Betiltja a benzines és a dízel autókat is az Unió! Mi lesz így?

Az Európai Unió 2035-től tervezi betiltani az új, fosszilis üzemanyaggal hajtott járművek értékesítését, a vásárlók érdeklődése azonban az elektromos autók iránt továbbra is mérsékelt. Bár számos ország pénzügyi ösztönzőkkel támogatja a váltást, ezek megszűnésével az eladások meredeken visszaesnek.

Betiltja a benzines és a dízel autókat is az Unió! Mi lesz így?

A carVertical autóipari adatszolgáltató legfrissebb felméréséből kiderül, hogy a vásárlók legalább fele jelenleg nem tervezi elektromos autó vásárlását.

5-ből 4 vásárló ma is a belső égésű motorra szavaz

A carVertical felmérésében a válaszadók 43,8%-a választotta a benzint, mint preferált üzemanyagtípust, 38,9%-a a dízelt, 10,4%-a a hibridet, és mindössze 5,6%-a az elektromos meghajtást. Az adatok egyértelműen azt mutatják, hogy a vásárlók továbbra is a hagyományos, belső égésű motorral hajtott járműveket részesítik előnyben, és még nem állnak készen az átállásra.

Az üzemanyagtípus választása szoros összefüggésben áll a villanyautó-vásárlás iránti nyitottsággal. A megkérdezettek több mint fele (51,5%) jelezte, hogy jelenleg nem venne elektromos autót, és csupán 12,2% fontolná meg elektromos jármű vásárlását. A válaszadók 36,3%-a bizonytalan, és legfeljebb később fontolná meg a váltást.

„A magas árak, a töltőhálózat hiányosságai és a villanyautókkal kapcsolatos tévhitek mind közrejátszanak abban, hogy az emberek nem lelkesednek a technológiáért. Egyre világosabban látszik, hogy a belső égésű motorral felszerelt autók teljes kiváltása komoly kihívást jelent majd. Az állami intézkedések önmagukban nem elegendők – a vásárlók egyszerűen nem állnak még készen a váltásra” – állítja Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.

Az EU döntése értelmében 2035-től tilos lesz új benzines és dízelüzemű személyautót értékesíteni, és minden újonnan forgalomba kerülő járműnek zéró károsanyag-kibocsátásúnak kell lennie, a 2050-re kitűzött klímasemlegességi cél elérése érdekében. Néhány tagállam – köztük Olaszország – azonban nagyobb rugalmasságot kér a végrehajtásban, tekintettel arra, hogy a szigorú előírások a teljes autóiparukra kedvezőtlenül hatnának.

Olcsóbb fenntartás és alacsonyabb adók ösztönzik a váltást

benzines és dízel autók kitiltása az unióból

Azok, akik előnyben részesítik és hajlandók is elektromos járművet vásárolni, különféle indokokkal támasztják alá döntésüket. A válaszadók többsége (47,2%) úgy véli, hogy az elektromos autók üzemeltetése és karbantartása olcsóbb.

Az elektromos autókban lényegesen kevesebb a mozgó mechanikus alkatrész, így a szervizelési költségek gyakran alacsonyabbak a benzines vagy dízelüzemű járművekhez képest. A növekvő üzemanyagárak szintén arra ösztönzik a sofőröket, hogy a költséghatékonyabb alternatívát jelentő elektromos meghajtást válasszák.

A megkérdezett autósok 17,6%-a az alacsonyabb adóterhek miatt választana elektromos járművet. Az Európai Unióban számos ország mérsékli vagy törli el teljesen a tulajdonláshoz kapcsolódó adókat az elektromos autók elterjedésének ösztönzése érdekében.

Németországban és Franciaországban például az elektromos autók számára mentességet vagy akár jelentős kedvezményeket kínálnak az éves üzemeltetési adók tekintetében, míg Hollandiában a regisztrációs és forgalmi adó teljes megszüntetésével támogatják az elektromosjármű-vásárlást.

A válaszadók 14,1%-a a kormányzati támogatások miatt döntene elektromos jármű mellett. Franciaországban például jövedelemtől függően a támogatás akár 7000 euró is lehet.

A carVertical felhasználóinak mindössze 14%-a nyilatkozta, hogy környezetvédelmi szempontok miatt választana elektromos alternatívát. Több nagyvárosban, például Párizsban, Londonban és Berlinben, folyamatosan bővülnek az alacsony kibocsátású övezetek, így az elektromos autók használata egyre kevésbé számít életmódbeli döntésnek, mint inkább szükségszerűségnek azok számára, akik szeretnék elkerülni a bírságokat vagy a forgalmi korlátozásokat (7,1%). 

Csökkenő támogatás, lassuló elektromosautó-piac

Számos uniós ország már csökkentette vagy teljesen megszüntette az elektromos járművek vásárlásához nyújtott támogatásokat. Svédország 2022-ben, Németország 2023-ban függesztette fel a programját, ami érezhető visszaesést eredményezett az eladásokban.

Az Egyesült Államokban, Donald Trump elnöksége idején, jelentős visszalépések történtek az elektromos járművek elterjedését támogató intézkedések terén. Visszavonták többek között az elektromos autók értékesítésének kötelezettségét, csökkentették vagy megszüntették a szövetségi adójóváírásokat, és befagyasztották a töltőinfrastruktúra fejlesztésére szánt forrásokat. Ezek a lépések lelassították a villanyautók elterjedését, és bizonytalanságot okoztak az autóiparban.

„Az állami támogatások komoly kiadást jelentenek az elektromos járművek eladásának ösztönzésére, a valódi kihívás azonban a hosszú távú fenntarthatóság – hangsúlyozza Buzelis. – Amint ezek a támogatások megszűnnek, a megfizethetőség jelentősen csökken.

Tartós kereslet akkor alakulhat ki, ha az emberek önként döntenek a villanyautók mellett. Nem a támogatások miatt, hanem azért, mert jelentős összegeket takarítanak meg az üzemeltetési költségeken. Ezt azonban egyelőre kevesen veszik számításba.”

Az autógyártók elbocsátásokkal reagálnak a válságra

Arra a kérdésre, hogy miért nem vásárolnának elektromos autót, a válaszadók 32%-a a magas árat említette. 26,7%-uk a korlátozott hatótávot, 21,1%-uk a hiányos infrastruktúrát, míg 12%-uk az alacsony viszonteladási értéket jelölte meg (egyéb okok 8,2%).

Buzelis rámutat: „Az elektromos járművek jelenlegi, viszonylag alacsony piaci értéktartása akár a vásárlók javára is fordítható. A használtpiacon olyan kedvező árú villanyautók kaphatók, amelyekhez hasonló lehetőséget benzines vagy dízel járművek esetében ritkán találni.”

Az elektromos autók elterjedésének első hulláma már lecsengett. „Akiknek szükségük volt rá, vagy akiket sikerült meggyőzni arról, hogy elektromos járművet vegyenek, már megtették. Második autónak ugyanakkor kifejezetten beválhat egy elektromos modell, és a vásárlók egyre inkább fontolgatják, hogy a hagyományos járművük mellé egy elektromosat is beszerezzenek” – jegyzi meg Buzelis.

2025-ben több nagy autógyártó is jelentős létszámleépítést jelentett be a vámok, a termelési áthelyezések és a költségcsökkentési intézkedések miatt. A Stellantis ideiglenesen 900 dolgozót bocsátott el öt amerikai üzeméből, továbbá felfüggesztette a termelést a mexikói és a kanadai gyáraiban. A General Motors bejelentette, hogy több hullámban összesen több mint 3000 alkalmazottjától válik meg, míg a Nissan világszerte 10 000 munkahely megszüntetését és hét üzem bezárását tervezi.

Más nagy gyártók – köztük a Porsche, a Volvo és a Volkswagen – szintén elbocsátásokról döntöttek, ami jól mutatja a piaci nyomás hatására bekövetkező, az egész ágazatot érintő szerkezetátalakítást.

A kínai gyártók által teremtett erőteljes versenyhelyzet szintén befolyásolja az elektromos járművek piacát. A BYD gyors ütemben bővítette európai jelenlétét, és 2025 áprilisában először előzte meg a Teslát az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) eladásában: a kínai elektromos járművekre kivetett magasabb uniós vámok ellenére 359%-os éves növekedést ért el.

Egyelőre korai megjósolni, hogy a kínai gyártók képesek lesznek-e meggyőzni az európai vásárlókat az elektromos váltásról, gyors terjeszkedésük azonban már most érezhető hatással van az európai gazdaságra.
Módszertan

A kutatás alapjául a carVertical járműtörténeti jelentés betöltési képernyőjén megjelenő kérdőív adatai szolgáltak, amelyet 2025 áprilisa és júliusa között, 35 országban, mintegy 16000 résztvevő bevonásával végeztek. Mivel a felmérés kizárólag a carVertical felhasználóit célozta, az eredmények a használt autók iránt aktívan érdeklődők véleményét tükrözik. A legtöbb válasz Lengyelországból, Franciaországból és Romániából érkezett.

Chainlink áttörés előtt? Kritikus támasz felett stabilizálódik, miközben rekordot dönt a Grayscale új LINK ETF-je

A Chainlink árfolyama továbbra is masszívan tartja magát a kulcsfontosságú 13 dolláros támasz felett, miközben a Grayscale újonnan indított LINK ETF-je már indulása óta több tízmillió dollárnyi befektetést vonzott. A technikai és fundamentális jelek együtt egyre erősebb hosszú távú növekedési potenciált rajzolnak a decentralizált oracle-hálózat köré.
2025. 12. 04. 14:30
Megosztás:

Így nő a minimálbér és a garantált bérminimum

Közvetlenül hétszázezer család jövedelmi viszonyait javítja a jövő évi bérmegállapodás - hangsúlyozta Orbán Viktor miniszterelnök a dokumentum aláírásán csütörtökön Budapesten.
2025. 12. 04. 13:30
Megosztás:

HSBC újraírja a bankolás szabályait: elindult a tokenizált betétek globális korszaka

A világ egyik legnagyobb bankja meghúzta a váratlant: a tokenizált betétek nemcsak Hongkongban, hanem már Szingapúrban, az Egyesült Királyságban és Luxemburgban is elérhetők. Ez nem csupán technológiai fejlesztés – hanem új pénzügyi korszak kezdete, ahol a határokon átívelő utalások valós időben, éjjel-nappal lezajlanak.
2025. 12. 04. 13:00
Megosztás:

Októberben is többet vásároltak a magyar családok – 3,1 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom

A Kormány folyamatosan azon dolgozik, hogy a családok egyre több pénzből tudjanak gazdálkodni és döntésük szerint többet is tudjanak költeni. Az erősödő lakossági fogyasztás a magyar gazdaság húzóereje. Több mint 2 éve nőnek a reálbérek, így folyamatosan bővül a kiskereskedelmi forgalom, miközben újabb és újabb rekordokat dönt a hazai turizmus. Októberben a kiskereskedelmi forgalom volumene éves alapon 3,1 százalékkal nőtt.
2025. 12. 04. 12:30
Megosztás:

Az erős forint pörgeti a használtautó-importot

Novemberben a DataHouse adatai szerint 11 075 import használt személyautó kapott hazai rendszámot, ami 14,6 százalékkal haladja meg a tavalyi hasonló időszak 9 660-as értékét. A második félévben jelentősen megugrott a használtautók behozatala, ami egybeesett a forint árfolyamának erősödésével: az euróhoz mért árfolyam ekkor lépett tartósan a 400 forintos szint alá.
2025. 12. 04. 12:00
Megosztás:

