Európa-szerte jókora káosz van az influenszerek reklámozásában

A Gazdasági Versenyhivatal is részt vett az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózatának (CPC) közös vizsgálatában, mely az influenszerek marketingtevékenységét tekintette át. Az összehangolt vizsgálat (ún. sweep) tapasztalatai alapján akadnak bőven hiányosságok ezen a területen. Az Európai Bizottság és a CPC arra hívja fel a véleményvezérek figyelmét, hogy a jogszabályoknak megfelelően tegyék közzé reklámjaikat, ne keltsenek hamis benyomást a fogyasztókban.

Európa-szerte jókora káosz van az influenszerek reklámozásában

Az Európai Bizottság és 22 uniós tagállam, valamint Norvégia és Izland nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságai közös akciójuk során összesen 576 influenszer marketingtevékenységét vizsgálták abból a szempontból, hogy a véleményvezérek megfelelően jelölik-e az olyan tartalmakat, amelyekért valamilyen ellenszolgáltatásban részesülnek. A munkát koordináló Európai Bizottság most közzétette összefoglalóját a vizsgálat eredményeiről.

Kiderült, hogy az ellenőrzött 576 influenszer 97%-a tett közzé kereskedelmi tartalmú posztokat, de csak 20% jelezte ezt szisztematikusan; 38% ugyanakkor egyáltalán nem használta a kereskedelmi tartalomra utaló megjelöléseket, pl. az Instagramon a „fizetett partnerség” jelölést. A vizsgált véleményvezérek egy része eltérő megfogalmazásokat választott, mint például „együttműködés” (16%), vagy „partnerség” (15%). Elenyésző volt azoknak az influenszereknek a száma, akik a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően, vagyis a fogyasztók számára egyértelműen és azonosítható módon jelezték, hogy a különböző formátumú bejegyzésüket ellenszolgáltatás fejében tették közzé.

A Gazdasági Versenyhivatal a közös vizsgálat keretében – nem versenyfelügyeleti eljárásban – 28 magyar véleményvezért vizsgált a különböző közösségi platformokon (Instagram, Youtube, Facebook, TikTok), akik többféle témában (életmód, szépség, divat, étkezés, játékok) tettek közzé tartalmakat. A vizsgált influenszerek döntő többsége több százezer követővel rendelkezik az egyes közösségi platformokon, de volt köztük öt olyan véleményvezér is, akiknek a követőbázisa az egymilliót is meghaladja. A GVH feltárta, hogy mindössze az influenszerek 20%-a tartja be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat, a többség (54%) általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig (többnyire az influenszer személyéhez valamilyen módon köthető termékek esetében marad el a reklámozás tényének feltüntetése). A véleményvezérek negyede soha, vagy csak ritkán teszi ki a kötelező tájékoztatást – tárta fel a GVH.

A vizsgált tartalmak fizetett jellegének feltüntetési módjában is tapasztalt hiányosságokat a GVH. Az eseteknek csupán harmadában volt megfelelően feltüntetve a tájékoztatás (pl.: #reklam vagy „szponzorált tartalom”). A vizsgált bejegyzések kétharmadánál csak tovább kattintás után, vagy nem a szöveg elején, a szövegbe beolvadó módon, bizonyos esetekben nem a közzé tett videó teljes hosszában volt látható a reklámjellegre utaló információ.

A GVH az elmúlt években kiemelt figyelmet fordított arra, hogy naprakész gyakorlati tanácsokkal segítse a piaci szereplőket jogkövető magatartásuk kialakításában. Ezért  2022 végén frissítette az influenszer marketing tájékoztatóját, amely gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak, például egy kizárólag írásos szöveget tartalmazó, vagy épp egy videósposzt esetében.

A GVH Podcast csatornáján elérhető beszélgetésben is hasznos tanácsokat kapnak a vállalkozások és véleményvezérek hogyan tudnak jogszerűen reklámozni a közösségi média felületeken. A beszélgetésben szó esik az influenszerek reklámtevékenységével kapcsolatban lefolytatott versenyfelügyeleti eljárások tapasztalatairól és a felelősségi kérdésekről, valamint szóba kerülnek azok a speciális ágazatok is, ahol egyáltalán nem megengedett az influenszer reklámozás.

Válogassunk megfontoltan a mobilszolgáltatók karácsonyi ajánlatai között

Az ünnepi időszakban sokan szeretnék meglepni magukat vagy szeretteiket egy-egy új mobiltelefonnal, tablettel vagy okosórával. Ajándékvásárláskor a fogyasztók a szokásosnál jellemzően kevésbé tudatosan hoznak döntéseket, ilyenkor gyakran azt sem gondolják át, mekkora összegű kiadásra kell számítaniuk, illetve milyen hosszú távra szerződnek egy-egy mobilszolgáltatóval új okoseszközük megvételekor. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakértői ezért összeszedték, mit érdemes mérlegelnünk, ha hűségidős szerződéssel vásárolnánk mobil eszközt.
2024. 12. 11. 13:30
Megosztás:

Jövőre is emelkedik a szakképzésben oktatók bére

Jövőre is emelkedik a szakképzésben oktatók bére - hangsúlyozta Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, fiatalokért felelős államtitkára szerdán a TV2 Mokka című műsorában.
2024. 12. 11. 13:00
Megosztás:

A magyarok több, mint fele szerint a mesterséges intelligencia megkönnyíti majd a munkájukat

A hazai munkavállalók általánosságban úgy vélik, hogy a munkaerőpiaci körülmények akár már egy-két éven belül is jelentősen átalakulhatnak, és a megkérdezettek közel fele optimista ennek a technológiai átalakulásnak a hatásaival kapcsolatban - derül ki a BNP Paribas Cardif Biztosító és a Medián legfrissebb közös felméréséből.
2024. 12. 11. 12:30
Megosztás:

Kós Hubert az MBH Bank új márkanagykövete

Kós Hubert lesz az MBH Bank márkanagykövete a követkető két évben, az együttműködés részeként a sportoló számos alkalommal fog feltűnni a pénzintézet kampányaiban. Az olimpikon személyes részvételének központi témája a sport és a szurkolás mindennapokra gyakorolt hatásának bemutatása lesz, az MBH Bankkal közös célkitűzésük, hogy a sport világára jellemző értékek inspirációt nyújtsanak az emberek számára a saját céljaik eléréséhez vezető úton. Az MBH Bank hosszú évek óta aktív szerepet vállal a magyar sportélet fejlesztésében és szponzorálásában, a népszerű úszóval kötött partnerség újabb mérföldkő a sport támogatása melletti elkötelezettség jegyében.
2024. 12. 11. 12:00
Megosztás:

Az ALTEO napelem parkot épít a MOL-nak

Az ALTEO 37,5MW kapacitású naperőmű fővállalkozói kivitelezési pályázatot nyert a MOL-tól.
2024. 12. 11. 11:30
Megosztás:

Spórolós karácsony: az akciókat vadásszák az európai fogyasztók

Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: idén a magyarok 40 százaléka hozta előrébb a karácsonyi bevásárlást. Az ajándékoknál a minél jobb ár-érték arány és az akciók a döntő szempont.
2024. 12. 11. 11:00
Megosztás:

Több évre kiszámítható bankolást ígér az alapszámla

Mivel több évre megszületett a minimálbér emelés tervezete, ezért az ettől függő havidíjú speciális bankszámla konstrukció, az alapszámla is több évre kiszámíthatóvá vált. A minden banknál elérhető bankszámla fix havidíjért cserébe rengeteg ingyenes tranzakciót tartalmaz, ezért sokaknak érdemes élni vele – írja a BiztosDöntés.hu.
2024. 12. 11. 10:30
Megosztás:

A dollár erősödése ellenére a forint növelte értékét az euróval szemben

Tegnap sem jelent meg fontos makrogazdasági adat sem az USA-ban, sem Európában.
2024. 12. 11. 10:00
Megosztás:

Csökkenéssel zártak a főbb amerikai indexek is - estek az Oracle, emelkedtek az Alphabet és az Alaska Air papírjai

Csökkenéssel zártak tegnap tengerentúli indexek. A befektetők a mai napon megjelenő amerikai inflációs adatra vártak, amely a piac várakozása szerint novemberben havi alapon 0,3%-os lehetett, egy év alatt pedig 2,7%-kal mehettek fel az árak.
2024. 12. 11. 09:30
Megosztás:

Csökkenéssel zártak tegnap a főbb nyugat-európai indexek

Csökkenéssel zártak a főbb európai indexek. Az európai vállalatok kilátásainak nem tett jót, hogy a hajnalban közzétett kínai export- és importadatok is elmaradtak a várttól.
2024. 12. 11. 09:00
Megosztás:

Ezért van az FXGuys ($FXG) számára egyértelműbb út az 50-szeres hozamhoz, mint az ONDO és az ADA esetében

Jelentések szerint az FXGuys ($FXG), egy saját tőkével működő kereskedőcég, kiemelkedik mint az egyik vezető DeFi token, amely világosabb utat kínál az 50-szeres megtérüléshez, összehasonlítva az ONDO-val és a Cardano (ADA)-val.
2024. 12. 11. 08:30
Megosztás:

Magyar pénzügyi cég szolgáltatása nyerte a legjobb európai digitális faktoring díjat!

Magyarország egyik vezető pénzügyi vállalata rangos nemzetközi elismerést kapott. A BÁV Faktor Pénzügyi Zrt. december 5-én vette át a „Best Digital Factoring in Europe 2024 – among FinTechs” díjat, amelyet az innovatív digitális faktoring megoldásukért ítélt nekik oda a szakmai zsűri.
2024. 12. 11. 07:30
Megosztás:

Közel 6 százalékkal bővülhet a globális reklámpiac 2025-ben

A globális reklámköltések összértéke jövőre várhatóan eléri a 817,7 milliárd dollárt, ami 5,9 százalékos bővülést jelent a 2024-re várható 772,4 milliárd dollárhoz képest – áll a dentsu globális kreatív, marketing- és médiaügynökségi hálózat által közzétett, a világ 56 országára kiterjedő előrejelzésében. A hazai reklámpiac várható növekedési üteme – 5,6 százalék - alig valamivel marad a világátlag alatt.
2024. 12. 11. 07:00
Megosztás:

Már 15 millió autónál tart az OMODA és JAECOO márkák gyártója, a Chery Group

A Chery Group első járműve 1999. december 18-án gördült le a gyártósorról. A 15 milliós mérföldkőig tartó út során a társaság 21 egymást követő évben megőrizte pozícióját Kína vezető személygépkocsi-exportőreként, és ma már több mint 100 országban és régióban érhetők el a járművei.
2024. 12. 11. 06:30
Megosztás:

Olaszországban a betlehemről folyik vita

El a kezekkel a betlehemtől! - reagált Matteo Salvini a jobboldali Liga párt vezetője hétfő este a baloldali sajtó felvetésére, miszerint az olaszországi iskolákban a karácsonyi ünnepekre felállított betlehemek kirekesztő és idegengyűlölő társadalomra utalnak.
2024. 12. 11. 06:00
Megosztás:

100 millióba kerül egy átlagos budapesti új lakás

Ismét változott a lakásárak dinamikája az idei évben. Novemberben 0,1 százalékra lassult az országos lakásdrágulás havi üteme az októberi 2,8 százalékos tempóról. Éves szinten 10,2 százalékos áremelkedés történt novemberben, ami lényegében megegyezik az egy hónappal korábbi 10,1 százalékhoz képest – derül ki az ingatlan.com legfrissebb lakásárindexéből, amely ismerteti legfrissebb, december elejére vonatkozó konkrét árakat is és beszámol az új építésű budapesti ingatlanok rekorddöntéséről is.
2024. 12. 11. 05:30
Megosztás:

Magyarok a boldogság-lista végén

Ha a pénz nem is, a megtakarítás biztosan boldogít – derül ki az NN Longevity kutatásából. Márpedig mindkettőre – több megtakarításra és több boldogságra – szükségünk lenne, mivel nálunk jóval alacsonyabb a boldogságszint, mint a régió többi országában. De mitől lehetnénk elégedettebbek az életünkkel? A kutatás öt fontos boldogságfaktort talált.
2024. 12. 11. 05:00
Megosztás:

A magyar sertéshús vásárlására hívja fel a figyelmet az agrárkamara

A karácsonyi szezonban is a jó minőségű magyar sertéshús vásárlására hívja fel a figyelmet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) keddi közleményében.
2024. 12. 11. 04:30
Megosztás:

Hogyan tovább önvezető autók? Új közlekedési kormányzati stratégia Németországban

Az európai járműgyártás élt már meg szebb napokat. Romló üzleti hangulatról, a gazdasági környezet bizonytalanságairól szólnak a hírek, válságról szóló elemzésekkel van tele a sajtó. Ebben a helyzetben milyen irányba halad az autonóm és hálózatba kapcsolt közlekedés? Ezen kérdés kapcsán Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje nyújt tájékoztatást egy friss iparági fejleményről.
2024. 12. 11. 04:00
Megosztás:

Itt a friss magyar inflációs adat!

Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan a fogyasztói árak idehaza. A friss adat egy árnyalattal magasabb annál, mint amit vártunk, de megegyezik a piaci konszenzussal.
2024. 12. 11. 03:30
Megosztás: