Díjazták a legjobb oktatási módszereket
„Kettős célunk volt ezzel a pályázattal. Egyrészt, hogy elismerjük azokat a kreatív, élményalapú oktatási megoldásokat, amelyeket a tanárok nap, mint nap használnak az oktató munkájuk során a fizika, a matematika vagy a kémia órákon. Másrészt, hogy összegyűjtsük ezeket a jó gyakorlatokat, amelyek megoszthatóak, terjeszthetőek az iskolák körében. Ennek köszönhetően pedig olyan könnyen, különösebb anyagi, vagy más ráfordítás nélkül alkalmazható módszereket ismerjenek meg a tanárok, amelyek segítéségével még inkább felkelthetik a diákok figyelmét a STEM tárgyak iránt.” - mondta Dr. Ábrahám László, az EJMSZ elnöke. Hozzátette, hogy a legjobbaknak ítélt pályázók az elismeréssel együtt pénzjutalomban részesültek. A három kategóriában - Gimnázium, Technikum/Szakgimnázium és Szakképző iskola – meghirdetett megmérettetés fődíjasai az oktatásfejlesztését érintő terveik megvalósításához egyenként 800.000 forintot kaptak, a program főtámogatója, az EJMSZ tagvállalata, az S&T Consulting jóvoltából.
Gimnázium kategóriában a Szombathelyi Kanizsai Dorottya Gimnázium érte el a legmagasabb pontszámot, ahol a jelenléti és a digitális oktatás teljes spektrumát használják a STEM tanítása során. A szakértő zsűri értékelésében külön kiemelte az iskolában bevezetett Mozaik foglalkozásokat, amelyek során a diákok egy – egy témát a különböző tantárgyakhoz illeszkedve, saját kutatómunkán keresztül dolgoznak fel. Például A kis herceget nem csupán az irodalmi szempontok szerint elemezték, hanem megnézték a műben foglaltaknak a csillagászati, fizikai, biológiai és más összefüggéseit is.
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Esterházy Miklós Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium nyerte el a Szakképző iskola kategória fődíját. Ebben az intézményben szintén nagy hangsúlyt kapnak az innovatív képzési módszerek. Ezek közé tartozik a „Szakértői köpönyeg” program is, aminek részeként az egy adott témából felkészülő diák nem csupán előadást tart, hanem utána kérdésekre is válaszol. Pont, mint egy valós munkahelyi környezetben. Ezzel a módszerrel pedig egyszerre fejleszthető a diákok egyéni-és csoportmunka képessége, illetve magabiztosabbá válnak a technológiák, multimédiás eszközök használatában is.
A Technikumok közt a fővárosi BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum győzedelmeskedett és lett az EJMSZ Iskola Díj fődíjasa ebben a kategóriában. Az oktatói munka széleskörűsége mellett azzal érdemelték ki az elismerést, hogy jelentősen növelni tudták a diákok részvételét a különböző belső és külső versenyeken. Ezzel nem csupán az iskolának szereztek hírnevet, hanem a tanulóik felkészültségét, érdeklődését, tudásvágyát is erősíthették, illetve nem utolsó sorban aktív kapcsolatokat építhettek ki ezeknek a megmérettetéseknek köszönhetően a vállalati szférával.
Két, egyenként 200.000 forinttal jutalmazott különdíj is gazdára talált a pályázat értékelése során, amelyeket a Szegedi SZC Csonka János Technikum és a Thuri György Gimnázium érdemelt ki. Ezek az iskolák egy-egy különösen innovatív gyakorlatukért kaptak elismerést a bíráló bizottságtól.
Az intézmények nyitottsága, a pályázatokra érkező megoldások magas minősége és a kapott visszajelzések egyaránt arra sarkalják az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetséget, hogy folytassa a programot. A terveik szerint 2023-ban ismét meghirdetik az EJMSZ Iskola Díjat, de addig is a mostani nyertes STEM oktatási módszereket szeretnék a saját eseményeken, felületeken keresztül minél szélesebb körben megismertetni a tanárokkal.