Nyolc jelentős társadalmi hatású digitális fejlesztés nyert összesen 20 millió forint támogatást

A One Alapítvány célja a digitális esélyegyenlőség és fenntartható fejlődés támogatása, a digitális kompetenciák fejlesztése, valamint innovatív társadalmi kezdeményezések és a helyi közösségek támogatása. Ehhez a One Digitális Díj keretében a technológiai megoldások erejét hívja segítségül, így támogatva azokat a hazai innovátorokat, akik kiemelkedő és jelentős társadalmi hatású fejlesztéseket hoznak létre.
2025. 12. 04. 11:30
Megosztás:

Magyar fintech-siker: a BlockBen megkapta az új, európai szintű kripto engedélyt

Az európai kriptopiac drasztikus átalakuláson ment keresztül a Markets in Crypto-Assets (MiCA) szabályozás életbelépésével: a több ezer korábbi szolgáltatóból 2025 végére alig száz cég szerezte meg az új engedélyt. A BlockBen tulajdonosainak lettországi vállalata első magyar tulajdonú szereplőként felelt meg az új, egységes európai kriptoszabályozási követelményeknek a Lett Nemzeti Bank engedélye alapján.
2025. 12. 04. 11:00
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők csütörtökön?

Az ázsiai piacokon ma reggel vegyes a hangulat, további számottevő pluszokat látni a japán piacon, miközben a kínai, dél-korai indexek a piros tartományban várják a kereskedés végét.
2025. 12. 04. 10:30
Megosztás:

Tovább erősödtek a vezető Wall Street-i indexek

Szerdán tovább emelkedtek az irányadó amerikai indexek, melyhez a megjelent makróadatok nyomán élénk kamatcsökkentési várakozások adták a lendületet, élen az energia-, a pénzügyi és az ipari szektorral.
2025. 12. 04. 10:00
Megosztás:

Kis mérték hozamcsökkenés a fejlett gazdaságok kötvénypiacain

Az euróövezet szolgáltatószektorra és a gazdaság egészére vonatkozó novemberi végleges beszerzésimenedzser-indexe erősebb lett még az előzetes adatnál is, így azt valószínűsíti, hogy az európai gazdaság kilábalása gyorsul.
2025. 12. 04. 09:30
Megosztás:

Gyengült a forint csütörtök reggelre

Csütörtök reggelre gyengült a forint a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 04. 09:00
Megosztás:

Kisebb elmozdulások a nyugat-európai tőzsdéken

A keddi kereskedést követően a szerdai is vegyesen alakult a nyugat-európai tőzsdéken: a Stoxx600 kevesebb, mint 1 pontot erősödött, a FTSE100 és a DAX 0,1%-ot süllyedt, míg a CAC40 alig 0,2%-os pluszban zárt.
2025. 12. 04. 08:30
Megosztás:

Agrometeorológia: folytatódik a talaj töltődése nedvességgel

Nagyobb hideg nélkül, a talajban kellő nedvességtartalom mellett erősödhetnek az Alföldön a gyengébben kelt őszi kalászos állományok, a következő napokban jelentősebb esőre a Dunántúlon van kilátás, keleten kisebb mennyiség valószínű - írta a HungaroMet Zrt. agrometeorológiai elemzésében.
2025. 12. 04. 08:00
Megosztás:

Ez a vírus okozta a tömeges megbetegedést a XIII. kerületi óvodákban

A laboratóriumi és élelmiszer-biztonsági vizsgálatok alapján a calicivírus okozta csaknem 600 ember megbetegedését, a konyhák üzemeltetőjével szemben eljárást indítottak - közölte honlapján szerdán a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK).
2025. 12. 04. 07:30
Megosztás:

Hatalmas rekord: csúcsra ért a lakáshitel októberben

„Októberben 257,57 milliárd forint összegben kötöttek a magyarok lakáshitel szerződést. Ekkora még sosem volt a volumen egyetlen hónapban sem, az előző hónaphoz képest 128,66% a növekedés. Természetesen hatalmas szerepe van ebben az Otthon Start hitelnek, a támogatott kölcsön szeptemberi indulását követő igénylésekből ugyanis az ősz második hónapjára lettek szerződések.”
2025. 12. 04. 07:00
Megosztás:

Műfenyő vagy vágott fenyő? – Környezetvédelmi szempontú összefoglaló

Karácsony közeledtével a karácsonyfa kiválasztása minden évben visszatérő kérdés, és egyre több család számára válik fontossá, hogy döntésük környezeti szempontból is felelős legyen. A műfenyő és a vágott fenyő közötti választás látszólag egyszerű, ám az életciklusuk, gyártásuk, lebomlásuk és társadalmi hatásaik alapján jelentős különbségek mutatkoznak. Az alábbi rövid összefoglaló áttekinti mindkét opció környezeti terhelését, valamint a földlabdás fenyők és a karácsonyfa-újrahasznosítás lehetőségeit is.
2025. 12. 04. 06:30
Megosztás:

A vállalati felszámolások trendje 2026-ban

Globálisan a vállalati fizetésképtelenségek száma 2025-ben 6 százalékkal, 2026-ban pedig további 5 százalékkal nőhet az Allianz Trade elemzőinek előrejelzése szerint. A szakértők majd csak 2027-től várnak trendfordulót, amikor 1 százalékos enyhe csökkenést prognosztizálnak a fizetésképtelenségi esetek számában.
2025. 12. 04. 06:00
Megosztás:

Juttatások: sok pénzt hagynak veszni a magyarok

Hamarosan sok magyarországi munkavállalónak kell döntenie arról, milyen béren kívüli juttatásokat szeretne igénybe venni jövőre. Az Erste felmérése szerint sokan nincsenek teljesen tisztában azzal, milyen béren kívüli juttatások érhetők el, illetve ezek hogyan is működnek pontosan, és ezért havonta akár több ezer forintot is elbukhatnak. A bank szerint fontos a kollégák pénzügyi tudatosságának fejlesztése, és ennek részeként segíteni kell a munkatársaknak eligazodni a béren kívüli juttatási csomagok között.
2025. 12. 04. 05:30
Megosztás:

Fordulat a lakáspiacon: a vevőknek áll a zászló az év végén

Novemberben a lakáspiaci aktivitás az év végi lecsendülés jeleit mutatja, de a kereslet és a kínálat dinamikája teljesen eltérő dinamikát tükröz, ami a lakásvásárlók számára jelent előnyt. A kereslet csökkenése éves összevetésben annak is köszönhető, hogy tavaly november kiugróan erős volt az állampapírból kiszálló befektetők fokozódó jelenléte miatt. A kínálati oldalon pedig két számjegyű bővülés következett be a frissen meghirdetett lakóingatlanoknál – derül ki az ingatlan.com novemberi kereslet-kínálati összesítőjéből.
2025. 12. 04. 05:00
Megosztás:

Így pihennek a magyarok: a termál- és élményfürdőzés a legkeresettebb wellnessprogram

A magyarok döntő többsége félévente jár wellnessezni, elsősorban a szállodai wellnessrészlegeket választja, és ezért akár hosszabb utat is megtesz –– derül ki a Csodásmagyarország.hu online felméréséből. A szolgáltatások közül a termál-, illetve az élményfürdő a legkedveltebb, ezt követi a szauna és a gőzfürdő, majd a masszázs, amelyeket főként stresszoldás és relaxáció céljából vesznek igénybe.
2025. 12. 04. 04:30
Megosztás: