Az Euro 2024 szponzorai tapasztalnak majd részvényárfolyam-emelkedést a torna alatt?
Így aztán természetes, hogy a nagy világmárkák rendre azon vannak, hogy a focihoz kapcsolódó események szponzoraiként tűnjenek fel. Egyes számítások szerint már az eb csoportok viadalait is mintegy ötmilliárd néző fogja figyelemmel kísérni, azokon a szurkolókon kívül, akik a stadionok lelátóiról szurkolnak majd kedvencüknek.
Nemcsak ismertséget, de elismertséget is hozhat egy-egy szponzorszerződés
Ekkora potenciális fogyasztói réteget nem könnyű másutt találni, természetes hát, hogy egy-egy cég számára hatalmas siker már maga a tény, hogy felkerül az Euro 2024 szponzorainak listájára. Ezt a szponzorok azonnal be is jelentik, hiszen a szerződés azzal is jár, hogy már jóval a kontinensviadal előtt a rendezvényhez kapcsolódó események, játékok kapcsán is hirdethetik magukat. Nem mellesleg komoly dicsőséget is jelent, ha egy-egy cég kap ilyen lehetőséget.
A foci Eb szponzorálása rendszerint igen kecsegtető lehetőség azon vállalatok számára, amelyek márkaismertségüket szeretnék növelni.
Az Euro 2024 hivatalos honlapján tizenhárom cég szerepel a szponzori listán. Van közöttük üdítőital-gyártó, szálláshelyfoglaló, elektromos autókat gyártó, de még élelmiszergyártó cég is. Utóbbinak a vezetője például azzal indokolta a szponzorációs szerződés megkötését, hogy „az étkezés közösségépítő ereje kiemelt jelentőségű”. Az üdítőgyártó életérzést is kínál potenciális fogyasztóinak, a varázslat átélésére buzdít. Az elektromos autó gyártója azt hangsúlyozza: eltökélt szándéka, hogy mindenki számára elérhetővé tegye az elektromobilitást, s alig várja, hogy bemutathassa az innovatív technológiákat, „egyengetve az utat a globális sportesemények zöldebb jövője felé”.
Ma már nem számít újdonságnak, hogy a kínai vállalatok is részt kérnek maguknak a focilázból, annak ellenére is, hogy Németországban most európai csapatok versengenek. Egyfelől azért, mert ezek a cégek is a nemzetközi piac elérésére törekszenek, másfelől pedig a focinak természetesen Kínában is hatalmas a rajongótábora, így ezek a márkák még akkor is megtalálják a számításukat, ha csak az otthoni forgalmuk növekszik.
De nem ez a helyzet. A szponzorációban részt vevő cégek tőzsdei jegyzése is folyamatos emelkedést mutat, ahogyan közelednek az eb csoportok mérkőzései. A már említett üdítőital-gyártó részvényeinek árfolyama az elmúlt hónap folyamán meredeken emelkedett és egyelőre nem is igazán látszik, hogy ez a növekedés hol áll meg. Hasonló a helyzet az élelmiszergyártóval is, pedig még hetek választanak el bennünket a kezdőrúgástól.
A tizenhárom globális szponzor derűsen tekinthet a jövőbe
Az Adidas, az Aliexpress, az Alipay+, az Atos, a Betano, a Booking.com, a BYD, a Coca Cola, a Hisense, a Lidl, az Engelberg Strauss, a Visit Quatar és a Vivo elégedetten tekinthet a jövőbe: főszponzorokként szinte teljesen biztos, hogy eredményes lesz számukra a foci Eb. Természetesen nagyon sok más szponzora is van a tornának, de ők a legnagyobbak, a legfontosabbak, ők számítanak úgynevezett globális szponzoroknak. A Hisense állítja: a legnagyobb sportversenyek támogatásának köszönhetően a márka ismertsége a tengerentúlon negyedével emelkedett.
A kínai vállalatok támogatóként nagyobb számban a legutóbbi labdarúgó Eb-n jelentek meg. Ez elsősorban annak tudható be, hogy az azt megelőző, a 2016-os kontinensviadal az ázsiai tévénézők körében is népszerű volt: a Broadband TV News adatai szerint 56 millió kínai szurkoló kísérte figyelemmel az akkori döntőt, ami számszerűen is lényegesen több, mint amennyi szurkolót egyetlen más európai ország képes lenne felmutatni.
S noha maguk a szponzorszerződést kötő márkák elsősorban a fogyasztókra, a velük való kapcsolatok kialakítására és fenntartására, illetve elmélyítésére hivatkoznak, ne legyen kétségünk afelől, hogy a részvényeik tulajdonosai sem járnak rosszul.
Ha nem így lenne, nem lenne akkora érdeklődés a cégek részéről az egyes rendezvények támogatása iránt.
Az Euro 2024 kínálta üzleti lehetőségek természetesen jól jönnek a házigazda Németországnak is, amely arra számít, hogy gazdasági haszna is lesz a rendezvényből, illetve az országba látogató nagyszámú turistából. Arról nem is beszélve, hogy a vendéglátó ország imázsának is jót tesz egy ekkora rendezvény.