A stadionok intelligens átalakítása a jobb szurkolói élmény érdekében

A szurkolókért folytatott verseny nagy. A stadionok komoly akadályokkal és kemény ellenfelekkel néznek szembe: parkolási nehézségek, biztonsági kérdések, nagyfelbontású televíziók és digitális közvetítés. Hogyan vehetik fel a versenyt a csapatok és a tulajdonosok? Holisztikus élményt eredményező, digitális átalakulással – állapítja meg a Deloitte új tanulmánya.

A stadionok intelligens átalakítása a jobb szurkolói élmény érdekében

A stadionok látogatottsága ennek stagnál, a jegyárak túl magasak sokak számára, ők inkább otthon alakítottak ki kényelmes digitális fészket, hatalmas televízióképernyővel, térhatású hangzással, és a mérkőzésekhez és kommentárokhoz való folyamatos hozzáféréssel. Sokan pedig útközben követik a meccseket, inkább a közösségi médiából és livestreaming alkalmazásokból tájékozódnak, mint hogy három órát szánjanak a valós időben történő meccsnézésre. A technológiai és társadalmi változások megváltoztatták sok amerikai a stadionokról alkotott képét – és nyomást gyakorolnak a stadionok építőire és üzemeltetőire, hogy tovább differenciáljanak és jobb szurkolói élményt nyújtsanak. Mivel ezek közül az élmények közül egyre többhöz szükséges a digitális átalakulás, a költségek emelkedhetnek, és a megtérülés elérése egyre nagyobb kihívást jelenthet, állapítja meg a Deloitte tanulmánya.

A National Football League (NFL) stadionjai óriási méretük és hatókörük miatt olyan szurkolói élmények tesztelésére alkalmasak, amelyek minden nagy szórakozóhelyen alkalmazhatók. Az észak-amerikai sportágak közül az NFL a legnagyobb a látogatók, a bevételek és a nézettség tekintetében: egy évben egy átlagos stadionban csak az NFL hazai mérkőzésein több mint 500 ezer ülőhely telik meg. És bár a stadionok látogatottsága csökken, a nézettség – és az élő futballmérkőzések közvetítéséből származó bevétel – magasabb, mint valaha: 2018-ban az 50 legnézettebb amerikai televíziós műsor közül 46 az NFL közvetített mérkőzése volt - valóban a televíziós jogok generálják az NFL bevételeinek jelentős részét.

Ezzel az NFL csapatok és stadionok tulajdonosai – amelyek néha átfedésben vannak – paradox helyzetben találják magukat: a magas színvonalú közvetítési élményre kell összpontosítaniuk, miközben arra is törekedniük kell, hogy a nézők elmenjenek a mérkőzésekre, hiszen az otthoni szurkolók számára a tomboló közönséggel teli stadion, ahol több ezer néző veszi körül a pályát, alapvető része a meccs televíziós közvetítésének. A szurkolók lelátóra vonzása számos lépést tehet szükségessé, amelyek súrlódást okozhatnak és ronthatják a stadionélményt.

"A Deloitte szurkolói elkötelezettségi felmérése szerint a legtöbb ember számára a jó szurkolói élményhez négy alapvető tényező szükséges: 1) a stadionnak biztonságosnak, kényelmesnek és tisztának kell lennie; 2) az ülésekről nyíló kilátásnak meg kell felelnie az elvárásoknak; 3) az emberek magas színvonalú mérkőzéseket akarnak látni; és 4) a stadionon belül pedig izgalmas hangulatot várnak el. A felmérésben résztvevők ezt a négy tényezőt átlagosan 50 százalékkal fontosabbnak értékelték” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország Technológiai, Média és Telekommunikáció tanácsadás üzletágának igazgatója.

A felmérés azonban azt is kimutatta, hogy az olyan alapvető dolgok, mint a helyszínen árusított termékek ára és minősége, valamint a stadionon belüli tájékozódás jellemzően alacsony elégedettségi pontszámot kapnak. Az alapfeltételek teljesítése szükséges, de aligha garantál olyan pozitív élményt, amelynek hatására a szurkolók ne döntenének úgy, hogy máshol nézik meg a meccset. A szurkolóknak egyre jobb okok kellenek ahhoz, hogy elhagyják otthonuk kényelmét, a csapatok pedig egyre kifinomultabb módszereket keresnek arra, hogy erre ösztönözzék őket.

A szurkoló a középpontban

A stadionoknak érdemes lehet megfontolni egyes vidámparkok és tengerjáró hajók gyakorlatát, amelyek a vendégek számára olyan összekapcsolt karszalagokat biztosítanak, amelyek a szállodába vagy a parkba való belépést, a vásárlásokat és egyéb digitális érintkezési pontokat kezelik anélkül, hogy a vendégeknek hozzá kellene nyúlniuk akár az okostelefonjukhoz, akár a valódi pénztárcájukhoz. Az ilyen viselhető eszközök csökkenthetik a belépéssel kapcsolatos problémákat, és megkönnyíthetik a vendégek számára a vásárlást, a jutalmak gyűjtését és a VIP-élményekhez való hozzáférést, miközben olyan adatokat rögzítenek, amelyek felhasználhatók a viselkedésük jobb előrejelzésére és ösztönzésére. A sportrajongók akár egész évben viselhető, csapatmárkás karszalaggal is megmutathatják hovatartozásukat.

A személyre szabott, intelligens stadion élmény lehet a siker egyik kulcsa. Ha jól csinálják, egy mobilalkalmazás lehetővé teheti egy csapat számára, hogy közösségi hálózatot, csatornákat alakítson ki a sportolók közösségi közvetítéseihez, különleges véleményeket és statisztikákat nyújtson a játékról, közvetlen vásárlási és rendelési lehetőséget, valamint egy olyan platformot, amelyen keresztül egész évben kapcsolatban maradhat a szurkolókkal. Egy erős technológiai réteg kialakításával a stadionok támogathatják a mobilapplikáció elköteleződést, miközben megalapozzák a következő generációs élményeket.

„Változások idején be kell fektetni a jövőbe. A stadionok az olcsóbb szórakoztatási lehetőségek és az egyre kényelmesebb otthoni műsornézés térnyerésével lasszóval kergetik a sportrajongó nézőközönséget. Ennek ellenére grandiózus méretük és az élő közösség élménye továbbra is különleges, páratlan élményt nyújt a szurkolóknak. Hogy a változások hullámait sikeresen meglovagolják, a csapatoknak és a tulajdonosoknak holisztikus módszerekbe kell fektetniük, amelyekkel a szurkolás élményét a stadionban a közönségre optimalizálják.” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország Technológiai, Média és Telekommunikáció tanácsadás üzletágának menedzsere.

Először is a stadionoknak korszerűsíteniük kell hálózataikat annak érdekében, hogy a szurkolók számára a mindenhol máshol megszokott szolgáltatást tudják biztosítani. Másodszor, integrálni kell az ügyfélút valamennyi érintkezési pontját a jegyértékesítési és az értékesítési ponti felületek digitalizációjával és összekapcsolásával, valamint olyan átfogó adatstratégia kidolgozásával, amely ezeknek az érintkezési pontoknak az összes adatát központosítja. Harmadszor, az árnyalt személyiségképek és felhasználói profilok kialakításával a stadionoknak tőkét kell kovácsolniuk az ügyféladatokból. Negyedszer pedig: a jól működő mobilapplikációk kritikus fontosságúak lehetnek a szurkolók figyelmének lekötésében, akiknek várhatóan azonnali és hosszan tartó élményt kell biztosítani annak érdekében, hogy kedvenc közösségi hálózatuk megnyitása helyett a csapat platformján maradjanak.

A csapatok számára az alapvető kihívás az olyan ténylegesen kivételes élmény biztosítása, ami sehol máshol nem lehetséges. A szórakozásra, közös élményre és az önkifejezésre való igényünket olyan új technológiák elégítik ki, amelyek meghökkentenek és elvarázsolnak.

Fizetésemelés? Ne is álmodj róla 2026-ban!A munkáltatók fele nem tervez fizetésemelést jövőre

A magyar cégek összesen 52 százaléka tervezi a fizetések emelését 2026-ra, átlagosan 8 százalékos mértékben. Tavaly hasonló arányban nyilatkoztak így a vállalati döntéshozók, októberig mégis jelentősen több helyen volt bérfejlesztés.
2025. 12. 05. 02:30
Megosztás:

Hogyan segíthet a kolokáció a hálózathoz való hozzáférésben?

A hálózati kapacitások szűkösségére tekintettel a hazai villamos energia szektorban egyre nagyobb kihívást jelent a növekvő volumenű időjárásfüggő termelés és villamos energia tárolók rendszerbe integrálása. A kolokációs modellek megjelenése új lehetőségeket kínál a piaci szereplők számára, ugyanakkor számos jogi és finanszírozási kérdést vet fel. Simon Gábor, a DLA Piper Hungary energia szakterületének vezetője összefoglalja a legfontosabb trendeket, szabályozási kereteket és nyitott problémákat.
2025. 12. 05. 02:00
Megosztás:

Ezért jobb qvikkel fizetni – már az e-számláknál is elérhető az ingyenes átutalás

Számos előnye van más fizetési megoldásokkal szemben a qviknek, amely már a Díjneten is választható. A szolgáltatásnak köszönhetően például azok is gyorsabban és biztonságosan fizethetik számláikat, akik nem szeretnék megadni a bankkártyaadataikat az online számlafizetés során. Emellett általánosságban is tovább egyszerűsödött a számlafizetés a Díjnet felületén.
2025. 12. 05. 01:30
Megosztás:

Tovább bővül a Hungarian Startup University Program

Tovább bővül a Hungarian Startup University Program (HSUP), amelynek célja, hogy bevezesse az egyetemi hallgatókat az innovációs és vállalkozói gondolkodásba - mondta Bódis László innovációért felelős helyettes államtitkár az M1 aktuális csatornán csütörtökön.
2025. 12. 05. 01:00
Megosztás:

Átlag közeli hőmérsékletű és kissé csapadékos volt a november

Átlag közeli hőmérsékletű és kissé csapadékos volt a november - közölte a HungaroMet Zrt. a honlapján csütörtökön.
2025. 12. 05. 00:05
Megosztás:

Megtorpant az XRP árfolyam, miközben a Ripple lezárta az 1 milliárd dolláros GTreasury felvásárlást

A Ripple legújabb, 1 milliárd dolláros akvizíciója új lendületet adhat a digitális pénzügyi infrastruktúra átalakulásának – még ha az XRP árfolyama közben épp technikai ellenállásba is ütközött. Az XRP árfolyamrali megtorpant, de a háttérben komoly stratégiai lépések történnek: a Ripple célja, hogy átfogó pénzügyi platformmá váljon. Vajon ez elég lesz az új árfolyamcsúcsokhoz?
2025. 12. 04. 23:30
Megosztás:

Elkerülhetetlen a 50 000 dolláros BTC árfolyamzuhanás? – 5 fontos tudnivaló a héten a Bitcoinról, és hogy miért a Digitap ($TAP) a #1 kriptós előértékesítés a portfóliód fedezésére

A Bitcoin volatilitással kezdte a decembert. Az árfolyam a hétvégén meredeken visszaesett, majd visszapattant, és ismét az 50 napos exponenciális mozgóátlag (50-EMA) fölé kapaszkodott. Ez az oda-vissza mozgás számos tőkeáttételes pozíciót likvidált, és gyakorlatilag újraindította a származtatott piacokat, így a kereskedők óvatosabbá váltak, különösen az új makrogazdasági adatok érkezése előtt.
2025. 12. 04. 23:00
Megosztás:

Az ABB és a Toyota együtt alakítják az e-mobilitás jövőjét

Az e-mobilitás Európa-szerte megváltoztatja az emberek közlekedési szokásait. Egyre több autós fontolgatja elektromos vagy plug-in hibrid jármű vásárlását, egyre több otthonban szerelnek fel töltőket, és egyre több vállalat gondolja át járműparkja üzemeltetését. Mivel a közlekedés a globális CO₂-kibocsátás közel egynegyedéért felelős, és ebből a személygépkocsik körülbelül 60 százalékot tesznek ki1, soha nem volt még ennyire nyilvánvaló a megbízható, biztonságos és mindennapi töltés iránti igény.
2025. 12. 04. 22:00
Megosztás:

Áttörés a Bitcoin sidechain infrastruktúrában: Partnerségre lépett a VerifiedX és a Blockdaemon

A Bitcoin ökoszisztéma újabb fontos mérföldkőhöz érkezett: a VerifiedX és a Blockdaemon stratégiai együttműködésre lépett, amely jelentős előrelépést hozhat a Bitcoin sidechain technológia fejlődésében. A cél egyértelmű: komplex blokklánc funkciókat egyszerűen és felhasználóbarát módon elérhetővé tenni a nagyközönség számára – olyan alkalmazásokon keresztül, mint a Switchblade Wallet és a Butterfly.
2025. 12. 04. 21:30
Megosztás:

A Cardano és a Solana veszélyzónába süllyed, miközben egy elemző 2000%-os kitörési ralira számít a Digitap kiemelkedő előértékesítési teljesítménye alapján

A piaci hangulat medvéssé vált, ahogy a főbb altcoinok meredek esésbe kezdtek. A Cardano árfolyama 0,40 dollár alá esett, míg a Solanáé 130 dollár alá csúszott.
2025. 12. 04. 21:00
Megosztás:

Magyarországon a cégek többsége emeli a fizetéseket jövőre

Az előző évekhez hasonlóan a Magyarországon működő cégek többsége 2026-ban is emeli a fizetéseket - közölte a Profession.hu csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 04. 20:30
Megosztás:

A Mol megvásárolja az 5 naperőművel rendelkező Polsolar Kft.-t

A Mol csütörtökön szerződést kötött a Polsolar Kft. megvásárlására, amely 5 teljesen működőképes naperőművet birtokol Mezőcsát közelében, Kelet-Magyarországon; a naperőművek együttes kapacitása 304 megawatt peak (MWp), amellyel a társaság megnégyszerezi napenergia portfólióját - közölte a Mol Nyrt. csütörtökön a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2025. 12. 04. 20:00
Megosztás:

Energiahatékonyság, digitalizáció, moduláris fordulat: az építőipar 2026-ban

Az építőipar 2025-ben gyakorlatilag padlóra került Magyarországon: az ÉVOSZ konjunktúrafelmérése* szerint az építőipari cégek 60 százaléka árbevétel csökkenéssel számol, 90 százaléka kedvezőtlennek látja a piaci helyzetet. A megrendeléshiány, a bizonytalan gazdasági környezet és a késedelmes fizetések sok vállalkozást az összeomlás szélére sodort. A Mapei trendelemzése szerint a mélyponton a felújítási boom és a támogatott hitelek jelenthetnek fordulatot az ágazatnak.
2025. 12. 04. 19:30
Megosztás:

Új vezető felel a közép-európai régióért az AstraZenecánál

Decembertől Julio Ordaz tölti be az AstraZenecánál a csehországi, szlovákiai és magyarországi működésért felelős regionális igazgatói pozíciót.
2025. 12. 04. 19:00
Megosztás:

A Polymarket visszatér Amerikába: a való világ eseményei mostantól kereskedhető valószínűségekké válnak

A Polymarket nagy visszatérése új korszakot nyit a kriptoalapú jóslópiacok számára: a platform friss amerikai alkalmazása már valós pénzzel zajló sportesemény-piacokat kínál, immár hivatalos szabályozói jóváhagyással. A kriptoszféra egyik legizgalmasabb területe most lép be a mainstream pénzügyi térbe – szigorúbb felügyelettel, mégis a blokklánc rugalmasságával.
2025. 12. 04. 18:30
Megosztás:

GLS csomagszállítási határidők és utolsó szállítási napok az ünnepek idején

A GLS Hungary idén is átfogó tervezéssel, optimalizált működéssel és kibővített szolgáltatásokkal támogatja az év végi megnövekedett csomagforgalom kezelését. A házhoz szállítás mellett a több mint 2600 GLS Automata és 1000 GLS CsomagPont kínálta rugalmas átvételi lehetőségek, valamint a megerősített ügyfélszolgálati kapacitás mind azt szolgálják, hogy a küldemények az ünnepi hajrában is minél gördülékenyebben jussanak el a címzettekhez. Az idén bevezetett GLS Automata Expressz pedig akár a másnap reggeli átvételt is lehetővé teszi a több mint 500 expressz jelölésű automatában.
2025. 12. 04. 18:00
Megosztás:

Az OECD Versenybizottságának egyik alelnöke lett a GVH elnöke

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD) Versenybizottságának 17 tagú Tanácsába választották a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnökét - közölte a GVH csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 04. 17:30
Megosztás:

8 ezer katás vállalkozót érinthet a kataalanyiság megszűnése adótartozás miatt

Csaknem 8 ezer katás vállalkozót érinthet a kataalanyiság megszűnése, mivel nettó 100 ezer forintot elérő adótartozásuk van, az érintetteknek a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a napokban figyelmeztető levelet küld - hívta fel a figyelmet az adóhatáság csütörtökön az MTI-nek küldött közleményében.
2025. 12. 04. 17:00
Megosztás:

A Bitfinex szerint közel a Bitcoin fellélegzése: elindulhat a várva várt „relief rally”?

A Bitfinex friss elemzése szerint a Bitcoin elérhette a piaci mélypontot: az eladók kifáradása, az extrém tőkeáttétel leépülése és az on-chain jelek mind arra utalnak, hogy közeleghet a megkönnyebbülés-rali. A kriptopiacon egyre erősebb a remény a stabilizációra, miközben a BTC egy nap alatt 8%-ot pattant vissza.
2025. 12. 04. 16:30
Megosztás:

Elérte a tízmilliomodik rendelést a Kifli.hu

December első hetében elérte története tízmilliomodik rendelését a Kifli.hu. A közel hat évvel ezelőtt indult online üzletben ma már havonta több mint 300 ezer virtuális kosarat töltenek meg a vásárlók. A mintegy 732 ezer regisztrált vásárlóval rendelkező Kifli.hu szolgáltatása Budapesten és a fővárosi agglomeráción kívül Pest megye nagy részében, valamint jelentős vidéki városokban is elérhető, több, mint 700 futárjával elérve a hazai lakosság közel egyharmadát.
2025. 12. 04. 16:00
Megosztás: