A stadionok intelligens átalakítása a jobb szurkolói élmény érdekében

A szurkolókért folytatott verseny nagy. A stadionok komoly akadályokkal és kemény ellenfelekkel néznek szembe: parkolási nehézségek, biztonsági kérdések, nagyfelbontású televíziók és digitális közvetítés. Hogyan vehetik fel a versenyt a csapatok és a tulajdonosok? Holisztikus élményt eredményező, digitális átalakulással – állapítja meg a Deloitte új tanulmánya.

A stadionok intelligens átalakítása a jobb szurkolói élmény érdekében

A stadionok látogatottsága ennek stagnál, a jegyárak túl magasak sokak számára, ők inkább otthon alakítottak ki kényelmes digitális fészket, hatalmas televízióképernyővel, térhatású hangzással, és a mérkőzésekhez és kommentárokhoz való folyamatos hozzáféréssel. Sokan pedig útközben követik a meccseket, inkább a közösségi médiából és livestreaming alkalmazásokból tájékozódnak, mint hogy három órát szánjanak a valós időben történő meccsnézésre. A technológiai és társadalmi változások megváltoztatták sok amerikai a stadionokról alkotott képét – és nyomást gyakorolnak a stadionok építőire és üzemeltetőire, hogy tovább differenciáljanak és jobb szurkolói élményt nyújtsanak. Mivel ezek közül az élmények közül egyre többhöz szükséges a digitális átalakulás, a költségek emelkedhetnek, és a megtérülés elérése egyre nagyobb kihívást jelenthet, állapítja meg a Deloitte tanulmánya.

A National Football League (NFL) stadionjai óriási méretük és hatókörük miatt olyan szurkolói élmények tesztelésére alkalmasak, amelyek minden nagy szórakozóhelyen alkalmazhatók. Az észak-amerikai sportágak közül az NFL a legnagyobb a látogatók, a bevételek és a nézettség tekintetében: egy évben egy átlagos stadionban csak az NFL hazai mérkőzésein több mint 500 ezer ülőhely telik meg. És bár a stadionok látogatottsága csökken, a nézettség – és az élő futballmérkőzések közvetítéséből származó bevétel – magasabb, mint valaha: 2018-ban az 50 legnézettebb amerikai televíziós műsor közül 46 az NFL közvetített mérkőzése volt - valóban a televíziós jogok generálják az NFL bevételeinek jelentős részét.

Ezzel az NFL csapatok és stadionok tulajdonosai – amelyek néha átfedésben vannak – paradox helyzetben találják magukat: a magas színvonalú közvetítési élményre kell összpontosítaniuk, miközben arra is törekedniük kell, hogy a nézők elmenjenek a mérkőzésekre, hiszen az otthoni szurkolók számára a tomboló közönséggel teli stadion, ahol több ezer néző veszi körül a pályát, alapvető része a meccs televíziós közvetítésének. A szurkolók lelátóra vonzása számos lépést tehet szükségessé, amelyek súrlódást okozhatnak és ronthatják a stadionélményt.

"A Deloitte szurkolói elkötelezettségi felmérése szerint a legtöbb ember számára a jó szurkolói élményhez négy alapvető tényező szükséges: 1) a stadionnak biztonságosnak, kényelmesnek és tisztának kell lennie; 2) az ülésekről nyíló kilátásnak meg kell felelnie az elvárásoknak; 3) az emberek magas színvonalú mérkőzéseket akarnak látni; és 4) a stadionon belül pedig izgalmas hangulatot várnak el. A felmérésben résztvevők ezt a négy tényezőt átlagosan 50 százalékkal fontosabbnak értékelték” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország Technológiai, Média és Telekommunikáció tanácsadás üzletágának igazgatója.

A felmérés azonban azt is kimutatta, hogy az olyan alapvető dolgok, mint a helyszínen árusított termékek ára és minősége, valamint a stadionon belüli tájékozódás jellemzően alacsony elégedettségi pontszámot kapnak. Az alapfeltételek teljesítése szükséges, de aligha garantál olyan pozitív élményt, amelynek hatására a szurkolók ne döntenének úgy, hogy máshol nézik meg a meccset. A szurkolóknak egyre jobb okok kellenek ahhoz, hogy elhagyják otthonuk kényelmét, a csapatok pedig egyre kifinomultabb módszereket keresnek arra, hogy erre ösztönözzék őket.

A szurkoló a középpontban

A stadionoknak érdemes lehet megfontolni egyes vidámparkok és tengerjáró hajók gyakorlatát, amelyek a vendégek számára olyan összekapcsolt karszalagokat biztosítanak, amelyek a szállodába vagy a parkba való belépést, a vásárlásokat és egyéb digitális érintkezési pontokat kezelik anélkül, hogy a vendégeknek hozzá kellene nyúlniuk akár az okostelefonjukhoz, akár a valódi pénztárcájukhoz. Az ilyen viselhető eszközök csökkenthetik a belépéssel kapcsolatos problémákat, és megkönnyíthetik a vendégek számára a vásárlást, a jutalmak gyűjtését és a VIP-élményekhez való hozzáférést, miközben olyan adatokat rögzítenek, amelyek felhasználhatók a viselkedésük jobb előrejelzésére és ösztönzésére. A sportrajongók akár egész évben viselhető, csapatmárkás karszalaggal is megmutathatják hovatartozásukat.

A személyre szabott, intelligens stadion élmény lehet a siker egyik kulcsa. Ha jól csinálják, egy mobilalkalmazás lehetővé teheti egy csapat számára, hogy közösségi hálózatot, csatornákat alakítson ki a sportolók közösségi közvetítéseihez, különleges véleményeket és statisztikákat nyújtson a játékról, közvetlen vásárlási és rendelési lehetőséget, valamint egy olyan platformot, amelyen keresztül egész évben kapcsolatban maradhat a szurkolókkal. Egy erős technológiai réteg kialakításával a stadionok támogathatják a mobilapplikáció elköteleződést, miközben megalapozzák a következő generációs élményeket.

„Változások idején be kell fektetni a jövőbe. A stadionok az olcsóbb szórakoztatási lehetőségek és az egyre kényelmesebb otthoni műsornézés térnyerésével lasszóval kergetik a sportrajongó nézőközönséget. Ennek ellenére grandiózus méretük és az élő közösség élménye továbbra is különleges, páratlan élményt nyújt a szurkolóknak. Hogy a változások hullámait sikeresen meglovagolják, a csapatoknak és a tulajdonosoknak holisztikus módszerekbe kell fektetniük, amelyekkel a szurkolás élményét a stadionban a közönségre optimalizálják.” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország Technológiai, Média és Telekommunikáció tanácsadás üzletágának menedzsere.

Először is a stadionoknak korszerűsíteniük kell hálózataikat annak érdekében, hogy a szurkolók számára a mindenhol máshol megszokott szolgáltatást tudják biztosítani. Másodszor, integrálni kell az ügyfélút valamennyi érintkezési pontját a jegyértékesítési és az értékesítési ponti felületek digitalizációjával és összekapcsolásával, valamint olyan átfogó adatstratégia kidolgozásával, amely ezeknek az érintkezési pontoknak az összes adatát központosítja. Harmadszor, az árnyalt személyiségképek és felhasználói profilok kialakításával a stadionoknak tőkét kell kovácsolniuk az ügyféladatokból. Negyedszer pedig: a jól működő mobilapplikációk kritikus fontosságúak lehetnek a szurkolók figyelmének lekötésében, akiknek várhatóan azonnali és hosszan tartó élményt kell biztosítani annak érdekében, hogy kedvenc közösségi hálózatuk megnyitása helyett a csapat platformján maradjanak.

A csapatok számára az alapvető kihívás az olyan ténylegesen kivételes élmény biztosítása, ami sehol máshol nem lehetséges. A szórakozásra, közös élményre és az önkifejezésre való igényünket olyan új technológiák elégítik ki, amelyek meghökkentenek és elvarázsolnak.

Tízből hat jogosult tervezi felvenni az Otthon Startot – friss felmérés

A Bankmonitor és a Pénzcentrum együtt végzett felmérést, amelyben a magyar lakosság hitelekhez való hozzáállásáról kérdezte a kitöltőket. Ez most különösen értékes információkkal szolgál, hiszen az Otthon Start indulásának időszakában érdekes összevetni az eredményeket a tavalyival, és megnézni, milyen változások történtek. Az Otthon Starttal kapcsolatos válaszok pedig különösen beszédesek, hiszen jól mutatják, hogyan gondolkodik a magyar lakosság a programról és a hitelezésről általában.
2025. 09. 07. 03:00
Megosztás:

Mi a tökéletes vérnyomása egy 40, 50, 60, 70, 80, 90 éves férfinak és nőnek?

Egy adott életkorban az ideális vérnyomás-értéket számos tényező befolyásolja, például a nem, az életkor, az egészségi állapot vagy a genetikai adottságok. Általánosan elmondható, hogy az évek előrehaladtával a vérnyomás alakulása is változik. Nézzük meg részletesebben, hogyan!
2025. 09. 07. 02:00
Megosztás:

Mi lesz a rengeteg otthon dugdosott készpénzzel, ha államcsőd következik be?

Az államcsőd azt jelenti, hogy egy ország nem tudja teljesíteni az adósságai és egyéb pénzügyi kötelezettségei törlesztését. Ilyen helyzet súlyos gazdasági és pénzügyi válságot idézhet elő, amelynek következményei kedvezőtlenül érinthetik az ország gazdasági működését és a lakosság mindennapjait. Felmerül a kérdés: milyen típusú megtakarítás nyújthat védelmet egy államcsőd esetén?
2025. 09. 07. 01:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél az ötös lottón!

A televízióban közvetített számsorsoláson az alábbi nyerőszámokat húzták ki szombaton az ötös lottón:
2025. 09. 06. 23:00
Megosztás:

Nagy István: 13 ezer tonna vadhús került piacra és saját felhasználásra 2024/25-ben

A 2024/25. évi aktuális bevételi adatok szerint az értékesített és saját felhasználásra szánt hazai vadhús mennyisége 13 ezer tonna volt, ebből a nagyvad mennyisége 12,2 ezer, az apróvadé mintegy 800 tonna volt - mondta az agrárminiszter szombaton a Fejér vármegyei Soponyán, a 18. Nemzetközi Vadgasztronómiai Fesztiválon.
2025. 09. 06. 21:00
Megosztás:

Romániai céget vásárolt fel a Fidia olasz gyógyszeripari vállalat

Felvásárolta a román Meditrina Pharmaceuticals SRL-t az olasz gyógyszeripari vállalat, a Fidia Farmaceutici - írja az economedia.ro a cég közleménye alapján.
2025. 09. 06. 20:00
Megosztás:

Szijjártó Péter: Magyarország és Románia érdekei egybevágnak az energetika területén

Magyarország és Románia érdekei teljes mértékben egybevágnak az energetika területén, a két ország ezért ennek mentén a jövőben is szorosan együtt fog működni - írta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szombaton a Facebookon.
2025. 09. 06. 19:00
Megosztás:

Nevet vált a Pentagon - Mit gondolsz, mire?

Hadügyminisztérium (Department of War) néven működik a jövőben az Egyesült Államok védelmi minisztériuma, népszerű nevén Pentagon – a névváltásról pénteken írt alá rendeletet Donald Trump elnök.
2025. 09. 06. 18:00
Megosztás:

Negatívra rontotta a lengyel államadósosztályzat kilátását a Fitch

Leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta az az eddigi stabilról Lengyelország hosszú távú devizaadósság-besorolásának kilátását a Fitch Ratings. A nemzetközi hitelminősítő mindenekelőtt a folyamatosan romló lengyel közfinanszírozási helyzettel indokolta a lépést.
2025. 09. 06. 17:00
Megosztás:

Trilliók érkezhetnek az XRP-be? Új SEC-szabály hozhatja el a kriptotőke aranykorát

Egy friss elemzés szerint az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyelete (SEC) olyan szabályozási változtatásokat készül bevezetni, amelyek alapjaiban formálhatják át a kriptovaluták világát. A Wall Street intézményei előtt megnyílhat az út a tokenkibocsátások és blokklánc-alapú finanszírozási modellek felé – és mindez hatalmas tőkeáramlást indíthat el, különösen az XRP ökoszisztémájába. De valóban eljön az XRP ideje?
2025. 09. 06. 16:00
Megosztás:

A bankszektor történelmi fordulóponthoz érkezett

A pénzügyi szektor új növekedési ciklusba lépett – a K&H már ma is ezekre a kihívásokra építi stratégiáját.
2025. 09. 06. 15:00
Megosztás:

Dogecoin árfolyam újra emelkedik – érdemes most beszállni?

A kriptopiac egyik legismertebb mémcoinja, a Dogecoin (DOGE) pénteken ismét zöldbe fordult. A token árfolyama 3,7%-ot erősödött 24 óra alatt, miközben a Bitcoin csak 1,1%-kal, az Ethereum pedig 0,7%-kal kúszott feljebb.
2025. 09. 06. 14:00
Megosztás:

Szükség van az EU klímapolitikájának átalakítására

Át kell alakítani az Európai Unió klímapolitikáját, mégpedig úgy, hogy az ne veszélyeztesse a kontinens iparát - mondta Petr Fiala cseh kormányfő António Costának, az Európai Tanács elnökének pénteken a dél-morvaországi Brünnben (Brno).
2025. 09. 06. 13:00
Megosztás:

Kanadai kormányfő: új szankciókat készítenek elő Oroszországgal szemben

Új szankciós csomagot készítenek elő Oroszországgal szemben Ukrajna szövetségesei - jelentette ki pénteken Mark Carney kanadai miniszterelnök egy sajtótájékoztatón.
2025. 09. 06. 12:00
Megosztás:

50 millió ADA eladás két nap alatt – Óvatosság jellemzi a derivatív piacot

A Cardano (ADA) piacán erősödő eladói nyomás érzékelhető, miután a nagybefektetők – az úgynevezett „whale”-ek – rövid idő alatt 50 millió tokentől váltak meg. Ezzel párhuzamosan a derivatív piac aktivitása is csökken, miközben a túlzottan long-pozíciójú kereskedők egyre sebezhetőbbé válnak. Vajon egy nagyobb korrekció előszelét látjuk?
2025. 09. 06. 10:00
Megosztás:

Ha ezt a szezámolajat vetted, ne fogyaszd el!

A forgalmazó rákkeltő anyag jelenléte miatt Golden Lion szezámolajat vont ki a forgalomból - közölte a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) pénteken az MTI-vel.
2025. 09. 06. 09:00
Megosztás:

Megszólaltak az ingatlanvezérek: ekkora áremelkedést okozhat egy év alatt az Otthon Start

A hét elején elindult Otthon Start program alapjaiban határozhatja meg a következő negyedévek lakáspiacát. Az eladó lakások iránti rendkívüli kereslet az árakban is látszódni fog, ugyanakkor a kiadó lakások iránti kereslet mérséklődhet. A legnagyobb ingatlanhálózatok vezetői szerint azonban az Otthon Start mellett más folyamatok is alakíthatják még idén a lakáspiacot - derül ki a zenga.hu felméréséből.
2025. 09. 06. 08:00
Megosztás:

Átvette a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő a Dürer Park irodaházakat

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. megvásárolta a magyar állam nevében a Dürer Park irodaházakat az ingatlanegyüttest fejlesztő Dürer Befektetési Kft.-től, ezzel egyidőben megvalósult a korszerű, zöld irodaházak birtokbavétele is, ezáltal az ingatlanba költöző állami intézmények üzemeltetési költségei érdemben csökkennek - közölte az MNV pénteken az MTI-vel.
2025. 09. 06. 07:00
Megosztás:

Shopper Park Plus: 15%-kal nőtt a nyereség, 26%-kal a díjbevétel az első fél évben

A Shopper Park Plus Nyrt. (SPP-Csoport) adózott eredménye 15,1 százalékkal 15,1 millió euróra, míg díjbevétele 26,6 százalékkal ugyancsak 15,1 millió euróra nőtt 2025 első fél évében - közölte az ingatlanok bérbeadásával foglalkozó társaság pénteken a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
2025. 09. 06. 06:00
Megosztás:

Idén nyáron is verhetetlen volt a horvát tengerpart

Idén csak a tengerpartra vágytak a magyarok: Horvátország, Olaszország és Görögország volt a három legnépszerűbb úti cél a nyári hónapokban - derül ki a Bank360.hu oldalán utasbiztosítást kötők adatai alapján készült összesítéséből. A horvát tengerpart előnye azonban csökkent tavaly óta, egyre többen választják Olaszországot.
2025. 09. 06. 04:00
Megosztás: