UNWTO: a turistaérkezések száma 3-4 százalékkal nő az idén
Az MT Zrt. közleményében azt írta, hogy az UNWTO szerint sok múlik a nyári főszezon alakulásán, illetve azon, hogy Európa milyen eredményeket ér el. A görög válság, a megszorító intézkedések újra megingatták Európában a fogyasztói bizalmat. Mivel Európa turizmusa nagyban függ a régión belüli utazásoktól, ezek a jelenségek mérséklik az optimizmust. Ugyanakkor az euró és a font árfolyamának csökkenése kedvez a tengerentúlról származó turizmusnak és ösztönzi a kontinensen belüli utazásokat.
A pozitív várakozásokat erősítik az olyan nagyrendezvények, mint a dél-afrikai labdarúgó világbajnokság vagy a sanghaji világkiállítás. Borúlátásra adnak okot azonban a különböző természeti katasztrófák, amelyek a világ számos régióját érintették. Az UNWTO szerint a válság alatt és azt követően megerősödtek az olyan fogyasztói trendek, mint a késői foglalások, az internet egyre gyakoribb használata, a közelebbi úti célok választása és a rövidebb utak, valamint az ár-érték arány növekvő szerepe.
Bár mind a szabadidős, mind az üzleti utazások terén növekszik a bizalom, a világ legnagyobb részén továbbra is a visszafogottság jellemző. A közlemény szerint az üzleti utazásoknál javulás figyelhető meg: a gyengébb euró kedvez a konferenciák, kongresszusok európai megrendezésének. Az éles verseny következtében az árak további mérséklődése várható, az utazási irodákat ez kevésbé, a hagyományos légitársaságokat azonban annál inkább érinti.
Az elemzés szerint a kereslet változása világszerte az iparág üzleti modelljeinek megváltoztatását és a turisztikai kínálat fejlesztését kívánja meg. Alapvető fontosságú a fogyasztók jobb megértése, a korszerű technológiák professzionális alkalmazása, az innovatív termékfejlesztésre, az emberi erőforrásokra fordított befektetések növelése, és a fenntarthatóságra való határozott törekvés.
A növekvő munkanélküliség mellett egyre világosabb, hogy a költségvetési deficitek is gátat szabnak a turizmus fejlődésének. Különösen igaz ez a fejlett országokra, ami negatívan hathat a legnagyobb küldőpiacokra. A kormányok által meghozott megszorító intézkedések, a növekvő adóterhek sem hagyhatók figyelmen kívül. A turizmust közvetlenül is érintik olyan intézkedések, mint az Egyesült Királyságban 2010 novemberében bevezetésre kerülő, kiutazásokat sújtó adó, vagy Németország szándéka egy új, a légiközlekedést érintő adó kivetésére.
A Turisztikai Világszervezet az adózással kapcsolatos egyoldalú intézkedések veszélyeire hívja fel a figyelmet. A több országot jellemző költségvetési megszorítások és az alacsony fogyasztási szint idején különösen jelentős a turizmus munkahelyteremtő, exportnövelő és adóbevételt generáló szerepe. A Turisztikai Világszervezet ugyanakkor üdvözli azokat a kezdeményezéseket, amelyek a turizmust a gazdasági fejlődés motorjának tekintik.