Az energiaintenzív vasúti árufuvarozás továbbra is kimarad a mentőcsomagokból - azonnali lépéseket sürgetnek a vállalkozó vasúti társaságok

A szeptember végén bejelentett kormányzati segítség eddig még nem érkezett meg a vasúti árufuvarozási szektor terheinek könnyítése érdekében, emiatt fokozódik a bizonytalanság és aggodalom a vállalkozó vasúti társaságoknál, akik 2022-ben 24 milliárd forint többletköltséget kell elszenvedjenek a drasztikusan megnövekedett energiaárak miatt. Minden energiaintenzív támogatási programból eddig kimaradt a vasút, pedig lenne lehetőség a vállalkozó vasúti társaságok megsegítésére. A vállalkozó vasúti társaságokat is képviselő HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület a lehető leghamarabb párbeszédet kíván kezdeményezni a közlekedésért felelős tárca új vezetőjével Lázár János miniszter úrral a megnyugtató megoldások megtalálása érdekében.

Az energiaintenzív vasúti árufuvarozás továbbra is kimarad a mentőcsomagokból - azonnali lépéseket sürgetnek a vállalkozó vasúti társaságok

A vállalkozó vasúti társaságok a szeptember végi kormánydöntést követő, hivatalos miniszteri tájékoztatás alapján figyelembe vették már jövő évi üzleti tervezéseik során az idei évre 2 milliárd, illetve 2023-ra vonatkozó 9 milliárd forint értékben meghatározott hálózat-hozzáférési díj felár elengedést, amely jelentősen 40%-kal csökkentené a pályahasználati díjért fizetett összeget.

Az intézkedés lélegzethez juttathatja az ágazatot, hiszen a vasút költségszerkezetében a villamosenergia díja korábban hét-nyolc százalék körül mozgott, mára a költségek körülbelül egyharmadát teszi ki. Az állami szerepvállalásról szóló kormányhatározat 2022 november 1-jéig történő kihirdetése elmaradt és a kormányzatban időközben bekövetkező szervezeti változások aggodalommal töltik el a HUNGRAIL árufuvarozásban érdekelt vasútvállalatait, akik a lehető leghamarabb párbeszédet kívánnak kezdeményezni a közlekedésért felelős tárca vezetőjével Lázár János miniszterrel.

Egyesületünk látja, hogy a Kormányzat fontosnak tartja a vasúti szállítás támogatását, jó első lépés lehet a kért támogatás minél előbb történő megjelenése, de remélhetőleg további intézkedések is várhatóak majd. A kormányzati strukturális átalakítást követően még fontosabbá vált, hogy megismerjük a várható elképzeléseket, és a lehetőségeinket tisztán lássuk. Fontos, hogy közös álláspontot alakítsunk ki a Kormányzattal közösen a vasúti szektor jövőjét illetően.

A növekvő energiaárak folyamatosan veszélyeztetik a hazai ellátási láncok működését, ugyanis a jelenlegi finanszírozási környezet jelentős kockázatot rejt magában. Összeomolhatnak azok az ellátási láncok is, amelyek nagymértékben támaszkodnak a vasúti árufuvarozásra. Az intézkedés hiánya tovább rontja a szektor versenyhelyzetét és jövőbeni kilátásait, hiszen a környező országokban sorra jelennek meg a különböző támogatási programok a vasút megsegítésére, ami a megmaradt hazai érdekeltségű forgalmak további átterelődéséhez vezethet.

A vasúti árufuvarozók teljesítménye ezidáig nem esett drasztikusan, de ez elsősorban annak köszönhető, hogy partnereik türelmesek, konstruktívan állnak a helyzethez, hiszen mindenkit érintenek az energiaválság hatásai és közösen várják a vasútvállalatok és megbízóik az igért támogatást.

Meg lenne a lehetőség, de eddig nem dobtak mentőövet a szektornak

A Fenntartható és Intelligens Mobilitási Stratégia célkitűzése, hogy 2030-ra a közúti áruszállítás 30%-át vasútra vagy egyéb környezetkímélő szállítási módra kell terelni. Magyarországon jelenleg éves szinten 50 millió tonna áru mozog vasúton, és ezen felül még közel 20 millió tonna árut kell vasútra terelni  2030-ig. A vállalás teljesítése érdekében jelentősen javítani kell a vasúti áruszállítás teljesítményét.

Nagy szükség volna hazánkban az állami szerepvállalásra, de ezidáig minden meghirdetett hazai energiaintenzív vállalkozásokat segítő támogatási csomagból a vasút kimaradt, annak ellenére, hogy meg lenne rá a lehetőség. Azért is áll a több mint 24 milliárd forint többletköltséget elszenvedő ágazat kicsit értetlenül a kialakult helyzet előtt, mivel a vasúti árufuvarozás egyértelműen az egyik legenergiaintenzívebb szektor, a fuvarfeladatok 90%-át elektromos vontatással teljesítik.

A dízel vontatás arányát pedig nem tudják növelni a vasútvállalatok és nem is cél. Az is elmondható, hogy az elmúlt 22 évben semmilyen jelentős állami szerepvállalás nem érkezett a vasúti árufuvarozásnak, leszámítva a 2021-ben indult egyes kocsi támogatást, de még ezzel együtt is jelentősen el van maradva az ágazat a közúti támogatások szintjétől.

Ez a remélt támogatás azonban elengedhetetlen annak érdekében, hogy a megbízók ne szervezzék át a fuvarokat Magyarországot elkerülő útirányokra. A vasút versenyhátránya a vontatási energia áremelkedése miatt rendkívüli mértékben növekedett a közúti szállítással szemben: a kamionok üzemanyagköltsége a vasútinál jelentősen kisebb mértékben, csak a duplájára növekedett, míg a vasúti energia a hatszorosára, mégis jelentős támogatásban részesült.

Ennek is köszönhető, hogy a közúti árufuvarozással szemben már sokkal korábban kiárazta magát a vasúti árufuvarozás. Igazából már több mint 15 éve tetszhalott állapotban van a szektor, ezért nem csak erre, de minden más támogatásra szüksége lenne a fejlődés és életben maradás érdekében.

A közút nem helyettesítheti a vasúti teherfuvarozást, amelynek teljesítménye megközelíti az évi ötvenmillió tonnát. Ezt a mennyiséget nem lehet teherautókkal eljuttatni rendeltetési helyére, mert ahhoz sem a közutak, sem a járműállomány és a tehergépjármű-vezetők kapacitása nem elegendő. A vasút érdekeinek érvényesülése nem csak az egész nemzetgazdaság számára fontos.

A döntéshozóknak azt kell megérteniük, hogy vasúti árufuvarozás nélkül nem működik az ellátási lánc, nem kap elég nyersanyagot az ipar, és az áruk nem jutnak el az értékesítési pontokra. Az emberi környezet jelenlegi minőségét csak a vasúti fuvarozás fenntartásával lehet megőrizni, illetve javítani.

Véleményünk szerint okvetlenül szükség van egy olyan forgatókönyvre, amely lélegeztetőgépen tartja a vasútvállalatokat addig is, amíg a kormányhatározat nem kerül kihirdetésre. Erre volt már jól működő példa, amikor a MÁV az egyes magánvasutakkal a második negyedévben részletfizetési megállapodást kötött a vontatásienergia- számla kifizetésére.

Ez sok vállalat számára nagy segítséget jelentett. Ezért támogatjuk azt a javaslatot, hogy a végleges döntés megszületéséig az egyes társaságokkal a MÁV egyezzen meg arról, hogy az október és december közötti időszakra vonatkozóan csak a felár elengedésének összegével csökkentett díjat kelljen kifizetnie.

Mávinform: a Dunántúlon még vannak forgalomkorlátozások

A Dunántúlon szombat este is folytatódik a viharkárok miatti helyreállítás a vasútvonalakon, ezért továbbra is forgalomkorlátozásokra kell számítani - közölte a Mávinform az MTI-vel. Az Alföldön megszűntek a fennakadások a vasúti közlekedésben, estére ezeken a vonalakon helyreállt a menetrend.
2023. 02. 05. 01:00
Megosztás:

Ezeket a számokat húzták az ötös lottón

A televízióban közvetített számsorsoláson az alábbi nyerőszámokat húzták ki:
2023. 02. 05. 00:01
Megosztás:

Mintegy 60 ezer háztartás volt szombaton délben áram nélkül Csehországban

Mintegy 60 ezer háztartás volt szombaton délben áram nélkül a hó- és szélviharok következtében Csehországban - jelentette a CTK hírügynökség.
2023. 02. 04. 23:00
Megosztás:

A Dunántúlon és a fővárosban ad sok munkát az erős szél a tűzoltóknak

Sok munkát ad a viharos erejű szél a tűzoltóknak, a Dunántúlon és a fővárosban jellemzően kidőlt fákhoz és leszakadt vezetékekhez riasztják az egységeket - közölte az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szombat reggel a honlapján.
2023. 02. 04. 22:00
Megosztás:

Fejlesztette diagnosztikai technológiáját a szegedi Avidin Kft.

Uniós támogatással, több mint 305 millió forintos beruházással fluoreszcens technológián alapuló nagy érzékenységű megoldásokkal bővítette diagnosztikai palettáját a szegedi Avidin Kft. - tájékoztatta Puskás László ügyvezető az MTI-t.
2023. 02. 04. 21:00
Megosztás:

Megerősítette az EBRD "Aaa" osztályzatát a Moody's

Megerősítette az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) lehetséges legjobb, "Aaa" szintű, stabil kilátású osztályzatát a Moody's Investors Service, méltatva a bank rendkívül erőteljes likviditási helyzetét.
2023. 02. 04. 20:00
Megosztás:

Egymilliárd forintos fejlesztéssorozat kezdődik Tótkomlóson

Egymilliárd forintot meghaladó értékben kezdődnek fejlesztések a Békés vármegyei Tótkomlóson - közölte a térség országgyűlési képviselője a közösségi oldalán.
2023. 02. 04. 19:00
Megosztás:

Bölcsőde létesült a baranyai Szemely községben

Bölcsőde épült a Baranya vármegyei Szemelyben - tájékoztatta az önkormányzat az MTI-t.
2023. 02. 04. 18:00
Megosztás:

Kiemelkedő volt a decemberi forgalom a szállodákban

A magyarországi szálláshelyek teljesítménye decemberben is a várakozáson felül, kiemelkedően jól alakult, az infláció erősödése és az orosz-ukrán háború ellenére - közölte a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) az eredményekről szóló összefoglalójában az MTI-vel.
2023. 02. 04. 17:00
Megosztás:

Törökországról és a magyar-török kapcsolatokról szól a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tavaszi szabadegyeteme

A magyar-török kapcsolatok történetéről, a két ország napjainkban betöltött kapcsolatrendszeréről, illetve Törökország jelenkori történéseiről szól a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Ludovika Szabadegyetemének tavaszi szemesztere.
2023. 02. 04. 16:00
Megosztás:

A testünk vagy a lelkünk éhezik, amikor azt érezzük, ennünk kell?

Téves az a berögződés, hogy azért fogyókúrázunk, hogy vékonyok legyünk! A cél ugyanis nem ez kellene, hogy legyen, hanem az, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben. Ami pedig testsúlytól független. Az egészséges életmód sokkal érdemesebb cél, mert ha a minőségi táplálkozásnak köszönhetően tiszta lesz a testünk, akkor tiszták lesznek a gondolataink is, sokkal több energiával, motivációval, lelkesedéssel élhetjük a mindennapjainkat. Ehhez azonban le kell számolnunk néhány olyan hitrendszerrel, amelyek könnyen tévútra vihetnek. Az eligazodásban Pirner Alma, holisztikus egészség coach van segítségünkre, akinek március 1-jén induló, idén ötödik alkalommal megrendezett Bikini Body kihívás programjára február 5-e és 22-e között lehet jelentkezni.
2023. 02. 04. 13:00
Megosztás:

A globális nanotechnológiai piac értéke 2025-re elérheti a 306 milliárd eurót

A nanotechnológia vívmányai mára az élet és a tudomány minden területén jelen vannak a hétköznapi naptejektől az élelmiszer- és ruhaiparon át a génsebészetig. Az atomi szinten, a hétköznapitól gyökeresen eltérő tulajdonságú anyagokkal dolgozó technológia folyamatos és gyors fejlődése forradalmasítja az orvostudomány, az energetika, a gyártás és az anyagtudomány területeit, így egy innováció és tudásalapú gazdasági fejlődés motorja is lehet.
2023. 02. 04. 12:00
Megosztás:

Hiába a béremelés, nem kaphatunk azonnal több hitelt

Komoly bérharc folyik most a legtöbb cégnél, hiszen a tavalyi 14,5 százalékos éves átlagos infláció miatt ugyanaz a jövedelem mind kevesebbet ér, a munkavállalók pedig természetesen szeretnék, ha munkáltatójuk legalább ezt kompenzálná. A vállalkozások pénzügyi és piaci helyzete persze nem azonos, így a béralku sikeressége is változó kimenetelű lehet. De mire számíthat hitelfelvételnél az, akinek nem változott a jövedelme 2023-ban az előző évihez képest, és mi a helyzet akkor, ha jelentős mértékű béremelést sikerült kiharcolnia valakinek?
2023. 02. 04. 11:00
Megosztás:

Szerbia folytatja a koszovói helyzet rendezését célzó tárgyalásokat

Kétnapos, dulakodástól sem mentes vita után elfogadta a szerb képviselőház azt a jelentést, amely a Szerbia és Koszovó közötti tárgyalási folyamat utóbbi öt hónapjára vonatkozott. A parlamentben vérre menő vita folyt arról, hogy Szerbiának hogyan kell kezelnie a kialakult helyzetet.
2023. 02. 04. 10:00
Megosztás:

BKV: egységes szakszervezeti állásponttal folytatódtak a bértárgyalások

A BKV munkavállalói oldalát képviselő több szakszervezet egységes javaslattal érkezett a 2023-as bérmegállapodás megkötésére irányuló tárgyalássorozat újabb ülésére, amelyben a szakszervezetek több sávos, százalékos béremelésre tesznek javaslatot - közölte a társaság pénteken az MTI-vel.
2023. 02. 04. 09:00
Megosztás:

Erősödött az euróövezeti gazdasági aktivitás

Januárban erősödésnek indult az euróövezet gazdasági aktivitása hat havi lassulás után a londoni S&P Global Market Intelligence piackutató intézet beszerzésimenedzser-indexe (BMI) alapján.
2023. 02. 04. 08:00
Megosztás:

A kulturális kínálatot bővítő turisztikai fejlesztés zajlik Pásztó történelmi városmagjában

A kulturális kínálatot bővítő turisztikai fejlesztésen dolgoznak a Nógrád vármegyei Pásztón, a történelmi városközpontban található középkori hangulatú "Romkert" területén. Lesz többek között Zsigmond király korát felidéző állandó kiállítás, középkori piac, szerveznek előadásokat és zenei fesztiválokat, megújítják a Csohány Galéria és a Gaál István emlékház épületeit, és rendezvényházat is kialakítanak - tájékoztatta a városháza az MTI-t.
2023. 02. 04. 07:00
Megosztás:

Nincs kibúvó az árstopszabályok alól

Nincs kibúvó az árstopszabályok alól, azok betartását a kormány továbbra is elvárja a kereskedőktől - mondta pénteki sajtótájékoztatóján Budapesten a kormányszóvivő.
2023. 02. 04. 06:00
Megosztás:

Az Egyesült Államokban a vártnál jóval több új munkahely jött létre januárban

Az Egyesült Államokban az elemzők által vártnál jóval több új munkahely jött létre idén januárban a nem mezőgazdasági ágazatokban, miközben a munkanélküliségi ráta közel 54 éves mélypontra süllyedt.
2023. 02. 04. 05:00
Megosztás:

Budapest Airport: a forgalom tavaly év végére elérte a 2019-es rekordév 75 százalékát

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 2022-ben 12 205 070 utas fordult meg, az utasforgalom így az év végére elérte a 2019-es rekordév 75 százalékát - közölte a Budapest Airport pénteken az MTI-vel.
2023. 02. 04. 03:00
Megosztás: