Robog a Bertelsmann szekere - jobban állnak, mint a válság előtt
A Magyarországon is érdekelt német társaság korábban 400 és 500 millió euró közötti adózott eredményt valószínűsített 2010-re. "A gazdasági környezet, különösen a reklámpiac azonban javult" időközben - mondta keddi tájékoztatóján Hartmut Ostrowski, az idén 175 éves vállalat vezérigazgatója. 2009-ben a reklámpiac világviszonylatban 15-20 százalékos visszaesése a Bertelsmannt is megviselte.
A társaság 82 millió euró veszteséggel zárta az évet, az idén januártól júniusig viszont 246 millió euró adózás utáni nyereséget ért el, bevétele pedig 7,36 milliárd euró volt, ami 4 százalékkal több az előző évinél. "Nem csupán jól jöttünk ki a válságos tavalyi évből, hanem jobban állunk, mint 2008-ban, vagy az azt megelőző években" - mondta Ostrowski.
A vezérigazgató hozzátette: a vállalati szerkezet-átalakítás lényegében véget ért, megváltak több veszteséges érdekeltségtől és bővítik a tevékenységi kört. A jövőben nagy erőket koncentrálnak az elektronikus könyvek (e-book) és a digitális televíziózás területére, és a növekedés ígéretét hordozó, kulcsfontosságú ágazatként fejlesztik az úgynevezett digitális szolgáltatások körét, amelybe egyebek között elektronikus kereskedelmi és pénzügyi szolgáltatások tartoznak - mondta a cégvezető.
A 91,2 százalékban a Bertelsmannhoz tartozó RTL Group SA, Európa vezető tévétársasága a múlt héten minden idők legjobb félévéről számolt be. Az RTL ugyancsak főként a reklámpiac javulása révén tett szert rekordprofitra, adózás utáni nyeresége 308 millió euró volt az idén január és június között, az egy ével korábbi 62 millió euró veszteség után.
A napokban a világ legnagyobb reklámcége, a brit WPP csoport is felfelé módosította éves előrejelzését, miután az első hét hónapban 3,1 százalékkal nőttek piaci bevételei az előző év azonos időszakához képest. A vállalat ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az Európai Unió számos tagállamában beindított megszorító programok és az amerikai gazdaság növekedése körüli aggodalmak miatt a kilátások bizonytalanok.
A hirdetési bevételek révén javuló eredményekről számoltak be a Bertelsmann versenytársai is, mint a német ProSiebenSat.1 tévétársaság és az Axel Springer, a francia Lagardere - amely egyebek között az Elle és a Paris Match magazinok kiadója, és a Mezzo, valamint az MCM tévécsatorna működtetője -, vagy a globális óriások, mint a News Corp. és a Time Warner.
A Bertelsmann a reklámpiaci konjunktúrától függő érdekeltségek, főként az RTL csoport és két kiadóvállalat, a Gruner+Jahr és a Random House eredményeiből profitált. A társaság áramvonalasítása is javította a nyereségtermelő képességet. A cég történetének legnagyobb szabású átalakításával adott választ válságra, egy év alatt 1 milliárd eurót faragtak le a kiadásokból, főként elbocsátások és a hatékonyság növelése révén.
Összesen 4 ezer munkahelyet szüntettek meg, 2010 közepén így világszerte 100 ezer embert foglalkoztatott a Bertelsmann, 2500-zal kevesebbet mint az év elején. A társaság több mint száz éve a Mohn család érdekeltsége. Sokáig úgy volt, hogy tőzsdére viszik a céget, de a résztulajdonos família - amelynek tagjai kis könyvkiadóból a világ egyik legnagyobb médiavállalatává fejlesztették a Bertelsmannt - annyira fontosnak tartja a függetlenséget, hogy 2006-ban 4,5 milliárd euróért megvásárolta a belga Groupe Bruxelles Lambert (GBL) holdingtársaság részesedését a társaságból, hogy elkerülhető legyen a tőzsdei bevezetés.