Több milliós bírság gyermekreklámok miatt - ki a felelős a szülők nyaggatásáért?

A Gazdasági Versenyhivatal („GVH”) az elmúlt időszakban közel harminc millió forint bírságot szabott ki két vállalkozásra jogsértő gyermekreklámok közzététele miatt. A beavatkozásokat tájékoztató közzététele követte, amelyben a GVH összegezte a gyermekreklámokkal kapcsolatos legfontosabb elvárásokat.

Több milliós bírság gyermekreklámok miatt - ki a felelős a szülők nyaggatásáért?

A gyermeket nevelő szülők nap mint nap találkozhatnak televíziós csatornákon, újságokban olyan reklámokkal, amelyek célja az, hogy a gyerekek nyaggatni kezdjék a szüleiket amiatt, hogy vegyék meg nekik a hirdetett játékot, édességet vagy más reklámozott terméket.


Ezeknek a reklámoknak nem lebecsülendő a hatása, mert a gyerekekhez rengeteg ilyen kommunikáció jut el - egy 2015-ös GVH kutatás szerint a 12 év alattiak hétköznapokon átlagosan napi 2,5 órát, hétvégenként pedig átlagosan 4 órát töltenek a televízió előtt – és ráadásul a gyermekeket életkoruknál és pszichikai adottságaiknál fogva rendkívül könnyen is befolyásolják. Nem váratlan tehát, hogy a gyermekeknek szóló reklámokkal kapcsolatos tilalmak betartása érdekében egyre szigorúbban lép fel a hatóság. 


2019 novemberében a GVH hétmillió forint bírságot szabott ki az egyik vezető multinacionális vállalatra három, gyermekek számára érdekes kiegészítővel (Spongya Bobos kulaccsal, varázstörölközővel és világító jojóval) összecsomagolt termékét népszerűsítő reklámkampánya miatt.  A versenyhatóság azt kifogásolta, hogy a reklám közvetlenül felszólította a gyermekeket arra, hogy vegyék, vagy legalábbis szüleikkel vetessék meg a reklámozott terméket annak érdekében, hogy megszerezhessék a hozzá csomagolt kiegészítőket.


Nagyon hasonló volt az idén februárban zárult másik gyermekreklámos ügy is, amelyben a GVH 21 millió forintos bírsággal büntetett egy másik vállalkozást amiatt, mert termékeit ajándék világító tollal, valamint intelligens gyurmával úgy kínálta televíziós- és egyéb reklámjaiban (szórólapokon, plakátokon, mozireklámban, Youtube hirdetésben), hogy a termékek megszerzésére hívta fel a gyermekeket.


A büntetés kiszabására azért került sor, mert a jogszabály szerint a reklámban tilos a gyermekkorúakat közvetlen felszólítani a hirdetett áru megvásárlására, illetve arra, hogy szüleiket vagy más felnőttet győzzenek meg arról, hogy vegyék meg nekik az adott terméket. Nemcsak az lehet jogsértő, ha a reklám kifejezetten azt tartalmazza, hogy pl. „vásárold meg”, hanem minden olyan tartalmú reklám ide tartozik, amely arra motiválja a gyermeket, hogy a reklámozott árut megszerezze.

Tipikusan ilyen esetek egy áruhoz kapcsolódó ajándék, kedvezmény vagy más előny kihangsúlyozása, melynek megszerzése csak az adott termék megvásárlását követően lehetséges (pl. „próbáld ki Te is”, „rajzolj és világíts”);  olyan reklámüzenetek közzététele, amelyek azt sugallják, hogy a reklámozott termékre a gyermeknek mindenképpen szüksége van, mert a fogyasztása különleges előnyökkel jár, vagy mert a gyermek úgy érezheti, hátrányba kerül, ha nem szerzi meg (pl. „legyél tag”); illetve a gyermekek gyűjtőszenvedélyére apelláló felszólítások és a termékek korlátozott elérhetőségére vonatkozó utalások alkalmazása (pl. „gyűjtsd össze mind”, „szerezd meg mind”, „limitált”, „keresd … akciósan”) – mutatott rá dr. Miks Anna, a Deloitte Legal Göndöcz és Társai Ügyvédi Iroda versenyjogi csoportvezetője.


A korábbi és a mostani eljárások tanulságaiból kiindulva a GVH a napokban tájékoztatót adott közre, amelyben összegzi, hogy fogyasztóvédelmi szempontból mire kell odafigyelni a gyermekeknek szóló reklámok elkészítésekor és közzétételekor. 


Érdemes kiemelni, hogy a reklámozóknak nemcsak azt kell mérlegelniük, hogy az általuk közzétett, a terméket népszerűsítő kommunikációk reklámnak minősülhetnek-e, hanem azt is, hogy az adott reklám gyermekkorúakat céloz-e meg, vagy ha nem is kifejezetten gyermekkorúaknak szól, akkor elérhet-e gyermekeket. Ennek kapcsán mindig figyelembe kell venni magát a terméket, továbbá a reklámeszközök formai és tartalmi elemeit, valamint a reklámozás csatornáit is. Ezt követően gondosan kell mérlegelni azt, hogy az adott kommunikációban azonosítható-e olyan tartalom, mely felszólítás/felhívás jellegű és a termék megszerzésére vonatkozik – emelte ki Göndöcz Péter, a Deloitte Legal Göndöcz és Társai Ügyvédi Iroda partnere. 


A tájékoztató hasznos segítséget nyújt nemcsak a potenciális hirdetőknek, hanem a kommunikáció tervezésével vagy közzétételében szerepet vállaló a reklám- vagy médiaügynökségek is, mivel ők is felelőssé tehetők, ha a reklám utóbb jogszerűtlennek bizonyul.


A GVH maga is felhívta a figyelmet arra, hogy érdemes már a kommunikáció tervezése során kikérni és figyelembe venni a jogi elvárásokat ismerő személy, szervezet álláspontját és figyelemmel kísérni a GVH mindenkori jogalkalmazói gyakorlatát.  Ennek különös jelentősége van, hiszen a GVH által kiszabható bírság összege akár a vállalkozás előző évi nettó árbevételének 10 százalékáig is terjedhet.

Hozzászólások

Sikeres volt az AutoWallis kötvényaukciója

Túljegyzéssel zárult az AutoWallis mai aukciója a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Kötvényprogramja keretében. Az ajánlatokból elfogadott 3 milliárd forint névértékű 10 éves kötvényt 2,827 százalékos átlagos hozammal vásárolták meg az intézményi befektetők. A tőzsde autós vállalata a kötvényekből befolyt összeget leányvállalati hiteleinek refinanszírozására használja fel.
2020. 04. 09. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Erősödött a részvények többsége a hazai piacon

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 898,08 pontos, 2,73 százalékos emelkedéssel, 33 761,87 ponton zárt csütörtökön.
2020. 04. 09. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Egy hónapja karanténban: milyen eszközei vannak a munkáltatóknak?

Sok vállalat esetében, ahol a távmunka releváns alternatíva, közel egy hónapja elszigetelten dolgoznak a munkavállalók. Mi történik azokkal, ahol ez nem lehetséges? Milyen lépésekre kényszerülhetnek a cégek a jelenlegi bizonytalan helyzetben? Milyen eszközök vannak a kezükben, hogy el tudják kerülni a leépítést, és meg tudják tartani a munkaerőpiacon kiépített jó hírnevüket? Ezekre a kérdésekre fogalmaztak meg javaslatokat a PwC Magyarország HR tanácsadási szakértői.
2020. 04. 09. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Idén már a teljes cafeteria-juttatás több mint kétharmadát a SZÉP-kártya teszi ki

Noha a munkáltatók többsége idén is megtartotta az előző évben kínált cafeteria-elemek zömét, az adóelőnye miatt kiemelt helyzetben lévő SZÉP-kártya, illetve a pénzkifizetés teszi ki a teljes cafeteria-juttatások 96 százalékát – derül ki a BDO Magyarország adataiból.
2020. 04. 09. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Online is le lehet tenni az ECDL-vizsgát a koronavírus-járvány alatt

A személyes kontaktusok elkerülése érdekében koronavírus-vészhelyzet alatt webkamerával, mikrofonnal felszerelt saját számítógépükről is teljesíthetik az ECDL-vizsgát a képzés résztvevői - jelentette be a nemzetközi számítógép-használói jogosítvány képzési programjának hazai működését felügyelő Neumann Társaság. Az elmúlt hétvégén a szokásosnál is nagyobb érdeklődés mellett lezajlott a Nemes Tihamér Online Programozási Verseny is, amelyre három régióbeli országból is bejelentkeztek versenyzők.
2020. 04. 09. 14:05
Megosztás:
Hozzászólások:

További turisztikai korlátozások lesznek országszerte

További korlátozásokat vezetnek be a koronavírus-járvány terjedésének lassítása érdekében az önkormányzatok országszerte, így a Balaton-parti városokban is. A Velencei-tó és a Dunakanyar települései is azt kérik, hogy a húsvéti hosszú hétvégén mindenki maradjon otthon. Balatonfüreden csütörtök délben, Visegrádon péntek reggel lépnek életbe új rendelkezések.
2020. 04. 09. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az emberek visszafogottan vásárolnak húsvétra

Visszafogottabbak a húsvéti beszerzések a koronavírus-járvány miatt, az ünnepi vásárlások értéke elmarad a korábbi években tapasztalttól - mondta az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára az MTI megkeresésére.
2020. 04. 09. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Most az export volt jobb formában

Februárban – még a koronavírus-járvány hatásai nélkül – az export nagyobb mértékben nőtt, mint az import. A külkereskedelem következő hónapjai rendhagyóak lesznek, egyelőre inkább a mérlegtöbblet mérséklődésére van kilátás.
2020. 04. 09. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Elmarad az MTA közgyűlése

A járványhelyzetre tekintettel elhalasztják a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) május 4-5-re összehívott, 193. rendes, egyben tisztújító közgyűlését, a vezetők megbízatását legkésőbb szeptember 30-ig meghosszabbították.
2020. 04. 09. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új pályázatok nyíltak meg a Magyar falu programban

Önkormányzati tulajdonban lévő utak, hidak építésére, felújítására és járdák építésének, felújításának anyagtámogatására pályázhatnak az ötezer, vagy ez alatti állandó lakossal rendelkező helyi önkormányzatok, önkormányzati társulások a Magyar falu program keretében - közölte a Miniszterelnökség csütörtökön az MTI-vel.
2020. 04. 09. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

BÉT: Mire számíthatnak ma a befektetők?

Emelkedéssel nyithat a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) csütörtökön az MTI-nek nyilatkozó elemzők szerint.
2020. 04. 09. 09:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Érettségihez ad tippeket az M5 oktatási műsora

Érettségi feladatok megoldásához is tippeket ad az M5 csütörtöki oktatási műsorában - közölte az MTVA Sajtó Osztálya szerdán az MTI-vel.
2020. 04. 09. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Álláskeresés világjárvány idején: az online megoldásoké a főszerep

Keressen valaki munkát akár azért, mert a koronavírus miatt kialakult helyzetben veszítette el az állását, vagy azért, mert éppen a világjárvány kitörése előtt mondott fel előző munkahelyén, első találkozása leendő munkaadójával valószínűleg nem a megszokott módon történik majd. A járványügyi intézkedések miatt ezen a területen is a személyes kontaktust nem igénylő megoldások kerültek előtérbe.
2020. 04. 09. 04:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Április 15-ig SMS-ben is kérhető a bevallási tervezetek postázása

Az ügyfélkapuval nem rendelkezők az idén is kérhetik a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV) az szja-bevallási tervezetük postázását, amelyhez az adóazonosító jelet és a születési dátumot tartalmazó kérelmüket kell SMS-ben vagy egyéb módon eljuttatni a NAV-hoz április 15-éig - közölte az adóhivatal szerdán az MTI-vel.
2020. 04. 09. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Mennyi bort iszik a magyar? Ábrán mutatjuk!

Egy főre jutó évi bor- és mustfogyasztás, liter
2020. 04. 09. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Elindult a Palackposta 2020 borpromóciós kampány

Elindult a Palackposta 2020, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) és az Agrármarketing Centrum (AMC) közös borpromóciós kampánya, amely az online termelői borrendelést népszerűsíti a fogyasztók felé - közölte a HNT szerdán az MTI-vel.
2020. 04. 09. 00:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Már a fertőtlenítőszert is hamisítják

Fertőtlenítőszert hamisító bandát lepleztek le a rendőrök a fővárosban - közölte a rendőrség szerdán a honlapján. A Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) közleménye szerint az okozott kár több mint 22 millió forint.
2020. 04. 08. 23:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Ezeket a számokat húzták ki a Skandináv lottón

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint az április 8-án megtartott 15. heti Skandináv lottó sorsoláson a következő számokat húzták ki:
2020. 04. 08. 22:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A metrón is ózonos fertőtlenítést tesztel a BKV

A metrón is ózonos fertőtlenítést tesztel a BKV, a technológia lényege, hogy ózon hatására az oxidálási folyamat során a mikroorganizmusok nem tudnak immunitást felépíteni, míg hagyományos vegyszereknél ez előfordulhat - közölte a társaság szerdán az MTI-vel.
2020. 04. 08. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

2 milliárd forinttal estek vissza az útdíj bevételek márciusban

Március második hetében 2 milliárd forinttal kevesebb összeg folyt be az állami költségvetésbe az útdíjakból (e-matrica, e-útdíj) az előző év azonos időszakához képest - közölte a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. szerdán az MTI-vel.
2020. 04. 08. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások: