Csökken a NAV adóellenőrzések száma, több a jogkövetési vizsgálat
Az adott időszakban 97 ellenőrzés zajlott a PS ügyfeleinél, amelyek az alábbiak szerint oszlottak meg: 6 támogató eljárás, 74 jogkövetési vizsgálat és 17 adóellenőrzés. „Ahogy az adatok is mutatják, egyre csökken a NAV adóellenőrzések száma, hiszen a hatóság is együttműködésre törekszik, ami magyarázza a jogkövetési vizsgálatok és a támogató eljárások magasabb arányát – mondta el Dr. Mustos Gergely, a PS adószakértője.
Az ügyfelek 24,25%-a részesült valamilyen NAV-ellenőrzésben, ami a vállalkozások átfogó kockázatkezelési stratégiájának szerves részét képezi. Az adatok szerint a PS ügyfeleinek csupán 5%-a kapott több ellenőrzést is. A legtöbb vizsgálat célpontja az ingatlanszektor, az informatikai cégek, a gépjármű iparban működő gazdasági társaságok, valamint a kapcsolt vállalkozások voltak.
Az adóellenőrzések száma ugyan csökkenő tendenciát mutat, azonban a jogkövetési vizsgálatok száma növekvőben van, ami mind a vállalatoknak, mind az adóhatóságnak kedvező. Ezen vizsgálatok célja nem a bírságolás, hanem az adózók jogkövető magatartásra bírása és a hibák kijavítása, míg a támogató eljárás során vizsgálat nélkül segíti az adóhatóság az adózók jogkövető magatartásra bírását. A PS ügyfeleinél 70 esetben a jogkövetési eljárás során mindössze két ügyben szabtak ki mulasztási bírságot, amely esetekben az ügyfelek természetesen elfogadták és javították a hibákat.
Az adóellenőrzések során 7 esetben került megállapításra adókülönbözet, melyek összesített értéke viszonylag csekély volt az érintett ügyfelek bevételszerző tevékenységeihez képest. A PS tapasztalata szerint a NAV revizorai gyorsabban kiszűrik a hibás bevallásokat és adatszolgáltatásokat, valamint a nem teljesített adózói kötelezettségeket.
Még mindig az ÁFA a sláger adónem a NAV számára
Megnézve a különböző NAV ellenőrzések területeit elmondható, hogy az adóhatóság továbbra is kiemelt figyelmet fordít az általános forgalmi adóra (áfa) és a transzferár (TP) nyilvántartásokra, amelyek kulcsfontosságúak az adóhatóság és az adózók számára egyaránt.
Hatékony együttműködés a NAV-val
A Process Solutions kiemelt hangsúlyt fektet a jogkövetési vizsgálatok során történő hatékony együttműködésre. Ahogy Dr. Mustos Gergely, a PS adószakértője kifejtette, „A NAV vizsgálatok során a cél mindig az, hogy az esetleges kérdéseket mihamarabb tisztázni tudjuk, így elkerülhetőek a komolyabb kockázatokat rejtő adóellenőrzések.”
Ez az együttműködés nemcsak az ügyfelek számára hasznos, hanem az adóhatóság munkáját is segíti, hiszen rövidebb idő alatt tisztázhatók az esetleges félreértések. „A jogkövetési vizsgálat egy viszonylag szűk, 30 napos határidőt biztosít a felmerült probléma tisztázására, így kiemelten fontos azonnal előkészíteni minden szükséges dokumentumot” – tette hozzá Dr. Mustos Gergely.
A PS egyik innovatív megoldása az úgynevezett „Pánikgomb” funkció, melynek lényege, hogy egy szakmai csapat azonnali támogatást nyújt a kollégák számára, amint értesülnek egy ügyfelüknél történő adóellenőrzésről.
Pozitív visszajelzések és jövőbeli fejlesztések
A PS ügyfelei és munkatársai egyaránt pozitívan értékelik az ellenőrzési folyamatok támogatására bevezetett szolgáltatásokat. A jogkövetési vizsgálatok terén az ügyfélelégedettség folyamatosan növekszik, mivel ezek az eljárások kevésbé terhelik meg a cégeket, és lehetőséget biztosítanak a gyors együttműködésre az adóhatósággal. A jövőben a PS további adatelemzéseket és statisztikákat tervez publikálni, hogy még részletesebb képet adjon az adóellenőrzési trendekről.
A vállalat a sikeren felbuzdulva egy újabb, hasonló kezdeményezés indítását is tervezi, amely a „TB ellenőrzést kaptam” funkció révén a bérszámfejtési ügyeket érintő társadalombiztosítási ellenőrzések során nyújt majd segítséget.
A Process Solutions elkötelezett amellett, hogy ügyfelei számára teljeskörű támogatást nyújtson az adózási és számviteli kérdésekben, és továbbra is kiemelt figyelmet fordít az adóhatósági ellenőrzések során történő hatékony együttműködésre.