A stadionok intelligens átalakítása a jobb szurkolói élmény érdekében

A szurkolókért folytatott verseny nagy. A stadionok komoly akadályokkal és kemény ellenfelekkel néznek szembe: parkolási nehézségek, biztonsági kérdések, nagyfelbontású televíziók és digitális közvetítés. Hogyan vehetik fel a versenyt a csapatok és a tulajdonosok? Holisztikus élményt eredményező, digitális átalakulással – állapítja meg a Deloitte új tanulmánya.

A stadionok intelligens átalakítása a jobb szurkolói élmény érdekében

A stadionok látogatottsága ennek stagnál, a jegyárak túl magasak sokak számára, ők inkább otthon alakítottak ki kényelmes digitális fészket, hatalmas televízióképernyővel, térhatású hangzással, és a mérkőzésekhez és kommentárokhoz való folyamatos hozzáféréssel. Sokan pedig útközben követik a meccseket, inkább a közösségi médiából és livestreaming alkalmazásokból tájékozódnak, mint hogy három órát szánjanak a valós időben történő meccsnézésre. A technológiai és társadalmi változások megváltoztatták sok amerikai a stadionokról alkotott képét – és nyomást gyakorolnak a stadionok építőire és üzemeltetőire, hogy tovább differenciáljanak és jobb szurkolói élményt nyújtsanak. Mivel ezek közül az élmények közül egyre többhöz szükséges a digitális átalakulás, a költségek emelkedhetnek, és a megtérülés elérése egyre nagyobb kihívást jelenthet, állapítja meg a Deloitte tanulmánya.

A National Football League (NFL) stadionjai óriási méretük és hatókörük miatt olyan szurkolói élmények tesztelésére alkalmasak, amelyek minden nagy szórakozóhelyen alkalmazhatók. Az észak-amerikai sportágak közül az NFL a legnagyobb a látogatók, a bevételek és a nézettség tekintetében: egy évben egy átlagos stadionban csak az NFL hazai mérkőzésein több mint 500 ezer ülőhely telik meg. És bár a stadionok látogatottsága csökken, a nézettség – és az élő futballmérkőzések közvetítéséből származó bevétel – magasabb, mint valaha: 2018-ban az 50 legnézettebb amerikai televíziós műsor közül 46 az NFL közvetített mérkőzése volt - valóban a televíziós jogok generálják az NFL bevételeinek jelentős részét.

Ezzel az NFL csapatok és stadionok tulajdonosai – amelyek néha átfedésben vannak – paradox helyzetben találják magukat: a magas színvonalú közvetítési élményre kell összpontosítaniuk, miközben arra is törekedniük kell, hogy a nézők elmenjenek a mérkőzésekre, hiszen az otthoni szurkolók számára a tomboló közönséggel teli stadion, ahol több ezer néző veszi körül a pályát, alapvető része a meccs televíziós közvetítésének. A szurkolók lelátóra vonzása számos lépést tehet szükségessé, amelyek súrlódást okozhatnak és ronthatják a stadionélményt.

"A Deloitte szurkolói elkötelezettségi felmérése szerint a legtöbb ember számára a jó szurkolói élményhez négy alapvető tényező szükséges: 1) a stadionnak biztonságosnak, kényelmesnek és tisztának kell lennie; 2) az ülésekről nyíló kilátásnak meg kell felelnie az elvárásoknak; 3) az emberek magas színvonalú mérkőzéseket akarnak látni; és 4) a stadionon belül pedig izgalmas hangulatot várnak el. A felmérésben résztvevők ezt a négy tényezőt átlagosan 50 százalékkal fontosabbnak értékelték” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország Technológiai, Média és Telekommunikáció tanácsadás üzletágának igazgatója.

A felmérés azonban azt is kimutatta, hogy az olyan alapvető dolgok, mint a helyszínen árusított termékek ára és minősége, valamint a stadionon belüli tájékozódás jellemzően alacsony elégedettségi pontszámot kapnak. Az alapfeltételek teljesítése szükséges, de aligha garantál olyan pozitív élményt, amelynek hatására a szurkolók ne döntenének úgy, hogy máshol nézik meg a meccset. A szurkolóknak egyre jobb okok kellenek ahhoz, hogy elhagyják otthonuk kényelmét, a csapatok pedig egyre kifinomultabb módszereket keresnek arra, hogy erre ösztönözzék őket.

A szurkoló a középpontban

A stadionoknak érdemes lehet megfontolni egyes vidámparkok és tengerjáró hajók gyakorlatát, amelyek a vendégek számára olyan összekapcsolt karszalagokat biztosítanak, amelyek a szállodába vagy a parkba való belépést, a vásárlásokat és egyéb digitális érintkezési pontokat kezelik anélkül, hogy a vendégeknek hozzá kellene nyúlniuk akár az okostelefonjukhoz, akár a valódi pénztárcájukhoz. Az ilyen viselhető eszközök csökkenthetik a belépéssel kapcsolatos problémákat, és megkönnyíthetik a vendégek számára a vásárlást, a jutalmak gyűjtését és a VIP-élményekhez való hozzáférést, miközben olyan adatokat rögzítenek, amelyek felhasználhatók a viselkedésük jobb előrejelzésére és ösztönzésére. A sportrajongók akár egész évben viselhető, csapatmárkás karszalaggal is megmutathatják hovatartozásukat.

A személyre szabott, intelligens stadion élmény lehet a siker egyik kulcsa. Ha jól csinálják, egy mobilalkalmazás lehetővé teheti egy csapat számára, hogy közösségi hálózatot, csatornákat alakítson ki a sportolók közösségi közvetítéseihez, különleges véleményeket és statisztikákat nyújtson a játékról, közvetlen vásárlási és rendelési lehetőséget, valamint egy olyan platformot, amelyen keresztül egész évben kapcsolatban maradhat a szurkolókkal. Egy erős technológiai réteg kialakításával a stadionok támogathatják a mobilapplikáció elköteleződést, miközben megalapozzák a következő generációs élményeket.

„Változások idején be kell fektetni a jövőbe. A stadionok az olcsóbb szórakoztatási lehetőségek és az egyre kényelmesebb otthoni műsornézés térnyerésével lasszóval kergetik a sportrajongó nézőközönséget. Ennek ellenére grandiózus méretük és az élő közösség élménye továbbra is különleges, páratlan élményt nyújt a szurkolóknak. Hogy a változások hullámait sikeresen meglovagolják, a csapatoknak és a tulajdonosoknak holisztikus módszerekbe kell fektetniük, amelyekkel a szurkolás élményét a stadionban a közönségre optimalizálják.” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország Technológiai, Média és Telekommunikáció tanácsadás üzletágának menedzsere.

Először is a stadionoknak korszerűsíteniük kell hálózataikat annak érdekében, hogy a szurkolók számára a mindenhol máshol megszokott szolgáltatást tudják biztosítani. Másodszor, integrálni kell az ügyfélút valamennyi érintkezési pontját a jegyértékesítési és az értékesítési ponti felületek digitalizációjával és összekapcsolásával, valamint olyan átfogó adatstratégia kidolgozásával, amely ezeknek az érintkezési pontoknak az összes adatát központosítja. Harmadszor, az árnyalt személyiségképek és felhasználói profilok kialakításával a stadionoknak tőkét kell kovácsolniuk az ügyféladatokból. Negyedszer pedig: a jól működő mobilapplikációk kritikus fontosságúak lehetnek a szurkolók figyelmének lekötésében, akiknek várhatóan azonnali és hosszan tartó élményt kell biztosítani annak érdekében, hogy kedvenc közösségi hálózatuk megnyitása helyett a csapat platformján maradjanak.

A csapatok számára az alapvető kihívás az olyan ténylegesen kivételes élmény biztosítása, ami sehol máshol nem lehetséges. A szórakozásra, közös élményre és az önkifejezésre való igényünket olyan új technológiák elégítik ki, amelyek meghökkentenek és elvarázsolnak.

Elkezdődtek az Erdélyt Moldvával összekötő autópálya legnehezebb szakaszának előmunkálatai

Elkezdődtek az Erdélyt Moldvával összekötő A8-as autópálya legnehezebb, a székelyföldi Gyergyóditró és a moldvai Gerinces (Grinties) közötti hegyvidéki szakaszának előmunkálatai - tájékoztatta az MTI-t szerdán a Hargita megyei önkormányzat.
2025. 10. 16. 07:00
Megosztás:

Az amerikai szenátus ismét elutasította az átmeneti költségvetést,

Az amerikai szenátus szerdán ismét elutasította az átmeneti költségvetést, ami lehetővé tenné a szövetségi kormányzati intézmények működésének újraindulását.
2025. 10. 16. 06:00
Megosztás:

Felavatták a Stihl nagyváradi üzemét

Felavatták a Stihl nagyváradi üzemét szerdán - írta az economedia.ro.
2025. 10. 16. 05:30
Megosztás:

Ezekkel a beállításokkal lesz tökéletes a játék a tévén

A játékélmény minősége messze nem csak a konzolon múlik: ha a tévé nincs megfelelően beállítva, a kép késhet, a mozgás elmosódhat, a sötét részek láthatatlanok maradhatnak, és a színek sem adják vissza pontosan az alkotók grafikai elképzelését. Pár percnyi időráfordítással viszont könnyedén finomhangolhatjuk a tévénket: az LG szakértői összegyűjtötték azokat a beállításokat, amelyekkel a különféle játékműfajokban a lehető legjobb lesz a gaming élmény.
2025. 10. 16. 05:00
Megosztás:

A magyar vállalkozások stratégiai alkalmazkodással és fejlesztésekkel válaszolnak egy nehéz év kihívásaira

A piaci bizonytalanságok komoly tehertételei minőségi fejlődésre késztetik a vállalkozásokat - ezt az ösztönzőt a piaci verseny sikeresen erősíti fel. A Mathias Corvinus Collegium (MCC) Vállalkozáskutatási Műhelyének kiadványa, a Jelentés a magyar vállalkozásról 2025, több mint 2000 vállalkozás válaszai alapján részletesen bemutatja, hogyan reagálnak a cégek a gazdasági nyomásra és milyen jellemzők különböztetik meg a versenyben a sikeres és a követő vállalatokat.
2025. 10. 16. 04:30
Megosztás:

Élénkül a kereslet az építőiparban – a támogatások hatása már érezhető

A Mapei Kft. harmadik negyedéves adatai igazolták a nyári várakozásokat: a vállalat 14,4 százalékkal növelte belföldi forgalmát az előző évhez képest, így szeptember végére 29,0 milliárd forintos árbevételt ért el. A vállalat szerint a támogatások élénkítik a piacot, ugyanakkor a kereslet fokozatosan erősödik.
2025. 10. 16. 04:00
Megosztás:

Új kommunikációs vezető a Novartis Magyarországnál

A vezetői pozíciót 2025. október 15-től Smid Beáta tölti be. A svájci központú világcég stratégiai pillérként tekint a kommunikációra és a betegközösségekkel történő együttműködésre, hiszen ezek kulcsszerepet játszanak a bizalom erősítésében, a partnerkapcsolatok fejlesztésében és az egészségügyi környezet alakításában. Az új vezető feladata az lesz, hogy mindezt még hangsúlyosabbá tegye Magyarországon a két terület összehangolt működtetésével.
2025. 10. 16. 03:30
Megosztás:

Első lakás az Otthon Startból: erre is érdemes nagyon figyelni!

Az Otthon Start Program elindulásával egyre többen vágnak bele első lakásuk megvásárlásába, jellemzően hitelből. A kölcsön feltételeként lakásbiztosítást is kell kötni, ám sokan nincsenek tisztában azzal, hogy az alapbiztosítás nem mindig nyújt elegendő védelmet egy komolyabb káresemény esetén.
2025. 10. 16. 03:00
Megosztás:

London szankciókat vezetett be a Rosznyefty és a Lukoil ellen

Szankciókat jelentett be szerdán két orosz olajipari óriásvállalat, a Rosznyefty és Lukoil ellen a brit kormány.
2025. 10. 16. 02:00
Megosztás:

Szijjártó Péter: újra rekordot dönt a Magyarországra irányuló orosz földgázszállítás

Idén újra rekordot dönt a Magyarországra irányuló orosz földgázszállítás, amelynek kiesését a maradék infrastruktúra nem tudná hiánytalanul pótolni - írta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden a Facebookon.
2025. 10. 16. 01:00
Megosztás:

Brexit - Brit pénzügyminiszter: súlyos és tartós károkat okozott a brit gazdaságnak a kilépés az EU-ból

A brit pénzügyminiszter szerint súlyos és tartós károkat okozott a brit gazdaságnak Nagy-Britannia kilépése az Európai Unióból (Brexit).
2025. 10. 16. 00:05
Megosztás:

Orbán Viktor: nemsokára találkozom Donald Trumppal

A magyar külpolitika a békepártiságáról híres az egész világon - jelentette ki a miniszterelnök a Mandiner Youtube-csatornáján szerda este közzétett interjúban azzal kapcsolatban, hogy hétfőn részt vett Sarm es-Sejkben a gázai tűzszüneti megállapodás aláírásán. Orbán Viktor elmondta azt is, nemsokára találkozik Donald Trumppal, az Egyesült Államok elnökével.
2025. 10. 15. 23:00
Megosztás:

Hubai Imre: egymilliárd köbméterrel több vizet tartanak vissza a tájban, mint valaha

A Vizet a tájba! program első és legfontosabb eredménye, hogy megdőlt a dogma, amely szerint több víz folyik ki az országból, mint amennyi befolyik, egymilliárd köbméter vizet sikerült visszatartani - mondta az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára szerdán Szolnokon.
2025. 10. 15. 22:00
Megosztás:

Csökkent a 30 éves jelzáloghitelek kamata az Egyesült Államokban

Az Egyesült Államokban csökkent a 30 éves jelzáloghitelek kamata az október 10-én záródott héten - közölte az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America - MBA) szerdán.
2025. 10. 15. 21:30
Megosztás:

Országjárásra indul az Erste csalásmegelőző programja

Az elmúlt egy évben 7,4 milliárd forint ellopását akadályozta meg az Erste azzal, hogy az ügyfelei ellen irányuló pénzügyi támadások, csalárd tranzakciók 90 százalékát ki tudta szűrni. A bűnözők azonban rendre új módszerekkel próbálkoznak, legújabban befektetési tanácsadónak, rendőrnek, sőt, a KiberPajzs munkatársának adják ki magukat. Az Erste most saját csatornái és a média-együttműködések mellett vidéki nagyvárosokba szervezett előadásokon edukálja ügyfeleit a csalások megelőzése érdekében.
2025. 10. 15. 21:00
Megosztás:

Országos előadás-sorozaton segíti az adóhatóság és a kamara a vállalkozásokat az online ügyintézésben

Országos előadás-sorozaton segíti a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) a vállalkozásokat az online ügyintézésben - közölte a NAV szerdán az MTI-vel.
2025. 10. 15. 20:30
Megosztás:

Vállalati e-autó program - elfogyott az eredeti keretösszeg, jókor jött az emelés

Elfogyott az eredeti keretösszeg a vállalati e-autó programban, jókor jött az emelés - írta az Energiaügyi Minisztérium (EM) szerdán, legfrissebb Facebook-bejegyzésében.
2025. 10. 15. 20:00
Megosztás:

Kedvező hangulatban kereskedtek a tőzsdéken

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 426,19 pontos, 0,42 százalékos emelkedéssel, 102 816,02 ponton zárt szerdán.
2025. 10. 15. 19:30
Megosztás:

A MET Csoport átadta olaszországi agrovoltaikus naperőművét

A svájci központú MET Csoport sikeresen üzembe helyezte Ferrera Erbognone-i napelemparkját, amely megkezdte a kereskedelmi működést. Az olaszországi projekt a térség első agrovoltaikus naperőműve (Agri-PV).
2025. 10. 15. 19:00
Megosztás:

Így foglalja el a magyar boltok kasszáit az Apple és a Google

Folyamatosan gyorsul az okoseszközös fizetések térnyerése a K&H ügyfelei körében. A pénzintézet legfrissebb adatai szerint 2025 szeptemberében már több mint 8,4 millió digitális tranzakciót hajtottak végre az ügyfelek összesen 84,6 milliárd forint értékben, ami 28 százalékkal több fizetést és 55 százalékkal nagyobb forgalmat jelent, mint 2024 azonos hónapjában. A kilenchavi adat szerint a fizetések száma szintén 28 százalékos növekedése mellett a forgalom több mint 60 százalékkal nőtt.
2025. 10. 15. 18:30
Megosztás: