A sikeres családi vállalkozások tudatosan formálják értékké örökségeiket

Hagyomány és fejlődés – a kettő egyensúlyának megteremtése az egyik leggyakoribb kihívás a családi vállalkozások tartós örökségének kiépítésében. Az ilyen cégeknek fel kell ismerniük, mikor helyes ragaszkodni a hagyományokhoz, és mikor kell fejest ugrani az ismeretlenbe anélkül, hogy ezzel elveszítenék azokat az értékeket, amelyekben a vállalkozás igazán egyedi. Az örökség lényegének jövőközpontú szemlélete a jövő generációinak sikere érdekében is fontos szempont – állapította meg kutatásában a KPMG.

A sikeres családi vállalkozások tudatosan formálják értékké örökségeiket

A KPMG 2023. második felében 2683 családi vállalkozás vezetőjét kereste meg 80 országból, illetve régióból, hogy megvizsgálja az örökség valódi lényegét, és azt, hogyan lehet ezt használni a fenntartható és versenyképes növekedés érdekében.

Az örökség a családi vállalkozások fontos eleme, amely összeköti a generációkat, és meghatározza a vállalkozás hosszútávú jövőképét. Az örökség azonban egyszerre lehet eszköz és teher is, hiszen az identitás és az inspiráció forrásaként szolgál, de potenciálisan akadályozhatja az innovációt és a változásokat. Ha a vezetők túlzottan ragaszkodnak a hagyományokhoz, és folyamatosan arra hivatkoznak, hogy ezt náluk "mindig is így csinálták", az több probléma forrása lesz, megzavarja a családi kapcsolatokat, és végül az innovációra és alkalmazkodóképességre összpontosító fiatalabb generációk szembeszállhatnak a stabilitást és biztonságot preferáló idősebbekkel. Ez az örökségi paradoxon. A helyzet megoldása nyitottságot és kompromisszumkészséget követel az érintettek részéről.

A KMPG arra kérte a családi vállalkozások vezetőit, hogy azonosítsák azt az örökséget, amely a legjobban jellemzi cégüket. Leírásuk a felmérésben szereplő négy fő örökségi összetevő – az anyagi, biológiai, társadalmi és identitásbeli – legfontosabb jellemzőin alapult. Az interjúk egyik tanulsága az volt, hogy ezen a négy összetevőn kívül a vállalkozói örökségek is felbukkantak fontos összetevőként. A felmérés megmutatja, hogy a különböző generációk egyedi szempontjaik és prioritásaik alapján érzékelik örökségük fontosságát, így annak építésére és fenntartására irányuló stratégiák is eltérnek.

Az anyagi örökségek közé tartoznak a családok pénzügyi értékét és vagyonát megalapozó tárgyi eszközök, az egyik generációról a másikra szálló föld, ingatlan vagy családi vagyon, de akár a család számára érzelmi értékkel bíró ereklyék. Az anyagi örökség pontszám az első és második generációs vállalkozásoknál volt a legmagasabb, és általában csökkent, ahogy a családi generációk száma növekedett a vállalkozásban. Ez tükrözheti a vagyon felhígulását vagy a hangsúly áthelyeződését a tárgyi eszközökről az immateriális értékekre a családok növekedésével és összetettebbé válásával.

A biológiai örökség, például a családi név és a vérvonal a család összetartása és a vállalkozás folytonossága iránti elkötelezettséget tükrözi. Ha mind a biológiai, mind az anyagi örökség fontos a vállalkozás számára, az segít biztosítani, hogy a család anyagi vagyona generációról generációra tovább öröklődjön a családban. A hosszabb vezetői megbízatással rendelkezők általában gazdagabb biológiai örökséget ápolnak, ami azt sejteti, hogy kapcsolat van a hosszú vezetői megbízatás és a családi folytonosság ápolása között.

A társadalmi örökség a család közös értékeire, attitűdjére és meggyőződésére épül, és a hangsúly általában az erős közösségi kapcsolatok kiépítésére és a világ jobbá tételére helyeződik. A generációk közötti egyeztetések arról, hogyan értelmezik és örökítik tovább az örökséget, létfontosságúak a vezetés és az utódlás minden elemében. A legmagasabb társadalmi örökségi pontszámot az X generációs (1965 és 1980 között született) vezérigazgatók által vezetett családi vállalkozások kapták.

