Az e-kereskedelmet is átalakította tavaly a visszafogott lakossági fogyasztás
Lakossági spórolás
Az online kereskedelmet érintő legfontosabb hatás kétségtelenül a megélhetési költségek megugrása volt. Különösen az élelmiszerárak, illetve – a rezsicsökkentés részleges feloldását követően – az energiaárak elszabadulása okozta bizonytalanság hatására a lakosság jelentősen átstruktúrálta az online költéseit. A rezsiköltségek emelkedésének legnagyobb vesztesei közé sorolhatók például a mobiltelefon, illetve a baba-mama termékeket forgalmazó webáruházak.
Az e-kereskedelemben jelenleg a legkeresettebbek közé tartozó két műszaki eszközkategória közül a mobiltelefonokra 52 százalékkal, míg az okosórákra 48 százalékkal kevesebb keresést regisztrált az Olcsóbbat.hu tavaly, mint 2021-ben. De jelentős volt a visszaesés a tévékészülékek (-40%), a tabletek (-22%), illetve laptopok (-43%) kategóriájában is. A legtöbb háztartási eszköz iránti kereslet is jelentősen visszaesett: mikrohullámú sütőt például 37 százalékkal, tűzhelyet 35 százalékkal, porszívót 28 százalékkal kerestek kevesebben, mint egy évvel korábban.
A korábbi top kategóriákban érzékelhető visszaesés oka az volt, hogy a fókusz más termékkategóriákra helyeződött át, a ,,luxuscikkek” helyett a fogyasztók igyekeztek hatékonyan üzemelő háztartási gépeket vásárolni, mivel ezekkel részben kompenzálni tudják az emelkedő rezsiköltségeket.
Megdráguló energia
A rezsit érintő koranyári döntés számos termékkörben generált komoly konjunktúrát. Sokan kerestek alternatív fűtési megoldásokat, ennek nyomán split klímát 61 százalékkal, hősugárzót 50 százalékkal, kályhákat, kandallókat 83 százalékkal kerestek gyakrabban 2022-ben, mint egy évvel korábban. Szélgenerátorokra 14-szeres, napelemekre közel hatszoros volt az érdeklődés 2021-hez képest, de a láncfűrészek iránt is 173 százalékkal nőtt a kereslet. Sokan cserélték gazdaságosabb fogyasztású, korszerűbb modellre a fagyasztójukat (+317%) is.
Visszaszorultak a karanténtermékek
A lezárásokkal terhelt két év hatalmas lendületet adott az e-kereskedelemnek, amely a 2022-ben bekövetkező válságos időszak nélkül is nehezen tudta volna tartani az előző évek növekedési ütemét.
Az olcsóbbat.hu számos olyan termék kapcsán tapasztalt jelentős keresleti visszaesést, amelyek a járvány időszakaiban slágerterméknek számítottak. Ilyenek voltak különböző szabadidős és sporteszközök (a futópadokiránt 73%-kal, a kondigépek iránt 79%-kal, a varrógépek iránt 65%-kal zuhant a kereslet), de társasjátékokat is 65 százalékkal, hajvágót pedig 63 százalékkal kerestek kevesebbet, mint egy évvel korábban.
A karantén feloldása viszont láthatóan jót tett a turizmussal kapcsolatos termékeknek, a kézitáskák és bőröndök iránt például 103 százalékkal, több mint kétszeresére ugrott meg a kereslet.
2023-as kilátások
„A következő hónapokban még jó eséllyel nem, de az év derekától újra az infláció mértéke felett nőhet az e-kereskedelem szegmense. A tavaszi hónapokban továbbra is az árérzékenység, a különböző akciós lehetőségek keresése mozgatja majd a vásárlókat, ami a kosárértéket lefelé nyomja még, ezt követően azonban az infláció csökkenésével és a reálbérek ismételt emelkedésével visszatérhet majd az online kiskereskedelem lendülete” – mondta Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője.