Aktív matektanulás, amiből diákként te még kimaradtál
Ha mégis azt látod, hogy szemed fénye csak a fejét vakargatja a példák láttán, és te sem tudsz segíteni neki, szeretnénk megnyugtatni. Nem vagy egyedül, és tudunk is egy módszert, ami átlendít benneteket a holtponton. Az aktív tanulás a kulcs.
Mi az aktív tanulás?
Az aktív tanulás lényege, hogy a diákok nem passzívan vesznek részt a tanulási folyamatban. Meghallgatják a tanárt és elolvassák a tankönyvet is, de a feladatokkal már aktívan dolgoznak. A módszer hatékonyságára épül többek között a GOMATEK matektanfolyam 10. évfolyam interaktív tananyaga is.
A gyerekek nekifognak a példának, kérdéseket tesznek fel, és folyamatosan alkalmazzák az újonnan megszerzett ismereteket. Próbálkoznak, hibáznak, majd javítanak, és közben egyre jobban elmélyül a tudásuk. Ez a módszer ennél a tantárgynál megkerülhetetlen, mert a siker az elmélet gyakorlati alkalmazásán múlik.
A matematika azért okoz fejtörést sok diák számára, mert elvont fogalmakkal dolgozik. Ha ezek nem kapcsolódnak a valósághoz, nehezebb alkalmazni őket. Az aktív tanulás összehangolja a tételeket, definíciókat és a levezetéseket a gyakorlás által.
Így segíthetsz otthon
Most, hogy tudod, mennyire fontos az aktív tanulás, nézzük, hogyan támogathatod benne a gyermekedet. Először is gondoskodj arról, hogy rendszeresen gyakorolhasson. Emlékezz rá, hogy a matematika a te korodban sem az a tantárgy volt, amiből egy éjszaka alatt be lehetett hozni a lemaradást.
A folyamatosan befektetett energia meghozza a fejlődést, és a végén gyermeked nem fog dolgozat előtt kapkodni. Ez nem azt jelenti, hogy órákig kell ülnie az íróasztalnál, elég minden nap egy kicsit. Az sem baj, ha csináltok együtt egy ütemtervet, mikor foglalkozik a síkidomokkal, és mikor kerülnek sorra az egyenletek.
Interaktív tanulási eszközök
Ha nehéz menedzselni, hogy ez napi rutin legyen, keress rá online feladatlapokra, oktatóvideókra, applikációkra. Ezekkel a matematika tanulása sokkal szórakoztatóbb és élvezetesebb.
Egy interaktív videóban például a diákok nemcsak nézik a példát és a megoldást, úgy mint az órán. Kérdéseket kell megválaszolniuk, részfeladatokat oldanak meg tanári vezetés mellett, és azonnal visszajelzést kapnak, ha jó a megközelítés. Dicséretben lesz részük akkor is, ha egyedül gyakorolnak!
Ha gyermeked rákap, azt fogod észrevenni, hogy bár nincs határidő, és nem sürgeti semmi, egyre többször kattint a feladatokra. Napról napra határozottabb és büszkébb lesz arra, milyen ügyes. A szorgalom pedig a jegyein is meg fog látszani.