A vákuumvasút-technológia forradalmasításához nagyobb erőfeszítésekre lenne szükség
A Föld lakosságának gyarapodásával nő az áru- és személyszállítására irányuló igény is, mely egyértelműen hatást gyakorol az élő környezetre. A még több autópálya építés és a légi forgalom kiterjesztése jelentős szén-dioxid-kibocsátással járna. Ehelyett született meg a hyperloop gondolata, mely fenntartható, kényelmes és rendkívül nagy sebességű. A rendszer lényege, hogy a körülbelül 25-60 férőhelyes „kapszulák” (podok) egy alacsony nyomású kötött pályán (csöveken keresztül) mozognak, elektromos meghajtás és mágneses lebegtetés kombinációjával.
„A vákuumvasút-rendszer olyan alternatívát nyújt, mely lehetővé teszi a különböző országok városai közötti közvetlen összeköttetést nagy sebességgel. A széles körben elfogadott műszaki megvalósíthatóság ellenére azonban ma még mindig nem elérhető. A Roland Berger tanulmányában arra próbál választ adni, hogy mi segítheti ennek a forradalmi technológiának a beindulását” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.
Kecsegtető ajánlat
Az emelkedő üzemanyagárak mellett az elektromos meghajtású hyperloopnak egyértelmű előnyei vannak az autózással szemben. A Roland Berger elemzései szerint a nagysebességű vasúthoz (NSV) képest – mely a legközelebbi földfelszíni megfelelője – kibocsátása ötször alacsonyabb, valamint huszonötször tisztább, mint a kereskedelmi repülőgépeké. A sebesség tekintetében is messze veri a versenytársakat: az optimális energiahatékonyságot célzó kapszulák akár 800 kilométer per óra körüli sebességgel is képesek haladni. Míg a légi közlekedés időtartamánál számításba kell venni az ingázást, a várakozást és magát a repülést is, a hyperloop segítségével az utazási idő legalább a felére csökkenhet. Mindezt úgy, hogy az utasok a vonathoz hasonló működési elv alapján közlekedhetnek. A hálózatok pedig nemcsak a városok könnyebb megközelíthetőségét tennék lehetővé, hanem a kulcsfontosságú csomópontok, például repülőterek és városi központok közötti végponttól végpontig tartó utazásokat is.
Hogyan nyerhet új lendületet az iparág?
Ahhoz, hogy a vákuumvasutak képezzék a jövő közlekedését a műszaki kihívások megoldásán túl be kell bizonyítania az érdekelt feleknek, hogy az emberek életmódjára, munkájára és utazására is pozitív hatással van. A Roland Berger kutatói szerint három fő lépés adhatna lendületet az iparágnak:
Alapvető fontosságú egy világos szabályozási keret kidolgozása - az Európai Bizottság például már megkezdte az erre irányuló erőfeszítéseket. Az elfogadott 2023-as munkaprogram hat fő célkitűzésének részét képezi a mobilitási megoldásokra való felkészülés.
A szükséges infrastrukturális beruházási költségek egy részét támogathatnák az államok, csökkentve ezzel a kezdetleges szakaszban felmerülő kockázatok súlyát. A magánszereplők számára így gazdaságilag kedvezőbb feltételek állnának rendelkezésre.
Az új közlekedési mód biztonságának és használhatóságának bizonyításához tesztpályákra és egyéb tesztlétesítmények elhelyezésére van szükség – lehetőleg a potenciális útvonalak közelében. Ehhez nagy állami földterületeket lehetne használni, így megtakarítható az új területek bevonásának költsége.