A stadionok intelligens átalakítása a jobb szurkolói élmény érdekében

A szurkolókért folytatott verseny nagy. A stadionok komoly akadályokkal és kemény ellenfelekkel néznek szembe: parkolási nehézségek, biztonsági kérdések, nagyfelbontású televíziók és digitális közvetítés. Hogyan vehetik fel a versenyt a csapatok és a tulajdonosok? Holisztikus élményt eredményező, digitális átalakulással – állapítja meg a Deloitte új tanulmánya.

A stadionok intelligens átalakítása a jobb szurkolói élmény érdekében

A stadionok látogatottsága ennek stagnál, a jegyárak túl magasak sokak számára, ők inkább otthon alakítottak ki kényelmes digitális fészket, hatalmas televízióképernyővel, térhatású hangzással, és a mérkőzésekhez és kommentárokhoz való folyamatos hozzáféréssel. Sokan pedig útközben követik a meccseket, inkább a közösségi médiából és livestreaming alkalmazásokból tájékozódnak, mint hogy három órát szánjanak a valós időben történő meccsnézésre. A technológiai és társadalmi változások megváltoztatták sok amerikai a stadionokról alkotott képét – és nyomást gyakorolnak a stadionok építőire és üzemeltetőire, hogy tovább differenciáljanak és jobb szurkolói élményt nyújtsanak. Mivel ezek közül az élmények közül egyre többhöz szükséges a digitális átalakulás, a költségek emelkedhetnek, és a megtérülés elérése egyre nagyobb kihívást jelenthet, állapítja meg a Deloitte tanulmánya.

A National Football League (NFL) stadionjai óriási méretük és hatókörük miatt olyan szurkolói élmények tesztelésére alkalmasak, amelyek minden nagy szórakozóhelyen alkalmazhatók. Az észak-amerikai sportágak közül az NFL a legnagyobb a látogatók, a bevételek és a nézettség tekintetében: egy évben egy átlagos stadionban csak az NFL hazai mérkőzésein több mint 500 ezer ülőhely telik meg. És bár a stadionok látogatottsága csökken, a nézettség – és az élő futballmérkőzések közvetítéséből származó bevétel – magasabb, mint valaha: 2018-ban az 50 legnézettebb amerikai televíziós műsor közül 46 az NFL közvetített mérkőzése volt - valóban a televíziós jogok generálják az NFL bevételeinek jelentős részét.

Ezzel az NFL csapatok és stadionok tulajdonosai – amelyek néha átfedésben vannak – paradox helyzetben találják magukat: a magas színvonalú közvetítési élményre kell összpontosítaniuk, miközben arra is törekedniük kell, hogy a nézők elmenjenek a mérkőzésekre, hiszen az otthoni szurkolók számára a tomboló közönséggel teli stadion, ahol több ezer néző veszi körül a pályát, alapvető része a meccs televíziós közvetítésének. A szurkolók lelátóra vonzása számos lépést tehet szükségessé, amelyek súrlódást okozhatnak és ronthatják a stadionélményt.

"A Deloitte szurkolói elkötelezettségi felmérése szerint a legtöbb ember számára a jó szurkolói élményhez négy alapvető tényező szükséges: 1) a stadionnak biztonságosnak, kényelmesnek és tisztának kell lennie; 2) az ülésekről nyíló kilátásnak meg kell felelnie az elvárásoknak; 3) az emberek magas színvonalú mérkőzéseket akarnak látni; és 4) a stadionon belül pedig izgalmas hangulatot várnak el. A felmérésben résztvevők ezt a négy tényezőt átlagosan 50 százalékkal fontosabbnak értékelték” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország Technológiai, Média és Telekommunikáció tanácsadás üzletágának igazgatója.

A felmérés azonban azt is kimutatta, hogy az olyan alapvető dolgok, mint a helyszínen árusított termékek ára és minősége, valamint a stadionon belüli tájékozódás jellemzően alacsony elégedettségi pontszámot kapnak. Az alapfeltételek teljesítése szükséges, de aligha garantál olyan pozitív élményt, amelynek hatására a szurkolók ne döntenének úgy, hogy máshol nézik meg a meccset. A szurkolóknak egyre jobb okok kellenek ahhoz, hogy elhagyják otthonuk kényelmét, a csapatok pedig egyre kifinomultabb módszereket keresnek arra, hogy erre ösztönözzék őket.

A szurkoló a középpontban

A stadionoknak érdemes lehet megfontolni egyes vidámparkok és tengerjáró hajók gyakorlatát, amelyek a vendégek számára olyan összekapcsolt karszalagokat biztosítanak, amelyek a szállodába vagy a parkba való belépést, a vásárlásokat és egyéb digitális érintkezési pontokat kezelik anélkül, hogy a vendégeknek hozzá kellene nyúlniuk akár az okostelefonjukhoz, akár a valódi pénztárcájukhoz. Az ilyen viselhető eszközök csökkenthetik a belépéssel kapcsolatos problémákat, és megkönnyíthetik a vendégek számára a vásárlást, a jutalmak gyűjtését és a VIP-élményekhez való hozzáférést, miközben olyan adatokat rögzítenek, amelyek felhasználhatók a viselkedésük jobb előrejelzésére és ösztönzésére. A sportrajongók akár egész évben viselhető, csapatmárkás karszalaggal is megmutathatják hovatartozásukat.

A személyre szabott, intelligens stadion élmény lehet a siker egyik kulcsa. Ha jól csinálják, egy mobilalkalmazás lehetővé teheti egy csapat számára, hogy közösségi hálózatot, csatornákat alakítson ki a sportolók közösségi közvetítéseihez, különleges véleményeket és statisztikákat nyújtson a játékról, közvetlen vásárlási és rendelési lehetőséget, valamint egy olyan platformot, amelyen keresztül egész évben kapcsolatban maradhat a szurkolókkal. Egy erős technológiai réteg kialakításával a stadionok támogathatják a mobilapplikáció elköteleződést, miközben megalapozzák a következő generációs élményeket.

„Változások idején be kell fektetni a jövőbe. A stadionok az olcsóbb szórakoztatási lehetőségek és az egyre kényelmesebb otthoni műsornézés térnyerésével lasszóval kergetik a sportrajongó nézőközönséget. Ennek ellenére grandiózus méretük és az élő közösség élménye továbbra is különleges, páratlan élményt nyújt a szurkolóknak. Hogy a változások hullámait sikeresen meglovagolják, a csapatoknak és a tulajdonosoknak holisztikus módszerekbe kell fektetniük, amelyekkel a szurkolás élményét a stadionban a közönségre optimalizálják.” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország Technológiai, Média és Telekommunikáció tanácsadás üzletágának menedzsere.

Először is a stadionoknak korszerűsíteniük kell hálózataikat annak érdekében, hogy a szurkolók számára a mindenhol máshol megszokott szolgáltatást tudják biztosítani. Másodszor, integrálni kell az ügyfélút valamennyi érintkezési pontját a jegyértékesítési és az értékesítési ponti felületek digitalizációjával és összekapcsolásával, valamint olyan átfogó adatstratégia kidolgozásával, amely ezeknek az érintkezési pontoknak az összes adatát központosítja. Harmadszor, az árnyalt személyiségképek és felhasználói profilok kialakításával a stadionoknak tőkét kell kovácsolniuk az ügyféladatokból. Negyedszer pedig: a jól működő mobilapplikációk kritikus fontosságúak lehetnek a szurkolók figyelmének lekötésében, akiknek várhatóan azonnali és hosszan tartó élményt kell biztosítani annak érdekében, hogy kedvenc közösségi hálózatuk megnyitása helyett a csapat platformján maradjanak.

A csapatok számára az alapvető kihívás az olyan ténylegesen kivételes élmény biztosítása, ami sehol máshol nem lehetséges. A szórakozásra, közös élményre és az önkifejezésre való igényünket olyan új technológiák elégítik ki, amelyek meghökkentenek és elvarázsolnak.

A Bank of America zöld utat ad a kriptónak – Most már aktívan ajánlják az ügyfeleknek

A kriptovaluták immár nemcsak a technológiai startupok vagy kockázatvállaló magánbefektetők játszótere. A világ egyik legnagyobb bankja, a Bank of America hivatalosan is belépett a kriptopiac támogatói közé, és most már nemcsak válaszol a kriptó iránti érdeklődésre – hanem maga ajánlja az ügyfeleknek a digitális eszközökbe való befektetést.
2025. 12. 02. 20:07
Megosztás:

A Fehér Ház nyilvánosságra hozta Donald Trump amerikai elnök MRI-vizsgálatának eredményeit

A Fehér Ház hétfőn nyilvánosságra hozta Donald Trump amerikai elnök MRI-vizsgálatának eredményeit, amelyek az elnöki hivatal szóvivője szerint jó egészségi állapotról tanúskodnak.
2025. 12. 02. 19:30
Megosztás:

Erősít a Continest: indul az új festőüzem

A Continest Technologies Zrt. 2025. december 2-án adta át új festőüzemét a székesfehérvári Continest Factory B12-es csarnokában. Az új festőüzem a Continest legújabb fejlesztése, amely lehetővé teszi, hogy az egyedülálló, összecsukható konténerek és alkatrészeik festése nagyrészt saját erőforrások bevonásával, a legmodernebb technológiák alkalmazásával történjen. Az átadó eseményen Dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere mondott köszöntőt.
2025. 12. 02. 19:00
Megosztás:

Az Accor új európai és észak-afrikai vezérigazgatót nevezett ki

A világ vezető szállodaipari csoportja, az Accor Karelle Lamouche-t nevezte ki prémium, középkategóriás és economy márkáinak európai és észak-afrikai vezérigazgatójává (CEO for Europe & North Africa, Premium, Midscale & Economy brands). A szakember új pozíciójában az Accor üzleti tevékenységét fogja irányítani a régióban, amely több mint 3000 szállodát foglal magában 40 országban – ez az Accor teljes globális hálózatának körülbelül 40 százalékát teszi ki.*
2025. 12. 02. 18:30
Megosztás:

Az Euroleasing továbbra is piacvezető a hazai lízingpiacon

A Magyar Lízingszövetség legfrissebb adatai szerint az MBH Csoporthoz tartozó Euroleasing Zrt. az új kihelyezett lízingállomány alapján 25 százalék feletti piaci részesedéssel a harmadik negyedév végén is megőrizte vezető pozícióját. A stagnáló eszközfinanszírozási piacon a társaság kétszámjegyű növekedést ért el, ami kiemelkedő teljesítménynek számít a változó környezetben.
2025. 12. 02. 18:00
Megosztás:

Miért kerültek fókuszba az egyéni vállalkozók az új adócsomagban?

Öt év alatt közel 90 ezerrel nőtt az egyéni vállalkozók száma az OPTEN adatai szerint, és mára ők adják a hazai vállalkozói kör legnépesebb részét. A kormány friss adó- és adminisztrációcsökkentő csomagja ezen a területen hoz érdemi könnyítéseket, vagyis ott igyekszik egyszerűsíteni a működési kereteket, ahol a piaci átrendeződés az elmúlt években a leglátványosabb volt.
2025. 12. 02. 17:30
Megosztás:

A Campona karácsonyi küldetése: a gyerekek megtanulják az ünnep valódi ajándékát, a segítséget

A Campona idén egy megható karácsonyi programmal várja az iskolákat és az óvodákat: cipősdoboz-gyűjtő versenyt hirdet, amelynek köszönhetően a diákok és az ovisok nemcsak adományokat gyűjtenek, hanem valódi élményként tapasztalják meg, milyen jó érzés másoknak örömet szerezni.
2025. 12. 02. 17:00
Megosztás:

A pénznemen túl: hogyan alakítja át az Ethereum a blokklánc szerepét olyan platformokon, mint a Dragonia Online

Az Ethereum merész kísérletként indult – egy próbálkozásként, hogy a Bitcoin által lefektetett alapokat valami sokkal rugalmasabbá és emberközelibbé alakítsa.
2025. 12. 02. 16:30
Megosztás:

Nyugdíj hírek: korábban, ma utalják a megemelt összegű decemberi nyugdíjat

Az ünnepi készülődést segítve a nyugdíjasok – az előző évek gyakorlatához hasonlóan – idén decemberben is előrehozottan kapják meg a nyugdíjkiegészítéssel emelt nyugdíjukat. A jóváírás ma megjelent a bankszámlákon, és a Magyar Posta is ma kezdi meg a kézbesítést.
2025. 12. 02. 16:00
Megosztás:

Felvásárolták a GLP-t, mostantól Marq Logistics néven működik tovább

Az Ares Management Corporation (NYSE: ARES), a világ egyik vezető globális alternatív befektetéskezelője bejelentette, hogy logisztikai ingatlanplatformjait egyetlen márkanév, a Marq Logistics („Marq”) alatt egyesíti. Az újonnan létrehozott Marq képviseli az Ares vertikálisan integrált globális logisztikai ingatlanplatformját, amely több mint 55 millió négyzetméternyi létesítményt kezel Amerikában, Európában és az ázsiai-csendes-óceáni térségben.
2025. 12. 02. 15:30
Megosztás:

A magyar export új lendületben: a közepes vállalatok egyre tudatosabban kezelik az árfolyamkockázatot, és új piacok felé nyitnak

A magyar export továbbra is erősödik, és egyre nagyobb szerepet játszanak benne a közepes vállalatok. Bár a kis- és középvállalkozások (KKV-k) már ma is a magyar export több mint felét adják, a rendelkezésre álló adatok szerint a növekedési potenciáljuk még messze nincs kihasználva.
2025. 12. 02. 15:00
Megosztás:

A piacok jövője a tokenizáció: A BlackRock vezetői szerint forradalom előtt áll a pénzügyi rendszer

A világ legnagyobb vagyonkezelőjének vezetői szerint a globális pénzügyi infrastruktúra hamarosan olyan átalakuláson megy keresztül, amilyenre az 1970-es évek óta nem volt példa.
2025. 12. 02. 14:30
Megosztás:

A beszűkült kínálat és az elszálló árak szabtak gátat az ingatlanpiaci lendületnek

Erősen indított az Otthon Start az ingatlanpiacon már a bejelentése előtt, és a vevői roham hetek alatt szippantotta fel a támogatott hitelre megvásárolható ingatlanokat. A kínálat ezáltal olyannyira leszűkült és az árak olyan mértékben emelkedtek, hogy egy-két hónap eltelte után már érezhetően visszafogta a keresletet is.
2025. 12. 02. 14:00
Megosztás:

Magyarország benyújtotta nemzeti beruházási tervét a SAFE keretében

Magyarország teljeskörűen elkészítette és benyújtotta nemzeti beruházási tervét az európai biztonsági cselekvési eszköz, vagyis a SAFE keretében. A tervben szereplő összesített forrásigény 17,4 milliárd euró, amely meghaladja az ország számára korábban előzetesen megállapított 16,2 milliárd eurós SAFE-keretösszeget.
2025. 12. 02. 13:30
Megosztás:

Ezért panaszkodnak a telekommunikációs cégeknél az ügyfelek

A gyenge minőségű szolgáltatás, a hosszú ügyfélkezelési idő és az információhiány miatt panaszkodnak leggyakrabban az ügyfelek a telekommunikációs cégeknél – derül ki a Foundever mesterséges intelligenciával (AI) támogatott legfrissebb elemzéséből. A fogyasztókat leginkább az frusztrálja, ha lassan oldják meg a felmerülő problémáikat, és ilyenkor könnyen tovább is állnak.
2025. 12. 02. 13:00
Megosztás:

Több kékgalléros munkakörben elérte az 1 millió forintot a bruttó kereset

Kifejezetten magas a váltási hajlandóság a kékgalléros munkavállalók körében – derült ki a Gi Group toborzócég felméréséből. A friss Salary & Market Guide kutatás szerint a dolgozók 52%-a nyitott a munkahelyváltásra, miközben 42% ugyan nem keres aktívan állást, de élne egy jó ajánlattal. A kékgalléros dolgozók mindössze 6%-a elégedett olyannyira a jelenlegi állásával, hogy nem nyitott az új lehetőségekre. Az elmúlt évek magas inflációja és a keresetek vásárlóerejének a csökkenése miatt a váltás mögött meghúzódó legfontosabb érv a jobb kereseti lehetőség. A dolgozóknak fontos továbbá a munkahely megközelíthetősége és a jó munkakörülmények biztosítása.
2025. 12. 02. 12:30
Megosztás:

A Ripple vezetője figyelmeztet: az XRP-nek tanulnia kell a Solanától, ha versenyben akar maradni

A kriptovilág gyors ütemű fejlődésében már nem elég a jó technológia – az ökoszisztéma fejlesztése, a piaci pozicionálás és a fejlesztői élmény ugyanolyan fontos. A Ripple egyik vezetője, Luke Judges szerint az XRP hálózatnak stratégiai szinten kell inspirálódnia a Solana működési modelljéből, különben lemaradhat a blokklánchálózatok közötti versenyben.
2025. 12. 02. 12:00
Megosztás:

A Bitget exkluzív Crypto Elites padel networking eseményt indít Budapesten

A világ vezető Univerzális Tőzsdéje (UEX), a Bitget bejelentette közelgő Bitget Crypto Elites Padel Networking Event rendezvényét, amelyet december 12-én 17:00 órakor tartanak a Top Padel Budapestben – az egyik legmodernebb és legexkluzívabb fedett padel létesítményben.
2025. 12. 02. 11:30
Megosztás:

Mire figyeljenek a befektetők kedden?

Vegyesen állnak az ázsiai indexek ma reggel: a Nikkei 0,2%-os pluszban van, az SSEC 0,6%-kal esik. Az európai határidős piacok is vegyesen, az amerikai piacok stagnálás közeli helyzetben állnak. A WTI 0,2%-os pluszban tartózkodik.
2025. 12. 02. 10:30
Megosztás:

Emelkedtek a nemzetközi hozamok a japán jegybankelnök szigorú hangvételű üzenete után

Jelentős hozamemelkedést okozott a fejlett piacokon a japán jegybankelnök, aki elmondta: a következő kamatmeghatározó ülésén megfontolják a kamatemelést.
2025. 12. 02. 10:00
Megosztás: