Az ALTEO-sztori: egy vállalat útja az ESG értékelésig
Az ALTEO a magyar független energiatermelők- és kereskedők, valamint a közművek szektorán belül elsőként szerzett ESG értékelést, amellyel bekerült az értékeléssel rendelkező vállalatok – hazánkban egyelőre meglehetősen szűk – elitjébe. A cég 2008-as alapítása óta alapértékének tekinti a fenntarthatóságot, ennek ellenére nagyon hosszú folyamat vezetett az ESG értékelésig. Szabó Beatrix, az ALTEO Csoport Fenntarthatósági és EBK igazgatója szerint ehhez az egész vállalatirányításban küldetésként kell kezelni a fenntarthatósági törekvéseket. “Alapvető fontosságú, hogy az első számú vezető és a management is elkötelezett legyen az ügy iránt, és kell a megfelelő szervezet is, amelyik szakmailag támogatja az adott céget az adatgyűjtésben, döntéshozatalban” - fogalmazott a szakember.
Az értékelés megszerzéséhez mindenekelőtt megbízható adatokra van szükség a vállalat környezeti, társadalmi és vállalatirányítási teljesítményéről. Ezért elengedhetetlen, hogy a munkatársak is elkötelezettek legyenek a fenntarthatósági célok iránt. “A kollégák számára egyre nyilvánvalóbb, hogy az ESG stratégia nem egyedül a környezetvédelmi terület feladata, ugyanis nem szabad elhanyagolni a másik két betűt sem, hisz az ESG értékeli a társadalmi kérdések kezelését és a vállalatirányítást is, hangsúlyozva, hogy ezek együttesen adják ki a megkapott pontszámot” - mondja Klein-Stiller Éva, az ALTEO Csoport Fenntarthatósági és IIR menedzsere. “Ahhoz, hogy ezt elérjük, már a legelső perctől fogva kikértük a véleményüket, bevontuk őket és adatfelelősöket határoztunk meg a különböző funkcióknál.”
Hiányzik egy egységes ESG értékelési rendszer
A befektetőkkel történő előzetes felmérések során egyértelművé vált a konklúzió: az ESG értékelés szinte alapelvárás egy olyan vállalatnál, amely büszkén kommunikál fenntarthatósági programjáról. Ugyanakkor az ESG teljesítménymutatók elterjedésével az értékelést végző szolgáltatók száma is egyre nő, és minden cég a saját metódusát használja. Szabó Beatrix szerint ez megnehezíti az ESG jelentések értelmezését vagy épp az összehasonlíthatóságát, de még nem is tart ott a piac, hogy ez releváns kérdés lenne. “Nagyjából az az elvárás ma, hogy egyáltalán meglegyen az ESG minősítés, mert még egyáltalán nincs keretek közé szorítva ez a témakör.” - fogalmaz a szakértő. Elmondása szerint nem a befektetők kötelezték arra az ALTEO-t, hogy részt vegyen egy ESG minősítésen. Ez egy abszolút önkéntes döntés volt a részükről, melyet az integrált jelentésük irányába érkezett pozitív befektetői visszajelzések ösztönöztek.
Szücs Réka, a Deloitte Fenntarthatósági és klímaváltozási üzletágának vezetője a következőt javasolja azoknak a vállalatoknak, amelyek ESG-ben gondolkoznak: “Mindenképpen legyen valamilyen fenntarthatósági jelentésük, amelyből ki lehet indulni, hiszen az összes ESG értékelés a nyilvános adatokra hagyatkozik. Az integrált jelentés mögött kell, hogy legyen egy struktúra, ami megkönnyíti az adatgyűjtést és a vállalások teljesítését.”
A szakértők egyetértenek abban, hogy az értékelő szervezetek által végzett értékelés tükörként működik, amely a fejlődést szolgálja: objektív képet ad arról, hogy az adott vállalatnak milyen a fenntarthatósági mutatója, így csökkenti a greenwashing lehetőségét is, emellett vállalatirányítási alapelv, hogy azt lehet hatékonyabbá tenni, amit mérni tudunk. Az előrelépéshez pedig elengedhetetlen, hogy a vállalatirányítás belülről is motivált legyen, és implementálják a fenntarthatósági alapelveket valamennyi üzleti döntésükbe.