Az energiaintenzív vasúti árufuvarozás továbbra is kimarad a mentőcsomagokból - azonnali lépéseket sürgetnek a vállalkozó vasúti társaságok

A szeptember végén bejelentett kormányzati segítség eddig még nem érkezett meg a vasúti árufuvarozási szektor terheinek könnyítése érdekében, emiatt fokozódik a bizonytalanság és aggodalom a vállalkozó vasúti társaságoknál, akik 2022-ben 24 milliárd forint többletköltséget kell elszenvedjenek a drasztikusan megnövekedett energiaárak miatt. Minden energiaintenzív támogatási programból eddig kimaradt a vasút, pedig lenne lehetőség a vállalkozó vasúti társaságok megsegítésére. A vállalkozó vasúti társaságokat is képviselő HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület a lehető leghamarabb párbeszédet kíván kezdeményezni a közlekedésért felelős tárca új vezetőjével Lázár János miniszter úrral a megnyugtató megoldások megtalálása érdekében.

Az energiaintenzív vasúti árufuvarozás továbbra is kimarad a mentőcsomagokból - azonnali lépéseket sürgetnek a vállalkozó vasúti társaságok

A vállalkozó vasúti társaságok a szeptember végi kormánydöntést követő, hivatalos miniszteri tájékoztatás alapján figyelembe vették már jövő évi üzleti tervezéseik során az idei évre 2 milliárd, illetve 2023-ra vonatkozó 9 milliárd forint értékben meghatározott hálózat-hozzáférési díj felár elengedést, amely jelentősen 40%-kal csökkentené a pályahasználati díjért fizetett összeget.

Az intézkedés lélegzethez juttathatja az ágazatot, hiszen a vasút költségszerkezetében a villamosenergia díja korábban hét-nyolc százalék körül mozgott, mára a költségek körülbelül egyharmadát teszi ki. Az állami szerepvállalásról szóló kormányhatározat 2022 november 1-jéig történő kihirdetése elmaradt és a kormányzatban időközben bekövetkező szervezeti változások aggodalommal töltik el a HUNGRAIL árufuvarozásban érdekelt vasútvállalatait, akik a lehető leghamarabb párbeszédet kívánnak kezdeményezni a közlekedésért felelős tárca vezetőjével Lázár János miniszterrel.

Egyesületünk látja, hogy a Kormányzat fontosnak tartja a vasúti szállítás támogatását, jó első lépés lehet a kért támogatás minél előbb történő megjelenése, de remélhetőleg további intézkedések is várhatóak majd. A kormányzati strukturális átalakítást követően még fontosabbá vált, hogy megismerjük a várható elképzeléseket, és a lehetőségeinket tisztán lássuk. Fontos, hogy közös álláspontot alakítsunk ki a Kormányzattal közösen a vasúti szektor jövőjét illetően.

A növekvő energiaárak folyamatosan veszélyeztetik a hazai ellátási láncok működését, ugyanis a jelenlegi finanszírozási környezet jelentős kockázatot rejt magában. Összeomolhatnak azok az ellátási láncok is, amelyek nagymértékben támaszkodnak a vasúti árufuvarozásra. Az intézkedés hiánya tovább rontja a szektor versenyhelyzetét és jövőbeni kilátásait, hiszen a környező országokban sorra jelennek meg a különböző támogatási programok a vasút megsegítésére, ami a megmaradt hazai érdekeltségű forgalmak további átterelődéséhez vezethet.

A vasúti árufuvarozók teljesítménye ezidáig nem esett drasztikusan, de ez elsősorban annak köszönhető, hogy partnereik türelmesek, konstruktívan állnak a helyzethez, hiszen mindenkit érintenek az energiaválság hatásai és közösen várják a vasútvállalatok és megbízóik az igért támogatást.

Meg lenne a lehetőség, de eddig nem dobtak mentőövet a szektornak

A Fenntartható és Intelligens Mobilitási Stratégia célkitűzése, hogy 2030-ra a közúti áruszállítás 30%-át vasútra vagy egyéb környezetkímélő szállítási módra kell terelni. Magyarországon jelenleg éves szinten 50 millió tonna áru mozog vasúton, és ezen felül még közel 20 millió tonna árut kell vasútra terelni  2030-ig. A vállalás teljesítése érdekében jelentősen javítani kell a vasúti áruszállítás teljesítményét.

Nagy szükség volna hazánkban az állami szerepvállalásra, de ezidáig minden meghirdetett hazai energiaintenzív vállalkozásokat segítő támogatási csomagból a vasút kimaradt, annak ellenére, hogy meg lenne rá a lehetőség. Azért is áll a több mint 24 milliárd forint többletköltséget elszenvedő ágazat kicsit értetlenül a kialakult helyzet előtt, mivel a vasúti árufuvarozás egyértelműen az egyik legenergiaintenzívebb szektor, a fuvarfeladatok 90%-át elektromos vontatással teljesítik.

A dízel vontatás arányát pedig nem tudják növelni a vasútvállalatok és nem is cél. Az is elmondható, hogy az elmúlt 22 évben semmilyen jelentős állami szerepvállalás nem érkezett a vasúti árufuvarozásnak, leszámítva a 2021-ben indult egyes kocsi támogatást, de még ezzel együtt is jelentősen el van maradva az ágazat a közúti támogatások szintjétől.

Ez a remélt támogatás azonban elengedhetetlen annak érdekében, hogy a megbízók ne szervezzék át a fuvarokat Magyarországot elkerülő útirányokra. A vasút versenyhátránya a vontatási energia áremelkedése miatt rendkívüli mértékben növekedett a közúti szállítással szemben: a kamionok üzemanyagköltsége a vasútinál jelentősen kisebb mértékben, csak a duplájára növekedett, míg a vasúti energia a hatszorosára, mégis jelentős támogatásban részesült.

Ennek is köszönhető, hogy a közúti árufuvarozással szemben már sokkal korábban kiárazta magát a vasúti árufuvarozás. Igazából már több mint 15 éve tetszhalott állapotban van a szektor, ezért nem csak erre, de minden más támogatásra szüksége lenne a fejlődés és életben maradás érdekében.

A közút nem helyettesítheti a vasúti teherfuvarozást, amelynek teljesítménye megközelíti az évi ötvenmillió tonnát. Ezt a mennyiséget nem lehet teherautókkal eljuttatni rendeltetési helyére, mert ahhoz sem a közutak, sem a járműállomány és a tehergépjármű-vezetők kapacitása nem elegendő. A vasút érdekeinek érvényesülése nem csak az egész nemzetgazdaság számára fontos.

A döntéshozóknak azt kell megérteniük, hogy vasúti árufuvarozás nélkül nem működik az ellátási lánc, nem kap elég nyersanyagot az ipar, és az áruk nem jutnak el az értékesítési pontokra. Az emberi környezet jelenlegi minőségét csak a vasúti fuvarozás fenntartásával lehet megőrizni, illetve javítani.

Véleményünk szerint okvetlenül szükség van egy olyan forgatókönyvre, amely lélegeztetőgépen tartja a vasútvállalatokat addig is, amíg a kormányhatározat nem kerül kihirdetésre. Erre volt már jól működő példa, amikor a MÁV az egyes magánvasutakkal a második negyedévben részletfizetési megállapodást kötött a vontatásienergia- számla kifizetésére.

Ez sok vállalat számára nagy segítséget jelentett. Ezért támogatjuk azt a javaslatot, hogy a végleges döntés megszületéséig az egyes társaságokkal a MÁV egyezzen meg arról, hogy az október és december közötti időszakra vonatkozóan csak a felár elengedésének összegével csökkentett díjat kelljen kifizetnie.

A Konecta és a SPEEEX stratégiai együttműködésre lép

A Konecta, a globális ügyfélélmény- (CX) és digitális szolgáltatások vezető szereplője bejelentette, hogy stratégiai partnerséget kötött a SPEEEX-szel, Koszovó egyik legnagyobb BPO vállalatával. A megállapodás célja, hogy innovatív, közeli kiszervezésű, többnyelvű ügyfélélmény- és digitális megoldásokat nyújtsanak a DACH régió és az európai piacok ügyfelei számára. A koszovói szolgáltatóközpont kulcsfontosságú szerepet tölt majd be: magas színvonalú német nyelvű szolgáltatásokat kínál, valamint angol, francia és olasz nyelvi kapacitással támogatja a komplex, technológia-alapú ügyfélműveleteket.
2025. 12. 19. 19:00
Megosztás:

Optimistább a növekedést illetően az EKB

Az Európai Központi Bank a várakozásunknak és a széleskörű piaci várakozásoknak is megfelelően 2,00%-on hagyta a betéti rátát - olvasható az MBH Bank friss elemzésében.
2025. 12. 19. 18:00
Megosztás:

Dagad a magyar lakossági tartozások, miközben készpénzt is egyre többen vesznek fel hitelkártyával

Közel nyolcéves csúcsra nőtt októberre a hitelkártya-követelések összege, miközben a harmadik negyedévben a megszokott volumen háromszorosára ugrott a hitelkártyás készpénzfelvételek értéke is – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. Biztató ugyanakkor, hogy a hitelkártya-követelések nagyjából felét még a kamatmentes időszakban visszafizetik a kártyabirtokosok.
2025. 12. 19. 17:00
Megosztás:

Így támogatta a rászoruló családokat a Magyar Posta az adventi időszakban

Több mint 4 millió forinttal támogatta a rászoruló családokat a Magyar Posta az adventi időszakban - közölte a Magyar Posta Zrt. csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 19. 16:00
Megosztás:

Alvó Ripple (XRP) aktiválása: Hogyan biztosít a FleetMining új növekedési lehetőségeket a tulajdonosoknak, 100 dolláros regisztrációs bónusszal?

Az XRP egy kriptovaluta, amelynek célja a pénzügyi tranzakciós folyamatok hatékonyabbá, gyorsabbá és olcsóbbá tétele. Úgy tervezték, hogy valós idejű fizetéseket és országon belüli átutalásokat tegyen lehetővé, különösen a pénzügyi intézmények felé.
2025. 12. 19. 14:45
Megosztás:

Beépíthető készülékek: A modern konyha titkos fegyverei

Te hogy látod, mennyire befolyásolja a konyhád hangulatát a háztartási gépek megjelenése? A beépíthető készülékek praktikus megoldásokkal szolgálnak a mindennapokban, ráadásul olyan esztétikai előnyöket kínálnak, amelyek révén a konyhai elemek és a gépek szinte egybeolvadnak. Ennek köszönhetően az elérhető hely is teljes mértékben kihasználható.
2025. 12. 19. 14:00
Megosztás:

Új illatok a mosásban

Gondolt már valaha arra, hogyan adhat hozzá egy friss illat is az Ön megjelenéséhez? Az öltözködés sokkal több, mint a színek és formák játéka, mivel a megfelelő illat csak fokozhatja az élményt. Az illatok hatása egyre nagyobb szerepet játszik a textíliák ápolásában, hiszen egy illatos ruhadarab az önbizalmat is fokozhatja. De hogyan változhat a mosás folyamata érzéki élménnyé?
2025. 12. 19. 12:30
Megosztás:

Karácsonyi logisztikai roham: nő a rendelésvolumen, csökken a kosárérték – nehéz szezon vár a webshopokra

A PwC 2025-ös karácsonyi felmérése szerint idén több magyar vásárló tervez online ajándékot rendelni, miközben az egy főre jutó költés visszaesett. Ez azt jelenti, hogy a webshopok a korábbi éveknél nagyobb rendelésvolumennel, ugyanakkor kisebb kosárértékekkel szembesülnek – a logisztikát pedig az ünnepi időszakban minden eddiginél nagyobb terhelés érheti. A kapacitáskezelés és a gyors kiszállítás a vásárlói elégedettség legfontosabb tényezőjévé válik, ami a fulfillment-szolgáltatók szerepét is felértékeli.
2025. 12. 19. 12:00
Megosztás:

Minden harminc év alatti édesanya szja-mentes januártól

Kedvezően változnak 2026. január 1-jétől a harminc év alatti édesanyák adómentességének szabályai. A kedvezmény jövőre már nemcsak az átlagbérig, hanem a kedvezmény alapját képező jövedelmek teljes összege után érvényesíthető, és a kedvezmény ettől az időponttól a 2023 előtt született gyermekek után is igénybe vehető - hívta fel a figyelmet pénteki közleményében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
2025. 12. 19. 11:00
Megosztás:

Jövőre 800+60 milliárd forint jut pályafelújításra

Jövőre 800+60 milliárd forint pályafelújításra, ez a MÁV vasúti infrastruktúráját érintő egyik legfontosabb hír a MÁV igazgatóságának múlt heti ülése után - írta pénteki bejegyzésében hivatalos Facebook-oldalán Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója.
2025. 12. 19. 10:30
Megosztás:

Ennyi volt a bruttó átlagkereset októberben

2025 októberében a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 692 700, a nettó átlagkereset 482 400 forint volt. A bruttó átlagkereset 8,7, a nettó átlagkereset 10,0, a reálkereset pedig 5,5 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit - jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2025. 12. 19. 10:00
Megosztás:

Szilveszterkor tilos tűzijátékot, pirotechnikai terméket használni Budapest túlnyomó részén

A korábbi évektől eltérően idén szilveszterkor tilos tűzijátékot, pirotechnikai terméket használni Budapest túlnyomó részén - közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) csütörtökön a police.hu oldalon.
2025. 12. 19. 09:30
Megosztás:

Megjelent az Európai Bizottság útmutatója a BPA betiltásával kapcsolatban

Az Európai Bizottság tavaly év végén betiltotta a biszfenol-A (BPA) használatát az élelmiszerekkel érintkező anyagokban, ami jelentős változásokat hoz a csomagolóanyagok és fogyasztási cikkek területén. A rendelet gyakorlati alkalmazásával kapcsolatban felmerült kérdések tisztázására a Bizottság most egy kérdés–válasz alapú útmutatót adott ki.
2025. 12. 19. 09:00
Megosztás:

Donald Trump gyors lépésre sürgette Ukrajnát a háború lezárása felé vezető úton

Donald Trump gyors lépésre sürgette Ukrajnát a háború lezárása felé vezető úton. Az amerikai elnök a szombatra Floridába tervezett amerikai-orosz tárgyalási fordulóval kapcsolatban fejtette ki véleményét csütörtökön.
2025. 12. 19. 08:30
Megosztás:

Mi a helyzet most a koronavírussal?

A múlt héten stagnált a koronavírus örökítőanyagának országos átlagkoncentrációja a szennyvízben - közölte a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) csütörtökön a honlapján.
2025. 12. 19. 08:00
Megosztás:

Orosz vezérkari főnök: több mint 300 települést foglalt el idén az orosz hadsereg

Több mint 300 települést és több mint 6300 négyzetkilométernyi területet foglalt el 2025-ben az orosz hadsereg az ukrajnai háborúban - jelentette ki Valerij Geraszimov, az orosz fegyveres erők vezérkari főnök csütörtökön Moszkvában az orosz fővárosban akkreditált külföldi katonai attasék előtt.
2025. 12. 19. 07:00
Megosztás:

Eltérően alakul az ingatlan-adásvételek száma és a jelzáloghitelezés volumene

A magyar lakás- és jelzáloghitel-piac eltérően alakul az év végére: miközben az ingatlan-adásvételek száma az őszi csúcsot követően mérséklődik, a jelzáloghitelezés – különösen a közvetítők által lebonyolított volumen – továbbra is kiemelkedő szinten alakul a lakáspiac működéséből fakadó, természetes időbeli eltolódás miatt - közölte a Független Pénzügyi Közvetítők Országos Szövetsége (FPKOSZ) csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 19. 06:00
Megosztás:

Tervezési projekteket mutattak be az ÉKM vezetői a debreceni közgyűlésben

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) Debrecent, illetve Hajdú-Bihart érintő fejlesztési projektjeiről, a beruházások tervezési folyamatáról tájékoztatták a tárca szakmai vezetői a város közgyűlésének tagjait csütörtökön a helyi városházán.
2025. 12. 19. 05:30
Megosztás:

Európai körkép: mennyibe kerül a lakhatásunk?

Az európai állampolgárok rendelkezésre álló jövedelmük átlagosan majdnem ötödét költik lakhatásra – derül ki az Eurostat átfogó elemzéséből. Magyarország ugyan élen járt az elmúlt években az ingatlanárak és a bérleti díjak emelkedését tekintve, azonban ezzel is csak a középmezőnyben vagyunk a teljes lakhatási költségeket illetően.
2025. 12. 19. 04:30
Megosztás:

Több mint 100 magyar gazdálkodó is tüntetett Brüsszelben

Brüsszelben több mint 100 magyar gazda vett részt az összeurópai gazdatüntetésen - közölte a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), illetve a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (Magosz) csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 19. 04:00
Megosztás: