Tudtad? Ilyen utat járnak be a használt ruháink

Itt az ősz, amikor sokan megszabadulunk a túl sok helyet foglaló nyári cuccok egy részétől. Jó esetben nem a kukába hajítjuk, hanem egy környékbeli adományboltban adjuk le őket, de azt kevesen tudják, milyen utat járnak be, amíg újra hordhatóvá válnak.

Tudtad? Ilyen utat járnak be a használt ruháink

A használt ruhák jó esetben nem a szemétben, hanem egy ruhagyűjtő konténerben landolnak. Innen szállítják át az összegyűlt holmikat egy használtruha válogató üzembe – ezek közül a legnagyobb hazánkban Székesfehérváron működik.

A válogatás egyik szempontja az újrahasznosított ruha típusa: felnőtt- és gyerekruhák, kiegészítők és lakástextíliák is szerepelnek a leadott tárgyak közt. A másik a szezonalitás: most például a nyári cuccok özönlenek a konténerekbe, hiszen általában az adott szezonban nem hordott ruháktól igyekszünk megszabadulni, hogy teret engedjünk az évszakhoz passzolóknak.

„Ami a magyar piacon már végképp eladhatatlan, az általában szegényebb országokba kerül, ahol a helyi lakosság még igényt tarthat ezekre a ruhákra. Ami hordhatatlan, abból is ki lehet válogatni az értékesebb anyagokat: a farmerekben lévő pamutot például Pakisztánban ledarálják és pépesítik, ezután újra felhasználják. Így végül sok ruha tér vissza oda, ahonnan elindult” – meséli Fazekas Gabriella, a MITU SHOP Kft. alapítója.

Na de ki vesz használt ruhát?

„Minden korosztály megfordul nálunk, a tiniktől a nyugdíjasokig” – mondja Gabriella. A régen csak „turkálóként” aposztrofált boltok ma már bármelyik pláza kínálatával felveszik a versenyt.

„2003-ban kezdtem el használt ruhákkal foglalkozni. Akkor még egészen más képet társítottunk a turkálókhoz, hiszen a legtöbbjük garázsban működött, ráadásul gyakran valóban tele volt hordhatatlan darabokkal. Ekkoriban döbbentem rá, hogy rengeteg múlik a körítésen: ma már a boltok igényessége is a márkaboltokat idézi” – hangsúlyozza a cégtulajdonos.

Ennél is fontosabb azonban, hogy a kínálat is megváltozott: a MITU például minőségi angol és német áruk forgalmazásával foglalkozik. A second hand boltok polcain így olyan világmárkák termékeivel is találkozhatunk, mint például a Calvin Klein, a Hugo Boss vagy a Tommy Hilfiger. Gabriella például nemrég egy eredetileg 150 ezer forintos Marc Cain csizmára bukkant rá.

Miért árt a divat a bolygónak?

„A plázában a fast fashion márkaboltok ontják a termékeket. Ezek többsége silány minőségű, nem tartós használatra készül. Ráadásul villámgyorsan változnak a trendek, így az új cuccok dömpingje is folyamatos. Ezek előállítása ott történik, ahol olcsó a munkaerő, így például Indiában, Pakisztánban, illetve a Távol-Keleten. Nemcsak hogy sanyarú körülmények közt, de súlyosan környezetszennyező módon dolgoznak, ami óriási teher a bolygó számára” – mondja Gabriella.

Ezzel szemben ha használt ruhát veszünk, azzal nemcsak a pénztárcánkat kíméljük, hanem csökkentjük a globális pazarlást és támogatjuk a fenntarthatóságot is. Egy elképesztő adat: a Földön évente 8 millió tonna használt ruha keletkezik! Minden frissen vásárolt és később kidobott darabbal növeljük ezt a szeméthegyet. Azáltal azonban, hogy meghosszabbítjuk a termékek életútját, egyúttal segítünk lecsökkenteni ezt a mennyiséget.

„Használt ruhát vesznek ma már a kifejezetten jól kereső emberek, ügyvédek, orvosok is, akik szeretnének kevés pénzből igényesen megjelenni. A leggyakoribb a 20-50 közötti korosztály, akik igyekeznek úgy beosztani a fizetésüket, hogy az adott keretek közt minél többet tudjanak vásárolni” – mondja a MITU vezetője, akik már 6 városban összesen 10 üzlettel vannak jelen. Ezek között akadnak prémium kategóriás és bazár típusú boltok is.

„Ne dobjuk el a leselejtezett ruhákat, inkább adjunk nekik új funkciót, és hasznosítsuk őket újra! Ilyen kis lépésekkel tudjuk elérni a változást, amihez egyéni szinten is fontos hozzájárulnunk” – biztat Gabriella, akinek üzlethálózatában évente 500 tonna ruha talál új gazdára.

Hozzászólások

70 százalékkal nőtt a magyar cégek kivitele Kazahsztánba

A Magyarország és Kazahsztán közötti kereskedelem továbbra is stabil alapokon áll - jelentette ki Varga Mihály pénzügyminiszter a Magyar-Kazah Gazdasági Együttműködési Kormányközi Bizottság hetedik, idén virtuálisan megtartott ülésén a Pénzügyminisztérium (PM) közleménye szerint, amelyet az MTI-hez pénteken juttattak el.
2020. 11. 28. 00:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Már érkeznek az árusítóhelyekre a karácsonyi fenyők - Milyen az idei kínálat?

Már érkeznek az árusítóhelyekre a karácsonyi fenyők, amelyek forgalma az idén 15 milliárd forintra nőhet a tavalyi mintegy 12 milliárdról, az emelkedést az átlagárak növekedése mellett a műfenyők arányának emelkedése is magyarázza - közölte a Magyar Kertészeti Árudák Egyesületének (Makert) elnöke az MTI érdeklődésére.
2020. 11. 27. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

25-30 százalékkal nőhet a negyedik negyedévben az e-kereskedelmi forgalom

Az e-kereskedelmi forgalom 25-30 százalékos bővülésére számít az idei utolsó negyedévben a GKI Digital és az Árukereső.hu, ezzel az év egészében 30 százalékot meghaladó lesz a növekedés az előző évhez képest.
2020. 11. 27. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Online is rendelhetők az ALDI termékei Budapesten

Az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. együttműködést írt alá az online bevásárlási szolgáltatást nyújtó magyar startuppal, a ROKSH-sal. A megállapodás értelmében a jövőben az ALDI kínálatából közel 3000 termék lesz online rendelhető a roksh.com weboldalon. A szolgáltatás Budapest területén vehető igénybe.
2020. 11. 27. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az e-kereskedelemben 14 napon belül elállási jog illeti meg a vevőt

Az elektronikus kereskedelemben 14 napon belül elállási jog illeti meg a vevőt - hívta fel a figyelmet az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) csütörtöki közleményében. A tárca arra is figyelmezteti a fogyasztókat: ne rendeljenek olyan webáruházból, amely egy e-mail címen vagy üzenetküldésre alkalmas űrlapon kívül nem ad meg más elérhetőséget.
2020. 11. 26. 23:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Csaknem 3 milliárd forintos beruházás a SPAR-nál: két új szupermarketet nyitott, négyet felújított a vállalat

Két új City SPAR szupermarketet nyitott a fővárosban a kiskereskedelmi áruházlánc. Ezeken kívül, a napokban egy-egy megújult áruházat vehettek birtokba a vásárlók Budapesten, Dunakeszin, Petőházán és Székesfehérváron is. A fejlesztések összértéke megközelíti a 3 milliárd forintot.
2020. 11. 26. 22:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Black Friday: van, aki egyszerre több mint 15 webshopot néz

Mekkora kiadással számolunk az idei Black Friday alkalmával? Hány webshopban nézelődünk párhuzamosan és milyen digitális platformon? Melyik átvételi és fizetési módot részesítjük előnyben? Szoktunk esetleg használt terméket is vásárolni? A Jófogás kíváncsi volt, ezért megkérdezte a felhasználóit. Az online kérdőívet 4120-an töltötték ki, az eredmények között pedig akad igen meglepő is.
2020. 11. 26. 10:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Milyen ajándéknak örülnek az idősebb gyerekek?

Ahogy a gyerekek nőnek, egyre jobban örülnek az élményajándéknak a tárgyak helyett - ezt állapította meg az Illinois Egyetem chicagói intézményének kutatása.
2020. 11. 26. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

5%-os csökkenésben a magyar gumiabroncs piac

Az idei év első 9 hónapjában a magyarországi személygépjármű-gumiabroncs piac 5%-kal csökkent a gyártói oldalon 2019 azonos időszakához képest. Ha idények szerint nézzük a változást, akkor a nyári abroncsok forgalma 5,1%-kal, a téli abroncsoké 7,1%-kal csökkent. „A jelek szerint a pandémia egyik nagy „nyertese” a négyévszakos gumiabroncs-szegmens, ugyanis az év első háromnegyed évében ez a kategória 19,8%-kal nőtt a hazai eladási volumenekben” – mutat rá Tokaji Vilmos, a Continental Hungaria Kft. értékesítési vezetője.
2020. 11. 26. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Jelentősen csökkenhet a karácsonyi édességek forgalma

Tíz százalékkal, 9-9,5 milliárd forintra csökkenhet idén a karácsonyi szezonhoz köthető édességek forgalma, a belföldi édességpiacon pedig 5-6 százalékos visszaesésre számítanak idén az előző évek 250-260 milliárd forintos teljesítménye után - közölte a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke az MTI érdeklődésére.
2020. 11. 25. 19:35
Megosztás:
Hozzászólások:

Személyes adatok online árengedményekért?!

Miközben európai lakói a még mindig tomboló koronavírus-világjárvány okozta elbocsátások miatt szorosabbra húzzák a nadrágszíjukat, és ezzel egy időben a társadalmi távolságtartási előírások eredményeképp kevesebb időt töltenek a fizikai üzletekben, egy kutatás feltárta, hogy a fogyasztók hajlandók nagyobb kockázatot is vállalni a személyes adataikkal kapcsolatban, csak hogy idén karácsonykor pénzt spórolhassanak. A Kaspersky új megállapításaiból kiderül, hogy a vásárlók 84%-a hajlandó megadni a személyes adatait, például az e-mail címét és a telefonszámát a kereskedőknek, hogy nagy árengedményekre tehessenek szert az ünnepi vásárlásaik során.
2020. 11. 25. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Rekordot döntött a nemzetközi kikötők konténerforgalma

A világkereskedelmi forgalom felfutására utal az októberben rekordszintre emelkedő kikötői konténerforgalmi index.
2020. 11. 25. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A csomagszállítók bírják, de egy boltzár fennakadásokat okozhat

Egyszerre kell megbirkóznia a csomagszállító cégeknek az ünnepi szezonnal és az online vásárlások növekedése miatt amúgy is egyre nagyobb forgalommal - írta a hirado.hu kedden.
2020. 11. 24. 20:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Oltványkereskedőket bírságolt a Nébih

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) 10 esetben több mint 1,5 millió forintra bírságolt gyümölcs- és szőlőoltványokkal kereskedő árusokat - olvasható a hivatal honlapján hétfőn megjelentetett közleményben.
2020. 11. 24. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nagy növekedés előtt a használt flottaautók szegmense

Alapvetés, hogy a használt autók között a transzparens szerviztörténet, az első tulajdonos és a valós kilométeróra-állás is igazi értéket jelent. Azt azonban már sokkal kevesebben tudják, hogy a használtautó-flottákban mekkora lehetőség van akár vásárlói, akár értékesítői szemszögből. Az összes jelentős flottakezelővel együttműködő Használtautó.hu szakértője és a közép-kelet-európai régióban közel 50 ezer autót lízingelő és értékesítő Business Lease képviselője összefoglalja a legfontosabb tudnivalókat.
2020. 11. 23. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A meghibásodott termékek gyorsabb javítására köteleznek az új jótállási szabályok

A 2021. január 1-jétől jelentősen megváltozó kötelező jótállási szabályok a javítási határnapok, feltételek módosításával is a vásárlók érdekeit szolgálják - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium szombaton az MTI-vel.
2020. 11. 22. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Jelentős növekedésre lehet számítani az e-kiskereskedelemben

A koronavírus járvány ellenére is töretlenül növekszik a legtöbb ország elektronikus kiskereskedelme – köztük Magyarországé is. A trend évről évre hasonló, viszont a koronavírus jelentősen átalakította a vásárlási szokásokat 2020-ban. Összességében 25%-os növekedésre számít Nótin Szabolcs, a Retargeting.Biz online marketing szakértője. Két ellentétes hatás mozgatja a piacot jelenleg: egyrészt az emberek komoly spórolásba kezdtek a vírus második hullámával járó bizonytalanság miatt, másrészt viszont sokan igyekeznek elkerülni a fizikai boltokat és inkább a webshopokat részesítik előnyben. A magyar e-kereskedelem tehát nyertesként fog kijönni ebből a válságból.
2020. 11. 19. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Lehet-e reklamálni online vásárlás esetén?

A vállalkozások nem zárhatják ki a fogyasztó jogát a reklamációhoz online vásárláskor sem - hívja fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetség (FEOSZ) az MTI-hez eljuttatott közleményben.
2020. 11. 18. 22:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Okostelefonnal is fogadhatnak kártyás fizetést a magyar kereskedők

A magyarországi kereskedők is használhatják okostelefonjukat fizetésnél kártyaelfogadásra, így akár terminál igénylése nélkül tehetnek eleget a másfél hónapon belül életbe lépő szabályozásnak, amely kötelezővé teszi legalább egyfajta elektronikus fizetési lehetőség biztosítását online kasszával rendelkező kereskedőknek - közölte a szolgáltatást bevezető Fizetési Pont és a Mastercard az MTI-vel szerdán.
2020. 11. 18. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Feltörekvő magyar beszállítókat keres a SPAR

Folytatódik a Cápák között üzleti show az RTL Klubon. A műsorhoz az idei évben csatlakozik a Hungaricool by SPAR termékverseny, amelynek győztesei újszerű, piacképes termékeikkel az INTERSPAR hipermarketek polcaira is felkerülnek.
2020. 11. 18. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások: