A kis- és középvállalkozások faképnél hagyhatják a bankokat
A pénzforgalmi ágazat ellenálló maradt a közelmúltban tapasztalt példátlan piaci ingadozás ellenére, amit elősegített az innovatív, új digitális fizetési módok fogyasztók számára történő bevezetése. Mindazonáltal számos bank nem nyújt ilyen támogatást a kis- és középvállalkozások számára, amely súlyos lépésre ösztönözheti a szektor képviselőit – derül ki a Capgemini Kutatóintézet legfrissebb kutatásából.
A járvány utáni ígéretes fellendülési szakasz ellenére a KKV-k továbbra is küzdenek pénzforgalmi problémákkal, amely sokuk számára gátolja a növekedés következő szakaszát. „A kis- és középvállalkozások a globális gazdasági növekedés gerincét alkotják, globális szinten a GDP és a foglalkoztatás feléhez járulnak hozzá. Mégis őket érintette leginkább a közelmúlt piaci ingadozása” - mondta Jeroen Hölscher, a Capgemini pénzforgalmi részlegének globális vezetője. Amennyiben a bankok nem szeretnék elveszíteni KKV-s ügyfeleiket erőteljesebben kell fellépniük: át kell csoportosítaniuk a prioritásaikat és nagyobb fókuszt kell helyezniük arra, hogy segítsék a KKV-kat az új piaci lehetőségek feltárásában, hozzásegítésében.
Elérkezett az idő a kis- és középvállalati (KKV) ügyfelek részére nyújtott szolgáltatások javítására
Bár a jelentés szerint a kis- és középvállalati piaci szegmens értéke ma már világviszonylatban meghaladja a 850 milliárd dollárt, a KKV-kat a hagyományos bankszektor még mindig gyakran figyelmen kívül hagyja.
A kis- és középvállalkozások jellemzően pénzforgalmi nehézségekkel, kiberbiztonsági kockázatokkal, gyenge pénzügyi likviditással és a működési hatékonyság hiányosságaival küzdenek, amelyek tovább növelik a pénzforgalmi szolgáltatókkal szembeni elégedetlenségüket. A vizsgált KKV-k 89%-a érzi úgy, hogy az elsődleges bankja nem nyújt kielégítő szolgáltatást, ezért fontolgatja, hogy egy számára kedvezőbb, alternatív PayTech challenger-bankra vált. A KKV-k bizalmának visszaszerzéséhez a bankoknak azonnal lépniük kell: meg kell erősíteniük a platform-értéküket.
Jelenleg a bankok több mint egynegyede küzd monolitikus és rugalmatlan infrastruktúrával, míg a vezetők 75%-a a jelenlegi rendszerek fenntartásának költségeit tekinti prioritásnak az új értékteremtési javaslatok innovációjával szemben. Ez a tendencia nyilvánvalóan akadályozza a szükséges innovációra és rugalmasságra irányuló beruházásokat, amelyeket a KKV-k elvárnának. Így egy merőben új szemléletre, a KKV-k pénzügyi-szolgáltatási igényeinek célzottabb, mihamarabbi kiszolgálására van szükség.
Új fizetési lehetőségek felfedezése az elosztott főkönyvi technológián (Distributed Ledger Technology, DLT) keresztül
Noha számos bank és pénzforgalmi szolgáltató (PSP) egyetért abban, hogy a technológia képes átalakítani az iparágat, annak alkalmazása visszafogott marad, mivel a szűkös erőforrások továbbra is korlátozzák a beruházási lehetőségeket.
Pedig a KKV-k 64%-a gondolja úgy, hogy a DLT a meglévő pénzforgalmi hálózatok életképes kiegészítőjeként jelenhet meg. A kutatás rámutat arra, hogy azok, akik az iparág éllovasává kívánnak válni már most számolnak a DLT felhasználási lehetőségeivel.