehetőségek, valamint a megerősített ügyfélszolgálati kapacitás mind azt szolgálják, hogy a küldemények az ünnepi hajrában is minél gördülékenyebben jussanak el a címzettekhez. Az idén bevezetett GLS Automata Expressz pedig akár a másnap reggeli átvételt is lehetővé teszi a több mint 500 expressz jelölésű automatában.
2025. 12. 04. 18:00
Megosztás:

Az OECD Versenybizottságának egyik alelnöke lett a GVH elnöke

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD) Versenybizottságának 17 tagú Tanácsába választották a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnökét - közölte a GVH csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 04. 17:30
Megosztás:

8 ezer katás vállalkozót érinthet a kataalanyiság megszűnése adótartozás miatt

Csaknem 8 ezer katás vállalkozót érinthet a kataalanyiság megszűnése, mivel nettó 100 ezer forintot elérő adótartozásuk van, az érintetteknek a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a napokban figyelmeztető levelet küld - hívta fel a figyelmet az adóhatáság csütörtökön az MTI-nek küldött közleményében.
2025. 12. 04. 17:00
Megosztás:

A Bitfinex szerint közel a Bitcoin fellélegzése: elindulhat a várva várt „relief rally”?

A Bitfinex friss elemzése szerint a Bitcoin elérhette a piaci mélypontot: az eladók kifáradása, az extrém tőkeáttétel leépülése és az on-chain jelek mind arra utalnak, hogy közeleghet a megkönnyebbülés-rali. A kriptopiacon egyre erősebb a remény a stabilizációra, miközben a BTC egy nap alatt 8%-ot pattant vissza.
2025. 12. 04. 16:30
Megosztás:

Elérte a tízmilliomodik rendelést a Kifli.hu

December első hetében elérte története tízmilliomodik rendelését a Kifli.hu. A közel hat évvel ezelőtt indult online üzletben ma már havonta több mint 300 ezer virtuális kosarat töltenek meg a vásárlók. A mintegy 732 ezer regisztrált vásárlóval rendelkező Kifli.hu szolgáltatása Budapesten és a fővárosi agglomeráción kívül Pest megye nagy részében, valamint jelentős vidéki városokban is elérhető, több, mint 700 futárjával elérve a hazai lakosság közel egyharmadát.
2025. 12. 04. 16:00
Megosztás:

Stabil tartományban maradt a K&H innovációs index

A hazai vállalkozások innovációs aktivitása továbbra is stabil szinten maradt: a K&H innovációs index 2025 második félévében 27 pontot ért el, ami lényegében megfelel az elmúlt három év eredményeinek. A főindex ezzel továbbra is a több éve megszokott, szűk tartományban mozog, miközben több területen is kedvező elmozdulások láthatók.
2025. 12. 04. 15:30
Megosztás:

Világszenzáció Várpalotáról: magyar kutatók mesterséges anyatej szerkezetet hoztak létre

Magyar kutatók várpalotai laborja forradalmi áttörést ért el: mesterséges anyatej-szerkezetet alkottak, amely a természetes anyatej különleges micelláit és liposzómáit utánozza, és előzetes vizsgálatok alapján a hatóanyagok felszívódását rendkívül hatékony módon képes támogatni. Az új technológia a jövőben nemcsak a táplálkozástudományban, hanem akár a gyógyszerhatóanyag-hordozás kutatásában is ígéretes lehetőségeket nyithat meg, akár a rákgyógyszerek jelenlegi formáját, sőt akár az öregedés lassítását is forradalmasíthatja. A jelenleg még szabadalmazás alatt álló eljárás világszenzációként hívja fel a figyelmet Magyarország fiatal kutatóinak innovációjára, amely a tudományos világ előtt új lehetőségeket nyit.
2025. 12. 04. 15:00
Megosztás:

Chainlink áttörés előtt? Kritikus támasz felett stabilizálódik, miközben rekordot dönt a Grayscale új LINK ETF-je

A Chainlink árfolyama továbbra is masszívan tartja magát a kulcsfontosságú 13 dolláros támasz felett, miközben a Grayscale újonnan indított LINK ETF-je már indulása óta több tízmillió dollárnyi befektetést vonzott. A technikai és fundamentális jelek együtt egyre erősebb hosszú távú növekedési potenciált rajzolnak a decentralizált oracle-hálózat köré.
2025. 12. 04. 14:30
Megosztás: