A Technológia Fejlődésének Hatása Az Oktatásra
A tartalomfogyasztási szokások változásával az írott információ háttérbe szorult és előtérbe kerültek az online fórumok, videók, filmek, sorozatok, a zene, de még a videójátékok és akár az online játék oldalak, mint például a https://ggbet-hu.net is komoly információhordozókká váltak. Az oktatásnak muszáj alkalmazkodnia a fiatalok és a felnőttek megváltozott szokásaihoz, hogy az információt a lehető leghatékonyabb módon tudja átadni a tanulóknak.
Az oktatás modernizálásának természetesen számos akadálya van. Ezek egy része anyagi, más része nem anyagi természetű, ami azonban biztos, hogy a szükséges változások nem fognak egyhamar végbe menni. A tényleges szemléletváltás minden valószínűség szerint egy még több évtizeden keresztül tartó, lassú folyamat lesz. Egyes országokban kevésbé lassú, más országokban, például hazánkban pedig a jelen állás szerint sajnos nagyon lassú. A modern oktatást a technológia jelenlegi fejlettségi szintjéhez igazítani azonban mindenképpen megkerülhetetlen. Olvass tovább és tudd meg, hogyan kezdett el átalakulni az oktatás az elmúlt évtizedben.
Az Információszerzés Könnyebbsége
A technológia fejlődésével a lexikális tudás jelentősége egyre inkább a háttérbe szorul. Míg 30-50 évvel ezelőtt még nagy előny volt az, ha valaki fejből tudott egy csomó információt, ma már ezen információ pár perc alatt hozzáférhető az interneten. Ennek megfelelően a boldoguláshoz egyre kevésbé fontos évszámokat és adatokat bemagolni, ehelyett másfajta készségek kerülnek egyre jobban előtérbe. A 21. században már sokkal többet számít az, hogy valaki meg tudja-e keresni az információt és tudja-e azt értelmezni és követni. A jelen kor technológiai és társadalmi sokrétűsége miatt egyébként sem tudna senki megjegyezni annyi információt, amennyire szüksége lesz az élete során.
A fejlett országokban az oktatás iránya is ennek megfelelően módosult. A modern világban nem érdemes a tanulókat végtelen mennyiségű száraz információval leterhelni. A tanulóknak csupán azon alapvető információkra van szükségük, amelyek nélkülözhetetlenek az adott témában az önálló problémamegoldáshoz, a további információgyűjtéshez, valamint olyan információkra, amelyek segítik a gondolkodásuk fejlődését. A különféle statisztikákban rendre az élen végző Észak-Európai országokban a gyerekek sok esetben osztályzatot sem kapnak és nem kell naponta órákon át ülniük, jegyzetelniük és magolniuk. Az ottani oktatás inkább a problémamegoldókészséget és az együttműködő készséget igyekszik fejleszteni.
Ezen két képesség különösen kulcsfontosságúvá vált a mai világunkban, hiszen a minden korábbinál jobban összefonódó munkafolyamatok és értékesítési láncok miatt több emberrel kell együtt dolgoznunk, mint valaha. Azon munkavállalók, akik az oktatás során nem sajátították el azt, hogy miként kell csapatban hatékonyan dolgozni, jelentős hátrányból indulnak. Ugyanez igaz a problémamegoldó készség hiányára is. Ma már kikerülhetetlen, hogy akár a mindennapi életünk során, akár a munkában napi szinten találkozzunk olyan problémákkal, amelyekkel korábban még soha. Azok az emberek, akiknek gyenge a problémamegoldó készségük, ezekben az esetekben mindig ki lesznek szolgáltatva mások jóakaratának.
Új Oktatási Eszközök
A technológia fejlődése persze nem csak az oktatás tartalmát, hanem a mikéntjét is megváltoztatta. Számos tudományos kutatás igazolta, hogy minél érdekesebbnek találunk valamilyen információt, annál könnyebben megjegyezzük. Emellett több kutatás azt is igazolta, hogy jó hangulatban sokkal könnyebben tanulunk, mint amikor rossz kedvünk van. Ennek megfelelően, különösen a gyermekek esetében, előtérbe került az interaktív, játékos tanulás. Sok információ átadható játékos formában, érdekes képi vagy videóanyagokkal kiegészítve. Nem csak száraz szakszövegeket olvasva lehet tanulni.
A digitalizáció a fejlett országokban már az oktatásban is megjelenik, így a tanulók számára egyre több képi, videó formátumú és hang alapú segédanyag is a rendelkezésére áll. Emellett a tanulási folyamat egyes részei is egyre inkább interaktívak. Az egyetemeken a diákok ma már akár az interneten keresztül is konzultálhatnak a tananyaggal kapcsolatban, sőt számos egyetem online vizsgafeladat mintákat is közzé tesz, amelyeket a tanulók kitölthetnek és az eredményüket a szoftver azonnal értékelheti. A digitalizációnak köszönhetően a tanulás folyamata személyreszabott és hatékonyabb lehet.
A Digitalizáció Akadálya Az Oktatásban
Persze az oktatás helyzetén még így is sokat lehetne javítani, különösen Magyarországon. A digitalizációnak még mindig számos akadálya van. A legegyértelműbb akadály sok esetben a pénz hiánya. A modern, digitális oktatásra való átállás sokba kerül. Be kell szerezni interaktív táblákat, projektorokat és egyéb technológiai eszközöket, újra kell írni a tantervet, a digitális segédanyagokat el kell készíteni, valamint naprakészen kell tartani és hasonlók. Ennek ellenére egyértelműen elmondható, hogy az oktatás fejlesztésébe fektetett minden pénz megtérül. Ezt a legtöbb ország felismerte, így a pénzhiány általában csak késlelteti az oktatás digitalizációját, de nem akadályozza.
Egy másik, sokszor sokkal komolyabb probléma az, hogy sokszor maguk a tanárok sem állnak készen a digitális oktatásra való átállásra. Főleg az idősebb tanároknak már nehezére esik a szemléletváltás, a fiatalabb tanárokból pedig gyakran hiány van. Ezt a problémát a legtöbb helyen leginkább továbbképzésekkel és átképzésekkel próbálják meg orvosolni, azonban ez is egy hosszú és költséges folyamat. Sokan egyetértenek abban, hogy az oktatás valódi átalakulása majd csak egy generációváltás után jöhet el, amikor már a pályán tevékenykedő összes tanár az új szemlélet szerint tanult és az új szemlélet szerint végzi a munkáját. Ehhez persze nyilván szükséges az, hogy kellő utánpótlás álljon rendelkezésre fiatal tanárokból.