Itt a pofon! 300 fölé ugrik a benzin ára az áfaemelés miatt
2009. 06. 21. 15:05
A gázolaj és a 95-ös benzin jelenlegi 267, illetve 290 forintos kiskereskedelmi átlagárát 18-19 forinttal növeli a július elsejei 5 százalékpontos áfa-, illetve az ezer literenként számított jövedéki adóemelés, s ezzel ismét beköszönt a 300 forint feletti benzinár. (ProfitLine.hu)
A benzin literenkénti jövedéki adója 103,5 forintról 109 forintra nő, míg a gázolajé 85 forintról 90,5 forintra, azaz mindkét üzemanyag esetében 5,5 forinttal emelkedik a kiskereskedelmi ár. Az áfa 5 százalékpontos, 20-ról 25 százalékra történő növelése esetében ennél nehezebb kiszámolni a változást, mivel szinte benzinkutanként változik a kiskereskedelmi ár, s így az áfa abszolút összeghatása is más. Egy elvi kalkuláció szerint 282 forintos benzinárnál 47 forintról 60,1 forintra nő az áfa, míg 259 forintos gázolajárnál 43,2 forintról 55,4 forintra emelkedik. A 300 forint fölötti üzemanyagár nem ismeretlen a magyar autósok előtt, hiszen tavaly június közepén történelmi csúcson voltak az üzemanyag árak, s egy liter benzin 317 forintba, míg egy liter gázolja 335 forintba került. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy akkor az olaj világpiaci ára 140 dollár fölött volt, míg most alig a fele. A történelmi csúcs után szinte folyamatosan csökkent mindkét kiskereskedelmi átlagár. Január elején egy liter benzinért átlagosan 235 forintot, míg ugyanennyi gázolajért 246 forintot kellett fizetni. Hernádi Zsolt, a Mol Nyrt. elnök-vezérigazgatója korábban az MTI-nek elmondta, a Molnak a júliusi áfa- és jövedékiadó-emelést maradéktalanul érvényesítenie kell az áraiban, ugyanúgy, mint korábban az áfacsökkentést, mert ha nem így tenne, akkor korlátozná a versenyt. Hozzátette, ezek a Mol által nem befolyásolható tényezők.
A benzin literenkénti jövedéki adója 103,5 forintról 109 forintra nő, míg a gázolajé 85 forintról 90,5 forintra, azaz mindkét üzemanyag esetében 5,5 forinttal emelkedik a kiskereskedelmi ár. Az áfa 5 százalékpontos, 20-ról 25 százalékra történő növelése esetében ennél nehezebb kiszámolni a változást, mivel szinte benzinkutanként változik a kiskereskedelmi ár, s így az áfa abszolút összeghatása is más. Egy elvi kalkuláció szerint 282 forintos benzinárnál 47 forintról 60,1 forintra nő az áfa, míg 259 forintos gázolajárnál 43,2 forintról 55,4 forintra emelkedik. A 300 forint fölötti üzemanyagár nem ismeretlen a magyar autósok előtt, hiszen tavaly június közepén történelmi csúcson voltak az üzemanyag árak, s egy liter benzin 317 forintba, míg egy liter gázolja 335 forintba került. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy akkor az olaj világpiaci ára 140 dollár fölött volt, míg most alig a fele. A történelmi csúcs után szinte folyamatosan csökkent mindkét kiskereskedelmi átlagár. Január elején egy liter benzinért átlagosan 235 forintot, míg ugyanennyi gázolajért 246 forintot kellett fizetni. Hernádi Zsolt, a Mol Nyrt. elnök-vezérigazgatója korábban az MTI-nek elmondta, a Molnak a júliusi áfa- és jövedékiadó-emelést maradéktalanul érvényesítenie kell az áraiban, ugyanúgy, mint korábban az áfacsökkentést, mert ha nem így tenne, akkor korlátozná a versenyt. Hozzátette, ezek a Mol által nem befolyásolható tényezők.
Magyarország élen jár az agrárdigitalizációban
A magyar agrárszektor élen jár az innováció és digitalizáció terén, hiszen az adatvezérelt termelés, a precíziós gazdálkodás, a robotika és az időjárásálló termelés ma már a hazai mezőgazdaság és élelmiszeripar szerves részét képezi - hangsúlyozta Ökrös Oszkár helyettes államtitkár a budapesti nemzetközi Tudományos és Innovációs Héten az Agrárminisztérium (AM) szerdai közleménye szerint.
Szingapúrba irányuló LNG-szállításról véglegesített megállapodást a MET Csoport és a Keppel
A svájci központú MET Csoport – tradingért felelős leányvállalatán, a MET International-en keresztül – megállapodást véglegesített a Keppel Infrastruktúra Divíziójával (Keppel), évi 0,5 millió tonna LNG hosszútávú szállításáról. Ez megerősíti a partnerséget a MET és a Keppel, a MET 10 százalékos tulajdonosa között. A Keppelt a MET a saját LNG-portfóliójából látja el, amely egyre inkább Ázsiára összpontosít, a cég európai importstruktúrájára támaszkodva. A partnerség növeli az ellátásbiztonságot és a forrásdiverzifikációt Szingapúrban.
Úgy nőhet a házasságkötések száma az Otthon Start miatt, hogy ez nem is feltétele az igénylésének
A házasságkötések száma az elmúlt években folyamatosan csökkent, tavaly már mindössze 46 561 párt adtak össze az anyakönyvvezetők, ami 35 százalékos csökkenés 2021-hez képest. Fülöp Norbert Attila, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint az Otthon Start hitel berobbanása annak ellenére megfordíthatja a negatív trendet, hogy a kedvezményes, legfeljebb 3 százalékos kamattal elérhető konstrukciónak nem feltétele sem a gyermekvállalás, sem a házasság.
Megjöttek az első számok az Otthon Start indulásáról – változatos képet mutat a piac élénkülése
Az Otthon Start Program bejelentése előtti héthez képest 94 százalékkal nőtt az eladó lakóingatlanok iránti kereslet a program indulását követő első héten. Vagyis lényegében duplázásról van szó. Országosan az 50-100 millió forintos ársávba tartozó lakóingatlanok iránti kereslet 118 százalékkal, a legfeljebb 50 millió forintért eladásra szánt társaik esetében pedig bő 80 százalékos volt a keresletbővülés június vége és szeptember eleje között. A 150 millió feletti árkategóriában is nőtt a telefonos érdeklődések száma, de ebben a kategóriában a bővülés mértéke jóval visszafogottabb, és a kereslet volumene is jóval kisebb. Éves összevetésben is erősödés látható, országosan 50 százalékkal több érdeklődő jelent meg a piacon az Otthon Start Program bejelentése óta eltelt hetekben.
Ez a 10 legnépszerűbb SUV gépkocsi most a magyar autósok körében
Továbbra is toronymagasan vezet a BMW X-sorozat a legnépszerűbb SUV-ok toplistáján - derül ki a Használtautó.hu legfrissebb, 2025 első nyolc hónapjára vonatkozó statisztikáiból. A toplistán szereplő modellek iránt összesen közel 224 ezer érdeklődés érkezett, ami azt mutatja: a SUV-ok töretlenül népszerűek a magyar piacon. A prémium kategóriás BMW-k mellett ugyanakkor a kedvezőbb árú és fenntartású Suzuki Vitara, Toyota RAV4 vagy Dacia Duster is stabilan tartja magát a vásárlók érdeklődésének középpontjában.
Nemzetközi díjat hozott haza a Budapesti Értéktőzsde
Nemzetközi elismerésben részesült a Budapesti Értéktőzsde, amelyet a „CEE’s Best Exchange for Financial Literacy” (Közép- és Kelet-Európa legjobb pénzügyi edukációs tőzsdéje) kategóriában nyert el a Euromoney Capital Markets Awards díjátadón. A díj a pénzügyi tudatosság fejlesztését szolgáló programokat és kezdeményezéseket jutalmazza, amelyekben a BÉT hosszú ideje kiemelkedik a régióban, érdemben hozzájárulva a hazai tőkepiac minél szélesebb körű megismertetéséhez.
Gyopáros Alpár: közel 1500 falusi kisbolt kapott fejlesztési támogatást
A Magyar Falu Program keretében közel 1500, napi fogyasztási cikket értékesítő üzlet kapott fejlesztési támogatást, legtöbbjük ezzel a bezárástól menekült meg - olvasható a modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztos szerdai Facebook-bejegyzésében.
NGM: újra lesz közvetlen járat Toronto és Budapest között
Jövő júniustól újraindul a korábban rendkívül népszerű közvetlen repülőjárat Budapest és Toronto között. A még magasabb szolgáltatási színvonallal visszatérő légi összeköttetést az Air Canada szélestörzsű 787-9 Dreamliner repülőgéppel teljesíti, amelynek fedélzetén az utasok három utazási osztály közül választhatnak majd - közölte Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter közösségi oldalán szerdán.
Mivel fűtsünk ha nem lesz gáz vagy az Unió betiltja a gázkazánokat?
A magyar otthonok fűtését legnagyobb arányban földgázzal oldják meg. A KSH statisztikái alapján 2019-ben az ország 2877 településén működött vezetékes gázszolgáltatás. Az ellátottság 2000 és 2005 között jelentősen bővült, ekkor 80%-ról 91%-ra emelkedett, majd ezt követően érdemi változás nem történt. A háztartások 73%-ában alkalmaztak gázt a lakások fűtésére. A gázhálózatra csatlakoztatott otthonok aránya Pest, Fejér és Csongrád-Csanád megyében volt a legnagyobb (83, illetve 81–81%), míg a legalacsonyabb Komárom-Esztergom, Tolna és Baranya megyében (46, illetve 54–54%).
Így látják a jövő autóját Kínában és Németországban
Míg a kínai vezetők mindenekelőtt fejlett technológiákat várnak el a jövő járműveitől, a németek számára a biztonság a legfontosabb – derül ki az AUMOVIO legfrissebb nemzetközi felméréséből, amelyet a vállalat az „IAA Mobility 2025” kiállítás megnyitóján mutatott be Münchenben. Az AUMOVIO a Continental Automotive üzletágából létrejött, új, önálló autóipari és mobilitási technológiai vállalat, amely 2025 szeptemberétől működik saját márkanév alatt.
Javulóban a cégek létszámbővítési várakozásai
A hazai munkáltatók várakozásai 2025 utolsó negyedévére javuló foglalkoztatási mutatókat vetítenek előre. Ebben az időszakban a magyar cégek 25 százaléka tervezi bővíteni jelenlegi munkaerőkeretét, miközben csökkentést csupán 17 százalékuk tervez – derül ki a Manpower Magyarország ma közzétett Munkaerőpiaci Előrejelzéséből.
Hány forint lesz egy EURÓ 2025 végén és 2026 végén?
Az idei stagnálás után jövőre növekedhet a magyar gazdaság, az export és a beruházások várható élénkülésével a GDP 2,3 százalékkal bővülhet 2026-ban. Az árrésstop és a viszonylag erős forint árfolyam inkább hűti, míg a mezőgazdasági termelői árak alakulása fűtheti az inflációt, amely idén 4,7, míg jövőre 4,1 százalék lehet. A forint ugyan jelenleg kissé felülértékelt, a nemzetközi és a belföldi kamatok különbözete azonban segít fenntartani az árfolyamot. Egy euró idén év végén 405, míg 2026 végén 410 forint lehet.