A közös családi történetek és rituálék a családi identitáson, értékeken és történelmen keresztül szövődnek bele a vállalkozásba. A családi identitás gyakran a családi konfliktusok megoldásának informális irányítási mechanizmusaként működik. Az identitás örökségének pontszámai magasak voltak a csendes generációs vezérigazgatók és az idősebb, legalább ötödik generációs családi vállalkozások körében.

A családi vállalkozások vezetői a kerekasztal-beszélgetéseken a vállalkozói örökség fontosságát és hatását hangsúlyozták. A generációkon átívelő vállalkozói szellem egyszerre erősíti és elősegíti az örökség minden összetevőjét, mivel az előző generációk vállalkozói tevékenységéről és eredményeiről szóló történetek segítenek fenntartani az örökséget és a családok lendületét.

A KPMG felmérésének adatai azt mutatják, hogy a sikeres családi vállalkozások átfogó örökséget ápolnak, amely magában foglalja a pénzügyi vagyont, a családi identitást, a társadalmi felelősséget és az utódlási terveket. A magas örökségi pontszámot elért családi vállalkozások 45 százaléka versenytársaihoz képest jelentős üzleti teljesítményről is beszámolt. Ehhez képest az alacsony örökségi pontszámmal rendelkező vállalkozásoknak csak 23 százaléka számolt be ilyen eredményekről. „Fenntarthatósági teljesítményükben különösen azok a családi vállalkozások tűnnek kiemelkedőnek, amelyek az identitás örökségét helyezik előtérbe, és a családi értékeket és történelmet beleszövik az üzletbe.

Az egyik fontos tanulság, hogy az anyagi örökségre való összpontosítás megférhet a társadalmi örökség pozitív hatásaira való igénnyel, különösen a fiatalabb generációk tagjai körében, akik egyre inkább a társadalmi és környezeti fenntarthatóságra gyakorolt hatásukra koncentrálnak” – emelte ki Simonyi Tamás, a KPMG szenior igazgatója.

Az örökség a vállalkozás növekedésére és teljesítményére vonatkozó hosszú távú szemlélettel és stratégiai megközelítéssel ötvözve egy olyan szilárd alap, amely tükrözi a család értékeit, céljait, segít összpontosítani a stratégiai prioritásokra, és tovább építi a bizalmat az érdekelt felek között. Ezek hozzájárulnak a vállalkozás identitásához, egyediségéhez, és irányítják a döntéshozatalt, megőrzésük segít fenntartani a folyamatosságot és a kohéziót a vállalkozásban és a családon belül.

Az örökség hozzájárul egy erős szervezeti kultúra kialakításához is, amely a család értékeihez igazodó pozitív munkakörnyezetben elősegíti az összetartozás, a lojalitás és az elkötelezettség érzését az alkalmazottak körében. A családi cégek történetükkel, elkötelezettségükkel növelik az ügyfelek bizalmát, vonzza a tehetségeket, és segít versenyelőnyt teremteni a piacon.

„A családi vállalkozások gyakran rendelkeznek iparágspecifikus ismeretekkel, szakértelemmel és készségekkel, amelyeket egyik generációról a másikra adnak át. Ez a felhalmozott bölcsesség felbecsülhetetlen érték lehet, amely segít a vállalkozásnak versenyelőnyhöz jutni. Az utódlás gondos megtervezése kulcsfontosságú eleme az örökség megőrzésének” – mondta el a felmérés kapcsán Simonyi Tamás.

A családi vállalkozásoknál gyakran mély érzelmi kötődés alakul ki a család történetéhez. Ez elősegítheti, hogy a családtagok és az alkalmazottak büszkék és elkötelezettek legyenek a cég iránt. A vállalkozásoknak alkalmazkodniuk kell a változó piaci dinamikához és üzleti környezethez is. Az erős örökség segíthet szilárd alapot teremteni a generációkon átívelő innovációhoz és vállalkozói szellemhez, amely lehetővé teszi, hogy a vállalkozás releváns és versenyképes maradjon. A családi vállalkozások örökségei iránytűként is szolgálnak a következetes döntések meghozatalában.

Mit lehet kapni 100k euróból az ingatlanpiacon?

Bali az elmúlt években a világ egyik legkeresettebb ingatlanbefektetési célpontjává vált. A szigeten évente akár 12–18 százalékos bruttó hozam is elérhető, miközben az építési és fenntartási költségek töredékei az európai szintnek. A jogi környezet egyre átláthatóbb, a turizmus újra erősödik, és a sziget a digitális nomádok kedvelt célpontjává vált. A befektetők számára különösen vonzók az úgynevezett Pink Zone övezetek, ahol jogilag biztonságos az építkezés. A közép-európai tőke is megjelent a régióban: magyar cégek is részt vesznek a helyi prémium fejlesztésekben.
2025. 09. 23. 05:00
Megosztás:

320 millió eurós beruházással erősíti európai hőszivattyú gyártását és kutatás-fejlesztését a Panasonic

A Panasonic jelentős mérföldkőhöz érkezett az európai hőszivattyú-gyártás és -elosztás terén: ünnepélyesen megnyitotta teljeskörűen felújított és kibővített pilseni grandiózus Csehországban. A több százmillió eurós beruházásnak köszönhetően az új gyártó komplexum 2030-tól évente akár 1,4 millió beltéri és kültéri hőszivattyú egység előállítására lesz képes, amelyekkel egész Európa piacát ellátják.
2025. 09. 23. 04:30
Megosztás:

A PwC Magyarország és a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem együttműködése új szintre lépett

A PwC Magyarország és a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem stratégiai megállapodást kötött, és ezzel megerősítették több évtizedes együttműködésüket. A partnerség célja, hogy a világ egyik vezető könyvvizsgáló és tanácsadó cége aktívan hozzájáruljon a gazdaságtudományi felsőoktatás további fejlesztéséhez, valamint támogassa a hallgatók szakmai fejlődését és munkaerőpiaci felkészültségét.
2025. 09. 23. 04:00
Megosztás:

Újabb zuhanás rázta meg a kriptopiacot

Hétfőn ismét vörösben úszott a kriptovaluta-piac, miután a bitcoin és más jelentős digitális eszközök árfolyama hirtelen esett. A teljes piaci kapitalizáció vasárnap este óta 4 billió dollár alá csökkent, ami több mint 1,7 milliárd dollárnyi derivatív piaci pozíció kényszerlikvidálásához vezetett.
2025. 09. 23. 03:00
Megosztás:

Augusztusban is nőtt a használtautó-piac

Augusztusban 75 ezer személygépkocsi cserélt gazdát a hazai használtautó-piacon, 8,3 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ez a mennyiség csaknem eléri az év előző hónapjainak átlagát, vagyis az idei augusztusban kimaradt az egyszeri szezonális visszaesés, amely tavaly ilyenkor bekövetkezett - közölte a JóAutók.hu hétfőn az MTI-vel, a DataHouse előzetes adatai alapján.
2025. 09. 23. 02:00
Megosztás:

Minden ötödik ellenőrzésnél hibát találtak a Balatonnál és a Velencei-tónál

Mintegy kétezer-ötszáz ellenőrzés, ötszáz adóügyi visszaélés - ez a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) nyári akciójának mérlege a Balatonnál és a Velencei-tónál - jelentette be a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) hétfőn kiadott közleményében.
2025. 09. 23. 01:30
Megosztás:

Kína hadat üzent az online hangulatkeltésnek – országos kampány indul

Kéthónapos országos kampányt indított a kínai internetfelügyelet (CAC) a közösségi médiában és más online platformokon terjedő káros tartalmak, például a konfliktust szító, erőszakot terjesztő vagy pesszimista életszemléletet népszerűsítő bejegyzések visszaszorítására - közölte hétfőn a hivatal a honlapján.
2025. 09. 23. 01:00
Megosztás:

Nézettségi rekordokat döntött a Hunyadi című filmsorozat

Nézettségi rekordokat döntött a Hunyadi című tévéfilmsorozat - derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak (NMHH) a filmsorozat népszerűségét és társadalmi hatását vizsgáló kutatásából, amelynek részleteit hétfőn közölték az MTI-vel.
2025. 09. 23. 00:30
Megosztás:

Orbán Viktor: a magyar középosztály kiszélesítésének programja az Otthon Start

A magyar középosztály kiszélesítése programjának nevezte az Otthon Start Programot Orbán Viktor hétfőn az Országgyűlésben.
2025. 09. 22. 23:30
Megosztás:

Megújult Nagyatád központja

Megújult Nagyatád központja és a Jókai lakótelep, a Somogy vármegyei város egymilliárd forintot költött a fenntarthatóság és környezettudatosság jegyében megvalósult fejlesztésre - tájékoztatta az önkormányzat hétfőn, közleményben az MTI-t.
2025. 09. 22. 23:00
Megosztás:

Nyáron sem tartott szünetet a belföldi használtautó-piac

Augusztusban a DataHouse előzetes adatai szerint 75 ezer személygépkocsi cserélt gazdát a hazai használtautó-piacon, 8,3 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ez a mennyiség csaknem eléri az év előző hónapjainak átlagát, vagyis az idei augusztusban kimaradt az az egyszeri szezonális visszaesés, amelyet tavaly ilyenkor tapasztalhattunk.
2025. 09. 22. 22:30
Megosztás:

Az Otthon Start miatt most még a korábban beragadt ingatlanokra is megjelentek az érdeklődők a belvárosban

Felgyorsultak az eladások, miközben folyamatosan kúsznak felfelé az árak a budapesti belső kerületek ingatlanpiacán. Pedig sokan úgy kezdenek ingatlankeresésbe Otthon Start-os érdeklődőként, hogy nincsenek tisztában azzal, megfelelnek-e egyáltalán az új, állami kamattámogatású hitel feltételeinek.
2025. 09. 22. 22:00
Megosztás:

Közbeszerzési Hatóság: fokozódik a szigor a közbeszerzést mellőzőkkel szemben

Fokozódik a szigor a közbeszerzést mellőzőkkel szemben. A közfeladatot ellátó, kizárólag állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő cégek gyakran nem közbeszerzés útján valósítják meg beszerzéseiket. A jövőben minden ilyen szervezetet fokozott szigorral ellenőriznek majd - hangsúlyozta a Közbeszerzési Hatóság és az Állami Számvevőszék elnöke egy konferencián hétfőn Budapesten a hatóság közleménye szerint.
2025. 09. 22. 21:30
Megosztás:

Két év múlva készülhet el az MCC új miskolci központja

A tervek szerint 2027 őszére készülhet el a Mathias Corvinus Collegium (MCC) új miskolci központja, amely az egykori Korona Szálló felújításával jön létre - ismertette Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója hétfő délelőtt a beruházásról tartott sajtótájékoztatón, az épület Vörös terménél.
2025. 09. 22. 21:00
Megosztás:

A KLM szerdán 119 járatot töröl a földi személyzet sztrájkja miatt

A KLM holland légitásaság szerdán 119 járatát törli a földi személyzet béremelést követelő sztrájkja miatt - tájékoztatott a Dutch News című, angol nyelvű holland hírportál szerdán.
2025. 09. 22. 20:30
Megosztás:

2010-ben három autópálya érte el, ma tíz autópálya éri el az országhatárt

Míg 2010-ben három, ma tíz autópálya éri el az országhatárt, miközben 2010-ben kevesebb mint 1300 kilométernyi gyorsforgalmi út volt hazánkban, ma pedig hosszuk eléri az 1900 kilométert - hangsúlyozta Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára Bicskén, az M1-es autópálya bővítéséről tartott hétfői sajtótájékoztatón.
2025. 09. 22. 20:00
Megosztás:

Több mint 80 ezer látogatót fogadott az idei OMÉK

Több mint 80 ezer látogatót fogadott a 82. Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásár (OMÉK) - közölte az MTI-vel hétfőn az Agrármarketing Centrum (AMC).
2025. 09. 22. 19:30
Megosztás:

Mínuszban zárt a BUX a kedvezőtlen piaci hangulatban

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 808,91 pontos, 0,81 százalékos csökkenéssel, 99 290,14 ponton zárt hétfőn.
2025. 09. 22. 19:00
Megosztás:

Kicsit enyhült a borúlátó fogyasztói hangulat az euróövezetben

Az euróövezetben némileg enyhült a borúlátó fogyasztói hangulat szeptemberben az Európai Bizottság Gazdasági és Pénzügyi Főigazgatóságának (DG ECFIN) hétfőn közzétett előzetes adatokon alapuló jelentése szerint.
2025. 09. 22. 18:30
Megosztás:

Új korszak kezdődik: megújul a Suzuki logója

A Suzuki Motor Corporation 22 év után változtat a termékein használt logón - jelentette be a cég honlapján hétfőn.
2025. 09. 22. 18:00
Megosztás: